Jump to content

Photo

Söker tecknare för förstagångsserie

18 replies to this topic

#1 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 20 January 2008 - 14:36

Vet inte om jag borde söka efter tecknare här, eftersom att redaktörerna säkert sliter ut både lemmar och fingrar i jakten i detsamma nu... Jag kände bara att jag kunde hjälpa till lite genom att sätta ut en annons här i forumet. XD

I alla fall, jag letar efter en eller flera tecknare som antingen jobbar för att det kul eller för äran, det är väl det som håller Svenska Superserier vid liv?

Själva skriptet är som följer:

30 sidor i 2 delar (14-16)

Kort synopsis:

Virtus - Smidandet av en hjälte

Posted Image

"En så kallad klassisk "origin"-story som detaljerar hur en mobbad svensk tonåring efter en olycka upptäcker att han fått superkrafter, och använder dom för att starta bråk i skolan. Men efter att ha mött en överlevare från Förintelsen som ifrågasätter hans hämndbegär och jämför honom med såna som Hitler, så tar han till slut beslutet att dra på sig en mask och slåss mot ondskan i alla former som Virtus, försvararen av alla ting rätt och gott. Tyvärr är det inte alltid lätt att göra rätt med de internationella lagar som kommer i vägen, och Virtus finner sig ofta fångad i mitten."

---

Ifall ni tycker det låter intressant och är intresserade i eventuell tecknartjänst, så svara antingen här eller skicka ett mail till sandberg.sebastian@telia.com för vidare information.

(Ett tips: Jag tar gärna emot två tecknare som vill teckna varsin av de två delarna. På så sätt så halveras bördan och ni får båda visa vad ni går för!)

---

PS: Ifall någon av moderatörerna tycker att jag är lite jobbig som lägger upp min idé här med, eller att denna artikel bör vara i en annan topic, låt mig få veta.

EDIT: Okej, nu så har jag min första tecknare på kroken. Konstigt att Darkpaladin300 (Viktor Matiesen) inte sa något i den här tråden, men gjorde det på Deviantart... I alla fall, jag ger honom nu lite lina för att se hur han framställer huvudkaraktären i sin stil, men letar vidare för reserver och extraartister.

Edited by Virtus, 24 January 2008 - 13:01.

#2 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,960 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 January 2008 - 15:01

Ditt inlägg har hamnat på precis rätt plats! Snyggt med en bild också!

Ett par tips. Serien verkar lång för att vara ett första verk. Se om du kan trimma ner den. Inte många amatörtecknare mäktar med att rita 42 sidor (även om de tror det när de börjar). Dessutom tenderar många amatörserier att vara utdragna i sitt berättande, så även av den anledningen kanske du kan trimma ner den lite. Fundera på det.

Se om du kan förtydliga hjältens motiv lite och berätta gärna vad som driver serien framåt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 20 January 2008 - 16:49

Ditt inlägg har hamnat på precis rätt plats! Snyggt med en bild också!

Ett par tips. Serien verkar lång för att vara ett första verk. Se om du kan trimma ner den. Inte många amatörtecknare mäktar med att rita 42 sidor (även om de tror det när de börjar). Dessutom tenderar många amatörserier att vara utdragna i sitt berättande, så även av den anledningen kanske du kan trimma ner den lite. Fundera på det.

Se om du kan förtydliga hjältens motiv lite och berätta gärna vad som driver serien framåt.

Kul att höra någon som tycker till. Okej, jag tycker själv att det kanske ska klippas ned lite... Men jag är glad att någon äntligen sa det högt!

Oj... Man kanske skulle lämna serieskrivandet och bli hälsokostmogul istället! Mitt manus har nu klippts ned från 42 till 30 sidor! XD. Låt mig skoja lite genom att låta Virtus föra talan :popcorn:

Virtus: Motiv? Måste man ha en orsak för att göra det rätta?

Skojade bara. Det kommer att synas rätt tydligt vilka hans motiv är under seriens gång.

#4 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,960 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 January 2008 - 16:51

Oj, ned till 30 sidor? Jösses, det kan inte ha varit lätt. Då kanske det passar med 15 + 15 sidor eller liknande uppdelning.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 20 January 2008 - 16:57

Oj, ned till 30 sidor? Jösses, det kan inte ha varit lätt. Då kanske det passar med 15 + 15 sidor eller liknande uppdelning.

Det var konstigt nog ganska lätt. Jag tror faktiskt att jag funnit mitt kall. XD
Duger 14-16?

#6 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,960 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 January 2008 - 17:23

Duger bra. Avsnitten måste inte vara lika långa heller.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#7 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 20 January 2008 - 17:27

Duger bra. Avsnitten måste inte vara lika långa heller.

Nä då, det har jag förstått. Så denna annons och villkoren är godtagbara för eventuella tecknare nu, tycker du?

#8 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,960 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 January 2008 - 20:09

Jodå. Men du bör nog leta på fler platser, t ex Elfwood och Deviantart. Här är många tecknare redan upptagna. Men ge inte upp!!!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#9 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 20 January 2008 - 20:16

Jodå. Men du bör nog leta på fler platser, t ex Elfwood och Deviantart. Här är många tecknare redan upptagna. Men ge inte upp!!!

Nej då. Men Deviantart? Jag har min egen skara av vänner där, fast de flesta är inte ens svenskar! Jag trodde att det var ett måste för tidningen?

#10 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,960 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 January 2008 - 22:14

Man kan söka på Sweden eller Sverige så hittar man dem.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#11 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 20 January 2008 - 22:17

Man kan söka på Sweden eller Sverige så hittar man dem.

Kan man? Hur då?

#12 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,960 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 January 2008 - 07:04

Både Elfwood och Deviantart har sökfunktioner. Många av träffarna på orden Sweden och Sverige ger träffar på svenska tecknare.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#13 DanielSchenström

DanielSchenström

Commodore

• Aktiv member
  • 1,861 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 21 January 2008 - 08:11

Om vi ändå tipsar om platser att söka på så finns också Comicspace, Epilogue, Grafisktforum, serieforum, och seriefrämjandet. Det borde finnas en bunt svenskar på de amerikanska serieforumen comicbookresources, penciljack och digitalwebbing.

#14 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 21 January 2008 - 11:16

Om vi ändå tipsar om platser att söka på så finns också Comicspace, Epilogue, Grafisktforum, serieforum, och seriefrämjandet. Det borde finnas en bunt svenskar på de amerikanska serieforumen comicbookresources, penciljack och digitalwebbing.

Nu är det ju så att jag aldrig har besökt dom ställena, mest för att jag inte visste om dom. Men verkar det inte lite desperat och oartigt ifall jag registrerar mig bara för att leta upp en tecknare som kan jobba gratis?

#15 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 21 January 2008 - 12:08

Nu är det ju så att jag aldrig har besökt dom ställena, mest för att jag inte visste om dom. Men verkar det inte lite desperat och oartigt ifall jag registrerar mig bara för att leta upp en tecknare som kan jobba gratis?

Du skulle bli förvånad hur många registrerar sig på såna sajter bara för att leta en tecknare som jobbar gratis, och det är inte bara seriereleterade sajter, utan jag snackar om filmer, böcker, spel och hela kalaset.
Jag menar, du har uppdaterat din blog i DeviantArt att du letar efter en tecknare, och eftersom du känner många som säkert ritar bra, men som gärna skulle hjälpa dig att komma i gång med din serie, även om de inte är svenskar. Och det är en ganska bra trick i sig, att du tar dig fram i småsteg och om nån inte känner för sig att hjälpa, kan du alltid vända dig till Deviantforum, men det finns tonvis (Och jag menar TONVIS) inslag där många författare eller annat folk söker hjälp som jobbar gratis. Så jag skulle inte räkna med direkt resultat...
Men som Daniel sa, Comicspace och de andra ställena som han nämnde är bra ställen att söka sig på, men jag rekommenderar att du letar först genom ComicSpace, för att där kan man lätt leta på svenska tecknare genom en enkelt klick på en länk där en hel lista med olika länder står.

#16 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 21 January 2008 - 12:19

Du skulle bli förvånad hur många registrerar sig på såna sajter bara för att leta en tecknare som jobbar gratis, och det är inte bara seriereleterade sajter, utan jag snackar om filmer, böcker, spel och hela kalaset.
Jag menar, du har uppdaterat din blog i DeviantArt att du letar efter en tecknare, och eftersom du känner många som säkert ritar bra, men som gärna skulle hjälpa dig att komma i gång med din serie, även om de inte är svenskar. Och det är en ganska bra trick i sig, att du tar dig fram i småsteg och om nån inte känner för sig att hjälpa, kan du alltid vända dig till Deviantforum, men det finns tonvis (Och jag menar TONVIS) inslag där många författare eller annat folk söker hjälp som jobbar gratis. Så jag skulle inte räkna med direkt resultat...
Men som Daniel sa, Comicspace och de andra ställena som han nämnde är bra ställen att söka sig på, men jag rekommenderar att du letar först genom ComicSpace, för att där kan man lätt leta på svenska tecknare genom en enkelt klick på en länk där en hel lista med olika länder står.

Jo, men det är ju liksom därför som det känns som att jag tränger mig på. Och problemet är ju, att jag har en massa vänner som kanske skulle ställa upp på DA, men dom är ju inte svenskar. När jag frågade TFels om det gjorde något, så verkade han undvika frågan. Då blev jag osäker och tog bort bloggen.

Tack för tipset, jag tar väl och kikar igenom Comicspace då.

#17 DanielSchenström

DanielSchenström

Commodore

• Aktiv member
  • 1,861 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 21 January 2008 - 12:44

Jag kan garantera att fast vi är Svenska Superserier så skjuter vi inte ner nåt så länge det är nåt svenskt med i konstruktionen, antingen på manus eller tecknarfronten.

När man letar gratishjälp så hjälper det om man tar lite tid och hänger på forumen/communities så man lär sig vad som accepteras eller inte. En del har en specifik plats för non-paying jobs och då är det avgörande att man använder dem oavsett om ingen nappar för annars kan man lätt bli utmobbad.

Kan man betala för sig då är det i mina ögon nåt man ska göra. Jag har ju raggat upp potentiella tuschare (som det inte blivit nåt av än) och färgläggare (som det har blivit nåt av) och han får betalt.

Tror det svåraste att få presentationen lockande nog, men jag fick en hel del napp när jag frågade om folk till min serie Kapten Sol. Det hjälpte säkert att det var tillåtet att rita så lite som en enda serieruta.

Reggar du dig på Comicspace så säg till om du vill att du ska läggas till på SSS presentationssida.

Och om nån av oss redaktörer missar en fråga, fråga igen, fråga nån annan av oss, direkt i forumet, via pm eller mail. Vi försöker hålla så bra kontakt som möjligt men ibland blir man helt virrig av alla sina arbetsuppgifter.
Ibland kan vi säkert svara olika, då är det bara fråga oss två, tre igen och säga det så får vi konferera och återkomma.

Egentligen är vi inte så annorlunda från resten av er skapare, vi har bara några avundsvärda, och några mindre avundsvärda arbetsuppgifter.

#18 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,960 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 January 2008 - 12:57

Jag tycker nog man kan tränga sig på lite, fast på ett hövligt sätt. Att synas i tryck som amatör är ju steget innan man blir tryckt som proffs och många man tar kontakt med ligger där på gränsen. De kan vara intresserade av SSS och bli glada av att bli tillfrågade. Eller så avböjer de.

Jag tycker det ska vara någon sorts svensk inblandning i skapandet av våra serier. Men har inget emot om folk från andra länder har del i skapandet också.

Tycker din hjälte ser cool ut. Kör på!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#19 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 21 January 2008 - 16:25

Jag kan garantera att fast vi är Svenska Superserier så skjuter vi inte ner nåt så länge det är nåt svenskt med i konstruktionen, antingen på manus eller tecknarfronten.

När man letar gratishjälp så hjälper det om man tar lite tid och hänger på forumen/communities så man lär sig vad som accepteras eller inte. En del har en specifik plats för non-paying jobs och då är det avgörande att man använder dem oavsett om ingen nappar för annars kan man lätt bli utmobbad.

Kan man betala för sig då är det i mina ögon nåt man ska göra. Jag har ju raggat upp potentiella tuschare (som det inte blivit nåt av än) och färgläggare (som det har blivit nåt av) och han får betalt.

Tror det svåraste att få presentationen lockande nog, men jag fick en hel del napp när jag frågade om folk till min serie Kapten Sol. Det hjälpte säkert att det var tillåtet att rita så lite som en enda serieruta.

Reggar du dig på Comicspace så säg till om du vill att du ska läggas till på SSS presentationssida.

Och om nån av oss redaktörer missar en fråga, fråga igen, fråga nån annan av oss, direkt i forumet, via pm eller mail. Vi försöker hålla så bra kontakt som möjligt men ibland blir man helt virrig av alla sina arbetsuppgifter.
Ibland kan vi säkert svara olika, då är det bara fråga oss två, tre igen och säga det så får vi konferera och återkomma.

Egentligen är vi inte så annorlunda från resten av er skapare, vi har bara några avundsvärda, och några mindre avundsvärda arbetsuppgifter.

Jag tycker nog man kan tränga sig på lite, fast på ett hövligt sätt. Att synas i tryck som amatör är ju steget innan man blir tryckt som proffs och många man tar kontakt med ligger där på gränsen. De kan vara intresserade av SSS och bli glada av att bli tillfrågade. Eller så avböjer de.

Jag tycker det ska vara någon sorts svensk inblandning i skapandet av våra serier. Men har inget emot om folk från andra länder har del i skapandet också.

Tycker din hjälte ser cool ut. Kör på!

Ni gjorde precis min jakt mycket enklare. Om nu det inte är ett måste att ALLA skaparparter är svenskar, så har jag en grupp av nära tecknarvänner som kanske ställer upp gratis.

Har ändå registrerat mig på comicspace nu. Ni hittar mig under användarnamnet Virtus ifall ni vill sätta upp mig på den där presentationslistan.

Reply to this topic