Jump to content

Photo

Golden Gang


  • Please log in to reply
330 replies to this topic

#101 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 13 December 2011 - 22:06

Pust, stänk o stön.

En karta kvar att rita sen är referensmaterialet för albumen klart. Beroende på ork efter jobbet imorgon så kan den första svenska annonsen släppas här på forumet, annars dröjer det väl en eller två dagar till.

Översättningen är helt klar.

Nu är det dags för mig själv att lägga upp en deadline för mig själv för Golden Gang så jag vet att jag håller rätt fart, och för Mordet i Bunkern som jag vill vara klar med innan första albumet går till tryck så jag inte har nåt gammalt kvar som ligger och gnager.

Sen måste jag koordinera med Sebastian och Förgöraren för att se att det blir rätt i tiden med publiceringen för bägge berättelserna.

Kvar på min egen lilla att-göra-lista är:
Logon
Skaffa ISBN-nummer
Skaffa en EAN-kod
Kolla upp om man ska ha flera tryckerier, typ Ka-Blam, Lulu m. fl.
Ta kontakt med gamla medskapare för att godkänna deras karaktärer och namn
Läsa på om moms och andra roliga skatteregler
Diska

#102 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 26 December 2011 - 21:44

Här är första versionen av samlingen med bilder för de första 6 avsnitten. Varning för nakenhet!

Ladda ner om du känner för det! http://www.griffinde...charsheets1.pdf

Ligger lite efter med pengarna på grund av jul och oförutsedda utgifter men jag kommer dra igång allt snart. Ska bli spännande att se om folk nappar på min annons sen. Den "riktiga" dyker upp under veckan här på forumet först.

#103 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 28 December 2011 - 22:00

NU finns annonsen uppe här på forumet: http://www.scifinytt...showtopic=10666

På söndag går de upp på andra svenska forum. Ni som redan anmält ert intresse behöver inte göra det igen, jag har inte glömt bort er.

#104 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 December 2011 - 19:42

Här är första versionen av samlingen med bilder för de första 6 avsnitten. Varning för nakenhet!

Va? Var? Varna för nackspärr i stället!

#105 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 30 December 2011 - 07:06

I min version av Acrobat Reader kan man rotera dokumentet för att undvika nackproblem. Och en del av utomjordingarna är nakna och det är även trollen och varulvskvinnan.

#106 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 30 December 2011 - 17:06

Kan man? HA, det visste jag inte. Eller så visste jag det och hade glömt.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#107 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 05 January 2012 - 18:17

Imorrn går jag ut med annonsen på diverse engelska forum. Från de annonser jag postat på svenska siter har jag fått 8 tecknar/tusharintressenter. Jag har också kollat lite på merchandise i form av T-shirts, postrar och actionfigurer och statyetter. T-shirt är det enda som eventuellt dyker upp vid lansering.

#108 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 07 January 2012 - 15:56

Nu börjar det verkligen trilla in intressenter, och jag har hittat två som jag nästan garanterat vill ha med, och en tredje som jag tror kommer komma med. Inga färgläggare som är enbart färgläggare har nappat än och bara en tushare men än är det tid kvar. Har börjat få mer idéer som ska klämmas in i ursprungsberättelsen så jag funderar om jag ska ändra att jag tecknar de första två delarna med alla tidshoppen istället så att jag kan klämma in saker in i det sista.

Nu börjar det kännas att det är på riktigt :)

#109 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 07 January 2012 - 19:05

Ska bli riktigt spännande att läsa resultatet i sommar :)

#110 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 January 2012 - 16:14

Kul alltså! Pengar is the shit!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#111 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 10 January 2012 - 23:02

OK, nu är det i princip bestämt vilka det blir som tecknar första albumet, jag väntar bara på bekräftelse från en av dem. Sen ska jag förhandla med en studio om att tuscha och färglägga det som inte tecknarna gör själva. Jag kommer skicka ut mail imorgon till alla som inte kommer med i första albumet. I helgen blir det sedan officiell start av arbetet. Som det ser ut blir det två svenskar, en filippin och en spanjor. En av dem som var allra säkrast av dem som anmält intresse var jag tvungen att säga nej till på grund av att hans stil, väldigt cartoony, inte passade nåt av avsnitten. Jag önskar jag hade mer pengar så jag kunde skräddarsy något åt honom. Kanske jag kan skaka loss nåt till ett internt omslag, vi får se.

I helgen ska jag försöka få upp en första ny hemsidesdesign för Golden Gang och där och här kommer smakprov dyka upp så fort det finns klart.

#112 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 11 January 2012 - 21:48

Nu är det tråkigaste gjort, att meddela alla som inte kommer med första albumet. Två av dem som inte kom med som tecknare har jag frågat om de vill göra annat bildmaterial som kommer med, och en av dem ska jag försöka få med i 2013 års serieprojekt.

Nu är det också dags för mig att börja spendera mer tid vid ritbordet än jag gjort på ett tag. Det ska bli helt underbart att inte behöva tusha sitt material själv! Det är nu klart att det görs av studion som en av tecknarna kommer ifrån. De kommer också färglägga en av de andra tecknarnas sidor.

#113 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 15 January 2012 - 15:13

Så, idag är officiellt startdagen på projektet, idag har en ny version av karaktärdesigndokumentet gått ut tillsammans med allt information om allt tekniskt och ekonomiskt. De personer som kommer vara med och teckna inkluderar Rom Freire som är en del av UnHombreStudios http://unhombrestudio.wordpress.com/ som är den studio som kommer att tuscha mitt material och färlägga mitt och Rudolf Montemayors http://www.comicartf...l.asp?gcat=4571 arbete, och sen har vi "Devina" http://devinasgarden.com/ som gör allt själv.

Den som det smärtade mest att tacka nej till var Mauricio Miranda http://www.creativel...u.blogspot.com/ som kommer att göra åtminstone ett internt omslag. Jag har en till person som jag ska se om han vill hjälpa till och piffa till det grafiska på icke-seriesidorna.

Jag har börjat på första sidan på Golden Gang, men innan jag går vidare vill jag ha blivit klar med mer till Mordet i Bunkern som jag arbetat med nu i helgen.

#114 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 21 January 2012 - 01:10

Arbetet rullar på. Fick ett mail som nästan var pinsamt att få, jag har planerat så mycket med färdiga bilder på figurer, hur pengarna ska användas, skriva och översätta manus, men jag hade inte beskrivit superhjältarnas krafter. Utan det blir det ju väldigt svårt eftersom jag lämnar strider och liknande upp till tecknarna. Om en till två veckor bör den första färdiga seriesidan (exklusive text) kunna visas upp, just nu har jag en ruta som är snudd på färdig och håller på att tumnagla de första sidorna lite löst.

#115 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 25 January 2012 - 21:31

Min egen första sida är snart färdigtecknad och ska gå iväg till tuscharen i helgen, förhoppningsvis med en sida till som kompanjon. Takten jag behöver hålla är ungefär en sida var 4:e dag. Jag kör på lite mindre än A3 som pappersstorlek, nåt jag inte gjort sedan Endeavour, men som tillåter hög detaljrikedom utan att man måste finlira för mycket. Nackdelen är att det kräver extraarbete när man scannat då jag bara har en A4-scanner än så länge.

Som vanligt tycker jag att bland det svåraste är att välja en stil och hålla sig till den, jag gillar så många olika och att testa nytt. Den stil som var skönast att jobba med var den jag använde i Johnny Mörk, för att den är så förlåtande och snabb, men jag tror inte den är passande för den känsla som GG ska ha. Det kommer nog bli mest likt Den förste superhjälten av de ni sett från mig hittills, men snyggare på grund av bättre tuschning.

Jag ska också kolla in crowd funding lite närmare i förhoppnng om att det kan ge mer pengar så att jag kan betala mina frilansare bättre.

#116 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 26 January 2012 - 13:56

Jag kör på lite mindre än A3 som pappersstorlek, nåt jag inte gjort sedan Endeavour, men som tillåter hög detaljrikedom utan att man måste finlira för mycket. Nackdelen är att det kräver extraarbete när man scannat då jag bara har en A4-scanner än så länge.

Ja, det är knepigt med stora papper. Dock behöver man ju inte nödvändigtvis rita rutorna på samma papper bara för att de ska vara på samma papper när serien är färdig. Jag ritar oftast varje ruta på ett eget papper.

#117 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 02 February 2012 - 22:19

Nä, man kan ju dela upp det på olika sätt. Men jag har ett stort ritbord så storleken så är okej. Men jag märker exempelvis när jag ska rita ansikten att jag inte är van att göra det i den skalan. Scannandet är det minsta problemet även om det skapar merarbete. Jag har dessutom den dåliga smaken att klämma in helsidespaneler och dubbelsidesuppslag.

