Jump to content

Photo

SFN tittar på TV - Tipstråd


  • Please log in to reply
159 replies to this topic

#101 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 July 2014 - 14:38

Vill nog helst se något avsnitt innan jag köper någon box… :)


Det gör du nog rätt i.


Edited by Garm, 08 July 2014 - 14:40.


#102 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 September 2014 - 00:47

Under kvällen startar säsong 2 av både Defiance och Continuum på TV6.

 

Defiance, klockan 21-23

Continuum, klockan 23-01

 

2 avsnitt direkt efter varandra av vardera serie med andra ord. Samma sak veckan efter det och kanske hela säsongerna ut, vad vet jag.

 

Inga repriser heller på TV6 (enbart Defiance på TV6 Play) so; "be there or be square".



#103 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 15 October 2014 - 17:00

 

TV Heads har bloggat om vad som är på gång på SvT framöver. Bland annat avslöjas det att både Game of Thrones och Tv-cirkeln snart återkommer, men denna gång oberoende av varandra. Andra säsongen av Game of Thrones börjar tjugoförsta januari. Nya Tv-cirkeln ska handla om Girls, vars första säsong börjar tolfte februari.

Enligt Rundfunks sida får vi klara oss utan Kodjo och Roger i nya Tv-cirkeln. Men Johanna är kvar och hålls denna gång sällskap av Nour El-Refai och Linnéa Wikblad.

 

 

Och nu har Tv-cirkeln börjat igen. Johanna Koljonen är med som vanligt, och med sig har hon denna gång Kristin Lundell. Efter att ha handlat om första säsongen av Game of Thrones och första säsongen av Girls, ska det nu handla om femte säsongen av Downton Abbey.

 

Det var nog rätt lätt att få mig att börja titta på Game of Thrones. Och har man väl lyckats med det ska man nog kunna få mig att titta på Girls också. Men Downton Abbey tänker jag inte börja titta på!! Inte för att jag har någon åsikt om serien i fråga, men jag känner mig inte riktigt motiverad börja kolla på femte säsongen när jag inte har sett de fyra tidigare. Ej heller att kolla igenom alla fyra för att kunna se femte. Så det blir helt enkelt inget med det.

 

Men Tv-cirkeln tänker jag se ändå. (Tv-cirkeln, till skillnad från Downton Abbey, har jag ju faktiskt sett alla tidigare säsonger av.) Så får vi se hur vettig man känner sig när de diskuterar ett program som jag inte har sett.

 

Vill ni också se så gör ni det på lördagar eller på SvT Play.



#104 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 November 2014 - 19:52

 

 

TV Heads har bloggat om vad som är på gång på SvT framöver. Bland annat avslöjas det att både Game of Thrones och Tv-cirkeln snart återkommer, men denna gång oberoende av varandra. Andra säsongen av Game of Thrones börjar tjugoförsta januari. Nya Tv-cirkeln ska handla om Girls, vars första säsong börjar tolfte februari.

Enligt Rundfunks sida får vi klara oss utan Kodjo och Roger i nya Tv-cirkeln. Men Johanna är kvar och hålls denna gång sällskap av Nour El-Refai och Linnéa Wikblad.

 

 

Och nu har Tv-cirkeln börjat igen. Johanna Koljonen är med som vanligt, och med sig har hon denna gång Kristin Lundell. Efter att ha handlat om första säsongen av Game of Thrones och första säsongen av Girls, ska det nu handla om femte säsongen av Downton Abbey.

 

Det var nog rätt lätt att få mig att börja titta på Game of Thrones. Och har man väl lyckats med det ska man nog kunna få mig att titta på Girls också. Men Downton Abbey tänker jag inte börja titta på!! Inte för att jag har någon åsikt om serien i fråga, men jag känner mig inte riktigt motiverad börja kolla på femte säsongen när jag inte har sett de fyra tidigare. Ej heller att kolla igenom alla fyra för att kunna se femte. Så det blir helt enkelt inget med det.

