Jump to content

Photo

Senast sedda film #7


  • Please log in to reply
1026 replies to this topic

#376 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 06 March 2014 - 12:19

Lite inspirerad av era tidigare recensioner av Superman(Girl) filmerna så har jag också tagit fram DVD boxen  tittat på dem på kvällarna efter jobbet. 

 

Eftersom ni körde långa recensioner så kör jag bara korta(re) tankar. 

 

 

Superman The Movie : 

 

Alla superhjältefilmernas morsa och farsa samtidigt.  Castingen av Christopher Reeve är perfektion, och  hela produktionen är allmänt proffsig. Att alla effekter inte håller måttet är för att filmen har "några" (läs typ 35 år) på nacken. Richard Donner som regissör är perfekt för materialet, musiken och fotot också väldigt bra.  Gene Hackman är ju rolig som Lex Luthor, vilket lite missar poängen med karaktären. Detta är trotts allt 70-talet, och det var lite för mycket begärt att man skulle ha gjort en rakt igenom "seriös" superhjälte-film. Det är just Luthor, Otis och Miss Teschmacher som sticker mest ut i filmen. Och detta på ett dåligt sätt.  Trotts sina brister, en klassiker, och alltid värd att se, speciellt för att se Reeve ge en fin rollprestation. Kemin mellan Lois(Margot Kidder) och Superman känns äkta.  Jag såg den längre "EXTENDED CUT" versionen av filmen.  

 

Superman II : 

 

Svår film på det sättet med tanke på allt skit som hände under produktionen.  T ex det att Richard Donner hoppade av efter bråk med producenterna Salkind och samtidigt så hoppade även Marlon Brando och Gene Hackman(Hackmans material är allt sånt som Donner filmade innan han tröttnade) av. Richard Lester gör ett väldigt bra jobb med att filma om scener och blanda in Donners material. Som de flesta vet så är en stor del (över 30%) av filmen av Donner, och även om Lester gör det bra, så passar han inte för materialet lika bra som Donner. Det blir lite för mycket idiot-humor, att se ner på genren, och kassa skämt. Även om Zod, Ursa och Non är roligare skurkar än första filmen hade så känns effekterna på något sätt äldre. När man sett superhjälte-fighter som Superman VS Zod i "Man of Steel",  eller diverse stora fighter i The Avengers, eller X-men så ser Superman II ut som att titta på en film i slow motion.  "The Richard Donner Cut" versionen som medföljer i DVD boxen (restaurerad och fixad 2006) är rolig att titta på och innehåller fina scener med Marlon Brando och t om en scen mellan Lois och Clark som är tagen från deras screentest.  Som helhet så funkar dock inte Donner cutten alls så bra som Lester/Donner-hybriden som gick på bio. Det har klippts och klistrats alldeles för mycket så att det ibland blir bara en hackig och konstig upplevelse.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#377 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 March 2014 - 14:20

Jo det skulle ta några decennier innan superhjälten fick komma i närheten av finrummen. :) Jag tycker kanske 2an är bättre än 1an men då är ju 1an ikonisk på sitt sätt. :)

Är det någon som har koll på vad producenterna och Donner var oense om?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#378 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 06 March 2014 - 14:46

Du kan googla Donner+Salkinds och få typ upp grejer ...massviss med grejer, för att fylla en telefonkatalog. 

 

De bråkade från första början och kom inte överrens om nånting. Donner hade stora galna visioner (mycket som var bra) medans Salkinds var kända för att få saker gjorde, samtidigt som när de sa NEJ så betydde det NEJ. Enligt Salkinds så gick Donner konstant över budget, enligt Donner så fick han aldrig någon stöd och fick inte göra det han ville. Slutade att de inte pratade med varandra och Lester som blivit anställd som någon form av konsult av Salkinds, var typ en medlare mellan parterna. 

 

Donner är fortfarande arg och en smula bitter över producenterna och Lester. Lester nämner han aldrig med namn, bara "The other director" och Salkinds passar han på att dissa oavsett vad det handlar om.  

 

När det gäller skådisarna så höll de till en stor grad Donners sida. 

 

Superman The Movie och Superman II filmades ju samtidigt. Sen tog Donner paus med SII för att hinna göra STM till premiären. Finns lite lustiga grejer i SII hur Reeve i vissa scener ser betydligt biffigare ut än i andra, folks frisyrer är lite fel, och tydliga skillnader på Margot Kidders ansikte eftersom hon fixade hennes tänder efter första filmen.  Detta då att Donner filmade sina scener nångång runt 1977-1978, medan Lester filmade sitt material 1979-1980.


Edited by super85, 06 March 2014 - 14:56.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#379 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 March 2014 - 20:17

Cyber-C.H.I.C. / Robo-C.H.I.C. (1990) [US] ¤ Omdömet dediceras till Garm som tipsade mig om den här filmen.
VAD? Dr Von Colon har just uppfunnit det ultimata vapnet mot det eskalerande våldet: ROBO-C.H.I.C. Frälsningen går ut på gatorna i skepnaden av en Playmate.
VEM? Kathy Shower hoppade av filmen kort efter att produktionen drogs igång och hon ersattes av en look-alike. Hoppade av gjorde dock varken Burt "Robin i Läderlappen" Ward hans läderlapps-kollega Julie "Kattkvinnan" Newmar eller Phil "Lånar ofta ut rösten till Disney" Proctor.
VAR? En komedi som bordar vhs:erna i kölvattnet på RoboCop.
HUR? Den här är bara rolig. Den är inte seriös för 5 öre och karaktärerna spenderar en hel del tid med att enkom fjanta runt. Den är uppe på det späckad med små detaljer som bjuder upp till skratt. Storyn är inte så pjåkig, men heller kanske inte något som känns originellt ... eller logiskt. Helt OK skådespelare, vars talang (eller om man så vill: brist på den) bidrar till fniss-faktorn. (Därmed inte sagt att alla är dåliga, tjejerna bakom ROBI-C.H.I.C. är faktiskt helt OK). Jag kan uppskatta att man spoofar RoboCop men ändå gör det väldigt fristående, det känns dessutom rätt skönt med en komedi som inte river av skämt från dussintalet filmer samtidigt. Utan bara försöker vara rolig. Och lite naken.
NÄR? Jag och världen med mig lär aldrig bli redo för en uppföljare.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#380 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 March 2014 - 01:51

