Jump to content

Photo

Trolltyg i tomteskogen


  • Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 05 December 2004 - 14:01

På det glada 80-talet visade SVT av tradition under jullovet en tecknad långfilm vid namn "Trolltyg i tomteskogen", denna film har med åren uppnått en visst kultstatus, brukar vara det program som flest efterlyser repris på svt´s hemsida och även på alla ställen där tv diskuteras i media. Svt svarar på hemsidan att de tyvärr inte kan visa den på nytt eftersom ingen vet vem som äger rättigheterna till programmet. Detta kanske är lika bra, skulle man se den på nytt så kanske man skulle förstöra minnet av ett annars kultigt barnprogram..

För er som inte minns filmen så handlar den kort om att småtomtars förberedelser för en stor bröllopsfest som dock blir avbruten när Trollen invaderar deras värld. Dominerande karaktärer (eller dom som jag minns..) är Onkel Koskia och hans varg samt trollet fjant..

Edited by Kermit, 02 January 2005 - 19:54.


#2 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 06 December 2004 - 08:52

Låter som en rigtig mysig julfilm :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#3 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 06 December 2004 - 11:39

Hihi, den minns jag. Finns inte det också en TV-serie med dem?

#4 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 06 December 2004 - 18:34

Hihi, den minns jag. Finns inte det också en TV-serie med dem?

<{POST_SNAPBACK}>



Inte vad jag vet, vet vilken kanal den tv-serien gick på?

"Titta mamma, en hel tomtearmé" En klassisk replik från "Trolltyg.."

#5 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 07 December 2004 - 19:14

Ja det är verkligen en klassiker med ett skimmer runt sig, den har en speciell plats i mina nostalgiska jul minnen. Men visst frågan är om man skulle tycka den var så bra i vuxen ålder? Som sagt det enda man kommer ihåg är att den var tecknad, att det var tomtar och troll och att man längtade efter att få se det...

en annan klassisk replik var något i stil med: "fjant! var är du? - Här mamma" fråga mig dock inte varför denna tämligen innehållslösa replik blev en klassiker men så blev det...

#6 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 07 December 2004 - 19:21

Jo det var en klassisk replik som man inte glömmer i första taget..

Minns även en dramatisk scen där fjant var iklädd bröllopsklänning och slöja för att infiltrera tomtebröllopet...

#7 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 07 December 2004 - 19:21

jo...det ringer faktiskt en klocka...

#8 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 07 December 2004 - 19:30

Hittade en en sida på filmpunkten.se som mer detaljrikt beskriver handlingen i detta episka äventyr..

"Trolltyg i tomteskogen" visades sista gången i Sveriges Television 1989. Filmen var inspirerad av boken "Tomtar" (Gnomes) och handlar om storebror Tor, 101 år, som ska gifta sig. Tors utvalda är den söta blondinen Lisa som snart ska komma med sina föräldrar och farbror Kostja. Han har färdats ända från Sibirien för att få vara med vid detta festliga tillfälle. Tomteskogen befolkas inte bara av tomtar, här bor också en del troll som i alla tider varit tomtarnas fiender. Det som trollen framför allt retar sig på är att tomtarna släpper ut de djur som trollen lyckats fånga. "Tomtarna måste bort - skogen är för liten för både tomtar och troll", säger trollen. På Tors och Lisas bröllopsdag sätter de stora starka trollen sin elaka plan i verket, men störst är inte alltid starkast"

#9 Tiberius77

Tiberius77

    Ensign

  • Members
  • 40 posts
  • Interests:Träna, vara med vänner och familj, gå på trav, köra hästen min, Star Trek m.m

Posted 31 December 2004 - 11:10

En klassiker!

Kommer ni ihåg det här citatet "En hel tomtearmé" När en av trollen står och bankar med klubban på alla rödvita svampar.. hehehe


:evil:
Live Long And Prosper!

#10 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 January 2005 - 19:56

Underbar film. Vet inte om man ska behöva sönderanalyera det, men riktigt bra var det. Saknar det verkligen. ^_^
*Hockey och superhjältar*

#11 Tiberius77

Tiberius77

    Ensign

  • Members
  • 40 posts
  • Interests:Träna, vara med vänner och familj, gå på trav, köra hästen min, Star Trek m.m

Posted 02 January 2005 - 22:30

Underbar film. Vet inte om man ska behöva sönderanalyera det, men riktigt bra var det. Saknar det verkligen.  ^_^

<{POST_SNAPBACK}>



Samma här Kermit, saknar den också! :unsure:
Live Long And Prosper!