 

Men Tv-cirkeln tänker jag se ändå. (Tv-cirkeln, till skillnad från Downton Abbey, har jag ju faktiskt sett alla tidigare säsonger av.) Så får vi se hur vettig man känner sig när de diskuterar ett program som jag inte har sett.

 

Vill ni också se så gör ni det på lördagar eller på SvT Play.

 

 

 

Jorå. Tv-cirkeln följer jag allt. Det är ju ganska korta avsnitt. Lagom långa för ett program som handlar om en tv-serie som jag inte tittar på.

 

Dessutom pågår Sommarpratarna nu. Det kollar jag med på. Jag började med det när flera program redan sänts, så jag är lite efter. Men alla avsnitt ligger kvar på SvT Play ett tag, så det gör inte precis så mycket.

 

Och på tal om Girls, så har också tredje säsongen av den serien börjat. Men det var det ingen som sa något om till mig, så jag missade de första avsnitten. Och då är det väl lika bra att jag missar hela säsongen.

 

Jag har även blivit tipsad om Bläckets hjältar. Det har jag inte kollat på än, men ska väl göra så småningom. Borde kunna intressera en och annan av er också. Finns att se på UR Play.



#105 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 November 2014 - 21:44

Och på tal om Girls, så har också tredje säsongen av den serien börjat. Men det var det ingen som sa något om till mig, så jag missade de första avsnitten. Och då är det väl lika bra att jag missar hela säsongen.


Jag antar att du gillar den då?

Samma sak hände mig med. Jag tror att det var vid avsnitt 3 eller 4 som jag insåg att SVT hade börjat att sända S3. Jag såg S1-2 på DVD i ett svep, så jag antar att jag gör samma sak nu. Gillar den serien mycket och den är ett givet köp för min del. Och jag föredrar ärligt talat att se det hela i min egen takt. Men det är klart, jag hade nog följt det hela på SVT i alla fall, så hade väntan på DVD-utgåvan blivit lite mindre abstinensaktig. ;)

#106 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 November 2014 - 13:06

 

Och på tal om Girls, så har också tredje säsongen av den serien börjat. Men det var det ingen som sa något om till mig, så jag missade de första avsnitten. Och då är det väl lika bra att jag missar hela säsongen.

Jag antar att du gillar den då?

Samma sak hände mig med. Jag tror att det var vid avsnitt 3 eller 4 som jag insåg att SVT hade börjat att sända S3. Jag såg S1-2 på DVD i ett svep, så jag antar att jag gör samma sak nu. Gillar den serien mycket och den är ett givet köp för min del. Och jag föredrar ärligt talat att se det hela i min egen takt. Men det är klart, jag hade nog följt det hela på SVT i alla fall, så hade väntan på DVD-utgåvan blivit lite mindre abstinensaktig. ;)

 


Ja, jag tycker att den var ganska trevlig. Visste inte att här var någon mer som såg den. Får väl se om det blir tillfälle att se tredje säsongen någon gång. Annars kanske min förtjusning för serien i och för sig inte är större än att jag kan finna mig i att inte se resten av den. Men får du nys om att den går i repris någon gång i framtiden kan du ju säga till...



#107 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 November 2014 - 17:27

Will do. Tror dock inte att den lär går i repris. Tror att SVT enbart har visat dom två föregående säsongerna en gång vardera. Har kanske med rättigheter att göra.

#108 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 November 2014 - 10:31

Mm, men ibland får de ju för sig att reprisera flera säsonger i rad av något för att värma upp inför en ny säsong. Det är väl det de gör med Game of Thrones nu?

#109 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 13 November 2014 - 06:32

premiär imorgon för Crossbones på tv6. http://www.tv6.se/cr...ch-i-crossbones


Edited by GaterGirl, 13 November 2014 - 06:33.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#110 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 November 2014 - 18:30

Mm, men ibland får de ju för sig att reprisera flera säsonger i rad av något för att värma upp inför en ny säsong. Det är väl det de gör med Game of Thrones nu?


Jo, men det är ovanligt att dom repriserar produktioner från vissa. HBO och BBC är sådant som många gånger sänds vid ett tillfälle (inklusive närliggande repriser samt Play) men som sedan inte dyker upp igen. Blev faktiskt lite förvånad över att dom sänder GoT igen. Inget som är vanligt förekommande. Och nu har dom ju dessutom sagt upp avtalet med just HBO så ter sig det hela ännu märkligare att köra repriser.
 

premiär imorgon för Crossbones på tv6. http://www.tv6.se/cr...ch-i-crossbones


Tack för tipset. Jag ska ge den en chans trots att den lades ner redan efter 9 avsnitt.

Edited by Garm, 13 November 2014 - 18:31.


#111 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 15 November 2014 - 08:07

Och nu har dom ju dessutom sagt upp avtalet med just HBO så ter sig det hela ännu märkligare att köra repriser.

 

Ja, vem vet... Kanske är det just därför de passar på. Men vad innebär detta? Jag hoppas att de inte tänker strunta i kommande säsonger av de serier de redan har börjat visa.



#112 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 November 2014 - 03:09

Om jag inte minns fel så gick avtalet mellan HBO och SVT ut vid årsskiftet 2012/2013 och att SVT valde att inte förnya det av den anledningen att dom vill ha möjligheten att lägga sig nära USA-sändningarna med sina egna utsändningar och att det inte går för att andra har första-tjing på sändningsrättigheterna. Som t.ex. HBO Nordic och C More. Det är ju därför nya säsonger av HBO-serier som SVT visar, ofta kommer långt efter att dom har visats klart i USA. Andra ska först visa och reprisera det hela ett par varv innan SVT kan få småsmulorna som blir över. SVT tyckte att det var ohållbart i längden. Det här innebär i praktiken att SVT inte kommer att köpa in några nya tv-serier från HBO, men att dom kommer att fortsätta att visa dom tv-serier som redan har bärjat att sändas på SVT. Som t.ex. Game of Thrones, Girls, True Blood, Boardwalk Empire, The Newsroom, m fl.



#113 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 November 2014 - 08:33

Det låter vettigt. HBO i all ära, men det finns ju faktiskt andra som också gör tv-serier. Och hur intressant är det i denna nutid att visa alla avsnitten strax efter att alla redan har sett dem?



#114 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 December 2014 - 23:10

Jag har även blivit tipsad om Bläckets hjältar. Det har jag inte kollat på än, men ska väl göra så småningom. Borde kunna intressera en och annan av er också. Finns att se på UR Play.

 

Har jag tittat på nu, men det är nog några avsnitt kvar. Kan rekommenderas till er som er intresserade av serier.

 

Annars tycks det mesta börja på samma gång. 7/1 börjar Game of Thrones 4 och dagen efter det börjar både The Flash 1 och Arrow 3.



#115 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 December 2014 - 23:33

Säsongs och seriestarter som en del av er kanske ser fram emot under januari.

/\

Gotham börjar att sändas på TV4, tisdag 6 januari klockan 21.00. Den tv-tablå jag kollade in häromdagen skrev att dom sänder 2 avsnitt med en paus för nyheter mellan dom båda. Återstår att se om det blir så varje vecka eller bara den första.


*

Game of Thrones går in på säsong 4 i SVT2, onsdag 7 januari klockan 22.15.

*

Torsdag 8 januari storsatsar Kanal 11 med en trippel. Samma upplägg även kommande veckor skulle jag gissa på.

Agents of S.H.I.E.L.D. startar upp säsong 2 klockan 20.00.

The Flash har premiär med säsong 1 klockan 21.00

Arrow avrundar kvällen med starten av säsong 3 klockan 22.00

*

The Strain börjar på TV6, fredag 16 januari klockan 21.00.

Baserad på boken med samma titel, skriven av Guillermo del Toro och Chuck Hogan.

#116 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 December 2014 - 09:33

Tack lägger in hela klabbet i kalendern. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#117 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 December 2014 - 20:38

Tack lägger in hela klabbet i kalendern. :)


Minus Game of Thrones kan jag tänka mig. ;)

#118 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 January 2015 - 22:25

Gotham börjar att sändas på TV4, tisdag 6 januari klockan 21.00. Den tv-tablå jag kollade in häromdagen skrev att dom sänder 2 avsnitt med en paus för nyheter mellan dom båda.

Jaså, var det så det hängde ihop? Såg första avsnittet när det sändes. Tänkte se andra på TV4 Play, men misslyckades. Får väl försöka igen innan tredje sänds.


 

Game of Thrones går in på säsong 4 i SVT2, onsdag 7 januari klockan 22.15.

Kollat.


 

The Flash har premiär med säsong 1 klockan 21.00

Kollat.


 

Arrow avrundar kvällen med starten av säsong 3 klockan 22.00

Kollat det också. Men... Är det bara jag som tycker att det är lite ovettigt att köra The Flash och Arrow samma dag. Kan man inte få andas lite emellan?



Sammanfattningsvis kan sägas att detta är veckan då allt börjar. Jag kollade även in första avsnittet av Rakt in i hjärtat. Fast mitt motiv till det var huvudsakligen att jag känner en av sjuksköterskorna i programmet.



Ett program som gått nyligen, och som jag kan rekommendera, är i alla fall dokumentären Astrid.



#119 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 17 January 2015 - 17:42

 

Gotham börjar att sändas på TV4, tisdag 6 januari klockan 21.00. Den tv-tablå jag kollade in häromdagen skrev att dom sänder 2 avsnitt med en paus för nyheter mellan dom båda.

Jaså, var det så det hängde ihop? Såg första avsnittet när det sändes. Tänkte se andra på TV4 Play, men misslyckades. Får väl försöka igen innan tredje sänds.

 

Näpp. TV4 Play och min datan kom inte överens, så jag får väl skita i Gotham. Men resten av de påbörjade serierna kollar jag vidare på.

 

På avdelningen serietidningsdokumentärer har jag nu även sett Seriehjältarnas kamp mot ondskan. Har inte riktigt fått klart för mig om det jag såg var första avsnittet av flera eller om det var hela grejen. Oavsett vilket, kan det ses här i några dagar till.



#120 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 January 2015 - 01:02

The Musketeers säsong 2 startar i Sjuan, torsdag 12 februari klockan 22.10.


Edited by Garm, 05 February 2015 - 04:05.


#121 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 January 2015 - 18:32

På avdelningen serietidningsdokumentärer har jag nu även sett Seriehjältarnas kamp mot ondskan. Har inte riktigt fått klart för mig om det jag såg var första avsnittet av flera eller om det var hela grejen. Oavsett vilket, kan det ses här i några dagar till.

 

Jorå! Det finns fler avsnitt. Andra ses här.



#122 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 January 2015 - 18:48

Säsong 1 av True Detective börjar att sändas i SVT1 tisdag 17 februari klockan 22.00.

Edited by Garm, 05 February 2015 - 04:10.


#123 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 28 January 2015 - 18:28

 

På avdelningen serietidningsdokumentärer har jag nu även sett Seriehjältarnas kamp mot ondskan. Har inte riktigt fått klart för mig om det jag såg var första avsnittet av flera eller om det var hela grejen. Oavsett vilket, kan det ses här i några dagar till.

 

Jorå! Det finns fler avsnitt. Andra ses här.

 

 

...och tredje här.



#124 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 February 2015 - 04:09

The Musketeers säsong 2 startar i Sjuan, torsdag 12 februari klockan 22.10.


Vilket tydligen har blivit ändrat.

Starten av S2 sker söndag 15 februari klockan 20.00 i Sjuan.

___


För dom som följer Lost Girl via TNT så har turen nu kommit till säsong 5. Den startar tisdag 17 februari klockan 21.55.

___


Och för er som följer Elementary så startar Säsong 3 i Sjuan, måndag 2 mars klockan 22.00.

Edited by Garm, 05 February 2015 - 04:09.


#125 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 February 2015 - 12:05

Då krockar ju inte musketeers med arrow iaf. :suck av lättnad:

 

För den som (fortfarande) följer Lost Girl kan jag säga att den gör en uppryckning nu i 5e och sista säsongen jämfört med förra. En del överraskningar och Tamsin är vassare än någonsin. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)