Jump to content

Photo

Superhjältar på bio/tv


  • Please log in to reply
82 replies to this topic

#26 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 October 2007 - 12:28

Jag talade utifrån perspektivet vad ni faktiskt gjorde, inte vad ni kunde ha gjort. Det är väldigt mycket som skulle kunan ha gjrots, men det är inte särdeles intressant.

Jag tror inte det förändrat något i slutänden. Communityn var döende på den tiden då ni flyttade - det här gjorde bara att det levde längre.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#27 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 October 2007 - 12:39

jag håller med om att det var döende när vi flyttade. Och det verkar må rätt dåligt här också. Och det här med flytten var ett slag till.
*Hockey och superhjältar*

#28 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 October 2007 - 13:38

Saken var att det levde upp och höll fart ett bra tag så det var snarare positivt med en flytt hit.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#29 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 October 2007 - 13:46

Det återstår ju att se helt enkelt. Får väl hoppas du och alla andra som röstade "ja" här har rätt. Även om jag knappast tror att de som bryr sig om serieforumet hade övervikt där.
*Hockey och superhjältar*

#30 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 October 2007 - 14:00

Alltså, jag tror du missförstår mig. Det ÄR som jag har sagt. Jag säger ingenting om framtiden. Där tror jag att mycket väl att du kan ha rätt eftersom de största seriefantasterna från det gamla communityt istället för att skriva på serietidningsforumet istället bara skriver här och klagar.

Du har verkligen anammat Örebro, Kermit. Du gnäller som en äkta närking. :hug:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#31 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 23 October 2007 - 15:10

(Varför finns ingen bra svensk motsavighet till engelskans "graphic novel"?)


Jag har för mig att "graphic novel" kallas ibland för serieroman på svenska...

#32 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 October 2007 - 15:14

Det har jag också hört men det jag undrar över är om det är fel att säga "grafisk novell" mer än att det inte låter direkt bra?

#33 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 23 October 2007 - 15:19

Det har jag också hört men det jag undrar över är om det är fel att säga "grafisk novell" mer än att det inte låter direkt bra?


Det är ju en del som kallar det för det, och jag har även varit med om folk som säger "serienovell".

#34 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 October 2007 - 15:32

Erika, "novel" på engelska är motsvarande roman på svenska.

Och Cappy, "bara skriver här och klagar" är lite överdrivet. Det är bara så att det här har varit på tapeten sen vi flyttade hit, och vi sa redan från början att vi ville ha all diskussion om superhjältar samlade på ett ställe. Annars var vi som röstade rädda att försvinna i mängden. Du kommer inte direkt med några motargument heller, förutom att jag skulle gnälla som en närking. Men det är ju ert forum. Frågan är bara om jag personligen vill vara kvar när min favoritdel av det nedmonteras sådär. <_<
*Hockey och superhjältar*

#35 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 23 October 2007 - 15:35

Erika, "novel" på engelska är motsvarande roman på svenska.


Det vet jag.

#36 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 October 2007 - 15:37

Okej, filåt. :)
*Hockey och superhjältar*

#37 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 October 2007 - 16:41

Och Cappy, "bara skriver här och klagar" är lite överdrivet.


Nej, det är spot on. Hur många andra inlägg har du skrivit? Vad DU gjort för att bidra till serietidningsforumets överlevnad? Hur mycket har DU postat?

Annars var vi som röstade rädda att försvinna i mängden.


Mmm... Men nu finns det direkt inte många kvar och det kan inte därför talas om att försvinna i mängden. Inse att du talar om en målgrupp som sedan länge har dött ut. De få som är kvar och postar har redan blivit en del av övriga forum.

Och som jag skrivit tidigare - ni slutade posta och försvann långt före den här förändringen, så det är inte förändringen som gjort det. Ni har satt er i den här position på helt egen hand.

Du kommer inte direkt med några motargument heller, förutom att jag skulle gnälla som en närking.



Vad är det du vill ha motargument på? Du talar om en målgrupp som inte finns, du talar om som om du var en av många som blivit förolämpade, vilket är helt felaktigt.

Frågan är bara om jag personligen vill vara kvar när min favoritdel av det nedmonteras sådär. <_<


Du är fri att lämna forumet, men du har redan faktiskt lämnat forumet i mina ögon. Bortsett från det här har jag inte sett något livstecken från dig alls under lång tid. Så vad är skillnaden?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#38 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 October 2007 - 17:03

I stort sett håller jag med dig om allt du skriver. I stort sett. Det har gått utför för serieforumet länge osv. Det inser jag. Det som är tråkigt är att det har gått såpass långt som detta, och det känns verkligen som en av de sista stötarna för denna avdelning.

Och jag har, som du mycket riktigt påpekat, inte alls varit aktiv här på forumet på länge. Men jag har haft stora och många problem med min dator, och vant mig att vara utan internet nästan. En del av förklaringen i alla fall. Jag verkar dock ha fått ordning på datorn igen och såg lite fram emot att kika in här på SFN igen, men blev riktigt besviken av det här.
*Hockey och superhjältar*

#39 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 October 2007 - 17:12

Jag vill minnas att bland de sista meddelandena du skrev var att du skulle ta en paus från SFN, så du var borta redan innan datorkraschen. Måhända att du tänkt komma tillbaka tidigare och blev förhindrad, men du var borta redan innan dess.

Dock känns det inte alls som om du är förhindrad att fortfarande diskutera serier. Snarare tvärtom. Eftersom du känner så starkt för det så är det nu som du verkligen har chansen att få ett livat forum. Visa nu vad du går för! In och diskutera serier - ingen annan än du kan rädda serietidningsforumet från förfall!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#40 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 October 2007 - 17:18

Jag förstår inte ens varför man måste flytta eller nedmontera ett delforum bara för att det är mindre liv i det. Och jag förstår inte heller varför det ens kom på förslag. Var hamnar de filmerna nu? Sci-fi? Off topic? Och varför det verkade vara ett sådant "skötebarn" för dig att flytta på trådarna?

Din retorik är väl sådär förresten, ser att t. ex Spidde och Hofling håller en fana uppe. Undrar bara vad som kommer härnäst. Får serietidningar inte ha ett eget forum utan hamnar under böcker? Försvinner loggan?
*Hockey och superhjältar*

#41 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 October 2007 - 17:25

Var hamnar de filmerna nu? Sci-fi? Off topic?


"Filmer: Spoilers" för dom som inte är släppta än och under "Filmer" för dom som är släppta. :)

Edited by Cartman, 23 October 2007 - 17:28.


#42 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 October 2007 - 17:28

Nu är du bara fånig.

Det har förklarats i tidigare trådar som du dessutom läst varför det implementeras, så det finns ingen poäng att förklara det igen. (Marie har dessutom förklarat det för dig tidigare i den här tråden dessutom, hur många gånger behövs det göras för dig?)

Varken Spidde eller Hofling har gnällt över förlorad identitet såsom du gör - och av din kommentar att döma så vill du att de ska göra jobbet åt dig så att du ska få ha kvar ett forum som du aldrig skriver på? Någon måtta får det faktiskt vara på dumheterna.

Och din avslutande fråga är enbart trams. Du kan bättre än så här Kermit. Om det enda du tänker göra när du kommer hit är att gnälla och klaga så håller jag nog med dig att det är bättre att du fortsätter med din paus.

(Ovanstående post var inte riktad åt Cartman, utan åt Kermit.)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#43 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 October 2007 - 17:32

Jag är faktiskt aktiv i serieforumet igen, så kolla lite mer nästa gång. Däremot är det inte bara på mitt ansvar att få forumet vid liv. Knappast, det finns väl folk som skriver mycket vettigare saker än jag där. Jag har aldrig sagt att någon annan ska göra allt slit för att hålla kvar ett forum, men jag förstår bara inte varför det ens måste tas med i diskussionen. Varför det måste vara liv i alla avdelningar för att de inte ska nedmonteras. Det är väl ingen vinstdrivande verksamhet det här, ingen får betalt för hur mycket eller lite som skrivs. Och visst har jag läst förklaringarna, men jag köper dem faktiskt inte.
*Hockey och superhjältar*

#44 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 October 2007 - 17:40

Att du inte köper dem säger bara hur objektivt du kan se på saken (dvs. inte alls). 'nuff said!

Har jag fel? Motivera varför helheten av besökarna (inte bara du och dina inbillade vänner) tjänar på en uppdelning som det var förr?



Att skriva inlägg där nu idag räknas inte in i kontexten av meddelandet... :rolleyes:

Dock kanske du kan bli aktiv igen, precis så som jag uppmuntrade dig till.

Och jo, så som du klagar så ligger merparten på dina axlar. Faktiskt. Det ligger i paritet med gnällandet. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#45 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 October 2007 - 17:43

Jag är långtifrån objektiv. Hela min argumentation, om man ens kan kalla det för det, bygger ju på att den lilla gruppen från det förra forumet ville ha kvar vår identitet här. Nu beklagar jag mig över att så inte blev fallet. Jag har inte och har heller inte haft någon som helst förhoppning om att det här kommer att ändras. Jag tycker bara rent ut sagt att det är skittråkigt att det blev så. Att serieforumet nedmonteras. Det är säkert bättre för forumet såhär, jag tyckte bara det var skönt med vår lilla "ö" med allt kring superhjältar på ett ställe. Men så är det inte längre på det här forumet. Och det kanske nittionio forumdeltagare tycker är jättebra, fast då är jag den hundrade. Som såklart varken kan eller ska kunna påverka utfallet. Däremot bröts löftet som gavs när superhjältar och dylikt blev en del av SFN.

Edited by Kermit, 23 October 2007 - 17:44.

