Jump to content

Photo

Farscape


  • Please log in to reply
103 replies to this topic

#1 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 27 May 2004 - 08:41

Eftersom det inte finns ett ämne om det sedan tidigare tänkte jag att det var lika bra att skapa ett. :)

Jag har nyligen börjat att se sci-fi-serien Farscape som det pratats så mycket om. Fans har varit fullständigt fanatiska kring den, så är den någon bra då?

Efter första säsongen så får jag nog säga... Ja, fast kanske inte så bra som fansen vill ha den till. Jag menar, den kanske blir bättre sedan men det är lite väl många standalones i första säsongen för att den skall bli riktigt bra.

Casten är ganska härlig. Jag gillar Crichton (hans sarkastiska kommentarer härskar :hehe), Aaryn (hennes förvandling från militär till något mer intresserar) och Gianna (hennes sensualitet och vildhetet :D ) bäst, men Zan (hennes spirituella sida tilldrar intresse), Rygel (själviskheten är det som tilltalar mest), Dhargo (ädelheten) och Pilot (ömhet om Moira och besättningen) är även de bra. Överlag finns det ganska goda grund för att bygga vidare på mer interaktion Karaktärerna emellan.

Idén med ett levande skepp får mig att tänka på Lexx, men till skillnad från den serien så används idén bra mycket mer än den någonsin gjordes till Lexx. Jag vet inte vilken serie som kom först, men Farscape är bättre på den här punkten (och alla andra punkter också för den delen). Att den sedan fick ett barn som verkar utrustad för krig är också någonting som kan bli en ganska intressant för framtiden.

I helhet - en god sässong med endast ett avsnitt som aldrig borde ha gjorts (Jeremiah Crichton - rysligt avsnitt).
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#2 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 27 May 2004 - 14:31

jag har också sett första säsongen av farscape , och gillar alla förutom om Rygel.

Sen har jag sett lite av säsong 2 och tycker serien blir bättre och bättre, om inte DVD var så rysligt dyra hadde jag köpt alla säsonger redan :)

Min favo är Chrichton och Aeryn samt Zhaan.

Chiana går mig lite på nervarne ;)

Edited by Forever Xena, 30 November 2004 - 08:44.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#3 sidios

sidios

    Commander

  • Members
  • 190 posts
  • Location:Aalborg

Posted 27 May 2004 - 14:41

jeg synes også ale chritons jokes er geniale og at han konstant referer til tv serier på jorden og at ingen forstår hvad han snakker om.

synes også serien bliver bedre og bedre det mere man ser den slutter når den er bedst.

jeg synes rygel er ok, man ved hvordan han er og det er rart at se en person som faktisk er grådig og ligeglad med de andre så alle ikke ens.

#4 Mollari

Mollari

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 24 posts

Posted 05 June 2004 - 20:19

Farscape, är faktiskt en serie som man kan behöva se 2gånger, innan man ens gillar den. Men den hamnar nu för tiden i min topp 5 lista. :rambo:

#5 Zebmac

Zebmac

    Cadet Third Year

  • Members
  • 16 posts

Posted 06 June 2004 - 08:30

Hmmm... verkar vara ett märkligt sammanträffande att det är flera på detta forum som börjat se denna udda science-fiction serie samtidigt. Själv har jag hunnit till mitten av tredje säsongen och måste säga att jag inte är speciellt imponerad. Serien ska ha eloge för välgjorda datoreffekter och sina försök till kontunitet (något som jag efterlyser i alla TV-serier, för vad är annars vitsen med att följa dem?). Men frågan som ständigt återkommer till mig är; vad handlar Farscape egentligen om? Sökandet efter maskhålsteknologin verkar ju vara ett försök till en röd tråd, men i övrigt handlar var och var annat avsnitt om att det blivit något mystiskt fel på rymdskeppet Moya eller någon av huvudpersonernas huvuden. På seriens övriga pluskonton kan jag ju tycka att de lyckas väl med att avglorifiera sci-fi-genren och visa att även huvudpersoner i en serie kan vara egoistiska, och rent av elaka när tillfällen ges. Trots fördelarna, lyckas inte serien engagera mig nämvärt, ytterst få avsnitt stannar kvar i långtidsminnet och ingen av huvudkaraktärerna väcker någon känsligmässig koppling hos mig när de dör (då de i de flesta fall ändå kommer tillbaka). Jag ska genomlida alla avsnitt, men det lär dröja läääänge innnan jag ser om serien, som jag nu förstår varför den lades ner.