#12 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 17 January 2005 - 12:56

Underbar film. Vet inte om man ska behöva sönderanalyera det, men riktigt bra var det. Saknar det verkligen.  ^_^

<{POST_SNAPBACK}>


Är det inte det som den här sidan går ut på? Att söderanalysera populärkultur? ;)

#13 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 January 2005 - 12:59

Näää, det tycker jag knappast. Bara visa sin uppskattning. ;)
*Hockey och superhjältar*

#14 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 26 January 2005 - 18:02

Näää, det tycker jag knappast. Bara visa sin uppskattning. ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Så kan man ju se på det...bara det inte blir för avlaget och mjäkigt, i ett forum måste det ju finnas plats för många åsikter. Det kan ju inte bara vara ämnen av typen- Å vad jag älskar Kapten Zoom- det måste ju finnas plats för kritikt av Zoom också, eller hur?! ;)

#15 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 January 2005 - 22:51

Sönderanalysera och kritisera ser jag inte riktigt som samma sak. Visst kan och bör man kritisera saker. Med sönderanalysera menar jag att vara lite kvasi-intellektuell och tro sig finna saker i populärunderhållning som inte finns där.
*Hockey och superhjältar*

#16 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 27 January 2005 - 13:20

Sönderanalysera och kritisera ser jag inte riktigt som samma sak. Visst kan och bör man kritisera saker. Med sönderanalysera menar jag att vara lite kvasi-intellektuell och tro sig finna saker i populärunderhållning som inte finns där.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo alla kan ju inte vara roade av kvasiintellektuella analyser :D Men när det gäller "Trolltyg i tomteskogen" finns det inga dolda budskap osv jag skapade den här tråden enbart som en hyllning till ett mytomspunnet barnprogram som saknas av många :(

#17 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 27 January 2005 - 15:41

Det där låter ju grymt skönt, jag efterlyser en repris!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#18 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 27 January 2005 - 15:43

Det där låter ju grymt skönt, jag efterlyser en repris!

<{POST_SNAPBACK}>


Jag med! Vi borde starta en namninsamling och skicka till Svt. Självfallet måste de lyssna till Scifinytts medlemmar... :D

Sverige behöver mer trolltyg!

#19 Mindphazer

Mindphazer

    Senior Captain

  • Members
  • 840 posts
  • Location:Gävle
  • Interests:HardCore Sience Fiction!

Posted 29 January 2005 - 22:44

Det får vi nog vänta på, tyvärr....SVT har i åratal velat sända serien i repris, men det är något juridiskt tjafs mellan upphovsmännen som gör att nya rättigheter inte går att få loss. Men den brukar ju dyka upp via på olika fildelningsnätverk. Senast nu (lämpligen)vid jul. Men hur kvaliteten var på dom kopiorna har jag dock ingen aning om.

#20 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 31 January 2005 - 16:09

Det får vi nog vänta på, tyvärr....SVT har i åratal velat sända serien i repris, men det är något juridiskt tjafs mellan upphovsmännen som gör att nya rättigheter inte går att få loss. Men den brukar ju dyka upp via på olika fildelningsnätverk. Senast nu (lämpligen)vid jul. Men hur kvaliteten var på dom kopiorna har jag dock ingen aning om.

<{POST_SNAPBACK}>



Jo jag har också hört om det där juridiska bråket. På hemsidan så hade många klagat på svt och efterlyst en repris av just Trolltyg, deras förklaring var att de gärna ville visa den igen men inte visst vem som hade rättigherna till den. Svt har ju videokopior på alla program som de visat, varför inte chansa och visa Trolltyg i tomteskogen till nästa jul. Den som har rättigheterna av programmet borde i så fall träda fram för att få ersättning av Svt, vilket skulle innebära att vi äntligen kan få ett slut på det här juridska bråket och "Trolltyg" återigen kan få sin hedersplats i tv-tablån.. :)

#21 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 15 June 2018 - 13:00

Låter som en rigtig mysig julfilm smile.gif

Ska man vara noga så är det ingen julfilm. Det är en film som handlar om tomtar. Inte om jultomtar. Men det kan ju räcka för att associationerna ska gå åt julhåll. Särskilt som det är kring jul den har sänts på tv. I år bestämde sig en kompis till mig för att fira nationaldagen genom att titta på den här filmen. Så vi tog oss en filmkväll. 
 

 

 

Hihi, den minns jag. Finns inte det också en TV-serie med dem?