King Kong vs. Godzilla (1962)
 
Ett läkemedelsföretag skickar en expedition till en ny-upptäckt ö utanför Australien, kallad Pharaoh Island, där det enligt ön's infödingar bor en 40 meter hög best kallad Kong, deras gud. De hoppas kunna fånga Kong och frakta hem honom till Japan för att sedan använda honom som sponsor för att höja tittarsiffrorna på deras vetenskaps TV-serie.
Undertiden råkar en amerikansk atomubåt släppa lös Godzilla från hans isfängelse. Det hela TV-seriens producent en idé om att ordna tidernas strid: King Kong vs. Godzilla!
 
Den första Godzilla-filmen i färg. Den är även första gången som King Kong syns i färg. Filmen var en storsatsning för att fira att Toho fyllde 30 år och är fortfarande den bäst sålda Godzilla-filmen genom tiderna.
 
Läs mer om vad jag tyckte i Filmer: Godzilla (Klassiska filmserien)-tråden!
 
En bra monsterfilm men inte alls så bra som jag hade väntat mig.
 
Betyg: Bra+

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#381 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 March 2014 - 18:19

Bröderna Grimms Underbara Värld / Wonderful World of the Brothers Grimm, the (1962) [US] ¤ Tack TCM.
VAD? Två bröder. Två karriärer för evigt inflätade i varandra. Det var för Jacobs torra språk- och historieböcker man fick storslaget erkännande av kungliga akademin. Men det var för Willhems dagdrömmande sagor för hela familjen man skulle komma att bli odödliga.
VEM? Mary Wills plockade hem en Oscar för filmens räkning i kategorin "Bästa kostym i en färgfilm". Och visst är kostymeringen gedigen och vansinnigt snygg.
VAR? Man har slagit på stort och faktiskt filmat hela rasket på plats i Tyskland.
HUR? Jag har sett den här filmen flimra förbi i tablån flera gånger med jämna mellanrum och nu gjorde jag slag i saken och såg till att se den. Jag gillar hur man bygger upp historien, hur vi får lära känna de bägge bröderna: den ansvarsfulle och strikta Jacob och den lekfulla spelevinken Wilhelm. Den sistnämnda är en udda figur för dels så är det många scener där det är svårt att tycka om honom, hur han ofta på familjens bekostnad hellre köper en saga än en brödlimpa till familjen. Men där emellan har han scener där hans passion för sagor lyser så starkt att man måste tycka om honom; t.ex. när han möter "tant Anna". Som bäst är givetvis filmen i sagoelementen som är fantasifulla och produktionsmässigt snygga. Visserligen så syns det tydliga linjer i de flesta stop-motion-scenerna med draken men alla är i övrigt snygga. Jga kan också uppskatta att man väljer 3 av Grimms mindre känsla sagor i filmen och låter Snövit, Rumpelstiltskin, Hans och Greta (med flera) bara glimta förbi.
NÄR? Vad jag vill minnas att ha läst så var Bröderna Grimms Sagosamling inte en omedelbar succé utan fick rätt tung kritik i sin första upplaga. Den ena brodern (Jacob tror jag) tog till sig av kritiken så personligt att han skrev om varenda saga till att alltid vara i imperfekt. Och det var då (sägs det) som världens kanske mest kända inledning slog igenom: ”Det var en gång..”.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#382 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 09 March 2014 - 16:37

Mannen av stål - underhållande film må jag säga!


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#383 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 March 2014 - 18:32

Gåten Ragnarok (2013) [NO]
VAD? 1904 hittades ett, i princip fullständigt, vikingaskepp i Norge, 110år senare är arkeologen Sigurd på jakt efter dess hemligheter. Tillsammans med två kollegor och sina barn beger han sig till norska Finnmarken för att ta reda på sanningen om Ragnarök...
VEM? Svenska Sofia Helin norpade åt sig rollen som Elisabeth.
VAR? Inspelad i Norge (givetvis) och Sverige.
HUR? Ett familjeäventyr med en intressant och bra koppling till Nordisk mytologi,  en gedigen film med ett bra manus som inte känns lika tillrättalagt kanske som de Hollywoodska motsvarigheterna. Filmens kanske enda riktigt svaga punkt är (som ofta i den här typen av filmer) själva familjedramat vars enda stora poäng är "slutet gott, allting gott"-grejen på slutet. Hur trött jag än är på 'singelpappan som är alienerad från sina barn'-temat så vet jag inte om det gör filmen till eller från att köra på 'überlyckliga familjen utan interna slitningar' istället. Hur som haver så ger familjedramat filmens absolut roligaste scen när Pappa Sigurd talar om för dottern Ragnhild att de åker till Finnmarken istället för Medelhavet (som han lovat). Jag uppskattar att "Elisabeth" inte är medplockad bara som kärleksintresse utan faktiskt på sina håll vara oumbärlig för teamet. Filmen har också en del cgi, snygg sådan om ni frågar mig och jag gillar designen på varelsen (Fafnir?).
NÄR? Givetvis är det Fantefilm som frontar filmen.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#384 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 12 March 2014 - 11:25

Superman III(1983) :

 

Den tredje Stålis-filmen fick det "roliga" namnet  "Stålmannen går på en Krypto-Nit" i Sverige. Jag undrade länge varför titeln var så lame, men lärde mig häromåret att det var för att filmbolaget och svenska Stålmannen-serietidningen hade en tävling där någon liten grabb hade vunnit med sitt namnförslag. Förklarar en del :sleepy:

 

Richard Lester som ett bristande val som Stålmannen-regissör blir rätt uppenbart här. Lester försöker göra en film som är både ett roligt äventyr samtidigt som den är galet crazy slapstick-komedi. Slutresultatet blir väldigt medelmåttigt och de "roliga" delarna blir oftast rakt av usla.  Christopher Reeve gör sitt yttersta och i han är "störst" rent fysiskt i den här filmen. Den redan nämnda scenen, fighten mellan  Clark Kent VS Evil Superman är helt lysande,  bra regisserat och en scen som visar hur bra val Reeve var för rollen. Den scenen är fortfarande en av de bästa enstaka scenerna som gjorts i superhjälte-filmer. 

 

Annars då?  jo  Richard Pryor är med ! (eftersom producenterna hade hört att han gillar Stålmannen ) som datageniet  Gus Gorman och Robert Vaughn är med som Lex Luthor kopian Ross Webster som inte lämnar något större intryck. Hela handlingen med häftiga datorer (årsmodell 1983) , syntetisk Kryptonit osv är allt rätt tråkigt.  Lesters  "komedi"  t ex när Gus Gorman åker skidor nerför en skyskrapa med rosa mantel är bara allmänt lågt. Likaså scener där Clark äter hundmat, och folk ramlar på arslet. Grejen med slapstick är att det är kul om det finns lagom med elakhet&brutalitet i den och att den är snyggt klippt. Det är det inte här, så det blir för det mesta pinsamt.  Att Pryor är med skulle kunna bidra med bra humor, men eftersom filmen är barntillåten så kan ju inte Pryor bidra med speciellt mycket av den humor han är mest känd för.  

 

Bortsett från Clark VS Evil Superman så tycker jag att Anette O'Toole som Lana Lang bidrar till bra saker i filmen. Jag gillar hennes prestation. Effekterna är också snäppet bättre än i de två första filmerna, mest kanske för att mycket av crewn som gjorde de första två filmerna var med i tredje och de hade "lärt" tekniken så bra.  

 

 

Annars är det här en rätt långtråkig film, där de mest bristande bitarna blir  "ramla på arslet" humorn, och det är lite konstigt eftersom det är ju såtn som borde ha varit Lesters styrka.


Edited by super85, 12 March 2014 - 11:25.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#385 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 March 2014 - 18:19

Fången på Zenda / Prisoner of Zenda (1952) [US] ¤ Tack TCM.
VAD? Rudolph Rassendyll är antagligen den enda som inte reser till Ruritanien för den förestående kröningen av sin kusin Kung Rudolph V utan tjuvfiske. Men när den blivande kungen kidnappas av sin bror, träder han in i sin kusins ställe för att hålla usurpatorn från tronen tills kungen är fritagen...
VEM? Stewart Granger var kusigt bekant filmen igenom, mot slutet inser jag att det finns stora likheter mellan honom och Bruce Campbell.
VAR? Ruritanien är en (fiktiv) liten nation inklämd mellan dagens Tyskland och Tjeckien.
HUR? Jag vet inte riktigt vad som fick mig att spela in den här, men det är en titel som fascinerat mig länge. Trots det har jag aldrig satt mig in i vad det är för typ av film. Förlagan som publicerades 1894 innebar starten på en hel genre och har lämnat ett gediget avtryck i historien. Och visst är det en trevlig liten historia som innehåller allt av det där som gör gamla matinéer så bra: förräderi, kungar, prinsessor, omöjlig kärlek och röjjigt svärdssvingande mot slutet. Produktionen är tipptopp: härliga miljöer, kläder och rekvisita. Soundtracket (tror man återanvände samma från 1937 års adaption) är härligt klassiskt. Jag måste erkänna att jag gillar det här, överdramatik och allt.
NÄR? BBC producerade 1964 en uppföljande tv-serie i 6 avsnitt: Rupert of Hentzau. Som så mycket annat som producerades i av/för BBC i TVs barndom så tros alla 6 avsnitt vara för evigt förlorade.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#386 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 March 2014 - 02:18

The New Daughter (2009)
 
Den nyligen ensamstående pappan och författaren John James flyttar tillsammans med hans två barn, Louisa och Sam, till en stor gammal herrgård i utkanten av den lilla staden Mercy som ligger vid ett av South Carolina's träsk. Allt verkar bra till en början och John skaffar sig tillochmed en vän i den lokala skolans rektor, Cassandra Parker. Men hans förhoppningar om en ny start blir inte så lugn som planerat när mystiska saker börjar hända runt huset. Det hela blir ännu konstigare när Louisa plötsligt börjar betee sig underligt. Det hela skapar bara fler och fler frågor för John och den största av dem är: Hur långt är han villig att gå för att rädda den han älskar?
 
