Jump to content

Photo

Årets bästa och sämsta serier från USA


  • Please log in to reply
No replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 October 2004 - 08:16

Ursprungsartikeln

Observera att den här artikeln kommer att innehålla små spoilers för olika TV-serier.

Det är lite tråkigt att antalet SF-serier har minskat rejält i USA. Man får väl skylla en del på realityshow-trenden, och på att SF för ögonblicket inte är speciellt trendigt.. :(

Nå, här är några åsikter om vad jag tycker om de senaste säsongerna/serierna som nyss börjat i USA:

Bra:

Star Trek: Enterprise - Har alltid gillat den serien, även om den har fått rejält med skäll under årens lopp. Säsong 3 var ett stort steg upp, och vad jag hittills sett av säsong 4 (4 avsnitt) så hoppas jag att fler människor hittar serien. Det har inte nått upp till Star Trek: Deep Space Nine-nivåer ännu, men den är på god väg.

Lost - Ny serie som jag inte riktigt vet om jag kan klassificera som SF/Fantasy ännu. Men, även om den inte innehåller några som helst fantastiska element så är den väl värd att ta en titt på. Den handlar om överlevande från en flygkrash, som hamnar på en ö där mystiska saker händer. Skulle inte förvåna mig om Doctor Moreau eller Captain Nemo dyker upp i slutändan.. :P

Mellanlagret, Meh-serier:

Här finns serier som ännu inte lyckats få mig intresserad. De kan bli bättre, de kan bli sämre, men som de är nu så... Tja, duglig underhållning för stunden i alla fall:

Battlestar Galactica - Än så länge så föredrar jag den gamla serien från 70-talet. Segt, händelselöst och bleka karaktärer hittills (efter miniserien och två avsnitt av serien sett). Hoppas det blir bättre så småningom. En påpekan bör göras att min åsikt verkar vara i minoritet, så gillar ni Space Opera, kolla in serien och bilda er egen åsikt.

Stargate: SG 1 & Stargate: Atlantis - Huvudserien har haft sina ljusa stunder, men de är absolut bakom dem sedan flera säsonger tillbaka. Just nu tycker jag det mest är rehashes av gamla Star Trek-avsnitt. Nog för att det finns bra många sådana i de tidiga säsongerna också, men då försökte de i alla fall göra nåt unikt av dem. Stargate: Atlantis gör mig rätt så irriterad för ögonblicket av den anledningen att de fallit i den största fällan av de alla: Skapa en superras (Wraith) som kan bli besegrad hur enkelt som helst av våra hjältar. Ungefär samma sak som hände med Star Trek: Voyager och Borgs. Likheter kan också dras mellan SG-1 och Goulds.

Kasst, kasst, kasst:

Andromeda - Den serien visade så mycket potential under säsong 1-2, men så fick den drivande kraften bakom serien, Robert Hewitt Wolfe sparken och serien fördummades till den grad att den blev mest förvirrande. Gav upp serien i början av säsong 3, men har kollat upp den lite då och då för att se om nån förändring till det bättre har skett. Nu, i säsong 5, verkar det äntligen hända nåt. Men jag fruktar att det är alldeles för lite och alldeles för sent, med tanke på att det här troligtvis är seriens sista säsong.

Allt i allt: Det är ett dåligt år för SF. Nästa år verkar bli intressantare dock, med både den nya Doctor Who-serien och Serenity-filmen på ingång...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."