Jump to content

Photo

BBC's Merlin - Säsong 4


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 08 September 2012 - 13:06

helt plötsligt ser jag att säsong 4 drar igång idag på SVT 2 kl 18:15.

http://www.svt.se/me...lin-ar-tillbaka

Tur att jag har bevakning på dagenstv, annars hade jag inte vetat om att det börjar idag.

Serien sänds också på svt play.

Edited by GaterGirl, 03 December 2012 - 12:11.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 September 2012 - 18:36

Fick mejl om serien från en god vän - det har stått på SVTs frågesida ett tag tror jag. Har dock missat posta om det, sorry. :(

*

Det här är första säsongen jag ser serien på SVT utan att ha sett den på internetkanalen innan. OK inledning på säsongen - även om jag skall erkänna att jag ångrar att jag inte såg om de två sista avsnitten av S3 innan jag såg det här. Märks lite att det är ett dubbelavsnitt då det inte riktigt vill komma igång förrän på slutet. Jag saknar fortfarande "den goda Morgana" skall erkännas, men det funkar så här med. Här hintas det att Uther är på väg ut ur serien, skall bli intressant att se om han repar sig (troligtvis inte) eller hur han skrivs ut. Kanske han som i slutändan blir det blodsoffer som krävs för att reparera slöjan.

Ser avgjort fram emot nästa vecka.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 September 2012 - 16:16

The Darkest Hour, Part 1

Det märks att det var ett tag sedan jag avslutade säsong tre, för det uppstår en del frågetecken i början av det här avsnittet. Så kanske att övergången hade fungerat bättre om man hade sett om dom två-tre sista avsnitten i den förra säsongen innan man tog sig an detta. Avsnittet i sig tycker jag var riktigt bra. Det märks att man har börjat att göra den här serien lite mörkare i tonen och jag tycker man ligger närmare Arthur-legenden nu än vad man gjorde i början av serien. Så jag är glad över att man hela tiden har arbetat i rätt riktning. Handlingen var riktigt vass, även om det tar sig riktigt ordentligt mot slutet av avsnittet som XC skrev. Det märks att det är första delen av en längre story arc. Karaktärerna är också dom bra. Det märks faktiskt att det har gått ett år mellan handlingen i den förra säsongen och den här. Intressant att få se Agravaine i det här avsnittet. Tycker att Nathaniel Paker gör den karaktären på ett övertygande sätt. Även intressant att få återse Morgause. Det verkar som att dessa två kommer att spela en viktig roll för denna säsongs handling. Håller med XC om att det skall bli intressant att se vad som kommer att hända med Uther. Får också känslan av att det karaktären är på väg att skrivas ut ur serien redan nu. Lite nyfiken är man ju på vilket sätt som man i sådant fall kommer att göra det. Gillar även att man får se Isle of the Blessed. Samt att viktig del av handlingen utspelar sig. Och vem kommer egentligen att bli det andra blodsoffret för att man skall kunna stänga öppningen mellan världarna? Det blir intressant att se.

Ser också fram emot upplösningen i nästa avsnitt.

#4 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 September 2012 - 22:42

Missade första avsnittet :angry:
Får ta till andra kanaler så att jag hinner se det innan avsnitt två. Är faktiskt en av få serier som jag följer via TV :)
Merlin går på en perfekt tid för att ha en TV-middag :D
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 September 2012 - 09:37

Merlin brukar finnas på SVT Play också. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 September 2012 - 12:29

Lite hjälp till Georgia. :)

Merlin @ SVT Play

Avsnitten går två gånger i repris till skillnad från tidigare säsonger som bara repriserades en gång. Avsnitten sänds först i SVT2, lördagar ca. 18:15. Repris 1 i SVT2, tisdagar ca. 15:30 och repris 2 i SVT24, torsdagar ca. 20:00. Avsnitten finns även på SVT Play i 14 dagar efter sändning.

Edited by Garm, 14 September 2012 - 12:30.


#7 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 September 2012 - 14:11

The Darkest Hour, Part 2

Så det var Lancelot som fick offra sig. Borde kanske ha sett det komma med tanke på vad denna sade i detta och det förra avsnittet, men är trots det lite överraskad. I övrigt ett bra avsnitt och bra avrundning på denna story arc. Även om den ser ut att till viss del fortsätta i det nästa avsnittet. Gillar att Gwen fick lite mer att göra i det här avsnittet. Hon hade några riktigt bra scener mot Agravaine. Och så mot slutet av avsnittet, men den väldigt finstämda hyllningen till Lancelot efter dennes uttåg (?) ur serien. Gillar hela den scenen, det som sades, hur man lade upp det rent visuellt och så den vackra musiken som ackompanjerade det hela. Gillar även att Merlin fick utöva lite mer magi tidigare i avsnittet. Och så gjorde draken återkomst, även om det kunde kvitta för mig. Han har inte mycket meningsfullt att göra i serien.

Edited by Garm, 17 September 2012 - 14:14.


#8 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 24 November 2012 - 11:20

2 avsnitt kvar av s4. Idag börjar avsnittet 17:20
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 November 2012 - 11:41

Tack, då skall jag korrigera min inspelning. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 01 December 2012 - 15:30

Även idag är avsnittet tidigare lagt 17:35 är det idag. Sista avsnittet för säsongen.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 December 2012 - 17:09

Tack. Fixar timern på 1 gång. (Redan slut? :upset: Jag tycker det nyss har börjat). :)

Edited by XC, 01 December 2012 - 17:09.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 03 December 2012 - 12:10

sword in the stone, del 1 o 2.

Haha, arthur som en "simpleton". hur kul som helst, hade gärna velat se lite mer av det.
Merlin dödade agravain, han verkade inte alls berörd av det.
Tristan och Isolde, så tragiskt.
Morgana utan magi, hon var ganska bra ändå på att slåss med svärd.
Merlin vita drake, väckte liv i Morgana. Undrar om det gjorde att hon blev god igen eller, fast det vore ju synd hon är en ganska bra som ond.
Till slut så fick Arthur sin Gwen.

Säsong 5 är nästa avslutad i BBC. Tydligen blir det den sista säsongen, enligt tvrage. :(
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 December 2012 - 12:54

Hehe. Måste säga att Bradley James fick glänsa lite extra som imbicill i första delen.

Vet inte om jag håller med om att Merlin såg oberörd ut av att döda Agravaine, tycke han omedelbart efter såg chockad ut. Som om han blev förvånad över att "ha det i sig" att använda sina krafter så.

Tristan och Isolde var en välkommen överraskning, och jag tycker det är lite synd att man avpoletterade (iaf den ena) dem så här tidigt. Skall bli intressant att se om Tristan dröjer sig kvar eller om han försvinner in i dimmorna nu.

Har för mig att tidigt i serien (innan Morgana började använda magi) så påvisade man att Morgana var minst lika vass med svärd som Arthur. det var välkommet att de återse den sidan av henne.

Jag är lite tudelad till Morgana i den onda skepnaden, jag gillade henne som god men Katie McGrath har uppenbarligen kul med den här Morgana. Jag betänkte inte ens möjligheten att den vita draken skulle kunna hela henne mer än bara fysiskt. Intressant tanke, det skulle ju kunna vara ett rätt bra slut om magi legaliseras och hon återkommer till Camelot.

Sedan tycker jag man gjorde en rätt fin grej av "svärdet i stenen"-scenen.

Det har ryktats sedan S5 började spelas in att det skulle vara den sista säsongen. Man pratar redan om att göra "ett par filmer" men också "att det oundvikligen måste bli en reboot till någon grad".

Edited by XC, 03 December 2012 - 12:55.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)