Skräckfilm med Kevin Costner i huvudrollen som en pappa som plötsligt måste ensam ta hand om sina barn efter att deras mor övergav dem, och givetvis så har han tidigare varit rätt frånvarande som far och hans yrke är såklart författre. Dottern spelas av Ivana Baquero som är mäst känd från Pans labyrint (2006).
Baserad på en novell av brittiska krim-författaren John Connolly (bäst känd för sin bokserie om privat detektiven Charlie Parker).
 
När jag ser på skräckfilm så vill jag helst göra det med ljuset släkt. Tyvärr så är det just nu fullt med Änglar vilket betyder att om jag släcker så kommer de sätta sig på min skärm, sätta sig på mig. dränka sig i min dricka, flyga in i min mun, värma sig i mina popcorn osv så det fick bli med ljuset tänt. Det gjorde att jag även valde en film som tror och hoppas blir lika sevärd med ljuset tänt som släkt. Därför ser jag ingen Found Footage eller slasher som jag igentligen hade tänkt se.
 
En intresant fakta: Fotot på barnens mamma var på skådespelerskan Rena Sofer vilket tyder på att filmen från början troligen skulle ha haft scener med henne men att de sedan klipptes bort.
 
En sak som jag tycker de gjorde fel var att väldigt tidigt visa varelsen så att man snabbt insåg att det handlade om monster. Det tar bort mycket av mystiken och den spänning som det ger. Men annars var den mycket spännande och intresant. Som att det hela handlade om urgammla gudar (eller varelser som ansågs gudar) som indianerna dyrkade men som nu kämpade för sin överlevnad.
 
Slutet var väldigt tragiskt när John inser att han inte kan rädda sin dotter. Något man igentligen i efterhand borde ha anat när man tänker efter att hon uppenbarligen hade blivit våldtagen av varelserna när hon satt och blödde i badkaret och därmed var gravid. Men absolut sista scenen var verkligen onödig och bara sabbade slutet. Den kändes också som en eftertanke då Sam inte alls reagerade på monsterna eller deras skrik. Min gissning är att det igentligen skulle sluta med att John kom tillbaka till sin son och att de sedan körde ifrån huset men någon ville ha ett mindre trevligt slut och slutet ändrades. Regisören säger att slutet var för att tittarna själva skulle kunna välja hur det slutar men jag köper det inte riktigt. Personligen väljer jag att ignorera just den sista biten med de överlevande varelserna.
 
Det hela är iallafall en mycket spännande och bra skräckfilm full med mysterium. Jag kan varmt rekomendera den.
 
Betyg: Mycket Bra


Edited by Crusader, 13 March 2014 - 02:45.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#387 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 March 2014 - 19:04

Machete Kills (2013) [#02] [RU/US]
VAD? Machete rekryteras av den amerikanska presidenten för att desarmera en missil i Mexiko som är riktad mot Washington.
VEM? Charlie Sheen spelar presidenten och för första gången krediteras han under sitt riktiga namn: Carlos Estevez.
VAR? Texas: det amerikanska Mexikos hemstat.
HUR? Där den första filmen var en härligt röjjig actionfilm där blodet sprutade och skurkarna dog som flugor är den här kanske lika röjjig men med en lite för markerad ton av humor. Den är utomordentligt b-films ostig annat kan man inte säga och Danny Trejo gör ett bra jobb med att sälja hela paketet. Men det blir bitvis svårt att ta filmen på allvar (men jag är säkert på att det heller inte är meningen) och även om humorn ibland rentutav blir rolig så når den aldrig riktigt upp till samma nivå som sin föregångare.
NÄR? Bäst i filmen är givetvis "grindhouse-trailern" för uppföljaren: Machete Kills Again... In Space! Den verkar ha samma tonvikt vid humor som den här men uppblandat med lite science fiction-element av samma ostsort som Machete Kills.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#388 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 March 2014 - 19:49

Heat, the (2013) [US]
VAD? Den ambitiösa FBI-agenten Sarah Ashburn skulle få sitt efterlängtade karriärslyft om hon bara klarade av att samarbeta. Med ett löfte om befordran åker hon till Boston för att leta upp och fånga en maffiaboss. Hennes dröm ser ut att bli lite mer avlägsen när hon tvingas att jobba ihop med Shannon Mullen, den polis som fångat bossens närmaste man. Sarah gör alltid allt strikt efter regelboken. Shannon, ja hon är lite mer för att ... improvisera. Om du inte är i knipa så gör du inte ditt jobb.
VEM? Sandra Bullock greppar åter FBI-brickan och visar vart skåpet skall stå. Vid sin sida har hon Melissa McCarthy.
VAR? Boston.
HUR? Jag har hört lite blandat om den här med en viss övervikt på den negativa sidan. Men Bullock är ett namn som jag gärna ger randomfilmer en chans för. Storymässigt innehåller den här kanske inget som vi inte sett tidgare, förutom de två kvinnliga huvudrollerna då kanske. Men Bullock och McCarthy funkar enormt bra ihop och manuset är genomgående underhållande och bitvis hejdlöst kul. Humorn ligger dessutom på en trevlig nivå och man avhåller sig från billiga viktskämt på McCarthys sida. Som en fotnot kan nämnas att Bullocks prestation, på gott och ont, påminner en del om hennes roll i Miss Secret Agent. IMDb listar en tvåa ("under development") och inte mig emot om man får Bullock och McCarthy till att återvända.
NÄR? Ashburns årsbok är faktiskt Sandra Bullocks egna från 1982, men med ett medifierat porträtt av Ashburn/Bullock där tandställning och glasögon lagts till.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#389 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 March 2014 - 10:49

Nader och Simin - en separation

Ännu en film avbockad från att se-listan. "Lågmält iranskt drama" är kanske inte bästa säljpitchen, men den här är efter en lite trevande start oavbrutet fascinerande, spännande och omöjlig att slita sig från.

Det hela börjar med att Simin lämnar sin man och barn eftersom hon vill lämna landet som hon inte tycker är tryggt för sin dotter längre. Mannen skaffar hjälp för att ta hand om sin demenssjuka pappa, men när hon får missfall efter en kontrovers utvecklas det hela till ett rättsdrama med både politiska, religiösa och personliga undertoner. Dramatiken utvecklas konstant, och känns bara mer och mer osäkert om utgången. Skådespelet och det närgångna filmandet höjer temperaturen ytterligare.

Betyg: Mycket Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#390 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 March 2014 - 18:49

Hade problem med att komma in i den här tråden igår kväll varvid ni får er två mumsbitar från mig idag:
 
 

* A *

 
Helen of Troy (2003) [US]
VAD? Han föddes som Alexandros men en profetia från systerns läppar sänder honom som spädbarn att dö på berget Ida. När han återvänder till Troja, utan vetskap om vem han är, för att vinna tillbaka fosterfamiljens tjur bär han ett annat namn. Han är Paris. Mannen, myten den blivande legenden.
VEM? Stellan Skarsgård spelar Theseus, som presenterar sig (något lögnaktigt misstänker jag) som "Kung av Athen".
VAR? Inspelad i Grekland och Malta; men jag vill minnas att Troja lokaliseras någonstans runt dagens Turkiet.
HUR? Det är lite svårt att avgöra vad man ville med den här filmen. Man vill ge den en ny (kanske) mer realistisk vinkel men man vill nå dit utan att ge avkall på förlagan. Slutresultatet är ett oengagerat drama där Spartanerna är grisar och Trojanerna hjältar som faller för sin egen nonchalans. Till och med actionscenerna är lite småtråkiga och känns mest placerade där för att filmen borde ha dem. Det spelar egentligen ingen roll hur dyktiga skådespelarna är (för de är de egentligen) när karaktärerna är lika bleka som manus. Mest problem hade jag med huvudkaraktärerna: Helena och Paris; båda utstrålar av en ointelligents som är nästan obehaglig att se på. Visuellt känns den billig, cgin godkänd men plastig. Soundtracket är dock helt OK, somliga scener så påminner det lite om Xenas motsvarighet.
NÄR? Man nämner på ett par ställen att Troja är porten till det Bysantinska riket, men Rom slets inte itu förrän flera sekler efter Trojas fall.

 

* B *


Iron Sky (2012) [FI/DE/AU] ¤ [27.10.2012]
VAD? Nazisterna förlorade inte världskriget - de omgrupperade bara på månen.
VEM? Gänget bakom Iron Sky (och Star Wreck f.ö.) crowdfoundade filmer långt innan Marshmallowsen och Kickstarter gjorde fenomenet populärt.
VAR? Usa gömmer inget på månens baksida.
HUR? Jag tycker den här filmen är underhållande och det mesta av humorn håller även för en omtitt. Filmens special effekter håller sig upp och på det hela taget gillar jag den lilla steampunk-aktiga designen man lagt på nazisternas teknologi. En del av mig kan tycka att det är lite halvsynd att ta ett sådant lovande koncept och göra en komedi på det; å andra sidan är jag ärlig nog att erkänna att det antagligen inte gjort varken till eller från på helhetsupplevelsen.
NÄR? Ett av de mer underhållande skämten, som jag inte är så säker att jag tänkte på när jag såg filmen första gången är det där med smartphonen... Inte det att Einstein-kopian dr Richter "uppfinner" USB-sladden utan: varför ens ta med sig en smartfån till månen? :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#391 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 March 2014 - 18:08

Egentligen hade jag köat in 1922 års Robin Hood idag, men s¨å skymtade jag den här under "andra som gillar den här gillar också...". Och sedan gick det som det gick.

 

*

 

Höken och Pilen / Flame and the Arrow, the (1950) [US]
VAD? De tyska erövrarna tar inte bara den lilla italienska staden i besittning utan ledaren (även kallad Höken) lägger också rabarber på den lokala blivande Robin Hood:ens (aka Dardo) fruga. Trots det tar det ända tills densamme kidnappar hans son innan han ansluter sig till rebellerna fast besluten att kasta ut tyskarna för gott.
VEM? Burt Lancaster i förd balettrikå.
VAR? Lombardiet under medeltiden.
HUR? den här filmen har så mycket gemensamt med Robin Hood att den lika gärna skulle kunna varit en spirituell uppföljare till den gamla spinn-off:en till Ivanhoe. Och den är så där härligt småmysig och charmig som en matiné från 50-talet skall vara. Härliga karaktärer (som har lite egen karisma trots likheterna med den tidigare nämnda engelska frihetskämpen); även om kärleksintrigen känns lite krystad. Jag blir nämligen inte klok på intrigen med frun, tex om hon lämnade Dardo frivilligt eller inte, och kemin den senare har med "Anne" känns inte heller helt 100%. Utöver det är det en trevlig produktion i kuliga miljöer och rekvisita och svärdsfighter som ger den där härliga känslan av äventyr. Kanske inte perfekt, men för oss som gillar gamla äventyrsmatinéer är den riktigt underhållande.
NÄR? Finns det ens någon vettig motsvarighet till engelskans swashbuckler? Som genre alltså (jag vet vad det översätts till).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#392 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 March 2014 - 02:22

Evil Things (2009)

5 college ungdommar lämnar New York för en weekend i en stuga ute på den snöiga landsbygden. Men resan förvandlas snart till en mardröm.

