Jump to content

Photo

Falling Skies - Säsong 1


  • Please log in to reply
50 replies to this topic

#26 Cactus

Cactus

    Lieutenant

  • Members
  • 84 posts

Posted 30 March 2011 - 10:01

Jag var väldigt sugen på den här serien, tills jag läste den stora artikeln i senaste SFX. Storyn känns bara så gammal... och eftersom man inte kommer att lägga fokus på effekter och action så blir det nog snabbt bara ännu en dramaserie i mängden. Lite som Walking Dead egentligen är jättetråkig, fast med lite klafsiga effekter här och där. Förhoppningsvis har jag fel!

#27 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 30 March 2011 - 13:03

Visst verkar den vara intressant? Hehe, ingen vän av "V" ser jag... :)

Är den bra, "Resistance"?


Nej V suger. :P Riktigt trist att dom inte kunde göra den bättre.

Förlåt mig, "Resurrection" heter serietidningen. Borde ha kollat upp det först. Jag har bara läst ett par nummer men det jag läste tycket jag var riktigt bra. Jag har bara inte kommit för mig att införskaffa resten. Här kan du läsa mer om den: http://www.onipress....es/resurrection

Edited by Wylie Times, 30 March 2011 - 13:06.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#28 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 11 May 2011 - 11:10

Innan den ens haft premiär så surras det redan om en andra säsong. Remi Aubuchon (Caprica) är redan anlitad och har fått i uppdrag att sätta samman ett team av manusförfattare. Dock ej samma som skrev första säsongen då de är upptagna på annat håll. Spielbergs stämpel på denna tv-serie väger säkert tungt. :)

Källa: digital spy

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#29 Loch Lomond

Loch Lomond

    Lieutenant

  • Members
  • 88 posts

Posted 14 June 2011 - 20:01

Innan den ens haft premiär så surras det redan om en andra säsong. Remi Aubuchon (Caprica) är redan anlitad och har fått i uppdrag att sätta samman ett team av manusförfattare. Dock ej samma som skrev första säsongen då de är upptagna på annat håll. Spielbergs stämpel på denna tv-serie väger säkert tungt. :)

Källa: digital spy


Aubuchon verkar inte ha det som krävas för att styra upp en bra serie, The Lyon's Den (avslutat efter 6 avsnitt), producent för förra sommarens sega Persons Unknown och producent/manus för Caprica, dessutom skrev han två av Stargate Universes mindre dåliga avsnitt i andra säsongen. Hoppas verkligen första säsongen sätter tonen så att han inte klantar till det i en eventuell andra.

Nåväl, ser verkligen fram emot premiären som närmar sig. Har egentligen inte läst på så mycket om serien men hoppas det blir bättre än V och The Event i alla fall, ser i alla fall ut som om det är lite mörkare ton i serien på trailers.

#30 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 08 July 2011 - 06:32

Japp, den har fått grönt ljus för en andra säsong, 10 avsnitt som ska visas nästa sommar. Verkar som att den delar in tittare i två läger: de som hatar den och de som älskar den. Någon här som ser den? Vilket läger är ni i?

Källa: tv.com

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#31 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 July 2011 - 11:54

Har inte kommit mig för att se den. Någon som hört något om någon svensk kanal tänker ge den en chans?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#32 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 08 July 2011 - 12:46

Lycka för mig som har Canal+: 24 augusti drar den igång på nämnda kanal!! :hurrah:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#33 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 09 July 2011 - 21:28

Hanna Fahl är inte alltför uppmuntrande i sin krönika i DN:

Serien faller i samma fälla som exempelvis nyversionen av "V", de kortlivade "Threshold" och "Invasion", och efter-atombombenskildringen "Jericho". Jakten på den breda publiken är så desperat att manusförfattarna tvingas mosa in varenda tänkbar klyscha om mänskliga relationer i varje avsnitt, och samtidigt förenklar seriens postapokalyptiska kärna till en skiss.
...
Inget ont om samhällsskildringar eller relationstrassel i scifi. När det fungerar som bäst lyfter det en actionserie till högklassigt drama. Battlestar Galactica fick oss att både bry oss om cylonerna som människor, förlåt, robotar, och hurra när flottan sköt dem sönder och samman i maffiga rymdstridsscener. Men oftast är det för halvhjärtat. Det räcker inte med ett collage av barnteckningar och en Twilightklonad kärlekstriangel för att komma åt den där undflyende Mänskligheten.

Källa

Finns mer dissande om man följer länken ;). Ska nog ge serien en chans ändå.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#34 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 10 July 2011 - 11:13

Jo, som jag skrev tidigare: delar tittarna i två läger: de som hatar den och de som älskar den. Bra att du ändå ger den en chans, Fiskrens, för man ska alltid bilda sig en egen uppfattning och inte lita blint på kritikerna för smaken är ju som baken. :) Jag ska absolut kolla in den i höst när den drar igång på Canal+.

PS. Kan tillägga att jag inte läst vad folk skrivit om den, mer än det jag först nämnde.

Edited by Synon, 10 July 2011 - 11:13.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#35 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 19 July 2011 - 00:05

Jag varken älskar eller hatar Falling Skies men följer den likväl. Krönikan i DN har inte helt fel faktiskt. Fast Jericho lyckades mycket bättre med att skildra människors reaktioner och relationer i en postapokalyptiskt värld.

Winter is Coming


#36 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 21 July 2011 - 01:51

Jag tycker det börjar ta sig så här efter sex avsnitt. Dom två första avsnitten var inget vidare men det märks att dom har en ny show runner sen dess. En som dessutom skrivit många avsnitt av Battlestar Galactica. Inte för att det på nåt sätt är BSG kvalitet på serien men nu i senaste avsnittet börjar man få lite aningar därifrån iaf och jag tror att om serien fortsätter utvecklas på rätt sätt kan det blir riktigt bra.

DN krönikan är definitivt ute och cyklar när hon klumpar in Invasion med dom andra serierna hon nämner. Fast hon har en poäng att det är lite mycket Spielberg-esquet touchy feely med i serien.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#37 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 21 July 2011 - 08:57

Åh längtar tills den drar igång på Canal+ så jag får se själv vad ni snackar om och vad jag själv tycker om den! Sååå nyfiken!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#38 Wowbagger

Wowbagger

    Commander

  • Members
  • 197 posts

Posted 21 July 2011 - 10:34

Hmm måste nog ta upp denna serien igen, kollade bara på 2-3 avsnitt sen blev det andra serier som tog över på nåt sätt.

#39 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 August 2011 - 19:55

Sådärja, då har den efterlängtade premiären varit på Canal+. Vad tyckte jag då? Det var inte dåligt, men väldigt tamt. Hände egentligen inte så mycket och Noah Wylie känns lite blek som hjälte. Och jag hade svårt att smälta att han hade en tonårsson. Noah ser ju ut som ungdomen själv! Ok, ska väl inte överdriva, men ni fattar vad jag menar. Spielbergs signum lyste klart och tydligt med de små barnen som medverkade. Svårast hade jag nog ändå att se utomjordingarna som något hot. Människorna rörde sig ju fritt och väsnades som bara den. Var var utomjordingarna då kan man ju undra? Hm. Nåja, vi får väl se hur det artar sig. Enligt Wylies tidigare inlägg så tar det sig efter sex (!) avsnitt så den som väntar på något gott...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#40 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 31 August 2011 - 20:34

Lite mer fart och fläng i andra avsnittet, men jag saknar fortfarande nerven. Tycker det är hög tid att lyfta fram utomjordingarna som det hot det sägs vara och inte låta dem smyga omkring i kulisserna och komma fram när det känns lämpligt i en scen. T ex som när gänget är i ett vapenförråd och härjar runt, men först när de ska ge sig av så kommer en robot in och visar upp sig i tre sekunder. Typ. Jaha.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#41 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 31 August 2011 - 20:44

Angående sista raden du skrev, läs på egen risk.

jag säger bara vänj dig

He he spoilermarkeringen försvinner i princip med bakgrunden.

Edited by Rick Hunter, 31 August 2011 - 20:45.

Winter is Coming


#42 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 October 2011 - 13:01

Ok, 10 avsnitt har jag nu sett. Märkligt, fast det händer saker så händer det ändå ingenting. Ett enormt problem är att de aldrig lyckats förankra utomjordingarna som ett farligt hot. De puttrar på där i bakgrunden och ibland hälsar de på, men oftast så lyckas människorna hitta på något litet knep för att vifta undan dem... Nej, får lov att erkänna att jag allt är besviken på denna tv-serie som jag trodde skulle ha liiite mer att komma med. Men envis som jag är så ska jag i alla fall se färdigt säsongen.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#43 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 March 2012 - 15:37

Och nu meddelar TV6 att man kommer börja visa serien med start torsdag 5 april klockan 20:00.

Jag får väl ge den en chans som så mycket annat.

#44 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 March 2012 - 16:16

Inte helt fel - ger den en chans. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#45 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 March 2012 - 14:16

Trevligt. :) Dels att du också är intresserad (inte för att jag tvivlade) men även för att just TV6 har köpt in vad som ser ut att vara en intressant SF-serie. Dom kan behöva lite fler sådana som väger upp mot allt det ointressanta som dom annars ofta sänder, efter att ha gett upp sitt Sci-Fi Fredag:s koncept.

#46 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 April 2012 - 20:48

Spoiler-tråden.

*

[01:01] [01:02]
Inget som riktigt sugit tag i mig så här två avsnitt in, välproducerad och hyfsat manus men ärligt så går maktkampen mellan Tom och Weaver mig lite på nerverna. Den sistnämnda karaktären är lite för ojämn för att vara riktigt bra, det känns som om det måste hända något med honom snart för att han inte skall sänka serien. Andra avsnittet hade ett litet lyft med några intressanta vändningar. Älskar det inte - men kommer avgjort fortsätta titta.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#47 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 18 April 2012 - 08:08

Kul att du skriver om serien! Ska bli intressant att läsa vad du tycker om helheten sen när du sett alla avsnitt. :)

Vilket lyft fångade ditt intresse i andra avsnittet? Friska upp mitt minne är du snäll!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#48 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 April 2012 - 18:39

Skall försöka droppa förbi tråden med jämna mellanrum.

Vad gäller andra avsnittet så var det vändningen med karaktären Maggie (hette hon inte så?) som jag tyckte kom som ett trevligt lyft. Gillade att hon vaknade upp och såg ett bättre alternativ och handlade där efter. Sedan kan man ju ifrågasätta riktigheten i hur hon handlade - men jag tycker inte att det känns helt ologiskt heller om jag skall vara ärlig.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#49 Piankhy

Piankhy

    Cadet Third Year

  • Members
  • 16 posts

Posted 14 May 2012 - 10:49

Tycker mest Falling skies är ett sorts hopkok på Indepenance Day, V och Världarnas krig. Verkar inte finnas många originella idéer. En scen när en av huvudpersonerna kom släpande på en utomjording var som en billighetsversion av en motsvarande scen i Independance Day.

#50 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 June 2012 - 20:44

Då och då innebar tydligen "strax efter säsongsfinalen"...

*

@Piankhy: Visst kan man läsa in en hel del gamla beprövade koncept i serien, men det är väl knappast unikt för Falling Skies?

*

Jag tycker det varit riktigt hyfsat säsongen igenom, oftast en bra balans på familjedrama-delen och äventyrs-delen. Slutet var väl lite halvöverraskande, och hade det bara blivit en säsong så hade det ju varit så där lagom surt. Maggie tillhörde en av de intressantare karaktärerna med en tydlig utveckling avsnitten, Weaver irriterade mig större delen av säsongen men tog sig lite i de sista avsnitten. Cgin är väl inte perfekt, men den får godkänt av mig - trots att chefs-rymdvarelserna är allt annat än övertygande.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)