Jump to content

Photo

Allt om 3D | Tekniken, bio, tv-apparater, blu-ray spelare...


  • Please log in to reply
137 replies to this topic

#26 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 05 January 2010 - 20:23

Discovery, SONY och IMAX ska lansera ett 3D nätverk. Tyvärr endast i USA till en början, men jag kan tänka mig om det faller väl ut där så breder de ut sig över hela världen. De två sistnämnda har ju viss erfarenhet av tekniken så det ska bli spännande att följa hur det går. Framförallt vad det innebär för tv-tittarna: blir det ny, dyr utrutstning som måste införskaffas inklusive ett kostsamt tv-abonnemang?

The new 3D network will feature high-quality premium content from genres that are most appealing in 3D, including natural history, space, exploration, adventure, engineering, science and technology, motion pictures and children's programming from Discovery, Sony Pictures Entertainment, IMAX and other third-party providers.


Läs hela artikeln på Comingsoon.net

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#27 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 05 January 2010 - 20:58

Låter jäkligt häftigt det där :). Får se hur länge det tar innan SVT lanserar SVT 3D :)
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#28 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 January 2010 - 01:52

SVT 3D, ja det vore nåt! Äntligen skulle det kännas befogat med tv-licensen :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#29 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 January 2010 - 03:50

3DTV kommer!
I vår-sommar rullar de första 3D TV-apparaterna ut på marknaden. HDTV som banat väg för det nya formatet då det förstnämnda är grunden i 3DTV.
Formatet kallas Stereoscopic 3D, S3D. 17 december kom specifikationer för S3D Blu-ray spelare. De kommer även vara bakåtkompatibla. Full 1080p per öga som bara tar upp 50% diskutrymme jämfört med en 2D Blu-ray. Och ja, nya ordentliga? glasögon kommer för dem slipper vi inte om du trodde det :)

Tycker det låter jättespännande, tekniknörd som vissa kompisar kallar mig :blink: , glad amatör kontrar jag med då :P Får se om de lyckas hålla rimliga priser på apparaterna, eller om det blir svindyrt i vanlig ordning innan det börjar sjunka.

Snubblade över artikeln som du kan läsa här.

Här kan du läsa mer tekniska detaljer om Panasonics kommande 3DTV och Blu-ray spelare
Och mer om Sonys kommande Bravidaserie

Sony meddelade i torsdags att i sommar kommer de börja släppa filmer på 3D Blu-ray som kommer att fungera ihop med nya Bravidaserien, alltså inte såna som finns nu med de där pappersglasögona.

DIRECTV och RealD levererar HD3D via satellit
Läste precis att de ska erbjuda directv:s kunder filmer och tvprogram i HD3D. Kan bara konstantera att 3D ÄR hett idag :D
Till artikeln

Edited by Synon, 08 January 2010 - 03:22.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#30 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 08 January 2010 - 02:22

Nvidia 3D Vision
Är Nvidias egenutvecklade 3D teknik som handlar om 120 Hz skärmar som kombinerat med speciella glasögon visar bild i 3D.
Datortillverkare som ASUS förbereder bärbara datorer med 3D Vision. Fujifilm tillverkar en digitalkamera som klarar av att fota med djup och tillsammans med 3D Vision ger det bilder som upplevs att vara i tre dimensioner.
Nvidia meddelar även att alla deras framtida grafikkort kommer att klara av blu-ray filmer i 3D.

På Nvidias presskonferens så sa de att 2010 "is the year of 3D"... Jo tack, vi börjar ana det :P

IMAX i ditt hem
Panasonic som tagit fram en 150" plasma-tv som kan kallas 3D IMAX för hemmet.
Läs artikeln

Ser nu att jag glömt bort att nämna att mina senaste inlägg beror på att det i onsdags var CES mässa (Consumer Electronics Show) i Las Vegas :)
Som jag nämnt tidigare - och som ni säkert anat - tycker jag det är en jättespännande marknad. Vem vet, steget kanske inte är så långt tills vi sitter i en hologram svit likt dem Star Trek...

Edited by Synon, 08 January 2010 - 03:13.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#31 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 January 2010 - 16:35

Många intressanta artiklar och en teknik som känns fascinerande. Jag har ju inte mycket till tv att prata om egentligen så den här tekniken kommer ju ganska lägligt måste jag säga. Jag läste en artikel i den lokala tidningen där det var någon "expert" på Expert (;)) som sa att han trodde att om detta slog igenom så kunde det vara standard här i sverige inom 2-3 år.Det fanns även med en intressant skiss som beskrev det hela lite enklare. Tekniken då alltså. Tyvärr verkar inte artikeln finnas online. Återstår ju att se hurvida han har rätt i det eller ej. Men personligen vore det bra då man nuvarande tv säkert håller ihop tills dess och att man hinner att utforska tekniken lite närmare och sedan byta upp sig. För jag gillar att hänga med i svängarna när jag väl märker att den senaste tekniken är här för att stanna (och inte bara är en fluga) och det känns kul att hålla sig uppdaterad då film och tv är ett sådant stort intresse. Den teknik/prylnörd som jag är. :lol:

#32 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 26 January 2010 - 15:37

Var tionde svensk lider av 3 D-blindhet
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#33 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 26 January 2010 - 16:05

Var tionde svensk lider av 3 D-blindhet


*räcker upp handen*

Edited by Kizmiaz, 26 January 2010 - 16:06.

../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#34 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 26 January 2010 - 19:43

Den gamla 3D tekniken kunde jag inte se nått av. Hur det är med den nyare tekniken vet jag inte än kanske är likadant där?

Winter is Coming


#35 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 06 February 2010 - 10:17

Den gamla 3D tekniken kunde jag inte se nått av. Hur det är med den nyare tekniken vet jag inte än kanske är likadant där?

Det lär det nog vara eftersom den baserar sig på samma förutsättningar, manipulering av stereoskopiskt seende.

Och den här var jag ju bara tvungen att posta. :P

Posted Image
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#36 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 February 2010 - 10:51

Ja, katter ska alltid vara värst :lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#37 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 08 February 2010 - 01:30


Den gamla 3D tekniken kunde jag inte se nått av. Hur det är med den nyare tekniken vet jag inte än kanske är likadant där?

Det lär det nog vara eftersom den baserar sig på samma förutsättningar, manipulering av stereoskopiskt seende.

Tråkigt men ganska väntat :(

Winter is Coming


#38 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 21 February 2010 - 02:07

För er som undrar hur det fungerar med 3D hittade jag en bild som ger en enkel förklaring:

Posted Image

www.onlineschools.org

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#39 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 21 February 2010 - 11:14

I april släpper Samsung sina 3D-Teveapparater (40",46" och 55") i USA vilket ger en fingervisning vad priserna kommer att landa på: ca 20 000-26 000 kr, inte så illa med tanke på att det är ny teknik.

Prylkoll.se
Tommy K Johanssons blogg

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#40 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 February 2010 - 00:05

För er som undrar hur det fungerar med 3D hittade jag en bild som ger en enkel förklaring:

Posted Image

www.onlineschools.org


Ah. Då vet man att det är olika tekniker som gäller beroende på om mna vill se ett klot, en kon eller en kub...

#41 Glima

Glima

    Lieutenant

  • Members
  • 95 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 February 2010 - 17:12

Mycket spännande teknik som jag mer än gärna skulle vilja prova på.

Lite information som jag har läst själv och kan dela med mig av. :)

Specifikationen för 3d-stödet i hdmi 1.4 är nu tillgänglig för alla, detta eftersom Hdmi Licensing anser att det är viktigt att vi får en enda standard. När hdmi 1.4-specifikationen är helt klar kommer dokumentet uppdateras med vissa förändringar men du kan få tag på grunden redan nu. Många tror att beslutet kommer innebära en påskyndning av fler 3d-prylar.

Är du sugen på att ta en titt hittar du dokumentet på http://www.hdmi.org/ Du behöver dock fylla i ett formulär där du specificerar vem du är och vad du tänker utveckla för produkt


techon.nikkeibp.co.jp - Panasonic Proposes Blu-ray Disc Standard for 3D Imagery

Nov 26, 2008

Nikkei Electronics Asia -- November 2008

Panasonic Corp of Japan has disclosed the submission of a proposal to the Blu-ray Disc Association (BDA), for a Blu-ray Disc standard to store three-dimensional (3D) imagery formed of left-/right-eye two-channel full-High Definition (HD) images (1,920 x 1,080 pixels). It is also considering submitting a proposal for a High-Definition Multimedia Interface (HDMI) standard capable of transmitting 3D imagery. The BDA hopes to begin formal discussion on the standard proposal before the end of 2008, with commercial adoption probably in 2010.

There are two reasons why Panasonic moved to propose a standard ahead of other firms: to avoid the same sort of futile standards war that occurred with next-gen Digital Videodiscs (DVD), and to prevent patent conflict related to 3D imagery standards.

US film companies are beefing up their film production stances, preparing to handle the 3D images they hope will provide massive revenues; at the same time they are developing packaged 3D media for the home to create a new revenue stream. This trend has stirred up considerable activity in the background, with many companies scurrying to have their own proprietary 3D imagery standards adopted by the BDA. According to Masayuki Kozuka, general manager in charge of Storage Device Strategy, AVC Networks Company of Panasonic, “Standards wars, patent monopolies and the like would seriously interfere with the widespread adoption of any 3D image standard. We developed a standard based on existing technology, specifically designed for easy acceptance.”

Standard Technology

And, in fact, the technologies proposed by Panasonic for 3D imagery storage, transfer, etc, all utilize existing standard technology. Image encoding uses the two-channel encoding function implemented in Moving Picture Coding Experts Group Phase 4 Advanced Video Coding (MPEG-4 AVC) H.264. The second channel stores only the data different from channel one, holding the increase in data volume to about 1.5 times. The HDMI standard is used to transfer data from the player to the television, with left- and right-eye images alternated in single-field (single-frame) units. “All we have to do is define a flag to identify image data, equipment and other elements supporting 3D imagery. We really don’t need any other major changes,” explained Hiroshi Miyai, director, High Quality AV Development Center of Panasonic.

Panasonic is not planning to standardize the techniques for displaying 3D imagery. At CEATEC Japan 2008, the company exhibited a 103-inch plasma display panel (PDP) television displaying 3D pictures (see Fig). It featured dual drive integrated circuits (IC) to achieve a high 120 frames/s, and modified phosphors to shorten plasma emission rise/fall times.

Posted Image



#42 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 23 February 2010 - 20:45

Ja, visst är det intressant och spännande! I love ny teknik :D Jag vill också prova på det och prislappen på 3D TV blir ju inte alltför astronomisk så kanske...*dreglar lite* Tyvärr är det inte alltför länge sen jag blev med ny TV, men 3D TV som sovrums TV kanske funkar :lol:

Vad alla måste vara uppmärksamma på om de vill ha högupplöst 3D signal är att se till att man har HDMI 1.4. Kör man 1.3 så blir det lågupplöst signal och man ska inte låta sig luras av klisterlapparna på apparaterna som säger "HD" och "3D". Samma gäller även HDMI-kabeln.

Pst. HDMI 1.4 standarden kommer på produkterna i år.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#43 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 February 2010 - 20:50

men 3D TV som sovrums TV kanske funkar

En 15'' då eller. Får väl inte plats med något större på den där lilla väggen du har där vid fönstret :lol:

DU får bli testperson innan jag skaffar mig en 3D TV :D
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#44 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 23 February 2010 - 20:53

Testperson? Gärna!

Eller så flyttar jag dit min vanliga TV... Den skulle ju faktiskt rymmas på väggen rakt fram du vet ;)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#45 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 February 2010 - 20:56

:lol:
Det skulle jag vilja se. Du kommer bli både skelögd/vindögd och ha stora nackproblem om du gör det :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#46 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 25 February 2010 - 09:40

är det rätt tråd det här

Gävle får en 3D salong. :thumbsup: Det är inte bara Gävle som får. Flera andra städer också. källa
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#47 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 25 February 2010 - 09:48

Ludvika får också... :D... De är inte affilierade med SF, så de är inte med på listan dock.

Förhoppningsvis så får jag se om Avatar i 3d i slutet av mars, om tidsplanen håller i sig.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#48 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 25 February 2010 - 09:53

Det lär det nog vara eftersom den baserar sig på samma förutsättningar, manipulering av stereoskopiskt seende.


Läste i artikeln att skelande utplånar möjligheten att se 3D, så jag ställer mig också i hörnet med er andra som är 3D-blinda. Med andra ord, inte undra på att jag är negativ till fenomenet. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#49 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 February 2010 - 11:22

är det rätt tråd det här

Gävle får en 3D salong. :thumbsup: Det är inte bara Gävle som får. Flera andra städer också. källa

Sant, luddig ämnesrubrik. Har ändrat den till en mer generell för jag tycker det är jättekul att fler hoppar in här och säger vad de tycker och tänker om denna nya teknik som kommer med stormsteg :)

Grattis till er alla som får en 3D-salong i er närhet :popcorn:
Tror faktiskt att vi till viss del har Avatar att tacka för utbredningen, håller ni inte med?

Och trist för er alla som inte kan ta del av denna teknik överhuvudtaget :(

Edited by Synon, 25 February 2010 - 11:23.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#50 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 25 February 2010 - 15:59

Enligt nyheter så finns det rätt många som har synfel som inte alls upplevde någon 3d. Medan folk sa wow så upplevde vissa inte något.