Found Footage film! (Passade på när jag för en gångs skull slipper de äkliga flygande Änglar krypen)
 
Tyvärr börjar filmen med det klassiska att förklara att huvudkaraktärerna är spårlöst försvunna. Visst, det heter "Found Footage" men de måste inte följa det till 100% IMO.
 
Ett problem med scenen i skogen är att man klart ser fotavtryck i snön vilket tar bort hela "vilse" grejen. Och på tal om det, hur kan man gå vilse i snön? Bara att följa fotavtrycken tillbaka ju.
 
Slutet var lite sådär. Det hela hände väldigt snabbt. De springer, tjejen med kameran snubblar och sedan är det slut. Man får aldrig ser deras öden (faktum är att man inte får se någon alls bli dödad i filmen), mer en den sista delen som visar en av tjejerna. Sedan blir de allra sista 20 minuterna rätt tråkiga då de visar filmens händelser genom mördarens kamera och det blir ett väldigt långtråkigt.
 
När det gäller hotet så får man inte heller någon klarhet på det. Där måste ha varit minst 2 mördare för att det ska gå ihop men de underliga omänskliga ljuden de gjorde får man ingen förklaring på eller när de stängde en dörr utan att synas. När de är vilse i skogen så tror man först att skåpbilen var en Red herring, ett sätt att lura oss från det verkliga hotet som fanns i skogen. Så var det dock inte. Det bra med det är att man aldrig vet vad som pågår. Det dåliga är att det händer igentligen inget under större delen av filmen. Med andra ord, ingen film man ser mer än en gång.
 
En OK och spännande film som bygger upp bra men som tyvärr inte riktigt levererar i slutet och faktiskt kunde ha blivit mycket bättre än den blev.
 
Betyg: OK+


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#393 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 March 2014 - 18:18

21 Jump Street (2012) [US]
VAD? De är poliskårens svarta får och dumpas på det nyupplivade "jump street"-projektet. Uppdraget: infiltrera en skola och knäcka droghandeln som är på väg att explodera...
VEM? Holly Robinson Peete, Johnny Depp och Peter DeLuise från 80-tals klassikern gör små cameos.
VAR? 21 Jump Street... Duh!
HUR? Jag har (hör och häpna) sett några avsnittet av originalet... och kan inte påstå att jag minns särkilt mycket av den. Därför var jag inte särkilt orolig för att någon känsla av vanhelgande skulle infinna sig. Och det gjorde den inte heller. Manus är iofs helt OK, problemet är bra att det inte är roligt - eller ens engagerande. Det är mest platt, töntigt och klichéfyllt. Och karaktärerna lider av samma problem, jag bryr mig helt enkelt inte om huruvida Schmidt och Jenko är BFFs eller ett gift par. Och "kärleksintrigen" med Molly är mer obehaglig än charmig. En uppföljare ligger givetvis i startblocken (listigt döpt till 22 Jump Street f.ö.) - kan inte påstå att jag längtar...
NÄR? Jag minns en sak från serien faktiskt: en biljakt med en bil vars innanmäte till största delen rivits ut. Jag minns replikskiftet under den scenen med viss tydlighet:
– Var är säkerhetsbältena?
– Borttagna för att minska vikten!

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#394 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 21 March 2014 - 21:57

varför ens ta med sig en smartfån till månen? :P

 

Vadå? Hur ska han annars kunna spela Wordfeud?



#395 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 March 2014 - 08:03

Sant. :lol:


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#396 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 March 2014 - 18:10

Jurassic Women (1996) [US] ¤ Tack Troma!
VAD? Klyschor, klyschor, från sig vilt slående klyschor... klyschor som hoppar, klyschor som fläker sig, klyschor som gör allt för att bära filmen till eftertexterna[1]...
VEM? Jed Nolan har producerat den här filmen och klassiker som: Dragon Fury, Lancelot: Guardian of Time och Pizza Girls.
VAR? Inte här. Det finns en del teorier om vad som hände dock...
HUR? När man läser synopsis för den här filmen[2] så låter det ju som ett litet avröjigt amazon-äventyr, man lyckas väl inte leverera fullt ut om man säger så. Manus är väl halvdant, dialogen är aningen högtravande och man bjuder inte på så många överraskningar. Karaktärerna är tunna och de flesta av dem designats för ett enda ändamål. (Som t.ex. David Clayton vars enda funktion är att vara tokbitter över att han inte får lägga rabarber på så många kvinnor som möjligt i lägret). Den slutar ungefär som man misstänker att den måste göra. "Freden" mellan kvinnor och Synapser känns dock hastigt påklistrad. Trevliga slagsmål som även om det tydligt syns att det handlar om koreograferade sådana funkar rätt bra. Den här filmen bär spår av John Carter av Mars, Resan till Jordens Medelpunkt och Voyage to the Planet of the Prehistoric Women. Billig produktion, men bortsett från cgin i början av filmen så är den helt OK. Man gör ungefär rätt prioriteringar med den budget man hade.
NÄR? Inte den första och inte den sista filmen på temat "moderna människan möter sin primitiva motsvarighet". Vi besparas dock såväl sequel som prequel och remake på den här.
[1]: Baserat på ett klassiskt Stig Jerring-citat för den som tycker det låter bekant.
[2]: After their spaceship malfunctions, two fearless astronauts find themselves trapped in the ultimate battle of the sexes. -- Troma.com


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#397 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 March 2014 - 01:19

Think Fast, Mr. Moto (1937)
 
Den mystiska Mr. Moto är på en kryssning från San Francisco till Singapore i jakt på en grupp smugglare. Ombord på skeppet blir han vän med den unga playboyn Bob Hitchings Jr., som just ska följa i sin fars fotspår som världsledande rederiaffärsman, och den vackra men svårflörtade Gloria Danton.