#6 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 June 2004 - 15:23

Det var i säsong två som seriern började engagera mig då spelet mellan Chricton och Scorpius ökade. Men det var inte förrän i säsong tre som jag verkligen blev djupt förälskad - själva hanterandet av kärleken mellan Chrichton och Aaryn Sun är ytterst härligt! Särskilt när de klonas i två delar - och den ena Chricton blir ihop med henne och dör, och Aaryn återvänder till dne nadra. det rörde mig och hur det följdes upp efteråt var så härligt.

Men... Jag har börjat se säsong fyra av Farscape nu och det finns bara ett ord för det. Skräp. All den energi som den hade förut är borta. Manuset stinker. Ingenting engagerar. SFX brukar basha Andromeda för dåliga och ogenomtänkta scripts. Exakt samma kritik skulle jag vilja rikta till Farscape. Och den nya tanten som introducerats? Maken till jobbig karaktär får man leta efter... *suck*

Börjar förstå varför Farscape lades ned...
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#7 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 06 June 2004 - 18:51

Hmm ... hur har redan hunnit se allt det där, Capshaw? :o

Manuset stinker.

Senast du hävdade det där om ett avsnitt, gick det och blev HUGO-nominerat ;)

Edited by Johannes NA, 06 June 2004 - 18:52.

------>Sci-Fi Nytt <-------

#8 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 June 2004 - 22:29

Hmm ... hur har redan hunnit se allt det där, Capshaw? :o

Jag har inte varit på nätet ;)

Jo, och det bevisar ju bara att det finns folk med dålig smak. Bra smak = min smak. ;)

Nu har jag sett ett avsnitt till och det är lite bättre. Kan det vara att Aaryn är tillbka och den jefla kossan till nya Karaktär knappt fick något utrymme?

Och jo! De nämnde Buffy igen! :wub:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#9 Davydov

Davydov

    Cadet First Year

  • Members
  • 5 posts

Posted 30 November 2004 - 01:07

Hmmm... verkar vara ett märkligt sammanträffande att det är flera på detta forum som börjat se denna udda science-fiction serie samtidigt. Själv har jag hunnit till mitten av tredje säsongen och måste säga att jag inte är speciellt imponerad. Serien ska ha eloge för välgjorda datoreffekter och sina försök till kontunitet (något som jag efterlyser i alla TV-serier, för vad är annars vitsen med att följa dem?). Men frågan som ständigt återkommer till mig är; vad handlar Farscape egentligen om? Sökandet efter maskhålsteknologin verkar ju vara ett försök till en röd tråd, men i övrigt handlar var och var annat avsnitt om att det blivit något mystiskt fel på rymdskeppet Moya eller någon av huvudpersonernas huvuden. På seriens övriga pluskonton kan jag ju tycka att de lyckas väl med att avglorifiera sci-fi-genren och visa att även huvudpersoner i en serie kan vara egoistiska, och rent av elaka när tillfällen ges. Trots fördelarna, lyckas inte serien engagera mig nämvärt, ytterst få avsnitt stannar kvar i långtidsminnet och ingen av huvudkaraktärerna väcker någon känsligmässig koppling hos mig när de dör (då de i de flesta fall ändå kommer tillbaka). Jag ska genomlida alla avsnitt, men det lär dröja läääänge innnan jag ser om serien, som jag nu förstår varför den lades ner.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du överhuvudtaget har sett det första avsnittet av denna för övrigt enastående scifi serie så fattar du att den på det hela taget handlar om att crichton vill ta sig hem.
genom maskhplstekniken så hoppas han att kunna göra just det, sen att de stöter på andra problem eftersom skeppet Moya och dess ursprungliga "Passagerare" är eller rättare sagt var ett fångskepp det måste väl vem som helst fatta, sen gör det ju inte saken bättre att crichton råkade kollidera med kreiss brors skepp när han kommer ut ur maskhålet på andra sidan universum i det första avsnittet.
Kreiss är för övrigt en kapten hos Peacekeepers om du av nåfon anledning inte har förstått det heller, hoppas att du begriper nu.

#10 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 30 November 2004 - 08:54

Välkommen Davydov :)

Jag får be dig vara mindre aggressiv och inte " attackera" andra medlemmer här för att de inte delar din uppfattning.

Och det hjälper inte att anklaga andra medlemmer för "att inte förstå nått", isf er det bättre att förklare det i stället för att vara aggressiv.

men bortsett från det er Farscape också en av mine favo shows fast jag bara sett första säsong och halva andra.

Deter så dyrt atthandla Farscape DVDs :(

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#11 Davydov

Davydov

    Cadet First Year

  • Members
  • 5 posts

Posted 30 November 2004 - 20:41

Välkommen Davydov :)

Jag får be dig vara mindre aggressiv och inte " attackera" andra medlemmer här för att de inte delar din uppfattning.

Och det hjälper inte att anklaga andra medlemmer för "att inte förstå nått", isf er det bättre att förklare det i stället för att vara aggressiv.

men bortsett från det er Farscape också en av mine favo shows fast jag bara sett första säsong och halva andra.

Deter så dyrt atthandla Farscape DVDs :(

<{POST_SNAPBACK}>


Det var inte min mening att attackera nån bara att förklara det uppenbara, har man sett så många avsitt av serien så borde man ha en uppfattning om vad den handlar om.

Om det uppfattades som aggressivt så ber jag ödmjukast om ursäkt, kan ha en tendens till lite för gåpåig framtoning ibland.

personligen tog det mig 3 veckor att se igenom hela serien eftersom den liksom suger tag i en :)
synd bara att man fick vänta så länge innan The Peacekeeper wars kom ut, jag fick vänta ca: 2.5 år innan den kom men det var värt väntan.

Till slut ett tips eftersom du tycker att det är dyrt att köpa serien, passa på att ladda hem serien från nätet innan det blir olagligt även här i Sverige.

#12 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 30 November 2004 - 22:23

Okay fint :)

Ser också fram emot att få sett Peacekeeper Wars :)

Jag hoppas det blir billigare med Farscape snart , vill helst ha mina favo serier på " rigtig " dvd :)

Hoppas snart jag får lite ensam tid :lol det var så länge sedan jag sett Farscape att jag känner jag måste få se den från början igen :)

Vem er din favorit karaktär ?

jag gillar Aeryn . Zhaan , avskyr Rygel :lol:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#13 Davydov

Davydov

    Cadet First Year

  • Members
  • 5 posts

Posted 01 December 2004 - 02:24

Okay fint :)

Ser också fram emot att få sett Peacekeeper Wars :)

Jag hoppas det blir billigare med Farscape snart , vill helst ha mina favo serier på " rigtig " dvd :)

Hoppas snart jag får lite ensam tid :lol det var så länge sedan jag sett Farscape att jag känner jag måste få se den från början igen :)

Vem er din favorit karaktär ?

jag gillar Aeryn . Zhaan , avskyr Rygel :lol:

<{POST_SNAPBACK}>


Mina fovoriter är helt klart Crichton Och Aeryn jag gillar spelet mellan dom, speciellt det att de är kära i varandra ena stunden och i luven på varandra den andra :D

sen är det ju klart att samspelet mellan crichton och alla de övriga i bessättningen är kanon också, speciellt det där med att crichton är en lägre stående varelse än dom men att han hela tiden bevisar motsatsen så till den grad att han ibland till och med överglänser de andra :thumbsup:

#14 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 01 December 2004 - 09:55

Jo , Chrichtons oneliners er jätte roliga :lol:

Gillar Chrichton i det svdnittet ( minns inte vad det hetar ) vart all i crewen hållar på att bli galna :lol:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#15 Davydov

Davydov

    Cadet First Year

  • Members
  • 5 posts

Posted 01 December 2004 - 23:17

Jo , Chrichtons oneliners er jätte roliga :lol:

