Jump to content

Photo

Evil Dead necrofest!


  • Please log in to reply
37 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 March 2015 - 04:51

Garm, XC och jag ger oss på Evil Dead filmerna och ni andra är givetvis bjudna att hänga på om ni vill!
 
 
16/3 The Evil Dead (1981)
18/3 Evil Dead II: Dead by Dawn (1987)
20/3 Army of Darkness: The Medieval Dead (1992)
22/3 Evil Dead (2013)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 March 2015 - 16:42

Evil Dead (1981) [US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
VAD? 5 vänner har hyrt en enslig stuga i skogen och ser nu fram emot en stillsam helg bortom den moderna civilisationen. Men stugan ruvar på mörka hemligheter som bara väntar på att få slippa ut...
VEM? Theresa Tilly/Sarah York, Betsy Baker och Ellen Sandweiss som spelar tjejerna här dyker även upp i en mer sentida Sam Raimi: Oz Great and Powerful.
VAR? 1981 var det fortfarande möjligt i en skräckfilm för ungdomar att ta sig ut i utmarken av andra anledningar än att supa skallen av sig...
HUR? Jag upplever kanske sällan skräckfilm som skrämmande, så heller inte den här. Men det är ändå ett schysst manus, med en trevlig backstory (även om jag velat veta närmare varför främst kvinnor är måltavlor för demonerna). Filmad på ett sätt så känslan av klaustrofobi och isolering går att ta på. Här och där tar kanske karaktärerna en del konstiga beslut, men rädsla och panik präglas heller inte av rationellt eller logiskt tänkande. Special effekterna är bra, att de inte kan kallas sömlösa med dagens mått sett så är produktionsglädjen stor. Claymation-scenerna är snygga och gör givetvis sitt till. En trevlig skräckfilm som man kanske inte skall se för ofta.
NÄR? Har två uppföljare, en remake och 3 tv-spel på sin meritlista men skall även vara baserad på Sam Raimis kortfilm Within the Woods (1978).
BETYG? 3 svårstartade amerikanare av 5 möjliga.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 16 March 2015 - 21:12

två uppföljare, en remake och 3 tv-spel

 

...samt icke att förgäta:

 



#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 March 2015 - 21:28

Igentligen är det 1 uppföljare, en remake och en semi-remake. Halva 2:an är ju trotts allt en remake av första filmen. ;)
 
Hänger du också på necrofesten, Grönis?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 16 March 2015 - 21:48

Igentligen är det 1 uppföljare, en remake och en semi-remake. Halva 2:an är ju trotts allt en remake av första filmen. ;)
 
Hänger du också på necrofesten, Grönis?

 

Nja, vet inte. Förmodligen inte i den meningen att jag kommer att titta på filmerna. Men eftersom jag har sett dem (utom den nya) tidigare, så kommer jag nog att kika in i tråden och se vad ni säger om dem. Kanske minns jag filmerna tillräckligt bra för att lägga mig i.



#6 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 March 2015 - 02:41

Ah, OK. Men häng på som du vill. Skulle du bli sugen på att se en av dem så är du mer än välkommen. :)

Ang. 2013 filmen så är det väl inte riktigt rätt att kalla den en remake heller då det mer handlar om en reboot. Även då vissa scener är tagna från orginalet så är det igentligen en form av uppföljare då händelserna i orginalfilmerna har hänt och planerna är att huvudkaraktären i den nya filmen och Ash ska mötas senare.

@XC: Within the Woods (1978) var mer som en demo/pilot för att få finansiärer till The Evil Dead så att säga att den är baserad på den är inte riktigt rätt IMO.

Jag antar att du bara räknar de 3 spelen som är uppföljare på filmerna (eller 3:e spelet är en alternativt universum där 3:e filmen aldrig hände) och inte spelen som är baserade direkt på filmerna? Igentligen var de som var uyppföljare på filmerna tänkta som en trilogi men då de första 2 spelen floppade så gjordes aldrig det 3:e och avslutande spelet. Jag har själv aldrig har spelat TV-spelen. De fick rätt fålig kritik bla för dålig kontroll vilket nog är en av orsakerna att jag aldrig har spelat dem. Undrar om de finns att få tag på till en nyare konsoll?