Amerikansk deckare/mysterie film. Första filmen i serien om den mystiske Japanen Mr. Kentaro Moto (i böckerna jobbar är han en Japansk hemlig agent men i filmerna så är det hela mer hemligt tills det i en senare film avslöjas att han jobbar åt Interpol som hemlig detektiv ) med Peter Lorre i huvudrollen, baserad på den 3:e boken vid samma namn.
Karaktären skapades av författaren John P. Marquand för att fylla tomrummet efter att författaren bakom den populäre Kines/Amerikanske Privat Detektiven Charlie ChanEarl Derr Biggers, dog. 6 böcker skrevs mellan 1935 och 1957.
 
En karaktär som är känd för att vara smart, mästare i förklädnader och mycket kompitent, och för att använda folks föruppfattade meningar mot dem. T ex så låtsas han prata en Engelska med en komisk Japansk brytning för att folk ska underskatta honom då han igentligen talar flytande Engelska utan brytning. Likadant låtsas han se harmlös när han igentligen är mycket farlig. Liknande James Bond så har han inga problem att mörda en skurk för att hemlighålla sin identitet (fast till skillnad från James Bond så verkar Mr. Moto illafall ogilla att behöva döda). Det är faktiskt lite obehagligt när hans lättsamma ofarliga leende ansikte plötsligt blir kallt och mordiskt. Lorre (som tog rollen då han var trött på att alltid spela skurk) gör ett fantastiskt jobb med att visa övergången från att låtsas och vara sig själv. Tyvärr så tröttnade Lorre snabbt på karaktären (men älskade att spela den i de första filmerna) då han tyckte det hela blev för barnsligt, vilket är orsaken att det bara blev 8 filmer då det säkerligen var planerat många fler.
 
När man kallar det för en mysterie film så stämmer det bra. Filmens handling är mycket av ett mysterium som man får veta efter hand. Och det samma gäller Mr. Moto som förblir ett mysterium igenom hela filmen trotts att han är titelkaraktären. Dock så får man hintar genom att han t ex jobbar med en kvinnlig agent i Singapore och det faktum att polisen i Singapore verkar veta att han är en hemlig agent av något slag.
 
En mycket bra och spännande film även om upplösningen kunde ha haft ett lite högre tempo. Fast ett lågt tempo på sluten var vanligt på den tidens filmer och det höga tempot är något som mer hör till modernare filmer. Jag kan iallafall varmt rekomendera den här.
 
Betyg: Mycket Bra+


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#398 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 March 2014 - 19:14

Space Milkshake (2012) [CA]
VAD? I det 22a seklet har jordens omloppsbana blivit så nedskräpad att risken för kollisioner med rymdspillror kan stänga ned all rymdfart i månader. Man etablerar en sanitets-rymdstation som ett permanent skydd i jordens omloppsbana. Besättningen är inte astronauter, de är sopgubbar...
VEM? Amanda Tapping var väl vad som fick mig att uppmärksamma den här filmen, men den har dessutom George Takei i rollen som gummianka. Det ni!
VAR? 8518 Regina, strax utanför jordens atmosfär.
HUR? Det här mina vänner är något så udda som en rymdkomedi, som trots uppenbara homage till andra filmer inte parodierar något annat. Storyn andas av Galaxy Quest, Naked Space, Battlestar Galactica och Alien men står stabilt på egna ben. Karaktärerna har sina drag av klisché men skådespelarna gör ett bra jobb med att sälja dem och vinner en del på att man inte så tydligt försöker vara roliga. Här och där är den rentutav riktigt rolig. Produktionen är snygg, trots att den är modell billigare den påminner en del om svunna tiders science fiction. Cgin är klart godkänd. Bitvis fånig men klart underhållande.
NÄR? För den som längtar efter att få se Billy Boyd i enbart en pullover och långkalsonger får sitt behov stillat här.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#399 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 March 2014 - 18:52

Robin Hood (1922) [US]
VAD? När Kung Richard lämnar England för att leda korståget så kastar sig prins John över tronen. Landet kastas ned i en spiral av våld och fattigdom; Jungfru Marion vänder sig till sin trolovade Robert av Huntingdon (Kung Richards sidekick f.ö.) å folkets sida. Huntingdon lovar att återvända. Men för att rädda England måste han bli någon annan, han måste bli något annat.
VEM? Douglas Fairbanks spelar inte bara huvudrollen, han ligger faktiskt bakom storyn också. (F.ö. har vi ju redan sett honom i Zorros Märke / Mark of Zorro från 1920).
VAR? För autenticitetens skull så lyckades man pricka in både Lake Sherwood och Sherwood Forest i amerikanska Kalifornien. Slottet Nottingham skall vara det största scenbygget för en stumfilm.
HUR? Manusmässigt så bygger man upp den hr helt annorlunda jämfört med vad man kanske gör idag. Man låter storyn breda ut sig och intrigen mogna och filmen klockar in på sagolika 2 timmar. Jag ser det nästan som modigt och hålla på Robin Hoods entré i över en timme, i gengälld får vi hela bakgrundshistorien om hu Robert blev Robin. Och mot alla odds (kan tyckas) så är det en film som står sig i konkurrensen fortfarande. Det är en fantastisk produktion (dyrast för sin tid med sina 1½mille) med tjusiga miljöer och intressanta karaktärer. Duktiga skådespelare som mer än väl täcker upp för avsaknaden av dialog. (Föga förvånande så är Jungfru Marian inte mycket mer än en fotnot i filmen, Enid Bennett briljerar dock i sina scener). Skall man klanka ned på något så är det att dels att filmen inte åldrats väl "fysiskt", vissa scener är onödigt mörka och på ett par ställen är det nog av ålder snarare än ursprungsval. Trevligt soundtrack, även om vissa återkommande partier blir lite tradiga efter ett tag.
NÄR? Äsch. Var 4 dagar tidig, ser nu att den svenska premiären var 23 mars 1923. Eller 1 år sen, hur coolt hade det inte varit att pricka in 90års-jubileet?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#400 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 March 2014 - 22:40

