Jump to content

Photo

Google Reader


  • Please log in to reply
81 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 April 2008 - 13:34

Efter mycket om och men har jag börjat använda Google Reader (Det är XCs fel :P ) och börjat samla på mig en massa RSS feeds (därav så mycket nyhetspostande från mig de sista dagarna ;) ).

Kan bara säga att den passar mig precis. Man får nyhetsrubrikerna på det man prenumererar på och sen är det bara att skumma igenom allt och om man vill är det bara att klicka på rubriken och läsa lite till innan man går över till originalsidan. Istället för att besöka alla möjliga sidor för att se om något nytt har hänt. Nu blir det förstås mycket dubbletter eftersom många sidor rapporterar om samma händelser. Men det spelar ingen roll. Tar i alla fall mycket mindre tid än att besöka alla sidor 'personligen'.

Men den (GR) är ju livsfarlig ;) man blir väldigt lätt beroende :ph34r: efter ett par dagars användande börjar jag känna mig lite som en nyhetsjunkie :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 April 2008 - 13:58

Welcome to my world sweetheart! ;) Nu vet du varöfr min postcount skendade iväg helt plötsligt. :lol:

:lol: Jag undrade faktiskt om du trillat dit. :) Vänta bara tills du hittar 'dela' funktionen. ;)

Och jag håller med dig på alla punkter, smidigt sätt och hålla sig uppdaterad. Jag dessutom rekommendera tjänsten page2rss.com, för de sidor du vill hålla koll på men som inte tillhandahåller en feed ännu. :)

Edit: Förresten, mitt fel? :blink: Beror det på min 'jag postar inte allt här länk'?

Edited by XC, 19 April 2008 - 14:00.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 April 2008 - 14:05

Edit: Förresten, mitt fel? :blink: Beror det på min 'jag postar inte allt här länk'?

:lol:
Bland annat. Plus att jag har kollat in GR ett par gånger och då har dina delade objekt legat där.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 April 2008 - 14:27

Ser fram emot och se dig ploppa fram i GR inom en snar framtid. ;)

Vad jag gillar med GR är bredden (kan öppna GR i alla webbläsare på de flesta datorer med internet) och räcker inte det till så kan jag använda mig av mobilen för att läsa nyheterna. Sedan tangentbordskommandorna. :wub: [SHIFT] [+] (aka [?]) för en översikt. :)

Edited by XC, 19 April 2008 - 14:27.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 19 April 2008 - 15:15

Själv använder jag använder FF för att se nyhetsrubriker. ;) Och har delat upp de i kategorier i bokmärkesmappen så syns dem under navigeringsfältet. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 April 2008 - 15:23

Funkar det också. :)

Edited by XC, 19 April 2008 - 15:24.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 19 April 2008 - 18:37

Jag körde GR ett tag men kör nu RSS i mitt mailprogram (Mail i OS X) vilket funkar bättre. Håller med om att man blir lite beroende och samlar på sig feed efter feed efter feed. Gjorde dock en rejäl vårrensning nyligen så nu är det mer hanterbart.

Men jag föredrar klart feeds som tar med hela texten den "länkar" istället för snippets. Orka trycka på läs mer hela tiden...

Edited by dukeofnewyork, 19 April 2008 - 18:38.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#8 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 19 April 2008 - 22:28

Google Reader är guld värt för oss som vill ha guld. Skulel aldrig klara mig utan det. Fast ja skyller inte mitt "missbruk" på XC dock. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 April 2008 - 08:18

Trots rensningar och trimmning av GR så har nu det otroliga hänt... Jag har passerat 200 flöden. :o

From your 203 subscriptions, over the last 30 days you read 6,059 items, starred 13 items, shared 120 items, and emailed 2 items. (Källa)


Och då är det inte så många veckor sedan som ett dussin flöden åkte ut...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 April 2008 - 17:03

Under min ofrivilliga frånvaro från Internet så hade min Google Reader drunknat i artiklar. Tror det var runt 4000+ :ph34r:

Överlag är jag dock väldigt nöjd med att få mycket intressant information samlad till ett ställe. Plus att XC alltid gräver fram intressanta objekt att dela med sig av. :thumbsup:

Men jag förstår att en del finner det livsfarligt. :lol:

#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 28 April 2008 - 17:19

Jag är rätt nöjd med både att få artiklar från Cartman och XC i min feed! :D
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 April 2008 - 18:39

4000+ :o Det tog ett tag och ta sig igenom va? :P Tror jag varit uppe i 2300+ någonting. (Använder Google Reader Notifier då får man en exakt siffra).

Jag ser att du postat ikapp nu och fyllt i de luckor som jag och Georgia missat under de här veckorna. ;) :)

Tack SoD för de värmande orden. :hug:

Edited by XC, 28 April 2008 - 18:39.
Eko! EKO... EKo... Eko... eko... ...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 28 April 2008 - 18:48

Så lite så... :hug:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#14 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 April 2008 - 14:21

XC:

Jupp, det stod bara 4000+ då jag inte får någon notis om exakt hur många artiklar jag får. Med tanke på hur många det rör sig om så villa jag inte heller veta exakt för då blir jag bara deprimerad... ;)

Det tog inte så länge faktiskt. raderade friskt bland allt nytt. Man ser rätt snabbt om det är något intressant eller ej.

Har tagit bort några "prenumerationer" nu som känns överflödiga.

Jag har fyllt på bland trådarna lite här och där men annars tycker jag att du, Georgia och alla andra hur uppdaterat bra. Det fanns mycket intressant att läsa i dom olika trådarna och jag struntade i samma artiklar i min feed då jag lika gärna läser det ni postat.

#15 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 29 April 2008 - 19:27

Hmm, man kanske skal testa denna GR :P hänger inte rigtig med i nånting längere ;)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 29 April 2008 - 19:37

Tycker jag FX. Mycket praktiskt. Sparar massa tid - efter man lagt in alla feeds förstås.

Vi får se hur många jag får nu när jagförsvinner offline några dagar. Inte FX eller Carty mycket skulle jag tro... :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#17 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 April 2008 - 19:51

Över en natt har man ju 'bara' 3-400 inlägg i GR så det förvånar mig inte alls att Carty hade 4000+ efter ett tags bortvaro.

Jag tycker definitivt att du ska testa FX. Är så smidigt att 'prenumerera' på alla sidor man tycker är intressanta och få alla nyheter på ett och samma ställe. För att inte tala om alla nya sidor man upptäcker också.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 April 2008 - 20:15

Jag tycker också defenitivt att du skall prova FX, behöver du hjälp är det bara och hojta till.

Behöver du flöden för att komma igång är det bara och säga till, annars så är det smidigt med GR eftersom du ofta bara behöver skriva/klistra in adressen till sidan så hittar GR flödet själv. :)

Edited by XC, 29 April 2008 - 20:17.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 April 2008 - 13:33

^

What they said!

Väldigt smidigt och mycket bra funktion. Nackdelen är väl som sagt att om man inte kollar av sina flöden på ett tag så blir det mycket att gå igenom. Men med tanke på att man slipper sitta och söka runt på nätet själv efter det man är intresserad av så är det väldigt smidligt och trevligt att få allt leverarat direkt istället.

Har man några frågor eller funderingar så är det bara att fråga XC. Hon är expert på området och vet vad hon pysslar med. Har fått många bra tips och råd av henne och nu fungerar allt mycket smidigt. Till skillnad från vad det gjorde i början.

#20 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 May 2008 - 19:38

*skrattar*

Här sitter jg och mumlar om att jag har mycket nya saker i mitt flöde att gå igenom sen jag var borta och vad skådar jag? Det är bara 450 stycken... Alltså samma som Georgia tar på en kväll... :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 May 2008 - 11:27

Tommy K Johansson tipsar i sin blogg om hur Firefox användare kan få Google Reader i Sidofältet, ett ganska intressant tips som fungerar hyffsat bra. :)

Få Google Reader i Firefox sidofält.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 May 2008 - 15:20

Måste bara påpeka att XC och nu även Georgia gör ett enastående jobb med att hjälpa till att hålla trådar uppdaterade med intressant information.

Antar att ni båda, precis som mig har god hjälp av Google Reader till det? :D

Keep up the good work girls! :thumbsup:

Edited by Cartman, 21 May 2008 - 15:31.


#23 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 May 2008 - 15:26

Antar att ni båda, precis som mig har god hjälp av Google Reader till det?

Japp :D
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 May 2008 - 08:25

Klart jag använder Google Reader. :D

Och CopyURL+... den FF-tillägget är toppen! :wub:

Edited by XC, 22 May 2008 - 11:17.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 July 2008 - 10:52

Efter att inte kollat GR på 1½ dygn så hamnar slutsumman på 2189 olästa artiklar...

...det här kommer ta ett tag... :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)