Ang. varför demonerna först gjorde tjejer till Deadites (Deadites är vad de kallas när de har tagit över något levande) så vet jag inte men en gissning är att det har med att där bara var 2 killar var av en var huvudrollen så att ta en av dem först hade halverat de manliga karaktärerna. En annan teori är att demonerna var tvugna ett befrukta för att kunna ta över och det var lättare med kvinnor men jag tvivlar på den. :P
 
 


The Evil Dead (1981)

Ashley 'Ash' J. Williams, hans flickvän Linda och hans syster Cheryl är medbjudna av Scott och hans flickvän Shelly på en weekend till en stuga mitt ute i skogen på andra sidan av en gammal förfallen bro, helt ovetandes om den ondska som väntar där.

Kultförklarad skräck klassiker som gjorde Sam Raimi och Bruce Campbell, Men medans den hade en positiv effekt på Sam Raimi's karriär så hade den mer en negativ effekt på Bruce Campbell's. Hans välkända ansikte gjorde att han gick svårt att få roller pga att de inte ville sammankoppla deras filmer/TV-serier med Evil Dead. De flesta roller han har fått sedan dess är genom Sam Raimi eller personer som medvetet ville ha honom i deras filmer och TV-serier så det tog tills 1993 innan han fick en stor roll i något annat än skruvade B-skräckfilmer vilket var den underbara Sci-Fi/Fantasy/Steampunk serien The Adventures of Brisco County Jr. där han spelade titelrollen.

Idèn att göra en långfilm kom från Raimi's klasskamrat Robert Tapert och som Raimi's bästa vän så hängde Campbell på då han just hade hoppat av skolan. Raimi var först väldigt tveksam till idén och trodde inte att den kunde genomföras. Men efter ett par kortfilmer, bla. In to the Woods (som The Evil Dead bygger på), och Raimi's fasination för H.P. Lovecraft och hans skapelse "The Book of the Dead" aka "Necrocomicon", så fick de en budget på $175000 (en budget de sedan blev tvugna att dubbla) och filmen blev ett faktum. Tack vare att Stephen King älskade filmen och gav den ett fantastiskt betyg så blev den en stor hit i filmfestivalen i Cannes (även då kritiker annars risade den). Resten är historia.
Tritts det så tog det dem 6 år att få ihop tillrekligt pengar för att göra semi-remake uppföljaren som förövrigt bara är en semi-remake pga att de inte kunde använda scener från första filmen i den och då de kände att många säjert inte hade sett första filmen så ville de ge en recap av händelserna. Bruce Campbell skämtade i en intervju på DVDn att Ash var dum nog att åka till samma stuga med en flickvän vid samma namn något som vissa fans av mindre intelligens tog som fakta vilket skapade en stor debatt om hur det låg till.

Första filmen i serien men också den som de flesta minns minst om. Många gånger har jag hört hur folk kritiserar den nya remaken för att vara för seriös och glömt att även den första var det. Skillnaden är snarare att den här är en film som är så dålig ibland att den blev rolig. Eftersom Evil Dead II också är en remake av första filmen så skippar nog folk ofta den här när de ska se om filmerna.
En sak som nog är en orsak att filmen blev så populär i Cannes är nog att den är välfigt bra regiserad. Redan här visar Raimi vad han är kapabel till och handlingen, om än simpel, håller en fast.
Ska man se på de sämre delarna så är det kanske att saker kanske händer lite för snabbt i filmen, något han troligen själv ansåg sedan (fast Evil Dead II minns jag var mycket hastigare än den här) då i senare filmer som t ex Spider-man så tar Raimi istället tid på att berätta och bygga upp handlingen.
Skådespelarna är minst sagt ovana där ett par hade varit med i Raimi's tidigare kortfilmer men utöver det aldrig hade gjort något tidigare. Trotts det så gör de för det mästa en helt OK insats.

Jag hade glömt hur liten Necronomicon var här. Den gjordes visst i pocket format också. :P
Igentligen är det inte Necronomicon så mycket som att den är inspirerad av den. I det här fallet är det en Book of the Dead (som igentligen är egypyiska skrifter för begravningar) från det urgamnmla Sumerianska riket i Mesopotamien, södra Irak, och hittades under en utgrävning av Kandaria ruiner (vilket så vitt jag vet är helt påhittat) vilket är orsaken att demonerna kallas "Kandarian Demons". Den kallas aldrig för Necronomicon här utan istället för Naturon Demonto och jag tror inte det var fören i 3:e filmen den fick namnet Necronomicon Ex-Mortis, och jag minns inte om det klargjordes där att det var samma bok eller om det kunde vara en annan.

I den här filmen finner vi även ökända träd-våldtäkts scenen (som för övrigt är mycket välgjord för den låga budgeten) som är orsaken till filmens NC-17 rating och gav Raimi en massa problem senare. En scen som ironiskt nog många verkar glömma bort för när remaken gjordes 2013 så kritiserade många fans filmen för att den hade en liknande scen som de ansåg var opassande för Evil Dead serien och menade att orginalet saknade sådana hemskheter, vilket inte är sant.

Filmen är för det mästa bra men mot slutet flippar den så totalt att det blir bara löjligt. När det gäller Ash så är han rätt annorlunda här än den ständigt skämtande oseriösa one liners rabblande karaktär han är i uppföljarna. Om det beror på att han blivit galen pga händelserna eller om de har ändrat karaktären vet jag inte för jag minns inte hur han var i början av 2:an. Personligen så föredrar jag faktiskt karaktären i den här då han är en helt vanlig och något inkompetent kille som utsatts för en massa hemskheter.

En stor del av början på Joss Whedon's film The Cabin in the Woods (2012) är inspirerad av den här filmen och platsen den utspelar sig på inklusive bron.

En klassiker som de flesta har sett och som de som inte har borde se mäst för hur viktig den har varit för skräckfilmerna som genre. Andra kan klara sig med att bara se film 2-3.

Betyg: 3 Deadites som har blivit styckade i 5 delar

Edited by Crusader, 17 March 2015 - 02:52.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 March 2015 - 08:36

@Crusader: Jag räknade de spel som stod listade på IMDb. Och tack för bonus informationen, jag kollade aldrig upp WtW ordentligt skall erkännas. Men det låter troligt att den är ett "sammandrag" för att få in pengar till en fullängdsfilm.
 

Jag hade glömt hur liten Necronomicon var här. Den gjordes visst i pocket format också. :P

För att den skall vara smidig att ta med sig på semestern. Man vet aldrig när man behöver väcka liv i en demon eller två-

 

 

I den här filmen finner vi även ökända träd-våldtäkts scenen (som för övrigt är mycket välgjord för den låga budgeten)...

Den enda scen i filmen som kan kallas obehaglig f.ö.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 March 2015 - 17:53

Evil Dead (1981)
 
Den här filmen har jag alltid gillat. Med det sagt så måste jag säga att jag nuförtiden, mera uppskattar att ta del av hur filmen skapades. Den är ju inte dålig på något sätt, det är bara att det tilltalar mig mera att upptäcka någon ny aspekt av filmens tillkomst än att se om själva filmen. Jag kan den nästan utantill i dagsläget. Jag vet inte hur många olika kommentarspår med Campbell, Raimi och Tapert som jag har lyssnat på, men det har blivit åtskilliga under åren. Jag kan även varmt rekommendera att läsa "If Chins Could Kill: Confessions of a B Movie Actor" av Bruce Campbell om man vill fördjupa sig då den boken tar upp mycket om hur den här filmen kom till världen.

 

Jag uppskattar vilken skaparglädjen som den här filmen utstrålar. Allt är gjort av hårt arbete och mycket kärlek under en lång tid och under ganska så spartanska förhållanden. Men så satte ju filmen också ett stort avtryck i filmvärlden, inte minst inom skräck-genren. Och man kan väl säga att det har gått rätt bra för en del av dom inblandade efter den här filmen.

 

Filmen som sådan är bra. Den har aldrig skrämt mig, men så är jag inte speciellt lättskrämd heller. Handlingen som sådan är riktigt skön. Det märks att Raimi tidigt fick blodad tand för det här med att skriva manus. Hans talang som regissör syns även den, men den började nog att blomma först med dom senare filmerna i den här serien med filmer. Skådespelarna är alla bra. Det lönar sig att samla ihop ett par vänner i produktionen och sedan casta den större delen av rollerna.

 

Specialeffekterna är ju kanoners. Jag gillar allt som är enligt DIY-principen. Det blir ofta riktigt bra, passande och tilltalande. Den här filmen är ju inte minst ett bevis på det.

 

Favoritscener finns det gott om. Jag gillar mot slutet av filmen då Ash kliver upp ur källaren igen och hur man då leker med en massa coola kameravinklar. En där man filmar i golvnivå och hur det ser ut som att Ash kliver på kameran. Den scenen gjordes genom att dom bara drog en sko över kameralinsen och att Bruce var placerad i sådan vinkel att det såg ut som att det var han som klev rakt på kameran. Sedan så har vi den där scenen som är filmad upp och ned från Ash rygg, över hans huvud och sedan hamnar vi rätt i bilden när man når Ash ansikte. Den filmades med Raimi hängandes upp och ned med kameran fasttejpad till handen och sedan fick andra hala honom i rätt position med hjälp av rep.

 

På tal om källarscenerna så fanns det ingen källare i stugan, dom var tvungna att bryta upp golvplankor och gräva ett djupt hål, ställa dit en stege delad på mitten sam göra en lucka, för att kunna filma hur någon ser ut att gå ner/upp ur källaren samt befinner sig vid luckans öppning. Alla interiörscener var sedan filmade hos antingen Raimis källare eller i Taperts källare. Snyggt gjort, för det är inte uppenbart när man ser filmen. En annan sak som är bra är att dom medvetet valde kläder på skådespelarna som aldrig skulle kännas gamla och utdaterade och det tycker jag att man lyckades bra med. Dom framstår som rätt neutrala alla dessa år efter inspelningen.

 

Som sagt, det finns gott om sådana här detaljer att upptäcka och gotta ner sig i om man är lika intresserad som mig.
 
Betyg: Filmen i sig 3 av 5. Information om skapandet av filmen 5 av 5.

 

Bara en film kvar tills den riktiga filmfesten börjar. ;)


Edited by Garm, 17 March 2015 - 17:53.


#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 March 2015 - 02:56

Vi verkar överens om den här filmen. Nästa är semi-remake uppföljaren Evil Dead II. Jag kommer tyvärr inte hinna se den fören på Torsdag!
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 March 2015 - 17:50

Evil Dead II (1987) [US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
VAD? Ash och flickvännen Linda reser till en övergiven stuga för lite kvalitetstid på tu man hand när en kvarlämnad bandspelare släpper demonerna lösa...
VEM? Dan Hicks som spelar Jake här dyker även han upp i Oz the Great and Powerful (i den fullmatade rollen "Smaragdstadsinnevånare").
VAR? Eftersom Ash är milt nyfiken och f.ö. totalt omedveten om händelserna i första filmen så lider han antagligen av minnesförlust eller också är det här en alternativ tidslinje...
HUR? Det är en klassisk fälla att gå i: extra mycket mer av det som folk sa bra om ettan. Och den här filmen lider lite av att främst vilja vara en enmansshow med Bruce Campbell; saken är den att det inte funkar bra. Intrigen är för lik den i ettan och blodsscenerna staplas uppe på varandra. När man så äntligen slänger in lite mer karaktärer och matigare intrig så är jag reda hopplöst uttråkad, ofokuserad och likgiltig. Så kommer så slutscenerna, och plötsligt blir det ännu värre: hela den här filmen är en enda lång startsträcka för film 3. Dock är special effekterna rätt tjusiga (även om broraset ser ut som en plywood-fond).
NÄR? Fortsätter rakt in i uppföljare 2: Army of the Dead.
BETYG? 1 fågel i skogen av 5 möjliga.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 March 2015 - 18:17

Wow, då ska det bli intressant att se vad du tycker om Army of Darkness. Skulle inte förvåna mig om du sågar den med utifrån vad du tycker om den andra filmen.



#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 March 2015 - 18:33

Forumet håller andan... :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 March 2015 - 19:19

Oj, det där var en extrem sågning. :P Folk brukar annars gilla den här.

 

Ang. om det i första filmen har hänt eller inte så är början av den här filmen tänkt som en recap av händelserna i första filmen då de inte kunde använda matrialet från den och de valde att skippa alla karaktärer utom Ash och Linda.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 March 2015 - 19:31

Visst ja.... Du nämnde något om recap... :blush:

 

Det förändrar dock inte min åsikt om filmen... :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 March 2015 - 02:05

Evil Dead II (1987)

 

Ett rejält lyft på nästan samtliga punkter från den föregående filmen. Här har man äntligen blåst lite liv i Ash och ger Bruce Campbell lite mera spelrum att få, både improvisera och även följa dom skrivna raderna i manuset. Visst är det här till stor del en enmansshow för Bruce Campbell, men så är det ju nästan i samtliga filmer som han har huvudrollen i. Och partiskt som jag är, han är ju faktiskt en av mina husgudar, så kan jag inte annat än att verkligen gilla hans insats i den här filmen.

 

Men även handlingen har fått ett lyft då vi först får en liten återförklaring på händelser ur den första filmen, något som jag tycker är helt OK men ofta känns lite konstigt att se, speciellt dom gånger som man precis har sett den filmen innan man ger sig i kast med den här. Sedan så bjuds man på vad som är ett bra resultat på hur man utvecklar konceptet från den första filmen och bjuder oss på ett lite större djup än vad man fick av den första filmens handling.

 

Specialeffekterna är flera än i föregående film och även om jag tycker att mycket är bra gjort och häftigt så är det väl här som jag känner att film 2 inte riktigt överträffar film 1. Men det känns hårfint. Dom har ju utvecklats och kommit på flera nya inovativa sätt, men det blir lite för mycket för filmens bästa.

 

Favoritscener i filmen är många, kanske inte så lustigt då hela filmen är en favorit. Men givetvis så måste Ash fajt med sin egen hand nämnas. Även scenen med det hysteriska skrattanfallet. Och sedan så gillar jag typ alla scener där Ted Raimi är med som den besatta Henrietta.

 

Slutet är bra och passande med tanke på vad som komma skall.

 

I övermorgon får jag äntligen, I'm long overdue, se om Army of Darkness och det ser jag fram emot. Inte bara den bästa av Evil Dead-filmer, utan även den bästa filmen hittills med Bruce Campbell.

 

Betyg: 4 av 5.


Edited by Garm, 19 March 2015 - 02:06.


#16 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 March 2015 - 00:34

Jag var så trött så jag orkade inte se filmen ikväll. Jag kommer se den imorgon iallafall. AoD kommer troligen på Lördag men kanske imorgon. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#17 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 March 2015 - 21:45

Blir på Lördag för AoD för mig så ni behöver inte ha någon brottska med den heller. :P Men Evil Dead II ska jag börja på nu. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#18 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 March 2015 - 00:47

Evil Dead II: Dead by Dawn (1997)

Ashley 'Ash' J. Williams och hans flickvän Linda åker på semester till en övergiven gammal stuga mitt ute i skogen på andra sidan av en gammal förfallen bro där Ash hittar en kopia av den minst 3000-år gammla Necronomicon Ex-Mortis också kallad "The Book of the Dead" och en bandspelare. Ash sätter igång bandspelaren helt ovetandes om den ondska som han släpper loss.
Samtidigt så är arkaeologen Annie Knowby påväg till stugan tillsammans med hennes pojkvän Ed, guidade av det lokala paret Jake och Bobby Joe, för att forska om boken tillsammans med sin pappa, Professor Raymond Knowby, helt ovetandes om att han redan har fallit offer för boken.

