Jump to content

Photo

Förgöraren


  • Please log in to reply
169 replies to this topic

#76 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 02 March 2010 - 19:44

Jag vet hur det börjar och hur det slutar, så långt kan jag säga om hela Förgöraren, som bör gå på 5-6 delar allt som allt. Nu kommer den roliga biten, att jobba ihop händelseförloppet från början till slut, med vändningar och mitt personliga mål att ge varje karaktär ett eget CMOA på kritiska moment i serien. Skriver ner alla roliga grejer jag kan komma på, som ett BBQ-skämt av Jeanne Nocturne, såna små saker.

Har börjat skriva på manuset till 10-15sides prologen. Samma där, vet början och slutet, jobbar nu på att fylla i mitten. Sen skickar jag den till Mikael Bergkvist som får godkänna det, och sen till redax (Jag, Viktor och Lars) innan jag börjar. Är ändå på god väg att ha det färdigt i tid för 12:an, och hoppas sen att Viktor kan hjälpa till på tecknarfronten med huvudhistorien när han kommit en bra bit på Law for Hire.

Del 1 har jag en bra idé från början till slut tack vare Lars på, så den kommer att mer eller mindre skriva sig själv när jag väl kommer igång. ;)

#77 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 03 March 2010 - 11:16

Tro mig när jag säger detta, ett universum är mycket lättare att hantera som skapare om man inte lägger in karaktärer som andra har skapat, tänk DC och hur det gick för Jerry och Joe när de inte fick bestämma över sin serie längre, utan måste be om tillåtelse fram och tillbaka.

Det är förstår alldeles sant som du säger. Det finns ju både fördelar och nackdelar med att ha en massa olika författare inblandade. Vad som dominerar beror väl på vad man vill att skapelsen ska utvecklas till.


Kort sagt, från Blackflash perspektiv i Förgöraren är det tänkt:

Flickan med Svavelstickorna= Eget
X-Raymond/I Förfäders Spår= Eget

Jag ändrar bara i detta om Gustaf Lord och Gröne Hämnaren går med på att slå ihop sina världar.

Givetvis. Det är ju något vi får komma fram till tillsammans. Så... Hur ställer du dig till idén, Gustaf?

#78 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 03 March 2010 - 14:31

Det är förstår alldeles sant som du säger. Det finns ju både fördelar och nackdelar med att ha en massa olika författare inblandade. Vad som dominerar beror väl på vad man vill att skapelsen ska utvecklas till.


Precis. Jag tycker det är en av de största ting som skiljer DC och Marvel åt.

DC är ett hopkok av ikoner från olika skapare under 30/40-talet.

Superman - Siegel/Shuster
Batman - Kane/Finger
Wonder Woman - Sharston

Medan Marvels stora ikoner under 60-talet alla skapades av mer eller mindre samma team.

Spider-Man - Lee/Ditko
Iron Man - Lee/Lieber/Heck/Kirby
X-Men - Lee/Kirby
Hulk - Lee/Kirby
Fantastic Four - Lee/Kirby
Doctor Strange - Lee/Ditko

Sen så kom ju fler som satte sin egen personliga prägel på DC och Marvel-universumen, tills de blev de fint hopvävda dukar av historier vi känner dem som idag.

Givetvis. Det är ju något vi får komma fram till tillsammans. Så... Hur ställer du dig till idén, Gustaf?


Du får nog fråga honom i ett mail, han dyker inte upp här ofta.

#79 GustafLord

GustafLord

    Cadet Second Year

  • Members
  • 11 posts

Posted 04 March 2010 - 17:38

Jag är postivt inställd till sammanslagning av Gröna Hämnarens och mitt universum. Är det någon annan som känner storhetsvansinnet pockar på när man talar om "mitt universum"?

#80 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 04 March 2010 - 19:49

Varje gång jag arbetar med Virtusversumet, bro. "Mine, mine, mine!" Som Larfleeze skulle säga. XD

Personligen så ser jag också positivt på sammanslagningen av era universum, ni verkar båda ha samma lite lätt komedistänkta flärd på era karaktärers värld. Ni kanske kan jobba tillsammans nån gång i framtiden? ;)

Men dåså, jag ändrar i listan längst fram i tråden. ;)

#81 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 March 2010 - 08:11

Låter bra, tycker jag... eftersom Flickan slipper vara ensam då... och eftersom jag diggar Gustafs serier.

#82 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 05 March 2010 - 21:29

Peh, ensam och ensam, hon är inte den enda som skulle vara enda hjälte från ett enskilt universum. Men nu är det som det är, och då får hon hoppa på i samma veva som Lords karaktärer. ;)

#83 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 March 2010 - 14:17

Nä, hon är inte den enda, men jag känner inte precis att jag är i läge att säga så mycket om de andra (mer än vad jag redan sagt) så det får överlåtas till deras skapare.

#84 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 06 March 2010 - 15:06

Nå, listan har i alla fall krympt till elva universum nu. Det är precis lagom. ;)

#85 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 March 2010 - 18:09

Elva? Var det inte tio nyss? Eh... Ja, jag har väl varit ouppmärksam, antar jag...

#86 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 06 March 2010 - 19:12

Det är tio som Ahriman BEHÖVER, men det är ändå elva som ingår i historien.

#87 Longshot

Longshot

    Ensign

  • Members
  • 40 posts

Posted 07 March 2010 - 23:37

Ang License To Kill, så finns det ett antal origin historier 'in the works'..

Origin: 'Even An Angel..'

#88 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 08 March 2010 - 11:24

Som jag sagt tidigare, det finns inte en chans att jag kan leva upp till din skrivarförmåga, Mikael! Men jag ska banne mig försöka! PS, myntkastarsekvensen, badass!

Det här får mig dock att tänka efter lite...

Var befinner sig karaktärerna (boplats, personliga angelägenheter, etc) när Förgöraren drar igång?

Exempel:

SPOILERS!

STHLM-Utopia gänget - Det är väl ganska säkert att anta att Rex och Belle är tillsammans igen till följd av slutet på det första äventyret, med Rex som vakar över henne.

Om ni har några förslag om var ni tycker era figurer befinner sig i ögonblicket och ni inte redan har sagt det, släng mig en kommentar. ;)

#89 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 08 March 2010 - 15:46

Inkluderar det även figurer man skapade för Nordens Stjärnor? Om svaret är ja, då...

PANTERN: På patrull med någon annan medlem i NS efter illdåd eller av nåt annat slag.

NOX: Har en mysig picknick med sin make på en kyrkogård X3

JEANNE NOCTURNE: Jagar efter en kriminell med lätta trallande steg, typ Pepe Le Pew.

#90 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 08 March 2010 - 16:33

Hoho, det är bra! Tänkte mig mera de som inte är del av NS-universumet, but I digress. Tar alla dina förslag i åtanke. ^_^

#91 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 07 August 2010 - 22:59

Nu kan jag stolt berätta att arbetet har satt fart!

Prologen är en improviserad men strukturerad 10-15 sidare som jag skriver och tecknar och sen kollar så att figurerna beter sig rätt med Mikael Bergkvist. Publiceras i SSS #13.

Del 1 som kommer i samma nummer som prologen skrivs på det traditionella viset och tecknas av mig och kommer att få korrekturläsas av Mikael Bergkvist, Daniel Schenström och Mario Toro.

Allt som allt blir det 5-6 delar, varav del 2 kommer att tecknas av ingen mindre än Mario Toro och del 3 om allt går vägen av Viktor Matiesen! Han får sig en smygstart i del 1 för att stilskiftet ska kännas bekvämare för läsaren. Jag kommer att kolla med alla involverade så att figurerna beter sig rätt till. Vi har inte så många tecknare, så om ni känner er manade att ge det ett försök på en del (runt 20 sidor eller mindre), säg till!

Och som motivation för att jag inte ska lata mig har jag denna snygga splash page från sista sidan av del 1, där min personliga gud Mario Toro återvänder till STHLM-Utopia gänget han skapade.

Posted Image

#92 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 07 August 2010 - 23:29

Heliga ballong av strutsar! Kul att se att arbetet är igång.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#93 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 08 August 2010 - 12:56

Sret: Och fortskrider ständigt!

En sak jag glömde att nämna är att nästa omslagstävling för SSS #13 kommer att vara Förgöraren-temad, så om ni vill få er en tidig start så vet ni det.

#94 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 August 2010 - 14:12

Oj. Jag har i stort sett gjort klart ett NS-omslag som passar "En hobby för alla" och som jag är ovanligt nöjd med. Typiskt! Det kanske kan vänta till en senare omslagstävling?

Om det är Förgöraren som gäller så får ni ta och visa hur figurerna ser ut, vilka det är och berätta något om vad som händer i serien.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#95 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 08 August 2010 - 14:28

Oj. Jag har i stort sett gjort klart ett NS-omslag som passar "En hobby för alla" och som jag är ovanligt nöjd med. Typiskt! Det kanske kan vänta till en senare omslagstävling?

Om det är Förgöraren som gäller så får ni ta och visa hur figurerna ser ut, vilka det är och berätta något om vad som händer i serien.


Finns det möjlighet till att få se den framsidan, Thomas? Lägg upp vet jag!

#96 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 August 2010 - 14:35

Vill inte lägga upp den än om det finns möjlighet att den kan delta i tävlingen till nr 14. Men jag kan skicka den till dig eftersom du tecknat serien. Men den är inte helt färdig än.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#97 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 08 August 2010 - 14:44

Vill inte lägga upp den än om det finns möjlighet att den kan delta i tävlingen till nr 14. Men jag kan skicka den till dig eftersom du tecknat serien. Men den är inte helt färdig än.


Ja, skicka, när du e färdig m den... Nyfiken.

#98 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 08 August 2010 - 15:17


Vill inte lägga upp den än om det finns möjlighet att den kan delta i tävlingen till nr 14. Men jag kan skicka den till dig eftersom du tecknat serien. Men den är inte helt färdig än.


Ja, skicka, när du e färdig m den... Nyfiken.


Som pepe, jag är nyfiken.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#99 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 August 2010 - 15:36

Vad har du för mail då?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#100 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 August 2010 - 09:20

Jag undrar om omslagstävlingen till nr 13. Kan ni starta en sån tråd med all nödvändig info? Man behöver ju få veta lite vilka figurer och vad för scener som förekommer i Förgöraren.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier