Jump to content

Photo

Windows 8


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 07 October 2012 - 09:56

Eftersom mitt jobb har MSDN-konto har jag haft möjligheten att prova WIndows 8 nu ett tag på min bärbara. För er som som inte är lika insatta så innebär ju nya versionen rätt stora förändringar: skrivbordet "försvinner" och ersätts med en rad appar, som man gör det mesta av jobbet med. "Allt" sker i helskärm, dvs alla program tar upp hela skärmytan. Detta gör mest för att synka funktionalitet med mobil-OS:et, som i princip kommer att fungera på samma sätt. Så här ser t ex min huvudskärm ut:

Attached File  desktop.jpg   248.54KB   20 downloads

Nu är ju det jag skrivit så klart en sanning med modifikation. Skrivbordet finns kvar men som en app bland andra (och med en enkel ändring är det bara ett tryck på Enter bort), och man kan enkelt få applikationer att dela skärm. Det är dock sällan man bryr sig, då det är så enkelt att hoppa mellan program.

På det hela taget gillar jag det nya. Det centrala är att lätt få tillgång till de program man vill nå, och det är faktiskt enklare nu. Gränssnittet må vara väldigt enkelt, men det får saker gjort - och det måste ju vara det centrala.

Ett "krav" är dock att man har en touchpad, med "bara" vanlig mus blir det mer svårarbetat. En tryckkänslig skärm är nog ännu bättre, men det har jag inte och kan alltså inte testa. M$ ska visst släppa en mus som stödjer sveprörelser.

Det som saknas nu är nog framför allt appar: jag skulle vilja se sådana för t ex Facebook, Spotify, mm. De går så klart att nå via webbläsaren nu, men det innebär ju ett steg extra.

På det hela taget alltså är det alltså välkomna förändringar, tycker jag. Men jag kommer som sagt säkert behålla Win7 på min stationära ett bra tag till.

Edited by Fiskrens, 07 October 2012 - 09:58.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#2 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 08 October 2012 - 01:20

Jag får nog stampa in och vara den första förgrymmade, dammiga gamla gubben här jag... tycker det ser förjävligt ut, och känns jätteskumt. :\

Och det är väl överlag det intryck som många har fått, att det här var inte ett steg i rätt riktning för stationärt datoranvändande.

Nä. Jag kommer hålla mig till mitt fina Win7 jag. =) Riktigt bra OS faktiskt! Mycket trevlig överraskning när man väl fått det patchat och klart.

#3 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 08 October 2012 - 08:31

Jag har inte provat på att använda Windows 8 själv men jag har tittat på videor där andra personer provat och det ser verkligen skumt ut. Säkert väldigt bra på surfbrädor men jag är så van vid att använda datormus så jag kommer nog ha väldiga problem med en eventuell omställning. :(
ಠ_ಠ

#4 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 October 2012 - 16:04

Förstår precis vad ni menar, och det var också min tanke först. Men det funkar fortfarande väldigt bra att använda mus, det är bara att man snabbt vänjer sig av med den i vissa lägen :). Att det är fulare kan jag väl hålla med om, men det jämnas ut med att det blivit snabbare och smidigare just av att dumpa mycket av fönsterhanteringen.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#5 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 February 2013 - 21:51

Igår passade jag på att köpa W8 Pro, sista dagen för Ms erbjudande. Med tanke på att det idag kostade 2500 att köpa så tycker jag nog att jag gjorde ett kap när jag tjänade typ 2200kr ^_^

Jag har inte installerat än men tänkte göra det under helgen och hoppas jag blir nöjd.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#6 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 February 2013 - 10:34

Om man inte gillar nya startmenyn och vill köra så mycket desktop som möjligt finns hjälp att tillgå: http://blog.laptopma...e-in-windows-8. Om man jobbar mycket med tyngre grejer som Office, Visual Studio osv. är det vägen att gå, skulle jag säga. För surfande och "lätt-appar" är nya gränssnittet som sagt rätt smidigt.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#7 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 February 2013 - 18:00

Installerat W8 nu.
Blev lite strul först, fick bara svart skärm men muspekaren syntes.
Startade om och den gick tillbaka till W7. Bara börja om från början.
Samma sak igen. Ut på nätet och söka. Hittade en förklaring. Dra ut HDMI kabeln.
Voila ;) det löste problemet.
Nu har jag W8 installerat :D och alla mina W7 inställningar verkar vara intakta.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 February 2013 - 00:36

Märkligt indeed - men skönt att det gick bra till slut :)


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin