Jump to content

Photo

Carrie (2013) (Stephen King)


  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 May 2011 - 08:08

Lite med sorg i hjärtat att jag läser att en remake är planerad av "Carrie". Ytterligare en onödig remake kan jag tycka då Brian de Palmas version från 1976 inte går av för hackor. Som alla vet så är den baserad på boken med samma namn av Stephen King. Mycket bra även den ska tilläggas. Inte så ofta en film lyckas uppnå samma kvalitet som boken den baseras på, men det lyckas de Palma med. En uppföljare kom 1999 ("Carrie 2: The Rage") som vi kan förpassa till något dammigt hörn. 2002 kom även en TV-film som jag är osäker på om jag sett.

MGM och Screen Gems har anlitat manusförfattaren Roberto Aguirre-Sacasa. Han är pjäsförfattare och skriver serier för Marvel. Hm. Ska bli intressant att se hur han klarar av ett filmmanus och särskilt denna genre.

Källa: THR


Edited by Garm, 04 March 2016 - 19:58.
Tillägg av tagg.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#2 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 21 May 2011 - 10:46

Läser på EW vad Stephen King säger om denna remake:

I’ve heard rumblings about a Carrie remake, as I have about The Stand and It. Who knows if it will happen? The real question is why, when the original was so good? I mean, not Casablanca, or anything, but a really good horror-suspense film, much better than the book. Piper Laurie really got her teeth into the bad-mom thing. Although Lindsay Lohan as Carrie White… hmmm. It would certainly be fun to cast. I guess I could get behind it if they turned the project over to one of the Davids: Lynch or Cronenberg.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#3 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 June 2011 - 08:38

Rykten florerar hej vilt vem som kommer att axla Sissy Spaceks mantel och spela Carrie. Megan Fox har nämnts vilket jag innerligt hoppas bara är ett dåligt skämt. Senast läste jag dock att Hailee Steinfeld, som gjorde en fantastisk insats i "True Grit (2010)", var på tapeten. Jag tror hon skulle passa riktigt bra som Carrie för spela verkar hon kunna. Plus att jag tycker det vore helt galet om en "skönhet" som Megan Fox skulle spela outsidern Carrie. Föga trovärdigt. Och nej, förändra hennes utseende med hjälp av datorns magi skulle inte heller bli bra, nej.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 August 2012 - 15:25

Första bilden från 4:e versionen av Carrie med Chloë Grace Moretz (Kick-Ass) i titelrollen.


1972
Posted Image

1988 (musikalen)
Posted Image

2002
Posted Image

2012 (plus galen fanatisk mamma)
Posted Image
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 October 2013 - 11:04

Rätt påhittigt sätt av filmbolaget att göra reklam för filmen:

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 October 2013 - 09:47

Jag har genuint svårt för dolda-kameran-humor; jag tycker synd om gästerna som blev utsatt för skämtet men jag skall erkänna att jag fnissade under den där.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 December 2013 - 01:01

Carrie (2013)
 
Carrie White bor med sin galna och extremt religiösa mor, Margaret White, och lever ett ensamt liv utan vänner. När hon en dag får sin första mens och hamnar i panik då hennes mor aldrig hade berättat om det för henne, passar hennes klasskamrater på att reta henne och göra henne till åtlöje. Det är då hon upptäcker att hon har fantastiska krafter.
 
Drama-Thriller filmatisering av Stephen King's bok vid samma namn. Det är den 3:e filmatiseringen.
Chloë Grace Moretz spelar Carrie och gör som vanligt ett fantastiskt jobb. Det här är en tjej som kommet gå långt och säkerligen kommer kamma hem en Oscar om hon får rätt roll och inte råkar ut för samma problem som så många andra barnskådespelare gör när de blir vuxna.
De andra skådespelarna är även de bra och jag kan inte komma på någon som är dålig.
 
Den här filmatiseringen är den som är mäst trogen boken med ett undantag, Carrie blir inte lika mordisk här som i boken. Där dödar hon alla på balen och spränger skolan, här dödar hon i raseri några stycken (var av typ alla var ansvariga för vad som hade hänt) och ger sig sedan av. Orsaken känns uppenbar att de inte ville ta bort sympatin och förvandla Carrie till ett monster utan låta henne förbli ett offer som bara fick utstå förmycket. Att ha henne slakta alla i skolan kändes väl som att gå för långt och ta bort sympatin för henne men samtidigt visar de att hon är så arg att hon inte kan kontrollera vad hon gör då hon nästan dödade lärarinnan som alltid stöttade henne.
Man får verkligen följa Carrie och lära känna henne som person och därför blir slutet destu mer tragiskt.
 
Det här är en väldigt vacker och extremt sorglig film som verkligen berör en. De ha varit mycket nogranna med att göra filmen trogen och tillochmed förstarka budskapet från boken att mobbing kan få hemska konsekvenser.
 
Jag kan varmt rekomendera den här filmen!
 
Betyg: Mycket Bra+

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 December 2013 - 02:31

Jag gillar Stephen Kings original och tycker att 1976 års film är lite av en kultfilm. 2002 års tv-film har jag bara sett en gång tidigare och vill minnas att den förvisso var bra i vissa avseenden, men att den även frångick Kings original mer än vad 1976 års film gjorde.
 
Den här ska ses vid något tillfälle. Jag har läst att samspelet mellan Chloë Grace Moretz och Julianne Moore är riktigt vasst och bra.

 

En fråga bara. Hur slutar filmen? Jag läste tidigare att man vid testvisningar provade på olika slut, varav flera senare återgavs av besökare till diverse filmsajter. Så jag är lite nyfiken om något av dom sluten kom med, eller om man körde på det som man hade tänkt sig från början.



#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 December 2013 - 10:07

Filmen slutar med att Carrie river huset över sig själv och sin mors kropp men låter Sue leva (genom att knuffa ut henne ur huset) och hon upptäcker att Sue är gravid och ska få en flicka.
Sedan hoppar filmen framåt till förhöret om händelsen där Sue försöker övertyga dem om vad hon såg och de krafter Carrie hade, och försöker få dem att förstå att det hela hände för att en person kan bara ta så mycket innan de tillsist flippar och att det hela inte igentligen var Carries fel. Sedan lämnar hon en vit ros vid hennes gravsten som det står sprejat på "Carrie go to Hell" med en pil neråt och när hon har gått därifrån spricker gravstenen.

Edited by Crusader, 20 December 2013 - 10:14.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 December 2013 - 00:47

Tack. Det verkar som att det slutet måste ha varit det som dom hade tänkt sig från början eftersom beskrivningen av dom andra som visades på någon form av testvisning inte överensstämmer med det som du beskriver. Tydligen ska den amerikanska utgåvan av filmen innehålla ett alternativt slut.