<{POST_SNAPBACK}>



Inte vad jag vet, vet vilken kanal den tv-serien gick på?

Det finns tre spanska tv-serier som bygger på samma bok som Trolltyg i Tomteskogen bygger på. De heter David el gnomo, La llamada de los gnomos och El nuevo mundo de los gnomos. Det finns även fyra filmer med titlarna La gran aventura de los gnomos, Los fantásticos viajes de los gnomos, Los gnomos en la nieve och El diminuto mundo de David el gnomo men jag skulle tro att de allihop snarare än egna filmer är sammanställningar av avsnitt från tv-serierna. Från amerikanskt håll har det även funnits planer på en ny, men det senast sagda jag hört om den saken är det här.
 
 
 

Själv ser jag de där mer som en rest av öststats-TV. Visst, jag tyckte också det var bra när jag var liten men det var i jämförelse med den tidens konkurrens. Det är med dagens mått väldigt simpla och trista saker, det här.

Särskilt intressant att öststats-tv producerades i USA.
 

 

Jag är inte så jätteförtjust i "skolfilmsinslagen" som sprängs in här och där i filmen men de funkar.

Jag tyckte om dem. Det blir inslag av faktafilm, och knyter på så vis an till förlagan. Sägs dock att filmen här och var frångår vissa tomtefakta som presenteras i boken.

 

 

⁉ Så det här är filmen så många får nostalgiska hjärtklappningar av? Jag tror inte jag någonsin sett den tidigare och tyvärr så känns det inte som om den riktigt lever upp till hypen.

För min del vet jag inte om jag sett den i sin helhet tidigare, men delar av den har jag tydliga minnen av från barndomen. Jag har också länge tänkt att jag skulle vilja se den igen, men det har inte blivit av förrän nu. Många som har sett om den har rapporterat besvikelse, men jag är förtjust. Vissa undringar uppstår förvisso. Om tomtar nu är så starka som berättaren inledningsvis påstår, varför ska det då vara så svårt för Lisa att rädda sig själv när trollen burar in henne? Och så kan man ju läsa in ett rasistiskt budskap om man är på det humöret. Djuren i skogen äter varandra och det är helt naturligt, säger tomtarna. Trollen där emot. De är bara äckliga. De ska minsann inte få något att äta. Dem hatar vi.

 

 

 

Något som störde mig sjukt var att Trollmor och hennes söner påminde skarpt om Björnligan i Ducktales-serien både beteende och röstmässigt. (Fast egentligen borde det väl vara tvärtom).

Ja, DuckTales kom ju sju år senare. Björnligan har i och för sig funnits sedan 1951, men Ma Beagle tror jag var nypåhittad för DuckTales. Undrar om de som gjorde DuckTales hade sett Trolltyg i Tomteskogen.



#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 June 2018 - 18:00

⁉ Så det här är filmen så många får nostalgiska hjärtklappningar av? Jag tror inte jag någonsin sett den tidigare och tyvärr så känns det inte som om den riktigt lever upp till hypen.

För min del vet jag inte om jag sett den i sin helhet tidigare, men delar av den har jag tydliga minnen av från barndomen. Jag har också länge tänkt att jag skulle vilja se den igen, men det har inte blivit av förrän nu. Många som har sett om den har rapporterat besvikelse, men jag är förtjust. Vissa undringar uppstår förvisso. Om tomtar nu är så starka som berättaren inledningsvis påstår, varför ska det då vara så svårt för Lisa att rädda sig själv när trollen burar in henne? Och så kan man ju läsa in ett rasistiskt budskap om man är på det humöret. Djuren i skogen äter varandra och det är helt naturligt, säger tomtarna. Trollen där emot. De är bara äckliga. De ska minsann inte få något att äta. Dem hatar vi.

 

Det här är nog avgjort en film som ter sig bäst om man sett den tidigare i rätt ålder om du frågar mig. Men visst kan man uppskatta den nu med om man är lagd åt det hållet. Det här var en film som inte gjorde så stora avtryck i mig -- minns inte mycket av storyn mer än att någon (Lisa/fästmön) blir kidnappad. Och att skolplanscherna som sprängs in främst fragmenterar och bromsar berättandet. Men som jag minns det är det här ingen lång film, och utan "faktainslagen" hade den blivit ännu kortare.

 

Både filmen och storyn är ju barn av sin tid. :) Och jag håller med dig att det finns stråk av rasism kring Troll och dess gelikar i sagor och fantasy.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)