• Please log in to reply
51 replies to this topic

#26 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 25 May 2011 - 15:13

Ron Howard har gjort ett uttalande. Lilja har mer på sin hemsida. Lite lustigt formulerat där om Javier Bardem. Man får ju känslan av att inte ens han är klar för filmen, trots att det väl har sagts annat tidigare.

“We had to pull back to our September start date due to budget delays and ongoing story development and logistical issues, but Dark Tower is moving forward,” Howard said. “We’re thinking of starting in early spring now. I can’t really say who’ll be in it yet, but Javier Bardem has shown a great deal of interest. We’ll know by the end of the summer, when our flashing green light goes solid.” The project would start with a feature film, followed by six hours of TV content, starring the same actors as in the movie. “There are elements of the Dark Tower saga that are more personal and can be best dealt with on television,” Howard continued. “TV allows you to roll out details of the characters in a more methodical way.”

Edited by Piranhaconda, 25 May 2011 - 15:26.

#27 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 May 2011 - 15:52

Jag kan tänka mig att Bardem vill avvakta lite för att se hur det går med tanke på att filmbolaget drog åt sig öronen först över den höga budgeten. Men som jag läste någonstans då har han ju chansen att spela skurk i kommande Bond filmen då Dark Tower flyttats fram i planeringen.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#28 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 25 May 2011 - 17:18

Jag fick intrycket att han redan var klar och började därför att undra. Men det kan ju lika gärna ha varit media som var för snabba igen. Hoppas fortfarande att Javier vill ställa upp. Han känns som ett bra val till att spela Roland. Man har hunnit att vänja sig vid det nu. Även upplägget att först göra en film och sedan en efterföljande tv-serie. Det kan bli bra det här. :)

#29 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 May 2011 - 20:14

Jo, det var ju det som meddelades tidigare: att det var klart att Bardem skulle spela Roland. Men det kanske inte blev så pass officiellt att han skrivit på kontraktet och nu avvaktar? Hm, jag kanske får se Viggo iaf i rollen som Roland? :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#30 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 July 2011 - 12:34

Ron Howard med vänner får se sig om efter ett nytt hem för detta projekt då Universal nu verkar ha tackat nej.

Universal Nixes Stephen King's 'Dark Tower' - No Ambitious Film Trilogy Or TV Series

The moment has come for Universal Pictures to fish or cut bait on The Dark Tower, the ultra-ambitious adaptation of the Stephen King 7-novel series that was going to encompass a trilogy of feature films and two limited run TV series. The studio has said, No Thanks. Universal has passed on going forward with the project.

Why did Universal chairman Adam Fogelson and co-chairman Donna Langley decide not to go forward? They weren't saying, at this point. Nor were the filmmakers. Universal has put big chips on the table for several tent pole films and maybe that has something to do with it. The big bets include the Peter Berg-directed Battleship with Taylor Kitsch starring, as well as the Keanu Reeves-starrer 47 Ronin with Carl Rinsch directing. If you listen to word on the street, both of these are $200 million realm with huge marketing budgets. Universal recently passed on green lighting At The Mountains of Madness, which Guillermo del Toro was to direct with Tom Cruise starring, based on HP Lovecraft horror tale. That time, the studio balked at funding a $150 million film that gave del Toro the latitude to deliver his cut with an R-rating.

Insiders said that Universal brass loved the filmmakers and the project, but couldn't make it work with the current budget in its business model.

#31 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 July 2011 - 14:24

Ingen har bekräftat det officiellt än, så hoppet finns än. Läste att Universal kan tänka sig EN film, men stämmer det är det bättre att lägga det på is så länge. För klämma in hela denna berättelse i bara en film låter inte som en höjdare imo. Sedan läste jag ett rykte om att Waener Bros kunde tänkas vara intresserad. Synd om inget filmbolag vågar satsa på en sån här spännande ide: mixa film med tv-serie som planen är.

PS. Jag har börjat med bok nr 5 :thumbsup:

#32 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 July 2011 - 15:44

Lilja's Library har fångat upp vad självaste Stephen King har att säga om att Universal har tackat nej till detta projekt.

