Jump to content

Photo

Zorro-tråden


  • Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 April 2008 - 00:43

Jag tänkte, vi hade en rätt intresant diskution om Zorro förra året och karaktären är ju dessutom väldigt populär så jag tänkte vi kunde ha en tråd för honom.
Jag visste inte vart jag skulle sätta tråden eftersom Zorro både finns som Film, TV-serie, Spel, Musikal, Serietidning, Actionfigur och Såpa. :P

Officiella Zorro-Hemsidan: Zorro.com

Efter en massa år utan något Zorro så bestämde sig ägarna av Zorro-licensen att försöka få ut lite ny Zorro. Mycket pga Isabel Allende's Zorro bok som släpptes 2005 med en helt ny version av legenden och ny backstory där Zorro t ex är hälften Indian samt en massa andra förändringa. Sedan dess har typ all Zorro varit baserad på hennes bok som nu anses som den nya "riktiga" bakgrunden till Zorro.

2006 kom Rave/Rapp Musikalen Zorro in Hell.
Förra året kom, som ni kanske minns, den Mexikanska Såpan på 122 avsnitt Zorro: La Espada y la Rosa (The Sword and the Rose) som blev en stor succé.
I år, förutom The Destiny of Zorro-spelet till Wii, kommer den Engelska Zorro The Musical som går på turné i vår med musik av Gipsy Kings.

I höst så ska den nya animerade TV-serien ZORRO: Generation Z ha premiär som utspelar sig i en framtid där en ny Zorro åker motercyckel och kämpar mot fiender med sin Laserpiska tillsammans med den kvinnliga hjältinnan The Scarlet Whip.

Nu är min stora fråga: När ska de använda Zorro licensen till något vettigt? Och med vettigt menar jag en ny Live Action TV-serie gjord för vuxna fans.
Visseligen ska de släppa en ny Zorro Serietidning i år baserad på Isabel Allende's bok som kan bli riktigt bra men ändå, jag vill ha något riktigt bra i Zorro-väg. Jag orkar inte vänta 7-8 år mellan filmnerna samtidigt som det komnmer en massa skräp mellan dem.
Med all TV-serie återupplivning borde det inte vara dags för en vettig Zorro-serie?

Edited by Crusader, 06 April 2008 - 00:49.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 April 2008 - 08:39

Förutom TV-serien Zorro och spelet till Commodore 64 så har jag aldrig varit riktigt frälst av Zorro. Jag har faktiskt inte tagit mig så långt att jag sett de nyare filmerna ännu. :blush: Dock har jag boken som du talar om liggande på hyllan. :) Den skall bli intressant och läsa. Och filmerna står på lista över filmer och se...

Såpan talade vi om någon annanstans också... *letar*

Vinjett-turnenringen givetvis... Släger in lite quotes nedan:

De borde göra en ny, bättre Zorro serie i samma anda som Mask of Zorro, alltså med humor och action men också mörk och seriös. New World Zorro gjorde aldrig Zorro rättvisa. Trevligt underhållningas äventyrs serie med action och humor men aldrig mer. I den gammla svartvita så utvecklades serien och dess story (Mask of Zorro är en remake av handlingen i sista avsnittet av den gammla serien), var ibland väldigt mörk samtidigt som den hade sin humor.

Hoppas att rätt person gör en ny arc baserad Zorro serie snart.

Edit: Jag räknar INTE den mexikanska Zorro-såpan som hade premiär i Feburari. Zorro som en mexikansk såpa? Dont think sooo.
Jag menar, Zorro dag för dag där en dag är ca 6 avsnitt och Zorro bara är med en gång av de avsnitten? Dessutom, allt på spanska.


Jag är nog inte så sugen på att se en Zorro-såpa, men häftigt att det är på spanska. :thumbsup2:


Av alla snedvridna idéer.. <_< Trodde du skämtade först...

Zorro: La Espada y la Rosa - Wikipedia, the free encyclopedia
Zorro: La espada y la rosa - 2007 (Sammanfattningar av avsnitt) O_o
IMDb: "Zorro: La espada y la rosa" (2007)


Nja, efter har läst på lite mer om den här tv-serien är jag verkligen inte sugen på att se den. :mellow:


Xorro som såpa? Varför inte. :)


Tja, det märks ju att det är en såpa från början. Zorros mamma är en indian och första arcen är om att hitta sanningen om Esmeraldas mamma. Esmeralda är dotter till den skurkaktiga guvinören.
Synd att det inte är den typen av såpa där alla sjunger och dansar. :D

Men serien har iallafall ett väldigt unikt och anorlunda triangeldrama: Esmeralda har ett hemligt förhållande med Zorro bakom ryggen på sin älskare Diego. :D

För att inte glömma att Diego igentligen är ihop med Esmeraldas syster och hans pappa, Alejandro de la Vega, är ihop med en indian piga Samtidigt som Esmeraldas pappa är ihop med sin hushållerska och Esmeralda själv hoppat av sitt bröllop. :P

Den här serien är baserad på den nya origin romanen som släpptes förra året (Eller var det 2005?) där Diego ändrades till Amerikansk-född och att hans mamma var en indian och där karaktärerna ändrades och de gammla byttes ut mot nya. Karaktärerna i den här serien härstammar från den romanen (Men de har lovat att ta med gammla karaktärer också).

Alla avsnitten finns att se på Youtube om nån är intreserad... och kan spanska. :P

Musik video
Trailer/Intro samt början av första avsnittet
Del av avsnitt 16 med Zorro-action

Ingen dålig idee med en Zorro dramaserie i sig, men en såpa med en massa triangeldrama, otrohet, överaskande avslöjande (Typ Göstas mamma är inte hans mamma utan hans pappa som har bytt kön) är bara för mycket.
Inget jag har en tanke på ens försöka förlja eller så. Men det är lite kul att se olika klipp från den och så. :P


Edited by XC, 06 April 2008 - 08:40.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 06 April 2008 - 09:17

Kul initiativ ("natten mellan den 5e och 6 april fick Crusader plötsligt för sig att det skulle vara kul att diskutera lite Zorro" :P )!

Du verkar kunna en del om Zorro :) Var är Zorro mest populär och finns det någon stor marknad för figuren längre?

Jag har läst Allendes bok och tycker att den är helt OK. Riktigt trevlig och intressant läsning :) Kul att den fått stort genomslag bland "Zorro-folket" :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 06 April 2008 - 09:58

Gillade verkligen Zorro Den Maskerade Hämnaren. Även om det var lite udda att ha Anthony Hopkins som Don Diego De La Vega utan att de ens fick honom att se mer spansk ut, gjorde han ett riktigt bra jobb. Legenden om Zorro var lite mer av en familjefilm. Antonio Banderas var i alla fall en bra Zorro i bägge. En ny långfilm skulle jag inte alls ha nåt emot. Robert Rodriguez hade visst tänkt regissera en ett tag, det skulle han mer än gärna få göra för min del.

Har förresten en gammal serial på DVD, "Zorro's Black Whip", som handlar om en kvinnlig ättling till Zorro som följer hans fotspår under namnet The Black Whip. Fast det hade egentligen inte så mycket med Zorro att göra, mer än titeln på serien. Jag antar att det är därifrån namnet till The Scarlet Whip i Zorro: Generation Z kommer.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#5 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 18 January 2011 - 06:35

Jag håller på att följa serien från 1990 på Tv4 Guld, och den är riktigt bra tycker jag. :) Och nu läste jag att hela serien ska komma på DVD den 25e januari, underbart, den ska jag köpa! :thumbsup:

http://www.tvshowson...te-Series/14927 Verkar vara rätt mycket extramaterial i den också. :D

Aside from the 88 remastered episodes on 14 DVDs, ZORRO: THE COMPLETE SERIES also features an exclusive bonus disc presenting some of the masked defender's most influential appearances as well as rare behind-the-scenes material from the 1990 series. Included is "The Mark of Zorro" starring Douglas Fairbanks - the original, full-length silent film that defined the "swashbuckler" genre; Chapter 1 of the 1939 theatrical serial, Zorro's Fighting Legion; trailers for the serials Zorro's Fighting Legion, Zorro's Black Whip and Zorro Rides Again; the original, never-before-released pilot for the "New World Zorro" and a photo gallery from "New World Zorro".

Taken from: http://www.tvshowson...7#ixzz1BMWRzmgU


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#6 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 07 October 2011 - 09:15

Zorro är tydligen på väg tillbaka till vita duken. Matthew Federman och Stephen Scaia ska skriva manus och filmen kommer bli baserad på Isabel Allendes roman .

http://www.superhero...t-hires-writers

Roligt att just den boken ska bli filmad. Egentligen tycker jag att den hade passat bättre som miniserie på TV, men jag är ändå glad att man kommer att få se Zorro i live action igen.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#7 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 October 2011 - 11:21

Åh. Den boken har jag ju i hyllan. Får väl se till att läsa den också...

#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 October 2011 - 11:24

Som en uppdatering på mitt tidigare inlägg så kan jag meddela att jag fortfarande inte läst boken i fråga. :P

Jag är också väldigt förtjust i mini-serie formatet men en film är ju bättre än ingenting alls. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 28 June 2017 - 15:43

Har för vana att inspektera sommarlovsprogrammet i någon mån varje år. Var ju liksom en tradition att se på det när man var liten.

 

Den vanan har nu hunnit dö. Om man alltså inte räknar det som att inspektera att kolla i tablån vad programmet förväntas innehålla. För det har jag just gjort, och konstaterat att:

 

 

Ett av programmen som ingår i programmet är Zorro – Legenden föds (Les Chroniques de Zorro). Fransk animerad variant. Jag har inte kollat på den, men funderar på att börja göra det. Vill man se den som del av Sommarlov är det på tisdagar och torsdagar man ska kolla. Och utiflatt man inte vill det, så ligger varje avsnitt kvar en månad på SvT Play.

 

Vad säger ni? Känner ni er lockade?



#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 June 2017 - 15:44

Jag hade tänkt säga nej men efter att ha kollat upp den så ser den faktiskt rätt intresant ut så kanske. Fast då troligen på internetkanalen. :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 June 2017 - 16:38

Jag hade tänkt säga nej men efter att ha kollat upp den så ser den faktiskt rätt intresant ut så kanske.

Trevligt. Då kan vi ha något att cirkla om här.



Fast då troligen på internetkanalen. :P

Internetkanalen? Är det en liksom grej, eller ett mer vagt sammanfattande begrepp?

#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 July 2017 - 17:23

Jag skulle vilja säga "eller ett mer vagt sammanfattande begrepp"...

 

Skall kolla upp serien, Zorro är ju alltid intressant även om bilderna på SVT Play är aningen avskräckande.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 July 2017 - 12:24

Nu har jag sett de två första avsnitten. Kollar på SvT Play med svensk tal. Så långt är det helt okej, om än inte särdeles märkvärdigt. Jag ska fortsätta kolla och se hur (om) det utvecklas. Modellerna är det väl inte just något fel på, även om de kanske är lite enformiga. Garcia är visserligen som vanligt något tjockare än alla andra. Animeringen är någorlunda dålig, men värre har jag sett. Vad handlingen gäller, så... I första avsnittet går det rätt fort för Diego att bli Zorro. Planerna för det presenteras redan på båten från Europa, men hur han skaffar sin dräkt eller vad som får honom att kalla sig själv för just Zorro är inget som programmet berättar. Var det Isabel Allende som hittade på att Diego har amerikanskt påbrå? Det har han i den här tv-serien också. Med tanke på likheterna mellan de svenska titlarna på tv-serien och ovan nämnda bok är det kanske att vänta att det också finns innehållsmässiga likheter. Men jag vet inte hur långt ambitionerna sträcker sig gällande den saken. Och jag har fortfarande inte läst boken. I alla fall verkar det som att Diegos syster Inès är nypåhittad för det här programmet. Tja, alla superhjältar som får tv-serier ska väl få en syster på köpet.



#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 July 2017 - 16:35

Jag minns inte helt hur det var i Isabel Allendes bok, men minns vagt att Diego troligtvis föddes i Amerika och sedan reste till Spanien för att studera.

 

Jag har bara sett första avsnittet och håller med dig: Det går väldigt fort i hur Zorro presenteras -- något som får mig att misstänka att man även här sneglat på Isabel Allendes bok. I den så utvecklas nämligen Zorro som rebell redan under studentåren. (Minns vagt att det var någon hemlig klubb han indoktrinerades i som dessutom spädde på hans åsikter om vad som är rätt och fel). Kanske kommer svaret längre fram, hans syster lär ställa frågor.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 July 2017 - 11:25

Ja, vi får väl se om de tycker att den saken behöver utforskas mer, eller om de nöjer sig med: Han är hjälten. Han kämpar mot förtrycket. Han fäktas bäst. Nu ska det bli äventyr!

 

Att Diego är amerikan (alltså född i Amerika) tror jag att alla källor är överens om. Och förmodligen också om att hans pappa är europé. Om mamman finns det där emot lite olika bud. I andra avsnittet påträffas Diegos mormor, vilket alltså avslöjar något om hur det förhåller sig i just den här versionen.

 

För övrigt slog det mig just: Första avsnittet inleds med att Diego och Bernardo åker båt från Spanien till Kalifornien. Är det rimligt?? Detta är alltså typ hundra år före invigningen av Panamakanalen! Å andra sidan fanns det inga järnvägar heller, så landvägen från östkusten skulle väl också bli bökig. Men är det verkligen effektivare att runda hela kontinenten??



#16 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 July 2017 - 21:39

Sett andra avsnittet nu och jag vill minnas att bakgrundshistorien här (att Diegos mamma var indian) följer Allendes bok. Diegos pappa är dock som du säger (och helt enl boken) en Spansk aristokrat (där av att han och Diego) tituleras "Don". Skulle tippa på att alla högdjur är av Spansk aristokratisk härkomst.

 

Jag tänkte inte på det där med geografin... Det troliga (och nu är det min hjärna som fyller i luckorna igen) är att Diego och Bernado troligtvis är några av de få (om inte de enda) passagerarna på skeppet som först och främst transporterar last mellan Kalifornien och Spanien.

 

Som du säger återstår det att se om Diego berättar för oss om vart han fick idén till Zorro från. Namnet tror jag (enl Allendes bok) kom från hans Mormor (eller hennes folk).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#17 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 03 September 2017 - 09:18

Trodde för en stund att de hade slutat sända programmet, men det hade de inte. Det hade bara bytt dag. Nu går det på fredagar. En konsekvens av att sommarlovet är över, får man förmoda.

 

Så vitt jag kan lista ut så finns det 26 avsnitt. I så fall är det det sista som kommer att visas 29/9.

 

Genom de hittills sända avsnitten har fler och fler figurer dykt upp och hängt kvar. Så väl vänner som fiender till protagonisten. För min del har jag för dålig koll på tidigare zorrovarianter för att veta vilka som är återanvända och vilka som är nypåhittade. De enda jag känner igen från andra sammanhang är Bernardo, Garcia, Diego och hans pappa. Men lite googlande ger ledtrådar om att både Monasterio och Parasol kan ha förekommit i tidigare versioner. Alla andra är, så vitt jag vet, skapade för det här programmet. Därför särdeles underligt att det finns ett överskott på personer som heter Luis eller Antonio. Fick författarna slut på spanska förnamn och fick börja om från början??

 

På tal om Garcia så har han nog förresten blivit favoriten på något vis. Snäll innerst inne, men kass på det mesta. Inklusive på att vara snäll.

 

Men efter senaste avsnittet undrar jag främst vad som kommer att hända med Antonio Malapensa. Är han hjälte eller skurk? Eller har han inte bestämt sig riktigt? Är det nu det ska byggas upp inför finalen, tro? Innan har det ju mest varit fristående påhitt, men nu känns det som att det börjar hända saker som får konsekvenser.

 

Upptäckte förresten att programmet har en hemsida också: http://zorrothechronicles.com/

 

Ja, den engelska titeln är Zorro The Chronicles. Känns både ologiskt och klumpigt. Visst kan man kalla det för en krönika om Zorro. Alltså, i motsats till andra krönikor så är detta en krönika om Zorro. Men i den ordningen som titeln sätter orden blir det snarare att i motsats till andra rapporter om Zorro, så är detta en krönika. Och så är det väl inte? Det här programmet är väl knappast en krönika i större grad än någon tidigare tv-serie om Zorro? Och kunde de inte åtminstone ha unnat sig ett skiljetecken?? Den franska titeln anges ibland som Les Chroniques de Zorro (vilket är logiskt och fint) och ibland som Zorro Les Chroniques (vilket väl blir samma sak som den engelska benämningen). Så där kan de inte ens bestämma sig! Den svenska titeln är inget vidare heller. Visst, vi får ett tankstreck, men frånser man det kan jag inte riktigt bestämma mig för på vilket språk som titeln är klumpigast. Och vad vill man egentligen åt när man översätter den till Zorro – Legenden föds? Att folk ska blanda ihop den med Zorro: Så föddes legenden? Det är ju inte så att det här tv-programmet handlar särskilt mycket om Zorros ursprung. I första avsnittet bestämmer han sig för att bli Zorro. Sedan är han Zorro. Och etablerar utan någon som helst startsträcka Zorro som den legendariske oövervinnerlige sabotören. Han hinner knappt visa sig innan Monasterio kommer igång med att muttra om att Zorro alltid förstör för honom.



#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 September 2017 - 16:59

Jag har några avsnitt liggandes, men den här varit förvånansvärt stabil. :)

 

Jag håller med om att översättningen är konstig. Speciellt med tanke på att Diego redan i första avsnittet tydligen hade Zorro förberedd i kappsäcken.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 October 2017 - 13:12

Jag har vid det här laget hunnit se alla avsnitt. Det sista finns att se på SvT Play till och med på fredag. Men det verkar som att de har börjat visa programmet i repris två gånger innan de ens blivit färdiga med första omgången, så vill man nu börja kika på ett tidigare avsnitt, så lär alla följande dyka upp igen så småningom.

 

Finalen är rätt bra faktiskt. Och efter att ha sett den kan vi konstatera att alla de huvudsakliga antagonisterna är besegrade, men kan eventuellt återkomma . Och vissa viktiga trådar är högst tydligt lösta. Så visst kan det bli en säsong till. Jag hittar dock inga ledtrådar om att en sådan är på gång.

 

Nåväl, egentligen kanske jag borde kolla in den allra första tv-programs-versionen av Zorro. Den såg jag ju på Disneytajm när jag var liten, men då fattade jag inte så mycket av vad som hände i den. Det var ju på engelska. Så ett nytt grepp om den kanske... Fast det får vi se när det blir...

 

För övrigt, så läste jag precis på lite om just Disneytajm vilket ledde till nya överväldigande (och kanske för alla utom mig helt ointressanta) uppenbarelser i form av... Hm... Ja, kanske bättre att jag skriver om det i disneytråden. Har väl ändå något annat jag tänkte nämna där.



#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 October 2017 - 17:20

Håller med om Zorro. Kanske att den blev lite enformig mot slutet -- men finalen var avgjort bra. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)