Jump to content

Photo

Gotham


  • Please log in to reply
51 replies to this topic

#26 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 July 2014 - 15:32

Bruno Heler har nu förklarat att det där med The Joker inte stämmer helt. Där kommer finnas ett flertal karaktärer som kan vara den framtida Jokern men det kommer inte tryckas in i varje avsnitt som det tidigare har sagts.

De har också avslöjat 2 nya karaktärer i serien från serierna:

Harvey Dent och Dr. Hugo Strange. Men hur de kommer att fungera eller vilka som kommer att spela dem är ännu okänt.

När det gäller Ivy Pepper så förklarar de att efternamnetr beror på att hon kommer bli bortadopterad i TV-serien ochdärmed få ett nytt namn. "Ivy" har de tidigare förklarat bara vara ett smeknamn då hon älskar växter.

Källa


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#27 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 July 2014 - 17:11

Så då heter hon alltså Pamela Pepper? Ja, då ger de sig i alla fall på att följa allittereringstraditionen.



#28 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 July 2014 - 21:14

De har inte sagt vad hennes riktiga förnamn är men troligen, ja.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#29 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 23 July 2014 - 08:13

Den där länken säger väl att hennes förnamn är Ivy. 


Edited by super85, 23 July 2014 - 08:13.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#30 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 July 2014 - 15:20

Jo, den gör det. De flesta verkar ha missat att Ivy är hennes smeknamn. Fast sedan så bara nämde de det när karaktären först pressenterades. Faktum är att jag kan inte ens hitta artiklen och jag letade ändå en bra stund. Lite underligt att de inte nämner det när de vet att folk retar sig på det.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#31 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 22 August 2014 - 22:51

Rätt bra Behind The Scenes som visar vilken imponerande och snygg produktion Gotham verkar bli 

 

http://www.superhero...pecial#/slide/1

 

Jag förstår hela "man måste säga att allt är nytt och unikt" snacket skådisarna och filmskaparna måste säga men det är kul att de säger ungefär det samma här som Christopher Nolan, David Goyer, Christian Bale, Gary Oldman osv sa om TDK trilogin när man pratade inspiration, känsla, stil, osv. 


Edited by super85, 22 August 2014 - 22:55.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#32 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 23 August 2014 - 07:21

 
 
25 september börjar serien på Cmore, 2 dagar efter USA. Trailer/nyheten finns i denna länk https://www.facebook...254954474702990

Edited by GaterGirl, 23 August 2014 - 07:21.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#33 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 24 September 2014 - 00:27

Gotham
Regi: Danny Cannon  Manus: Bruno Heller

I rollerna: Ben Mckenzie, Donal Logue,Sean Pertwee, David Mazouz, Jada Pinkett-Smith m.fl.

"Gotham" är en stor satsning från Warner Brothers, DC Comics och TV-kanalen FOX på en prequel tv-serie till Batman och hans värld. Det lanseras som en "Origin Story" för i stort sätt alla kända karaktärer från Batman/Gotham Citys värld och seriens huvudroll innehas av unge polisen och framtida polismästaren James Gordon, här spelad av Ben Mckenzie. 

 

 

Producent/Manusförfattaren Heller (The Mentalist, Rome) och regissören Cannon (massa TV, gamla Dredd filmen med Stallone) skapar en underhållande värld och ett underhållande pilotavsnitt som känns som en blandning av en massa grejer. Det är ju inte så enkelt som "En polisserie med en twist!" eftersom det här är ingen vanlig polisserie, utan som en serie om en massa(rätt udda) karaktärer och deras ursprung, och varför ett skruvat, korrumperat och våldsamt ställe som Gotham i framtiden kommer behöva en snubbe i fladdermusdräkt för att hålla ordning och reda på den.

Att en serie som det här får grön ljus och en stor push är ju till viss del på grund av att Christopher Nolans Dark Knight filmer var gigantiska publikframgångar, samt att Smallville (Gotham och Smallville är inte lika varandra dock) som var en "Superman Prequel" var även den en stor framgång och gick i 10 säsonger.

 

 

Stilen på den är också en blandning av en massa saker. Vissa av scenerna där man ser staden påminner väldigt mycket om etableringsbilder Nolan använde i "Dark Knight" filmerna. Sen ibland påminner mycket av designen t ex Batman TAS och Tim Burtons första Batman-film. Det är en blandning av mycket, och det känns som man vill visa att Gotham är en karaktär också. Finns ju ett försök att få det vara "tidlöst", t ex mycket bilar från 70-80 talen och sådana grejer, men precis lika mycket moderna bilar och mobiltelefoner används.  Gothams polishus är rätt kul, alltså designen, man har inte många scener i den , men det man ser så får man känslan att om ett sådant högkvarter existerade så skulle arkitekten med flit vald att göra en helt orealistisk och orimlig arbetsplats för polisen ;).

 

Manuset kämpar lite med att hitta sin stil och ton, vilket är rätt vanligt med pilotavsnitt. Dialog kan ibland bli nästan "campy" och bara udda, men sen gör skådespelarna oftast ett så pass bra jobb med att leverera replikerna att det fungerar ändå. Serien hoppar mellan seriösa dramatiska scener, till brutal våld och ibland lite udda humor. Den vill vara  ursprungshistoria/karaktärsstudie, en serie om gangstrar, och ett drama om att växa upp, Samtidigt som den gärna vill visa att det är en serietidningsvärld den är baserad på.

 

Mckenzie(OC, Batmans röst i animerade Year One) är väldigt bra som en ung Gordon. Han har bra timing på sina repliker , och "säljer" även den ibland lite krystade dialogen. Man måste heja på Gordon, och jag tycker man får en lovande start här. Donal Logue får äran att spela den första live-action versionen av Bullock (även om vi haft kopior tidigare) och han är givetvis den motpolen man vill ha till Gordon.  Gordon är ärlig, vill följa regler och tar inte mutor och försöker undvika våld, medan Bullock super på jobbet,skjuter för att döda, är hej och tjena med organiserad brottslighet och är allmänt "vilda västern" och ett slusk. Logue säljer sin karaktär också till publiken. Jag gillar hans karaktär också.

 

Sean Pertwee är riktigt bra som Alfred i de få scener han är med i. Han påminner en del om Michael Caines version, blandat med den versionen från Batman Earth One av Geoff Johns och Gary Frank som rätt tydligt varit en inspiration för den här TV-serien. Alfred är utåt lite hårdare här, och yngre, men man märker att han bryr sig om unge Bruce Wayne. David Mazouz som spelar Bruce Wayne gör ett bra jobb eftersom jag inte ogillar honom. Det är alltid ett bra betyg för barnskådespelare. Jag bryr mig om honom och jag köper att han någon dag kan bli Batman. 

Serien gör en grej av att ha "Vem dödade paret Wayne" vilket är en typisk TV-grej och jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om det. Får se vad de gör med det. Man har även lagt till att en väldigt ung Selina Kyle (Camren Bicondova) ser när mordet inträffar.  När det gäller inspiration igen, så känns det inte helt omöjligt att de som castat de här rollerna har med flit hittat ung Bruce som påminner mycket om Christian Bale och en ung Selina Kyle vars ögon är väldigt lika Michelle Pfeiffers. 

 

Serien har väldigt många karaktärer från serierna, vissa som man bytt utseende och ålder eller "tidslinje" på. Jag förstår att man gjort reklam till serien som en ursprungshistoria till alla skurkar och de få hjältar staden har, men jag tror nog att de ska tona ner superskurks-cameona lite i framtida avsnitt. 

Av skurkarna så gillar jag verkligen Robin Lord Taylors version av en ung Oswald Gobblepot/Penguin. Ett psykfall man tycker synd om ungefär. Fish Mooney (underbart namn) en kvinnlig gangsterboss spelade av Jada Pinkett-Smith är...ja...jag vet inte, hon är rätt underhållande, men hennes dialog och scenerna rätt allmänt är lite over-the top och teatrala, säkert med flit,  det var något underhållande här, men jag har inte riktigt bestämt mig om jag gillar henne eller inte.  Min gissning är att till slut så kommer det inte sluta jättetrevligt med hennes karaktär.

 

Jag tycker att det här var en lovande början. Välproducerat, snyggt fotat och med mestadels bra skådespel och intressanta karaktärer.


Edited by super85, 24 September 2014 - 00:27.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#34 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 27 September 2014 - 22:14

Kortfattat, jo detta ser absolut intressant ut. Ska bli kul att följa, får hoppas den inte läggs ner efter typ 5 avsnitt bara.

 

Ben Mckenzie är klockren i rollen som unge James Gordon och även Donal Logue känns rätt. Dock känns Jada Pinkett-Smith en aning malplacerad i sin roll, hoppas det blir bättre.

Storyn känns som en blandning av Nolans filmer och animerade Batman från början av 90-talet och det är inte mig emot då jag gillade bägge världarna skarpt :thumbsup:


Winter is Coming


#35 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 29 September 2014 - 11:00

Jo, det var karikatyr-varning på Pinkett-Smith i pilotavsnittet.  Tyckte också att Ivy referensen kändes inklistrad på ett dumt sätt, måste hon liksom krama krukväxter för att hamra in till butiken vem hon är? samt var det lite ofrivilligt komiskt den där scenen mellan Renee Montoya och Barbara,  ja herrejösses de har haft en flört nångång, men så det var skrivet kändes som en äldre pilsk farbror hade skrivit den scenen på 50-talet. 

 

Som tur är så fanns det mer saker jag verkligen gillade än ogillade med pilotavsnittet.

 

Tror att "Gothams" pick-up var att producera minst 12 avsnitt, och detta har höjts till 16. Nu med Netflix-dealen etc, så tror jag att de inte kommer lägga ner den efter 5 avsnitt :).


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#36 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 30 September 2014 - 10:25

Såg nyss andra avsnittet.

Vissa grejer jag direkt ogillar, Jada Pinkett Smiths "Fish Mooney" fortsätter vara en överdriven karikatyr, samt avsnittet skurkar som var menade att vara någon typ av "Snälla bibliotekarier som är egentligen mördare"... avsnittet var ibland ofokuserat och udda, en del av av avsnittet, med kidnappade barn kändes som den var snodd från Batman TAS avsnittet med "The Ratcatcher".... stilen hoppar verkligen här, från en scen som är närmast "cartoony" till att Jim Gordon står och ser"brooding" ut på en gata i Gotham och fotot ser ut att vara kopierat från Nolans Dark Knight filmer...det blir konstigt ryckigt. Pingvinens morsa var bara kass, Oswald själv däremot är fortfarande riktigt bra.

Gordon är bra, och likaså Alfred, jag gillar Bruce men var man tvungen att ha en scen där han ritar mörka bilder och lyssnar på metall? kan det bli mer ostigt? Jag gillar dock hur rätt de ibland får unge Bruce, som jag nämnde tidigare, det är viktigt att man köper att han kan bli Batman när han växer upp, och det köper jag fortfarande.

Gordons flickvän var en dum mupp i avsnittet. Sen vet jag inte om det är nödvändigt att varenda scen måste verkligen antyda hur ALLA förutom Gordon i Gotham är en skurk.

Man antyder till skurken "Dollmaker" i avsnittet, vilket är intressant eftersom den skurken (jag vet att det funnits flera med namnet) nyligen var med i ett avsnitt av "Arrow" och var en riktigt psykad och ruggig skurk. Inte för att Gotham på något sätt ska göra en crossover med Arrow, men det kändes nästan som att man med flit slängt in sådan referens så att fans kan spekulera om att Gotham utspelar sig i samma universum som Arrow men flertalet år tidigare. Sen visar de ju en byggnad som här ett grönt Q som logga, och det känns nästan som att man vill göra en referens till Queen Industries. Kan ju mycket väl vara att de här "påskäggen" är sådant som Geoff Johns lyckats lägga in i serien.

Selina Kyle var rolig. Där har man också hittat rätt, hon gör roliga grejer och passar rollen. Måste dock säga att jag som sällan kommenterar högljutt det som händer på TV eller bio var tvungen att säga "men vad fan...seriöst?" när hon sa att hon vill bli kallad Cat....sigh.... icon_rolleyes.gif

Så tyckte jag om det här avsnittet.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#37 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 30 September 2014 - 17:28

Tja, serien verkar ha lite svårt att bestämma sig för vilken ton den vill ha. Den plockar ifrån många olika inkarnationer av Batmans mytologi, så att många karaktärer är som tecknade figurer i live action. Barnkidnapparna kändes som de hade passat i ett avsnitt av 60-talsserien med Adam West.

Pingvinens mor gav mig  Tim Burton-vibbar. Lustigt förresten att de castade Carol Kane med tanke på att både hon och Danny Devito var med i komediserien Taxi. Normalt gillar jag Carol Kane, som ofta spelat skruvade roller, men hon var nog den som stack ut mest här. Fast jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på den figuren. Är hon bara en virrig snäll tant som inte vet vilka otäckheter hennes pöjk har för sig, eller är hon mer som Norman Bates morsa och orsaken till att han är en sån hemsk typ?

Förresten var det han gjorde on the road grymt läskigt... Plocka aldrig upp liftare och bjud dem definitivt inte på öl.

 

Intressant att se vilken spänd relation Alfred och Bruce har. Ta bara när Alfred ser att Bruce har bränt handen och verkar få lust att örfila honom. Ganska tydligt att han vet mer om att vara butler åt vuxna än att sköta om ett barn. Rätt kul var det annars när Bruce får skäll för att han smyger omkring. Lika bra att Alfred vänjer sig... ;) Att Bruce lyssnade på metal störde inte mig så mycket. Lite tårta på tårta var det kanske att han ritar makabra teckningar samtidigt, men jag ser det som att han försöker hitta ett sätt att hantera sina demoner.

 

Blev rätt impad av Richard Kind som borgmästare. Känner mest igen honom från Spin City, så det var intressant att se honom spela sympatisk inför pressen och sen vara känslokall och högfärdig när kamerorna är borta. De hem/föräldralösa barnen var plötsligt inte så viktiga för honom efter presskonferensen. Det var en vinkel som jag gillade i avsnittet. När av de hemlösa ungarna rusade förbi en restaurang var det ingen som la märke till honom förrän han kraschade in genom skyltfönstret. Och på polisstationen var det ingen mer än Gordon som ville höra på vad han hade att säga. Inte undra på att Selina är så street smart och van vid att klara sig själv utan hjälp från poliser eller vuxna i allmänhet. På tal om henne hade hon ett rätt häftigt Batman-ögonblick när hon ger sig på en av kidnapparnas goons, även om jag blev en smula chockad av vad hon gjorde mot honom. :eeh: Men med sån sjuk humor som jag har garvade jag åt hur han blev omhändertagen efter det.

 

Allra sist gillade jag att Bruce på slutet ville göra en insats för de kidnappade ungarna, med uppmuntran från Gordon. Innan dess hade han snöat in sig på hans förflutna som soldat och såg upp till honom lite för mycket p.g.a. det, men Gordon verkar få honom att förstå att det är bra att hjälpa andra. Bruce gör så gott han kan, med tanke på att det inte räcker med att bara ha en massa stålar. Lite motsatsen till fru Gordon, som gör en välmenad gärning som bara ställer till det för maken hennes.


Edited by SwedishSuperhero, 30 September 2014 - 18:33.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#38 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 07 October 2014 - 23:18

Så tredje avsnittet, fortfarande en "Mixed bag" ,  hälften Law&Order, den andra halvan närmast Adam West 60-tals Batman.  Något överdrivet från min sida kanske, men visst är det här ojämt. 
 
Nu försöker man få en Pulp-vibb till avsnittet med en karaktär som ser ut som The Shadow som knyter fast korrupta människor till väderballonger och släpper iväg dem.  Ett försök till konstig humor där som fungerar lite halvbra.Är skeptiskt att den typen av ballonger skulle orka flyga iväg med människor men jaja, det är väl inte realism de är ute efter .
 
För att få in mer känsla för Batman inspirationen The Shadow så har man t om en karaktär i avsnittet som heter Cranston.  Jag har inga större problem med det, blir bara som mycket annat i serien, övertydligt. Skulle uppskatta att serien skulle försöka vara lite mer subtil ibland. 
 
Fish Mooney existerar fortfarande mest för att sitta vid sitt bord i nattklubben hon äger och ge information/rykten till folk , samtidigt som hon agerar teatralt och överdrivet.   Montoya&Allen verkar använda all sin tid till att trakassera James Gordon.  Eller ja, Montoya har fortfarande tid att hinna gå och prata gamla minnen(fortfarande krystad och svagt skriven dialog)  med hennes ex, Gordons flickvän Barbara.  Barbara som hittills för det mesta använt sin tid med att sitta halvnaken i lyxiga lägenheten och inte göra nånting alls förutom vara onödig. I det här avsnittet så röker hon en joint. 
 
Scenerna mellan Alfred och Bruce är bland de bästa i avsnittet. De går lite för fort fram, men jag gillar verkligen karaktärsutvecklingen på både Alfred och Bruce. Man börjar känna igen dem rätt bra.  Jag köper båda två karaktärerna. 
 
Även Gordon&Bullock funkar på sitt överdrivna sätt,  Gordon som jätte-ordentlig, och Bullock som total motpol. Det mesta med de är underhållande.   Även Selina Kyle fungerar ok. 
 
Pingvinen är som redan tidigare nämnts, en väldigt bra rollprestation,  däremot vet jag inte om det håller i längden att han brutalt cuttar och massmördar typ 2-3 människor per avsnitt. Jag gillar rollprestationen, men hoppas han gör nånting annat snart också. 
 
Avsnittet här bygger också lite på kontinuitet, man har med detaljer från tidigare avsnitt osv,  så man börjar se att saker blir kanske lite bättre. 
 
Det här en stilig produktion, tycker dock att scenen där en två karaktärer hamnar väldigt högt i luften med en sådan väderballong för att sen bli nedskjuten borde ha redigerats om ordentligt.  I ena sekunden är de sjukt högt uppe, sen blir de nedskjutna och ser ut att ramla från ungefär 1 meter. Konstig tabbe där. 
 
 
Betyg: OK, finns n hel del att att förbättra, tillräckligt ok att titta på.

Edited by super85, 07 October 2014 - 23:31.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#39 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 09 October 2014 - 21:30

Tja, min åsikt skiljer sig nog inte särskilt mycket för det här avsnittet. Mycket som var bra, mycket som kunde varit bättre. Lite förvånad att Pingvinen återvände till Gotham så snart. Trodde han skulle hålla sig borta ett tag till. Kändes överdrivet när han klev av bussen och något kriminellt tycktes äga rum åt alla håll. En snut som tar beskyddspengar från en korvgubbe, fnask som står vid en bil, ficktjuvar vid en gata och en väskryckare vid en annan. Är det Gotham City eller Mega City One?

Annars är det intressant hur han försöker ställa sig in hos Sal Maroni, som verkar hålla på att bli hans nya idol. Maroni har mycket pondus och karisma som jag tror att Oswald försöker efterlikna när han är den Pingvin man är mer bekant med från serietidningarna.

 

Sedan håller jag med om att han mördar lite väl mycket folk. Känns som ett problem som drabbar flera figurer, att de fastnat i olika mönster, som Fish och Barbara. De håller till på samma ställen och gör samma saker. Har Barbara husarrest, eller vad? Stör mig ännu mer att hon röker på när hon tror hon är ensam hemma. Hur har hon lyckats dölja det för Jim så länge, förresten? Och förhållandet med Montoya är jag inte särskilt förtjust i. Har inget med könet att göra, hade varit lika irriterande om det varit en man. Känns som en onödig intrig, än så länge i alla fall.

 

Storyn med Balloonman var allt bra udda. Inte bara hans metoder, men även namnvalet. Kollade DC's wikisida och hittade en fiende till Metal Men med det namnet. Ganska random seriereferens, om det ens var avsiktligt. Tänkte inte på kopplingen till The Shadow, mer än Balloonmans förklädnad, förrän jag kom ihåg att hans alter ego var Lamont Cranston. Antar att de försöker spegla hur Batman först var inspirerad av pulphjältar som Shadow men sen skildes från dem, bl.a. genom att inte döda sina fiender. Ungefär som att Bill Cranston är den sorts hard boiled detective som var vanliga (anti)hjältar i pulp novels en gång i tiden. Jag gillade åtminstone att det här planterade tanken på en vigilante som ger sig på de korrupta i kriminella i stan, både hos invånarna och Bruce. Gillade när Bruce började äta sin middag efter nyhetsinslaget, ungefär som det var hans sätt att svara på reporterns fråga om vem som ska ta över efter Balloonman. "Det ska jag. Men först ska jag bara få i mig lite mat."

 

Håller med om att det går lite väl fort fram med Alfred och Bruce, som kommer bättre överens än de gjorde de två första avsnitten. I alla fall är det kul att Alfred försöker lära Bruce om självbehärskning med fäktningen och att han verkar anstränga sig mer för att måna om grabbens hälsa. Intressant att han ändå verkar vänja sig vid Bruces intresse för brottsligheten i Gotham. När han först hittade mappen blev han så klart illa till mods, men han tycks uppmuntra det mer och mer. Så det känns inte så konstigt att han flera år senare låter honom klä ut sig till fladdermus för att bekämpa brott om nätterna.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#40 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 14 October 2014 - 07:51

 

 

 En snut som tar beskyddspengar från en korvgubbe, fnask som står vid en bil, ficktjuvar vid en gata och en väskryckare vid en annan. Är det Gotham City eller Mega City One?

 

Den biten tycker jag är precis som Gotham är i serietidningarna eller t ex i Christopher Nolans värld.  TV-serien Gotham gör det dock så att alla de scenerna  som visar sånt är gjorda på ett "KOLLA HÄR ! KOLLA! KOLLA!" -sätt utan något subtilt i dem. 


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#41 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 14 October 2014 - 23:44

Fjärde avsnittet, även om fortfarande ojämnt, är det bästa hittils. 
 
Dialogen är bättre, karaktärerna för det mesta pratar som normala människor, regin/fotot fortfarande riktigt bra, och det känns som saker som musik, klippning etc blir bättre och bättre.  Skurken, en hitman som wastar politiker, är lagom kall, och det att allt han säger känns klyschigt känns nästan som något coolt.  Alfred diggar jag,   grabben som spelar Bruce Wayne är en bra skådis, det är synd att det materialet han har är så konstigt. För något avsnitt sedan så lyssnade han på mörk musik och tecknade mörka bilder, nu pratar han och beter sig som en vuxen Bruce Wayne? går lite fort det där.  Och sen, oavsett det löftet Gordon gav Bruce, så är det faktiskt lite märkligt med scener när en vuxen man har vettig dialog om organiserad brottslighet, mord, polisarbete,politik etc med en 11-12 årig grabb. 
 
Nu visar avsnittet för det mest på förbättring, så det är kanske elakt att dissa, men jag gör det ändå. Att Bullock vid ett tillfälle säger hur mycket han älskar enkla fall/brott ursäktar inte seriens allmänna "knep"  hur poliserna luskar fram information. T ex här så säger Bullock att han känner någon gammal hitman som sitter i finkan, sen åker Gordon och Bullock dit och snubben berättar vilket alias han har, vilket vapen han använder, och vart han bor och jobbar!!!  [ :D] , liksom kom igen nu! inget annat polisarbete?  Fish Mooney är något mindre löjlig i avsnittet men man väljer att skriva henne enbart som någon som är pilsk på tjejer i det här avsnittet.  Antar att eftersom Montoya inte var med så var man helt tvungna att få lite tjejer som kysser varandra i avsnittet  :rolleyes:
 
Gordons flickvän skrivs för första gången som en normal människa i det här avsnittet och ges t om rätt skaplig dialog. Tyvärr så väljer manusförfattarna att få henne att separera med Gordon (åtminstone tillfälligt) genom att hon försöker tvinga fram polis-information från Gordon, men Gordon vägrar....så den här människan får inte Gordon att berätta den typen av hemligheter så säger hon "I CANT LIVE THIS WAY".... och detta är då en helt vuxen människa.  Pingvinens sätt att lösa sina "Lose ends" på slutet var också klyschigt och man gissade vad som skulle hända där rätt snabbt. 
 
oavsett dessa grejer, så förbättrar sig serien.

Edited by super85, 14 October 2014 - 23:50.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#42 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 22 October 2014 - 00:51

Femte avsnittet är ok. Seriens ton och stil verkar vara att hoppa mellan seriöst och nästan cartoony , och tja, om de får det att funka, så kör hårt. Tycker dock att det ibland blir fortfarande ojämt. 
 
Det som är bra: 
 
Bruce&Alfred scenerna och Wayne Enterprises. Intressant och bra skådespel mellan de två.  
 
Gordon&Bullock var rätt roliga i det här avsnittet. 
 
Fotot. Serien fortsätter se väldigt snyggt ut.  
 
Jag tror vi klarade oss igenom utan att Pingvinen dödade någon. 
 
Avsnittet innehåll inga scener med Barbara Gordon och Renee Montoya.  
 
Dåliga: 
 
 Jag uppskattar att man vill ge Venom en origin, men nu är vi inne på superkrafter och sättet att introducera det på var både cartoony och nästan "out of the blue".  Vissa av scenerna och dialogen är så udda att jag faktiskt garvade högt några gånger. Ibland är det menat att vara det, men ibland är det bara kasst. 
 
Femte avsnittet är ok. Seriens ton och stil verkar vara att hoppa mellan seriöst och nästan cartoony , och tja, om de får det att funka, så kör hårt. Tycker dock att det ibland blir fortfarande ojämt. 
 
Det som är bra: 
 
Bruce&Alfred scenerna och Wayne Enterprises. Intressant och bra skådespel mellan de två.  
 
Gordon&Bullock var rätt roliga i det här avsnittet. 
 
Fotot. Serien fortsätter se väldigt snyggt ut.  
 
Jag tror vi klarade oss igenom utan att Pingvinen dödade någon. 
 
Avsnittet innehåll inga scener med Barbara Gordon och Renee Montoya.  
 
Dåliga: 
 
 Jag uppskattar att man vill ge Venom en origin, men nu är vi inne på superkrafter och sättet att introducera det på var både cartoony och nästan "out of the blue".  Vissa av scenerna och dialogen är så udda att jag faktiskt garvade högt några gånger. Ibland är det menat att vara det, men ibland är det bara kasst. 
 
Skurkarna skulle kunna tona ner ostigheten.   

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#43 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 December 2014 - 20:04

Kommer att visas på TV4. Dom kör en reklam för den där det utannonseras att den "kommer snart". Vilket i det här fallet verkar vara under januari. Får återkomma med exakt startdatum framöver.

#44 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 December 2014 - 22:22

Kommer att visas på TV4. Dom kör en reklam för den där det utannonseras att den "kommer snart". Vilket i det här fallet verkar vara under januari. Får återkomma med exakt startdatum framöver.


Tisdag 6 januari, klockan 21.00 är det som gäller.

#45 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 January 2015 - 08:45

Serien har tyvärr blivit förnyad för en 2:a säsong.

 

Källa


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#46 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 January 2015 - 11:19

Inget du gillar? Jag har sett de avsnitt som visats på TV4 hittills och är inte helt övertygad. "Alla utom Jim Gordon är korrumperade"-intrigen tär lite på serien måste jag erkänna.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#47 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 January 2015 - 11:36

Har faktiskt inte sett den än. :P Jag bara hoppades att den skulle floppa så CW kunde köpa rättigheterna att göra sin planerade Gotham serie med gästande Batman. :P

 

Det var väl en sak som kändes lite mycket i Batman Year One serien också för det var likadant där med att Jim Gordon var typ den ända hederliga.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#48 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 01 February 2015 - 13:43

tyckte jag såg han som spelar Pingvinen i en film häromdagen. nån sekund såg jag honom bara. step up 3d hette filmen. 


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#49 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 12 February 2015 - 13:02

 

Jag bara hoppades att den skulle floppa så CW kunde köpa rättigheterna att göra sin planerade Gotham serie med gästande Batman

 

Jag har svårt att tänka mig att någon på Warner Brothers skulle gå med på det där. Känns som folks fantasier igen. 


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#50 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 February 2015 - 14:55

Inget du gillar? Jag har sett de avsnitt som visats på TV4 hittills och är inte helt övertygad. "Alla utom Jim Gordon är korrumperade"-intrigen tär lite på serien måste jag erkänna.


Det där är väl en ganska vanlig grej just i Batman, inte bara Gotham?
*Hockey och superhjältar*