*Hockey och superhjältar*

#46 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 October 2007 - 17:52

Nothing lasts forever. Kanske dags att tacka för att det levde så länge som det gjorde istället? Annars hade det självdött långt innan. Jag förstår att det känns hemskt för dig, men som jag sagt tidigare - det hade varit väldigt lätt att undvika om ni fortsatt vara aktiv. Nu finns det inte längre någon större grupp som vi kan förvänta oss hålla "ett löfte" till. Den gruppen finns inte längre och därmed inte löftet heller.

Och kan du sluta prata om "nedmonteringen av Serieforumet"? Det har aldrig funnits ett sådant. Det har funniots ett forum för serietidningar och en för Serier på TV och Film. Du kan fortfarande diskutera båda - vilka var åtskilda från varandra - lika väl som tidigare. Det är fortfarande samma sak, bortsett från att forumet nu heter "Film" istället. (Och ja, jag vet att det finns andra filmer där så det behöver du inte påpeka. ;) )
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#47 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 23 October 2007 - 17:56

Jag kanske skulle flika in här att jag fortfarande inte håller med Sentinel och majoriteten. Orsaken till att jag gick med på "nermonteringen" är att även om forumet knappast är demokratiskt så är jag dock tvungen att lyssna ifall majoriteten vill någonting.

Personligen så tyckte jag att TV/Film-forumet i serietidningar funkade utmärkt, och att snacket om Superhjältar i TV/film nu kommer att försvinna alltmer eftersom de drunknar i diverse andra trådar som kanske inte är så intressanta för målgruppen.

Sedan att serietidningsforumet är relativt dött är en helt annan fråga, men det drabbar ju mer än SFN (Andra svenska serietidningsforums är lika döda de, tycker jag, de få jag sett). Det är dock svårt att tvinga folk att skriva i ett specifikt forum.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#48 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 October 2007 - 18:01

Men jag menar...det har varit lite liv på spelforumet t. ex, och har det pratats om att det dött där? Inte vad jag vet i alla fall. Varför måste man skära ner eller flytta på saker i serietidningar bara för att det är öde där just nu? Fler kanske varit borta som jag? All heder åt de som i alla fall har varit kvar och diskuterat serier. Men du menar alltså att, så låter det på dig i alla fall, det har varit en nagel i ögat att diskutera serietidningsfilmer i serietidningsforumet för dig länge och du bara väntat på att få fälla bilan över det? Jag tror och hoppas inte du menade så i alla fall...

Fast du har fel där. Forumet för filmer baserade på superhjältar var ett underforum till serietidningar. Det var den största och populäraste delen av serietidningsforumet också. Så visst är det en nedmontering.
*Hockey och superhjältar*

#49 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 23 October 2007 - 18:04

Omröstningen ger ett tydligt resultat om trådens framtid, samtidigt finns en minoritet som verkligen kommer lida av det beslutet.

Varför kan ni inte enas om en kompromiss? En kompromiss innebär som bekant ett givande och tagande i en förhandlingssituation, där man enas om ett beslut som åtminstone kan accepteras av bägge parter.

Låt superhjältar på bio/tv vara kvar som delforum, men ta bort restriktionerna att seriefilmer endast får diskuteras på den avdelningen. Slut med trådflyttandet pga "den och den" filmen ligger på fel ställe. En och samma film t ex Hulken 5 kan diskuteras på flera ställen i forumet.

På detta sätt kan kakan både ätas upp och finnas kvar på samma gång, några större smulor har fallit bort - men det är sånt som kallas kompromiss.

Men detta var bara en litet förslag.

#50 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 October 2007 - 18:10

En tanke för att få mera liv i serieforumet vore ju om det finns andra serieforum därute som också för en tynande tillvaro, att de kanske kan tänka sig att ansluta sig här? Då skulle det kanske bli ett mera livaktigt forum igen? Bara en tanke...

Jag förstår seriefantasternas vilja att ha även filmer och serier under samma tak s a s, men för den stora majoriteten som kommer in här för att läsa och prata om film så kan jag tänka mig att många inte hittar till det serierelaterade filmforumet, utan istället besviket vänder om ut igen när de inte hittar prat om filmen de läst om och som kommer hit om ett tag. De forumvana seriefantasterna hittar säkert trådarna om "sina" filmer ändå, medan det är lättare för gäster och nya medlemmar om de alla ligger samlade i filmforumet. Helt enkelt en riktad marknadsföring istället för en uppdelning för att bevara saker som de var förr av nostalgiska skäl.

Tillägg:

@Kermit: Ja, det har varit en nagel i ögat från början för min del. Att som total serienovis inte veta var en tråd om en viss film kan finnas för att man inte känner till att den är baserad på en serie och leta förgäves i filmforumet. Har jag gjort många gånger.

@Walker: Njäe, vi vill inte ha trådar högt och lågt om samma sak, det blir rörigt och svårt att hitta då. Men jag förstår hur du tänker och det är vällovligt.

Edited by Marie Morot, 23 October 2007 - 18:15.

Support your local search and rescue unit - get lost.