Jump to content

Photo

Tipsa mig


  • Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 Chefen

Chefen

    Cadet Second Year

  • Members
  • 10 posts

Posted 09 January 2006 - 20:50

Hej på er.
Jag behöver lite lästips av er mina vänner.

Författare jag gillar:
Assimov
A,C. Clarke
K.J. Andersson
P,F. Hamilton
J. Haldeman
G. Brewer
M. Resnick

Har nu nästan tömt dessa eminenta författares verk och behöver lite hjälp att hitta lite nya favoriter.
Gillar främst combon, sci-fi och krig :blush: men all bra sci-fi e av intresse.

Va inte blyga nu utan tipsa på av bara den..
Tack på förhand.

#2 Imperator Yax

Imperator Yax

    Commander

  • Members
  • 192 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg

Posted 10 January 2006 - 09:06

Ser att du gillar Joe Haldeman, Clarke och Asimov liksom jag så chansen är rätt stor att du gillar följande:

A E van Vogt (mkt bra men ganska komplicerade i bland)
Heinlein (många mycket bra)
Jack Vance (särskilt böckerna om Tschai)
Dennis Lindbom (likartad efter några böcker)
John Keith Laumer

Sen kan du ju läsa typ 20 böcker av äldre snitt (vissa väldigt kul och spännande) av Jules Verne

Lite allmän info, länkar etc på http://sv.wikipedia....Science_fiction
/Yax av klanen Yax, född på Heera år 12345 e.a.u - den yngsta Cam-Haar mästaren av första graden genom tiderna år 12406 vid den ringa åldern av 61 år - grundare av det triponska imperiet år 12487 (eller år 0 e.t)

#3 Kidnero

Kidnero

    Commander

  • Members
  • 225 posts
  • Gender:Male
  • Location:Köping
  • Interests:Böcker (mest sci/fi och fantasy, men även annat som deckare m.m.), film, musik och min älskade yngsta dotter. Fiske och skogsliv är inte dumt heller.

Posted 10 January 2006 - 10:56

Jag skulle vilja bidra med några namn också:

Robert Silverberg
Larry Niven (Ringworld-serien speciellt)
Harry Harrison (vill man ha riktigt roligt så läser man hans böcker om Stainless Steel Rat)
Oh... and at six o'clock every day, without fail, with no excuses, he must go home and read Where's My Cow?, with all the right farmyard noises, to his little boy.

There are som things you have to do. (Terry Pratchett - Thud!)

#4 SavedByZero

SavedByZero

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,173 posts
  • Location:Linköping
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 11 January 2006 - 23:27

Vill också tipsa om några som jag själv läst och som är mycket väl värda att kolla upp :)

Greg Bear
David Brin
Alan Dean Foster
Alastair Reynolds
Ben Bova

På den här Länkenkan du checka vilka titlar som passar och/eller göra en sökning som ger dej fler tips, ta och testa den avancerade sökningen :)
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#5 Chefen

Chefen

    Cadet Second Year

  • Members
  • 10 posts

Posted 12 January 2006 - 00:15

http://www.allscifi.com var en av de bästa :wub: sci-fi sidorna jag har haft nöjet att kolla in på länge,
ett jätte tack för det tipset. :thumbsup:

Tack för de andra tipsen med kommer verkligen att ta mig en närmare titt på dessa författere.

Nicke.

#6 SavedByZero

SavedByZero

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,173 posts
  • Location:Linköping
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 12 January 2006 - 07:14

...ett jätte tack för det tipset.

nöjet var helt på min sida :)
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#7 Kidnero

Kidnero

    Commander

  • Members
  • 225 posts
  • Gender:Male
  • Location:Köping
  • Interests:Böcker (mest sci/fi och fantasy, men även annat som deckare m.m.), film, musik och min älskade yngsta dotter. Fiske och skogsliv är inte dumt heller.

Posted 12 January 2006 - 14:56

Jag kan även rekommendera följande site om man vill kolla lite på någon författare. Där får man en bra sammanställning av dennes författarskap.

Fantastic Fiction
Oh... and at six o'clock every day, without fail, with no excuses, he must go home and read Where's My Cow?, with all the right farmyard noises, to his little boy.

There are som things you have to do. (Terry Pratchett - Thud!)

#8 SavedByZero

SavedByZero

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,173 posts
  • Location:Linköping
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 12 January 2006 - 17:26

Ahh, fantastic fiction, :) ännu en guldgruva och ösa ur. Min tur o tacke :D
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#9 T5 2.0

T5 2.0

    Commander

  • Members
  • 227 posts
  • Location:Märsta
  • Interests:Scifi böcker och scifi/fantasy/anime filmer.

Posted 29 January 2006 - 09:54

Stephen R Donaldson har en stil som påminner lite om Hamiltons.
just nu läser jag hand Gap serie på 5 böcker som är brutal, ohämmad och påminner lite om filmen Outland (med Sean Connery) i sin miljö.
Mycket spännande.

#10 Wowbagger

Wowbagger

    Commander

  • Members
  • 197 posts

Posted 04 February 2006 - 15:35

Mmm, jag håller Stephen R Donaldson:s The Gap Series som bland det bästa (nya) jag läst.


Annars så är Richard Morgans Takeshi Kovacs böcker ruggigt bra.
Dom är ganska blodiga och ibland nästan porriga men han målar upp en intressant framtidsvärld.
Jag läste ut alla tre på rekordtid och då läser jag engelska mycket långsammare än svenska.

Richard Morgan
-Altered Carbon
-Broken Angels
-Woken Furies

Enjoy! :)

#11 T5 2.0

T5 2.0

    Commander

  • Members
  • 227 posts
  • Location:Märsta
  • Interests:Scifi böcker och scifi/fantasy/anime filmer.

Posted 11 February 2006 - 18:24

Jag läser just nu tredje delen av den serien...tänk er filmen Outland korsad med boken Amercan Psycho så kan ni tänka er.
Inget för de känsliga med andra ord.

#12 hallogallo

hallogallo

    Cadet First Year

  • Members
  • 9 posts
  • Location:Umeå

Posted 16 February 2006 - 17:48

Iain M Banks kan jag varmt rekomendera. The Algebraist har nog de finaste icke mänsliga karaktärerna man kan tänka sig.

#13 shad iliya

shad iliya

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 17 March 2006 - 21:46

Hej på er.
Jag behöver lite lästips av er mina vänner.

Författare jag gillar:
Assimov
A,C. Clarke
K.J. Andersson
P,F. Hamilton
J. Haldeman
G. Brewer
M. Resnick

Har nu nästan tömt dessa eminenta författares verk och behöver lite hjälp att hitta lite nya favoriter.
Gillar främst combon, sci-fi och krig :blush: men all bra sci-fi e av intresse.

Va inte blyga nu utan tipsa på av bara den..
Tack på förhand.

hej har ca 30 böcker star wars i serie på engelska från kejsarens död och ca 15 år framåt

#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 March 2006 - 21:51

shad iliya: Alla former av Köp/Byt/Sälj inlägg hålls i "Köp, Byt & Sälj" forumet. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 A_R_Yngve

A_R_Yngve

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 22 posts

Posted 04 July 2006 - 12:58

Är det för sent att tipsa om min webbsajt, där flera av mina SF-romaner och noveller (på engelska!) finns att läsa helt gratis?
:rolleyes:
A.R.Yngves hemsida - med romaner, noveller och mera.
-------------------------------------------------------------
Se trailern för A.R.Yngves episka äventyrsroman DARC AGES

-------------------------------------------------------------

#16 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 July 2006 - 14:00

Det är aldrig försent och tipsa om Gratis SF/F. :D ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#17 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 04 July 2006 - 15:45

Jag har läst en mängd Fantasy böcker men jag har knappt läst sci-fi alls så jag skulle själv behöva lite tips! Enda sci-fi böcker jag läst är Dune, Världarnas Krig och Otherland tror jag. Och En liftares guide till galaxen men det är ju en komedi.

Edited by Nille, 04 July 2006 - 15:49.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#18 A_R_Yngve

A_R_Yngve

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 22 posts

Posted 07 July 2006 - 14:00

Här kommer ett litet lästips för sommaren:

Min SF-roman ALIEN BEACH har tidigare gått som webbföljetong. Jag har nu gjort den tillgänglig för gratis nedlastning som e-bok, här:http://alienbeach.tripod.com/id4.html

ALIEN BEACH är 100.000 ord lång, och skildrar mänsklighetens reaktion på ett besök av intelligenta amfibiska utomjordingar. Med en blandning av satir och allvar följer berättelsen en grupp forskare som vistas i amfibiernas närhet.
I en parallellhandling försöker en man desperat att komma i kontakt med de strängt bevakade amfibierna -- med oväntat resultat...

Trevlig läsning... B)

Edited by A_R_Yngve, 07 July 2006 - 14:01.

A.R.Yngves hemsida - med romaner, noveller och mera.
-------------------------------------------------------------
Se trailern för A.R.Yngves episka äventyrsroman DARC AGES

-------------------------------------------------------------