På manusfronten har jag kommit en del på album 2:s två berättelser. Den första är lite vagare och jag låter bara berättelsen formas av dialog och handling, medans den sista, Världens undergång, är mer strukturerad redan i sin korta synopsisform. Den ska passas ihop med Förgöraren på ett snyggt sätt. Jag vet redan hur, men det beror lite på hur det hinns med för Sebastian och SSS med utgivningen. Min berättelse är flexibel nog för att kunna dras ut lite, men för manusskrivandet är det viktigt.

Jag kommer troligen bara teckna en liten del av andra albumet, men det beror mycket på tid och ekonomi då.

Hittills finns inget att visa upp, men det är inte långt bort. Jag ska scanna in de två första sidorna imorrn om det går som planerat. Jag vet också att en del av de andra börjat skissa upp sidor, men jag har inte fått sett nåt själv än.

#118 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 18 February 2012 - 16:13

Tack för alla inläggen, Daniel. Kul att läsa och bra tips. Jag är oftast för lat för att tuscha något men nu fick jag seriös tankar på att pröjsa något proffs för det jobbet, t.ex. från Un Hombre. Beror på priset förstås men värt att kika på i framtiden.
Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#119 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 18 February 2012 - 23:29

Kul att nån tycker det är kul. Jag fick faktiskt de första bilderna från Un Hombre Studios idag och två av dem ser ni här. Pga förkylning och SSS-omslag ligger jag efter med mitt eget men när jag scannat in för att skicka till dem så kommer det också upp här. Dessa är alltså tecknade av Rom Freire som tecknar den tredje delen av sex i första albumet.

Posted Image

Posted Image

#120 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 19 February 2012 - 11:15

Snygga! Ska verkligen bli spännande detta. Me like! :thumbsup:

#121 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 19 February 2012 - 11:40

Ser riktigt bra ut. Rom har schysta skills. Ger mig faktiskt klassiska Marvel-vibbar, särskilt bilden på Flash-eye. Det tog även en stund innan jag upptäckte att rymdvarelsen Silverball hade fyra fingrar. Kul detalj. Det såg man inte riktigt på karaktärsbladen. Personligen får jag även lite nostalgikänsla a la He-Man men det beror nog på hans ljusa frisyr och kroppsbyggnad. :xena:
Roligt att få se hur det rullar på. Krya på dig!
Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#122 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 February 2012 - 21:44

Jag är frisk nu så nu har jag ingen ursäkt att släpa efter och jag har fått en del gjort idag, men än är inget tyvärr inscannat.

Att Silverball precis som sina artfränder har 4 fingrar kunde man se ordentligt på sidan som beskrev hans art. I förlängningen är det meningen att karaktärsbilderna ska tuschas och bli tydligare, just nu är de alldeles för framstressade.

Apropå He-Man som jag är en stor fan av (eller snarare Masters of the Universe, själva He-Man tycker jag är ganska tråkig som karaktär) så är han ju med i en av de Golden Gang-delar som gått i SSS redan. Lite produktplacering sådär som jag brukar roa mig med i mina serier. Jag kommer faktiskt skriva till några bolag och fråga om jag får ha med deras produkter i Golden Gang fast jag förväntar mig att de tackar nej.

Om Flash-eye ger folk Marvel-vibbar blir jag bara glad för hur mycket jag än uppskattar DC så är Marvel min första och starkaste superhjältekärlek och jag dras nog till dynamiska tecknare. Spännande nog är mina egna superhjälteserier mindre dynamiska, det kanske är någon märklig motreaktion.

#123 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 05 March 2012 - 19:20

Här är den första seriesidan från Rom Freire. Jag har tre till som han gjort men jag tänker ju inte posta allt här. Färgläggning av de sidorna har påbörjats medan jag inte fått arslet ur och scannat än. När jag lägger manken till kan jag vara otroligt lat. Men jag ritar varje dag här nu för att kunna unna mig några dagar ledigt när Mass Effect 3 dyker upp. Att det är studionamnet över alla bilderna är deras sätt att skydda sig mot att jag inte betalar. Un Hombre Studios ville ha betalt per 5 tuschade och färglagda sidor så jag väntar på alla fem innan jag öppnar plånboken för första gången under projektets gång.

Posted Image

Som det verkar så kommer jag inte kunna få ut en liten Golden Gangpamflett till SPX. Jag har för lite material för att kunna göra nåt vettigt med den tid det är kvar till det måste tryckas.

#124 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 05 March 2012 - 19:35

Bra ritat :D

Finns det en chans att tecknaren kan göra en serie för SSS?

#125 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 05 March 2012 - 20:36

Inte utan betalning, det jag betalar är typ så lågt som de ville gå. Men jag funderar på att eventuellt betala för serier till SSS längre fram.