Gillar Chrichton i det svdnittet ( minns inte vad det hetar ) vart all i crewen hållar på att bli galna :lol:

<{POST_SNAPBACK}>


Jo det ansnittet är bra, och det beror väl på att hans sinnen är svagare än de andras har jag för mig. 1 - 0 crichton :thumbsup: :thumbsup:

#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 December 2004 - 01:09

Gillar Chrichton i det svdnittet ( minns inte vad det hetar ) vart all i crewen hållar på att bli galna :lol:

<{POST_SNAPBACK}>



Om det är det avsnitt jag tror det är, så är det ett av de tydliga exemplen på de sämre delarna i Farscape. Enligt mig. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#17 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 02 December 2004 - 12:10

OT -->
Capshaw: Det där är en bild från Jeepers Creepers 2 va? :P
------>Sci-Fi Nytt <-------

#18 Mollari

Mollari

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 24 posts

Posted 17 December 2004 - 20:29

En titt på dom två första säsongerna, räcker inte. Man måste se dem i alla fall 2ggr, men efter det är man fast.

Måste sedan säga emot dig Forever Xena, enligt mitt tycke är den lille snubben seriens härligaste figur.

Har sett varenda avsnitt + miniserien, och serien blir bara bättre och bättre. Och den är värd varenda öre (£).

#19 Davydov

Davydov

    Cadet First Year

  • Members
  • 5 posts

Posted 28 December 2004 - 08:19

En titt på dom två första säsongerna, räcker inte. Man måste se dem i alla fall 2ggr, men efter det är man fast.

Måste sedan säga emot dig Forever Xena, enligt mitt tycke är den lille snubben seriens härligaste figur.

Har sett varenda avsnitt + miniserien, och serien blir bara bättre och bättre. Och den är värd varenda öre (£).

<{POST_SNAPBACK}>


Måste säga där Mollari att jag blev fast efter det första avsnittet, jag tyckte direkt att det var en suverän serie och nu har jag visserligen sett igenom hela serien 2 gånger plus att jag sett peacekeeper wars som för övrigt var en suverän miniserie men det gör ju bara att man blir mer fast :lol:

Nu hoppas jag bara ett de får möjlighet att visa säsong 5 som de har manus för och som var planerat från början eller att de som Jim henson sa: starta upp serien på nytt. Jag råder i varje fall alla Farscape Fans att stödja serien på alla möjliga sätt, en bra start kan ju vara att gå in på www.imdb.com och ranka miniserien högt så kanske de "Höga Gubbarna" på scifi-channel höjer på ögonbrynen och låter serien fortsätta.

Den bar ju praktiskt taget upp hela Scifi-channel när det gick dåligt för dom.

#20 OnO

OnO

    Commander

  • Members
  • 203 posts

Posted 21 March 2005 - 23:06

Visst är det en fantastisk serie. Min kompis har köpt de två första boxarna i fina limiterade utgåvor och jag lånar skivor för glatta livet. Rollsättningen är väldigt bra tycker jag. Crichton som vill komma hem är väldigt bra med sina syrligheter, Zhaan med sin andlighet och D'Argo med sin stolthet är också bra. Muppen Rygel har jag lite svårt för, tänker bara på sig själv, men å andra sidan behövs ju sådana karraktärer också i serier. Pilot och Moyas intima samarbete är intressant. Chiana har jag sett för lite av än (Är i slutet av första säsongen) men hon verkar väldigt sensuell. Och så till min favorit Aeryn Sun. Wow liksom. Vilken kvinna. Hård/mjuk, feminim/hård, hon har ett väldigt register. Ser nu fram emot att få stifta bekantskap med övriga karraktärer som komma ska. Scorpius, Sikozu, Jool med flera.
Gene Roddenberry 19 Augusti 1921 - 24 Oktober 1991

Posted Image

#21 Zebmac

Zebmac

    Cadet Third Year

  • Members
  • 16 posts

Posted 28 March 2005 - 08:41

Välkommen Davydov :)

Jag får be dig vara mindre aggressiv och inte " attackera" andra medlemmer här för att de inte delar din uppfattning.

Och det hjälper inte att anklaga andra medlemmer för "att inte förstå nått", isf er det bättre att förklare det i stället för att vara aggressiv.

men bortsett från det er Farscape också en av mine favo shows fast jag bara sett första säsong och halva andra.

Deter så dyrt atthandla Farscape DVDs :(

<{POST_SNAPBACK}>


Det var inte min mening att attackera nån bara att förklara det uppenbara, har man sett så många avsitt av serien så borde man ha en uppfattning om vad den handlar om.

Om det uppfattades som aggressivt så ber jag ödmjukast om ursäkt, kan ha en tendens till lite för gåpåig framtoning ibland.

personligen tog det mig 3 veckor att se igenom hela serien eftersom den liksom suger tag i en :)
synd bara att man fick vänta så länge innan The Peacekeeper wars kom ut, jag fick vänta ca: 2.5 år innan den kom men det var värt väntan.

Till slut ett tips eftersom du tycker att det är dyrt att köpa serien, passa på att ladda hem serien från nätet innan det blir olagligt även här i Sverige.

<{POST_SNAPBACK}>


Besöker inte det här forumet så ofta numera, men kan ju inte motstå frestelsen att bemöta omotiverade personliga påhopp. Jag har numera sett serien i sin helhet; inklusive Peace Keepers wars, och vidhåller min åsikt att detta är en serie utan någon större tanke bakom. Farscape genomsyras av en känsla av försöka vara urflippad och särskilja sig från andra Sci-Fi-serier, detta leder enbart till att den allt som oftast balanserar över på gränsen till att vara rent löjeväckande. De försök att skapa en storstilad episk berättelse, faller också platt som en pannkaka; de obegripliga huvudpersonerna engagerade mig inte ett dyft, så när en av dem dog i sista avsnittet kändes det bara som ett "jasså", och axelryckning, då inte serien inte ens tagit sig själv på allvar och allt som oftast återupplivat döda karaktärer lite hur som helst.

Fin slutkläm där föresten, Davydov; uppmuntra till nedladdning på nätet, framför att köpa serien på DVD. Det gynnar säkerligen en framtida produktion... De "höga gubbarna på Sci-Fi-Channel" tar säkert dina nedladdningar i beräkning under sina produktionsmöten. Inse fakta, att Peace Keepers wars är det sista vi fick se av denna serie, som jag inte kommer att ödsla någon tid på igen.

#22 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 07 November 2005 - 15:45

Jag har länge tänkt ge den här serien en chans även om jag inte var speciellt imponerad av några avsnitt som jag såg på Canal + för några år sen men det var å andra sidan mitt i serien. Nu har jag sett dom nio första avsnitten och det är faktiskt riktigt bra. Helt klart över förväntan. Härligt med en serie där det finns så mycket kvar att se när jag vill.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#23 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 07 November 2005 - 17:08

Den här serien står på min att-kolla-in-lista. Är det detta en serie ni skulle rekommendera? Hur är den jämfört med annan sci.fi? Många av mina vänner gillar den, men har själv inte sett en enda scen.
Posted ImagePosted Image

#24 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 08 November 2005 - 00:15

Jag har sett hela serien och måste nog säga att detta är efter Babylon 5 min favoritserie. Den blir bara bättre och bättre hela tiden.
"There once was a man from Nantucket..."

#25 Tash

Tash

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 56 posts

Posted 09 November 2005 - 14:24

Jag vill nog hålla med Zebmac. Har sett 1-3:e säsongen och är fortfarande inte speciellt engagerad. Den känns, till och från, rent av krystad i sina försök att vara originell (då blir den bara rent flummig istället). Av alla de sci-fi serier som jag prackar på mina vänner (som är allt från ljumna till hyfsat intresserade av genrenen), så föll Farscape hos varenda en. Somliga orkade inte ens ta sig igenom halva första säsongen... och ingen av dem fortsatte se efter första.

Vad jag än i övrigt tycker om serien, så är den i vart fall intressant på det planet att den verkligen försöker ta nya, udda, grepp. Förhoppningsvis tar andra efter i experimenterandet.