“I’m sorry Universal passed, but not really surprised. As a rule, they’ve been about smaller and less risky pix; maybe they feel it would be better to stick with those fast and furious racing boys. I bear them no ill will, and trust Ron Howard to get Roland and his friends before the camera somewhere else. He’s very committed to the project.”

#33 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 October 2011 - 22:26

Verkar som om det blir en film ändå.

Lone Ranger-style budget cuts could save that big-screen Dark Tower | Blastr

It's been three months since Universal dropped its support of Ron Howard's massive film and TV adaptation of Stephen King's The Dark Tower, and the project is still showing signs of life. Script rewrites have removed a hefty chunk of the budget, and producer Brian Grazer is confident that because of those changes, "It's gonna get made."
The project was never completely dead in the first place, as we heard <a href="http://blastr.com/20...-h.php">reports back in August that both Grazer and Howard were still at work seeking outside financing. Howard is now working on his new flick Rush, due out in 2013, but according to Grazer they have already revisited the script and managed to make it a good deal cheaper.

"We found a way to cut out $45 million out of the budget without changing the scope and actually giving it a good ending," Grazer said, suggesting a heavily re-worked approach. "In the $140 million draft, the ending wasn't quite as satisfying. Now, we've got $45 million, $50 million out of the way and a really satisfying ending. It's gonna get made."

It's a pretty vague statement, and it doesn't even indicate whether Grazer is talking about the first film or the whole project. Based on the numbers, it seems like the first film is all he could be referring to, but since we're not sure exactly where one part of this project will end and another will begin, we also don't know what that newly satisfying ending could be either.
Grazer, Howard and screenwriter Akiva Goldsman already tried going the route of cutting the budget through rewrites before Universal dropped the project, but this seems like a much more drastic effort, so maybe it'll work. We heard just two weeks ago that Johnny Depp's The Lone Ranger was saved at Disney by budget cuts, so it could work again for this. The Dark Tower, though, is a project on a much grander scale, so even if it does work for the first film, how does this affect the project overall?
(via Comic Book Movie)

Och en TV serie hos HBO är planerad

Ron Howard's endangered Dark Tower series has found its TV home | Blastr

Yesterday we heard that Ron Howard's massive adaptation of Stephen King's The Dark Tower could be saved by budget cuts, at least on the film side. Now the TV side looks to be shaping up, too. According to producer Brian Grazer, the project now has a network home at HBO.
In an interview promoting Tower Heist, Grazer said that while the movie side of the project is still waiting for studio backing after losing Universal Pictures earlier this year, the TV end of things is set.

"We're going to do [The Dark Tower] with HBO," Grazer told us. "We'll do the TV with HBO, and we'll do the movie with... to be determined. We'll do it right."

[indent=2]Grazer also reaffirmed that knocking $45 million off the budget of (we think) the first film will help to push that side of the project in the right direction.[indent=1]"We're going to do that movie. We've lost $45 million out of the budget," he said. "When people say no to you enough, then you have to lose money, which we've done without harming the scope of the film."

Javier Bardem is (as far as we know) still on board to play the hero, Roland Deschain, but no dates have been thrown around for production or release of either side of this hefty endeavor just yet. Still, with HBO on board, the project definitely has a new sense of stability. How soon before a studio gets on board?

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#34 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 October 2011 - 22:33

I'm not keeping my hopes up.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#35 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 August 2012 - 09:34

The story continues.... Warner Bros tog över efter att Universal backade ur, Bardem är inte längre aktuell utan nu snackas det om Russell Crowe... Nåja, Akiva Goldsman har skickat ett manus till WB så vi får väl se hur det tas emot.

http://www.slashfilm...rowe-gunslinger

Edited by Synon, 03 August 2012 - 09:34.

#36 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 August 2012 - 07:27

Suck. Warner har backat ur. Och i samma andetag läser jag att MRC kan vara aktuella. Deras nuvarande projekt är Elysium. Nu håller vi tummarna!

http://www.deadline....the-dark-tower/

#37 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 August 2012 - 10:51

Haken med dagens informationsflöde. Har nog gått till så här rätt länge, det är bara att vi nu får höra mycket mer om de tidiga stegen i processen. "Ignorance is bliss", eller hur var det nu? ;)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#38 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 16 May 2013 - 22:47

Ron Howard och Brian Grazer har gjort ett uttalande under filmfestivalen i Cannes. Man får ta allt med en nypa salt när det gäller det här projektet.

After getting rejected by two studios on an ambitious multi-platform treatment of Stephen King’s seminal novel series The Dark Tower. Grazer, Howard, Akiva Goldsman and King streamlined their original ambition to adapt nine volumes into three features and two limited-run TV series.

Now, Media Rights Capital is committed to make a single movie with Russell Crowe as the gunslinger Roland Deschain, with more movies coming if the first gets results. This isn’t set in stone, as Grazer tells me that he has just been approached by a Silicon Valley investor willing to finance Dark Tower as originally constructed, Now it’s a matter of deciding what path to take.

Edited by Garm, 16 May 2013 - 22:47.

#39 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 May 2013 - 05:30

Sant. Olika bud från dag till dag. Men hoppas det blir av inom en snar framtid. Synd att den tidigare idén, med mix av filmer och tv-serie, inte går att genomföra för det kändes som en intressant och fräsch idé.

Tycker fortfarande att Bardem ska spela Roland... :)

#40 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,181 posts

Posted 17 May 2013 - 17:33

Det här är svårt... Dark Tower är så massivt att jag är rädd för att en film snarare blir en "IT" (hemskaste King-filmatiseringen jag sett) än något bra. Jag tenderar till att vara rätt så konservativ när det gäller att behålla storyn från boken (en orsak till att jag gillar miniserien av "The Shining" snarare än Kubriks film till exempel).

Den bästa King-filmatiseringen hittills är (imho) "The Shawshank Redemption", och den följde ju långnovellen förvånansvärt bra.. :)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#41 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 May 2013 - 18:10

"IT" - hemsk?!?! Fel på tangentbordet? :P 

#42 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,181 posts

Posted 17 May 2013 - 20:07

IT försökte att klämma ihop 1200 sidor text till tre timmar video, vilket är vansinnigt. Storyn blev så förenklad att hela poängen försvann. Och "Spindeln" på slutet var ju bara pinsam.. :P

//Peak

sixty six."

#43 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 May 2013 - 09:25

:hijack:

Jurtjyrkogården var ju rätt trogen originalet och jag tyckte den var bra - då. Dead Zone minns jag också som en bra filmatisering.

När det gäller Det är det ju egentligen bokens fel som faktiskt HAR en jättespindel på slutet. Hur bra den än hade varit gjord hade det blivit fånigt: att det gick genom i boken tror jag mest handlar om att man inte tvingas se det framför sig. Att den sen var uselt gjord i filmen blev bara lite mer salt i såren.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#44 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 17 September 2013 - 21:56

En uppdatering från Ron Howard.

"The Dark Tower is something that we’re still working on. We’ve all taken a vow of silence about the progress, the headway, what we think our timetable is, because I don’t think I realised how much media interest there was in the title and how much excitement there was.

And yet it’s a fascinating, powerful possibility and even Stephen King acknowledges it’s a tricky adaptation, but to be honest, from a financing side, it’s not a straightforward, four-quadrant, sunny Superhero story – it’s dark, it’s horror.

That edge is what appeals to me, the complexities of those characters is what appeals to all of us. And I think Stephen King really respects that, with [regular screenwriting collaborator] Akiva Goldsman and myself, that that’s what we love about it, and that’s what we want to try to get to the screen.

So my answer is: it got delayed, it’s never gone away. We’re working on it, and Stephen is very patient with us, and Akiva’s just gone off and directed a movie, I’m continuing to work, but the Dark Tower dreams – fever dreams, rather – are still there, but we’re not going to give it a timetable."

Edited by Garm, 17 September 2013 - 21:56.

#45 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 September 2013 - 08:35

Kul att höra att projektet iaf lever. :) Jag ser det som positivt att det inte kommer bli en glättig superhjältefilm. (Även om jag inte läst boken/böckerna).

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#46 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,181 posts

Posted 01 March 2016 - 22:30

Ingen tråd om denna någonstans? Sökte, men hittade inget.

Long time coming, men känslan jag får just nu är att det lutar mer mot "The Dark Is Rising"-elände istället för en bra adaption. Jag må vara konservativ på det här området, men jag tycker filmer/tv-serier bör hålla sig någotsånär till grundmaterialet (ändra/ta bort saker är okej, men grundstoryn bör vara ungefär densamma).

Många tycker att Idris Elba inte är rätt person att spela Roland (mestadels pga Detta-interaktioner och sånt skulle jag tippa på), men för mig spelar detta ingen större roll. Skådisarna är helt okej för mig, det är storyn jag är orolig för.

Det finns bra sätt att göra filmatiseringar på böcker/noveller.. The Shawshank Redemption, Game of Thrones, The Expanse (vad jag förstår, har inte läst böckerna ännu).

Det finns också dåliga sätt att göra filmatiseringar på. The Dark is Rising, Alla fem-filmer (Enid Blyton), I Am Legend, World War Z.

Det känns som om denna film kommer att hamna i läger nummer 2. Jag har alldeles för svårt att skilja grundmaterialet från filmen/tv-serien om det är alltför stora fundamentala ändringar.

Läs mer om det här: http://www.ew.com/ar...hew-mcconaughey

//Peak

sixty six."

#47 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 March 2016 - 00:29

Jodå, det finns redan en tråd om det hela. Sitter mobilt och verktygt för att slå samman ämnen finns inte i arsenalen. Om ingen annan hinner före så gör jag det när jag sitter vid en dator.

http://scifinytt.se/...?showtopic=6194

Läste King's tweet om att man officiellt är igång med produktionen nu. Svårt att sia om hur det här kommer att bli. Bra förhoppningsvis, men med tanke på alla problem som har rådit kring detta projekt så har man ju automatiskt en viss skepsis.

Edited by Garm, 02 March 2016 - 00:31.

#48 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,181 posts

Posted 02 March 2016 - 15:28

Aha, sökfail från min sida, alltså.

Anade det, men lyckades ändå inte hitta tråden

Mergade de två.

Det jäkliga är att om det blir stora förändringar så måste jag försöka glömma böckerna. Och det är svårt, om inte omöjligt. Annars sitter man där och säger till sig själv "sådär var det ju inte i böckerna". En av orsakerna till att jag inte gillar Kubriks "The Shining", anar jag. Eftersom nästan alla andra säger att den är jättebra.

Edit: Många i den här tråden säger ju att den är svår att hitta, så jag kanske inte är så misslyckad ändå... :P

//Peak

sixty six."

#49 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 02 March 2016 - 20:02

Edit: Många i den här tråden säger ju att den är svår att hitta, så jag kanske inte är så misslyckad ändå... :P

Hm, du menar alltså att: om antalet individer med en viss kompetensnivå ökar, så ökar även enskillda individers kompetens? Det var i sanning en intressant filosofisk tanke som förvisso förtjänar en stunds eftertanke! :P

#50 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 March 2016 - 20:23

Jag taggade dom flesta trådar på forumet som direkt kretsar kring Stephen King samt att jag även lade till diverse taggar om ämnet i sig. T.ex. "The Dark Tower" och "Det Mörka Tornet" i trådar som rör den sviten. Även Stephen King knölades in i trådtiteln i några av trådarna för att lättare gitta dom, ett exempel på det är filmen 1408 som annars kan bli svår att söka efter. Så förhoppningsvis borde det här leda till att det nu är lite lättare att söka efter och hitta Stephen King-relaterade trådar i forumets alla delar nu.

Läste senare artikeln som Peak länkade till samt kommentarer från King dom efterföljande dagarna och det finns helt klart anledning till oro i det här fallet. Saken är ju att det är väldigt ojämnt när man ser till filmatiseringar av hans material. Även när det gäller tv-serier, se bara hur dåligt som det blev med t.ex. "Under the Doom" och "Haven". Och en del filmer lämnar ju en del att önska, medans en del är riktigt bra filmatiseringar. När det gäller en så omfattande svit som "The Dark Tower" så känns det inte som att film är rätt väg att gå. En tv-serie hade nog varit att föredra. Sedan så gör det, extra mycket så, att oavsett hur sviten med böcker ska förmedlas så har man ju vissa förväntningar och det kan bli svårt att bara bortse från dom när grundmaterialet är så omfattande. Jag har i alla fall svårt för att bara glömma bort det som jag har läst och sedan ta till mig ändringar av olika slag. Man försöker ju givetvis att ha ett öppet sinne, men ibland så är det svårt att göra det.