Mothra (1961)
 
4 överlevare från ett skeppsbrott hittas på en av de öde öarna, kallad Infant Island, där atombombtester utfördes. Mot alla ods har de överlevt den enorma radioaktiviteten på öarna något de påstår är tackvare en juice de säger sig ha fått av infödingar som bor på ön.
Den giriga upptäcksresaren Clark Nelson från New Kirk City i landet Rolisica leder en expidition till ön tillsammans med den blyga Dr. Shin'ichi Chujo och kollegan Dr. Harada. Ombord på skeppet gömmer sig journalisten Zen'ichirou 'Bulldog' Fukuda då han misstänker att Nelson planerar något skumt.
Väl på ön hittar de gigantiska växter, infödingar och 2 fredliga handhöga feer som de döper till Shobijin. Men medans forskarna vill lämna ön och dess invånare i fred så vill Clark Nelson ha feerna till varje pris om han så mnåste döda alla öns infödingar för att få dem. Men ön har en urgammal beskyddare som väntas att kläckas från sitt ägg när hon behövs, och hon heter Mothra!
 
Japansk jättemonsterfilm (kallad Kaiju) baserad romansamlingen The Luminous Fairies and Mothra. Shobijin (betyder "små söta flickor") spelas av de japanska twillingsångorskana The Peanuts.
Även då den från början inte ingick i Godzilla-universumet så borde filmen väl utspela sig mellan Godzilla Raids Again (1955) och King Kong vs. Godzilla (1962) medans Godzilla fortfarande är infrusen i isen.
 
Det här verkar vara första gången som atomstrålvapen används, något som sedan blir ett vanligt vapen mot Godzilla.
 
Det påhittade landet Rolisica skapades troligen för att inte förarga USA då deras atomtester uppenbarligen var en pik till de som USA utförde på Enewetak Atoll. Och staden New Kirk City är uppenbart baserad på New York City.
Och visst är Clark Nelson ett utmärkt exempel på en girig kapitalist som är villig att gå över lik för att käna pengar. Vilket är minst sagt tydligt när han mördar ett 20-tal infödingar för att få feerna.
 
Jag såg den dubbade versionen då det var den ända jag kunde få tag på. Dubbningen var för det mäst bra då de lät asiater med brytning dubba de flesta rösterna.
 
En mycket bra film som jag varmt kan rekomendera.
 
Betyg: Mycket Bra+
 
 
 
 
Mothra vs. Godzilla (1964)
 
Efter en Typhon hittas ett gigantiskt ägg flytandes i havet och den snikna showbiz affärsmanen Kumayama tar snabbt den i beslag för en billig slant åt hans chef, Dr. Jiro Torahata, som planerar att kläcka det och skapa en ny fantastisk attraktion.
När de två mini-feerna kallade Shobijin dycker upp och berättar att ägger tillhör Mothra och varnar för den förgörelse som kan ske när det kläcks och larven ska ta sig hem, så bestämmer sig journalisten Ichiro och hans nya ovana fotograf Junko tillsammans med Professor Miura att hindra planerna och återföra ägget till dess hem på Infant Island innan det kläcks. Men krisen förvärras när plötsligt Godzilla vaknar till liv igen.
 
Efter den stora succén med King Kong vs. Godzilla (1962) så beslutades det att para ihop Godzilla med yttligare ett populärt monster. Den här gången var det Toho's egna populära monster Mothra. Och senare samma år gjorde de samma sak med Ghidorah, the Three Headed Monster med Rodan.
Då Godzilla fortfarande var boven på den här tiden så stod den goda och populära jätte-larven Mothra först i namnet.
 
De sjungande tvillingarna kallade The Peanuts spelar åter Shobijin feerna.
 
En nick till Mothra (1961) är den juice de tvingades dricka på ön. Då de inte nämner det här så var det den som skyddar infödingarna mot radioaktiviteten.
 
I den här filmen får man också veta att Mothra har en väldigt kort livstid och att det inte är samma larv i alla filmerna. När Mothra dör så föds en ny Mothra.
 
Det här är den sista seriösa av de första Godzilla-filmerna innan serien började ta en mer komisk väg (men det hindrade inte specialeffekts regisören Eiji Tsuburaya från att åter fjanta till actionscenerna med att t ex låta Godzilla fastna med svansen och snubbla). Det är också sista filmen i orginalserien där Godzilla är boven.
 
Som tidigare så känns textningen en aning fel så jag undrar om det inte är en fan-textning då de brukar försöka översätta ordagrant och därmed missa kopplingen mellan meningarna. Ibland förstod jag knappt vad de menar.
 
En bra Godzilla-film.
 
Betyg: Bra+

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif