Jump to content

Photo

Xena: Warrior Princess ~ Säsong 1


  • Please log in to reply
168 replies to this topic

#51 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 February 2008 - 12:52

01x09

Ett okej avsnitt men lite småsegt i dess handling. Finns inte så mycket att säga om det egentligen. Några iaktagelser är iaf att Hades gjorde en ordentlig entre, man trodde mer eller mindre att det var ett jordskalv. Gabrielle är rädd för råttor men hon kan tacka dess ras för att hon överlevde, samt att avsnittet har en kul och passade text under slutet av eftertexterna.

"No Jumbo Sized Coctail Rats were harmed during the production of this motion picture". :lol2:

Edited by Cartman, 29 February 2008 - 12:52.


#52 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 February 2008 - 22:14

01x10: Ett av mina favorit avsnitt i den här säsongen. (Jag gillar alla amazon-avsnitten i största allmänhet). Gabbys första stora "dags och växa upp"-avsnitt. Melosa och Ephiny är de karaktärer som lyser starkast i avsnittet förutom Xena och Gabrielle. Några riktigt roliga scener som fortfarande får mig att le. Tycker man lyckats bra med det visuella avsnittet igenom, bortsett från de magiska tömmarna i inledingsscenen till slutscenen så har man lyckats bra med kaentaurerna. -- BRA

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#53 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 March 2008 - 12:11

01x10

"It's a mans world. Not because it should be, but because we let them have it" :thumbsup2:

Sagt av, i detta avsnitt, den minst sagt lovligt "droolworthy" amazonprinsessan Gabrielle. :wub:

Kan inte annat än att hålla med dig XC. Ett toppenavsnitt utan tvekan. Bra handling rakt av om hur Krykus spelar ut två grupper mot varandra i ett försök att slippa göra grovarbetet själv. Givetvis lyckas det inte när Xena och Gabrielle kommer in i bilden. Bra skådespel rakt igenom och utöver att Lucy och Renée lyfter sig ännu ett snäpp så är även Alison Bruce (Melosa) samt Danielle Cormack (Ephiny) riktigt bra i sina roller.

Jag älskar början av avsnittet med Gabrielle och hennes "vandringsstav" som behövde Xena's godkännande först. :D

Edited by Cartman, 01 March 2008 - 13:11.


#54 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 March 2008 - 13:16

Vi kan dessutom vinka hejdå till Gabbys ursexiga lilla huset på prärien-klänning (Som Renee själv kallade den).

Och det där citetet fälldes först av Terreis visserligen, men Gabby sade det ju också. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#55 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 March 2008 - 13:20

Vi kan dessutom vinka hejdå till Gabbys ursexiga lilla huset på prärien-klänning (Som Renee själv kallade den).


:lol2:

Jag kommer inte sakna den i alla fall. Visste inte ens om att hon sagt så, men nu när hon säger det så kan jag inte annat än att hålla med.

Och det där citetet fälldes först av Terreis visserligen, men Gabby sade det ju också. ;)


Det är först när Gabrielle säger det som det betyder något för mig. Å andra sidan är jag rätt partisk i den här frågan... ;)

#56 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 March 2008 - 11:24

01x11:
The Black Wolf är ett avsnitt som jag har delade känslor till. Det finns delar jag gillar (Renee och Robert "Salmonius" Trebor) räddar hela avsnittet. Enligt min mening så har Fiona en av seriens absolut fulste frisyrer. Storyn är dessutom ganska genomskinlig, ändå innehåller det två av mina favoritscener:

K: “I’ll find him. A true leader can’t hide his identity forever. Or-- we could just pick one, and say it’s the Black Wolf. Who’d know?” X: “The Black Wolf would know.” K: “Guards!” X: “Oh, don’t bother the dears. They’re sleeping..” *klonk*(Källa)

Sal: “You! That’s the ‘little Miss Innocent’ who had me thrown in here in the first place!” X: “She’s my friend.” Sal: “She’s your friend. She’s your friend? You have a friend? What is she-- a warrior, huh?” G: “Hey, hey! Back off! You know, you wouldn’t be in here in the first place if you had kept your hands off my tomatoes.” Sal: “I can explain that!” (Källa)

OK. Men inte ett avsnitt som tar sig upp på topp 10 för min del.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#57 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 March 2008 - 11:56

För mig är det ett klassiskt "medelavsnitt" som bjuder på en del bra men kunde ha varit bättre. Första gången jag såg avsnittet undrade jag vad det var för gräsligt ful mössa/hat som Gabrielle hade på sig. Nu vet vi ju att det inte direkt var en mössa/hat... :lol2:

G: "Hey, hey! Back off! You know, you wouldn’t be in here in the first place if you had kept your hands off my tomatoes."


Just den repliken är klart avsnittets bästa IMO.

Edited by Cartman, 04 March 2008 - 16:24.


#58 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 04 March 2008 - 16:24

keep your hands off my tomatoes. :lol:

Tyckte det var ett bra avsnitt faktiskt. :) En del roliga scener.

Första gången jag såg avsnittet undrade jag vad det var för gräsligt ful mössa/hat som gabrielle hade på sig. Nu vet vi ju att det inte direkt var en mössa/hat..

Förstod på engång vad det var för mössa. :P Spionen listade jag ut rätt lätt också.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#59 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 March 2008 - 16:30

Spionen listade jag också ut ganska snabbt men det var som sagt värre med mössan/hatten första gången. När jag sett om avsnittet kan jag inte riktigt förstå att jag missade vad det var med tanke på att den inte riktigt platsar in samt vilken form den har... :lol2:

#60 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 March 2008 - 13:15

01x12

IMO ett rätt trist avsnitt med småseg handling. Jag gillar Gabrielle i detta avsnitt (säg ett avsnitt då jag inte gillar henne ;) ) men utöver det så tycker jag inte att handlingen engagerar mig så mycket och dom flesta andra karaktärer är rätt bleka.

#61 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 March 2008 - 19:07

Håller med om att avsnittet är ganska intetsägande, och det känns mer som en ursäkt för att låta Gabrielle återse Perdicas. En intressant detalj är dock att man får ytterligare en liten pusselbit till Xenas förflutna. Hon hände tydligen (Den Sköna) Helen(a) innan hennes liv gick käpprätt åt helvete tartarus, och denne tycks inte hysa några restriktioner med tanke på vem Xenas historia som rövarbands-ledare.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#62 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 March 2008 - 19:33

-Jo, det är ju sant. Den typen av information kommer ju lite då och då i avsnitten. :)

#63 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 March 2008 - 19:49

Kul detalj: I det här avsnittet så antyds att Paris befriade Helen(a) från ett ofrivilligt äktenskap. Den berömda historien med äpplet och skönhets-/mutningstävlingen mellan Aphrodite, Athena och Artemis nämns i över huvud taget inte. Däremot används den historien på Iolaus i Hercules avsnittet "The Apple" (HTJ-02x17). Dock så visades det avsnittet efter Beware Greeks Baring Gifts. Xena/Hercules är ju kända för att mixa mytologier och gudar ganska friskt - så det är ju inte förvånade egentligen.

Edited by XC, 05 March 2008 - 19:50.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#64 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 March 2008 - 19:54

He, jag hade inte alls koll på att den historien användes i Hercules avsnittet The Apple. Det var länge sedan jag såg om Hercules ska tilläggas så man kanske borde kolla om på serien framöver. Om inte annat blir jag sugen på att kolla upp detta avsnitt. Härligt att drar upp trevliga anekdoter som rör Xena/Herc och saker runt omkring. En del har inte ens jag koll på och ibland kommer jag inte ihåg att skriva om dom. Mer sådant. :D

#65 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 March 2008 - 20:04

Skall försöka. Sentinel gillade också mina trivia-inlägg när han plöjde serien. :)

Hercules säsong 2 visades väl parallellt med Xenas första har jag för mig - det kan hända att man lyfte ut äppledetaljen om Hercules avsnittet redan var skrivet.

Själv har jag köpt Hercules säsong 1-3 på DVD. :)

Edited by XC, 05 March 2008 - 20:06.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#66 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 March 2008 - 11:52

Jag har Hercules på DVD men det var ett tag sedan jag såg serien från start till slut.

01x13

Gabrielle vill studera till att blir en bättre skald. Xena ska gå och ta hand om en cyklop. Deras vägar skiljs, för gott? Nä, riktigt så dramatiskt blev det inte till slut men det var intressant att ge Gabrielle ett avsnitt för sig själv, eller riktigt för sig själv blev det ju inte då detta avsnitt är ett riktigt bra recap avsnitt för dom som inte har sett tidigare avsnitt. Gabriella berättar med inlevelse hur Xena kämpar sig fram bland farorna i den stora vida världen. Kul hur Gabrielle smugglar in sitt intagningsbeslut, inte speciellt snyggt gjort men det fungerade ju... ett tag iaf. :lol:

Underbart hur dom har klippt in äldre filmer i detta avsnitt som bland annat Spartacus med Kirk Douglas. Ett riktigt bra avsnitt.

#67 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 March 2008 - 14:45

Det här avsnittet är faktiskt ett av det bästa klipp-avsniotten som producerats. Dels därför att det faktiskt till stösrsta delen är klipp man inte sett och som inte till hör serien i stort. Viktigaste delarna är ju givetvis de klipp från Xena-trilogin (Hercules) som visas. Ett relativt snyggt sätt och förmedla historien om Xenas omvändelse för de som började sin resa iom Sins of the Past. Orion/Homers förlaga är på svenska mer känd som Homeros, som nedtecknade bla historien om Troja - kriget vi avverkade i förra avsnittet.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#68 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 March 2008 - 08:42

01x14: Känns lite som Indiana Jones, det här avsnittet. Ett avsnitt med en liten blek story men som ändå håller ihop ganska bra. En sak dock som jag aldrig fattat är när de skall gå över bron. När Gabrielle gått ut en bit så kastar sig Thersites ut på bron. Och Xena rör inte en muskel? INte en ansats till att stoppa honom - trots att bron knappt höll ihop för Petracles. Ytterligare små pusselbitar till Xenas förflutna får vi i det här avsnittet, hon har varit förlovad.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#69 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 March 2008 - 12:12

Jag håller med om den där scenen på bron, hela den är för mig. Det finns ju en del saker som i Xena som man undrar över ibland, denna scen är ett bra exempel. Inget som stör avsnittet i sin helhet men jag tycker att dom kunde löst det på ett annat sätt. Tycker att avsnittet i sig är okej, lite Indy som du säger men med ganska trist dialog och halvintressant handling. Gillar det faktum som du påpekade, att man får lite pusselbitar till Xena's förflutna lite då och då. :)

Edited by Cartman, 06 October 2008 - 12:10.


#70 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 March 2008 - 12:46

Man hade åtminstone kunnat sett till att Xena inte bara apatiskt står och ser på. Hon hade kunnat kasta sig efter honom eller liknande.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#71 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 07 March 2008 - 21:04

Beware Greeks Baring Gifts
Gabrielle har visst lärt sig ett och annat om att slåss. Var väldigt aktiv mot för tidigare avsnitt där hon bara stått och sett på. Men hon har ju en bra lärare förstås. :)

Tyckte väl att jag kände igen hon som spelade Helena, var med i ett avsnitt av SG-1.

Edited by GaterGirl, 07 March 2008 - 21:05.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#72 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 March 2008 - 13:43

01x15 - Warrior... Princess

Mitt absoluta favoritavsnitt i den första säsongen. Underbar förväxlingshumor på hög nivå. Dom flesta TV-Serier brukar ha ett eller flera avsnitt av den här typen men det är långt ifrån alla som gör det lika bra som det är gjort i detta avsnitt. Jag gillar den här typen av avsnitt. Visst, det kanske inte är den djupaste av historier man har i handlingen men just kombinationen mellan action och förväxlingar är väldigt underhållande. Här kommer även Lucy's skådespelartalang väl till pass då hon får spela ut sitt register över två karaktärer, dels Xena men även den fagra prinsessan Diana. Och som hon gör det sedan... :thumbsup:

Slagsmålet med Philemon är riktigt häftigt, hur hon i ena stunden står där och ser oskyldig ut för att i nästa sekund när Philemon vänder ryggen till, ta hand om fienderna.

Även den berömda Xena eldkastaren gör en fin återkomst. :D

Samt att detta är första avsnittet som man får veta att Xenas vapen kallas för Chakram? Det har väl inte nämnts i ord tidigare?

Edited by Cartman, 11 March 2008 - 17:53.


#73 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 11 March 2008 - 17:44

Samt att detta är första avsnittet som man får veta att Xenas vapen kallas för Chakram? Det har väl inte nämnts i ord tidigare?


Hmm det har jag faktisk inte tänkt på , det får jag underöka närmare .

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#74 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 March 2008 - 17:51

Håller med dig. Lucy får verkligen utrymme och briljera lite i det här avsnittet, men skall man vara petig (och som Lucy-fan tar jag mig friheten och vara det) så är det fyra karaktärer: Xena, Diana, Xena som Diana och Diana som Xena. Och bortsett från slutscenen (där vi skall förvirras) så har tittaren järnkoll hela tiden. Gabrielle-light avsnitt, men tycker interaktionen mellan henne och Diana funkar riktigt bra.

Den första gången vi får veta vad 'the round killing thing' heter är i slutet av avsnitt två då Xena säger: I’ve lost my chakram!”.

Scen värd och hålla ögonen öppna efter: När Xena först kliver in i slottet (allén med soldater) och hon stoppar tillbaka svärdet i skidan. Lägg märke till att Lucy inte får ned svärdet ordentligt utan det sticker upp ca 1 decimeter längre än vanligt. I interaktionen med jungrun sedan så hoppar svärdet upp och ned - beroende på om man ser Lucy framifrån eller bakifrån.

Edited by XC, 11 March 2008 - 17:52.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#75 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 March 2008 - 18:02

Håller med dig. Lucy får verkligen utrymme och briljera lite i det här avsnittet, men skall man vara petig (och som Lucy-fan tar jag mig friheten och vara det) så är det fyra karaktärer: Xena, Diana, Xena som Diana och Diana som Xena.


Du har rätt. Tänkte inte så långt när jag skrev. Men visst är det som du säger. :)

Och bortsett från slutscenen (där vi skall förvirras) så har tittaren järnkoll hela tiden. Gabrielle-light avsnitt, men tycker interaktionen mellan henne och Diana funkar riktigt bra.


Ja, det blir även en hel del dråpliga scener mellan dom innan Gabrielle vet säkert att Xena inte är Xena utan Diana.

Den första gången vi får veta vad 'the round killing thing' heter är i slutet av avsnitt två då Xena säger: I’ve lost my chakram!”.


Okej, det har jag missat.

Scen värd och hålla ögonen öppna efter: När Xena först kliver in i slottet (allén med soldater) och hon stoppar tillbaka svärdet i skidan. Lägg märke till att Lucy inte får ned svärdet ordentligt utan det sticker upp ca 1 decimeter längre än vanligt. I interaktionen med jungrun sedan så hoppar svärdet upp och ned - beroende på om man ser Lucy framifrån eller bakifrån.


Bara en sådan sak gör det värt att se om avsnittet igen. :D