Skräck-komedi och semi-remake uppföljare till första filmen. Sam Raimi ville ge en recap av vad som hände i första filmen (från början igentligen en full reboot) då väldigt få hade sett den men pga problem att använda matrial från första filmen wå blev han tvungen att filma om scenerna. För att spara pengar och plats så gjordes beslutet att skippa alla utom Ash och Linda eftersom det ändå var få som hade sett första filmen.
Sam Raimi hade redan under första filmen visat ett intresse att göra en uppföljare som skulle låta Ash hamnade i medeltiden, en film som Raimi verkligen ville göra. Men med åren så tappade Raimi helt intresset att göra en uppföljare trotts att hans kollega och producent Irvin Shapiro (som förövrigt gav serien namnet "Evil Dead") verkligen ville och gick så långt att göra reklam för den. Sam Raimi hade fått lite hubris och var övertygad om att kriminal komedin Crimewave som han gjorde med bröderna Coen skulle bli en stor succé och göra honom berömd. Men efter ett svalt motagande så hade han inte mycket till val då Evil Dead II verkade vara ett säkert kort.
Raimi ville göra sin drömfilm med Ash i medeltiden men ironiskt nog så satte Stephen King, samma man som räddade The Evil Dead (1981) från ett floppa, stopp för de planerna genom att be om pengar till hans filmatisering av The Thinner och fick de pengar som Raimi annars skulle ha fått. Med bara $3,6 miljoner så blev det istället en brygga mellan första filmen och den planerade medeltids filmen.
Tidigt beslutades det att göra en skräck-komedi istället för en full skräckfilm som första filmen, då Raimi var mer intreserad av den typen av filmer. De ville göra en The Three Stooges aktig skräckfilm.

Efter ett helsike att få tag på extended version så fick jag istället bara tag på en remastered på 8GB. Jag skulle ha nöjt mig med den vanliga. :P
 
Intresant fakta: Karaktären Bobby Joe var baserad på Holly Hunter som de bodde ihop med medans de skrev manuset.

Vissa påstår bestämt att det här inte är en remake eller reboot utan bara en recap. Sakenb är bara den att allt som visas i början är annorlunda än i första filmen och även bakgrunds informationen om var Necronomicon kom ifrån är helt annorlunda.
En av sakerna som är annorlunda är att solen visst driver ut de onda andrana vilket får en att undra om Linda's halshuggning var onödig.

Man får aldrig veta vad som hände Annie's pappa. Man vet att han dog men utöver det... Likadant så lämnas Ash's hans obesegrad här men han återvänder i TV-spelet och officiella uppförljaren Evil Dead: Hail to the King.

Linda's halshuggning kallar Sam Raimi för "Decap-recap". :P

En av sakerna den här filmen gör är att tar det som blev oplanerat komiskt i första filmen (hur Ash helatiden torteras på alla sätt) och gör det medvetet. Allt handlar om att plåga Ash på så hemska och kopmiska sätt som möjligt. Det här är historien om hur Ash blir den utflippade galningen vi alla älskar. :P Bruce Campbell i högform.

Ang. Annie Knowby's öde så görs det inte klart här men hon överlevde inte något som avslöjas i Evil Dead: Hail to the King. Personligen så tycker jag att de kunde ha låtit henne överleva.
När det gäller Bobby Joe så filmade de en scen när hon slits i stycken men den klipptes bort då de ansåg att det var för grafiskt. Jag antar att den scenen finns med i Extended Version. Likadant så klipptes Ed's död för den var för grafisk.

Det här är iallafall en underbar skruvad film som är både rolig och spännande. Jag kom faktiskt inte ihåg att det var fler karaktärer med utan hade för mig att det bara var Ash. :P Jag kom inte iheller ihåg att filmen var så tam som den är. Inte alls lika äcklig eller goring som första filmen.
Filmen gjorde Evil Dead populär och gav serien sin kult status och Bruce Campbell till en legend. En film som alla (utom XC) gillar!

Betyg: 4 av onda Ash-handen's fingrar då Ash hög av den 5:e
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#19 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 March 2015 - 02:48

@Cruz: Som alltid, ett matigt omdöme som är trevligt att läsa. :D

 

@XC: Blev du så tagen av Army of Darkness att du fick skrivkramp? ;)

 

 

/\

 

 

Army of Darkness (1992)

 

Vad som torligtvis kommer att vara både Sam Raimi och Bruce Campbels Magnum Opus. Kanske att dom skulle kunna överträffa den här filmen, men jag är rätt tveksam till det.

 

En personlig favoritfilm. Rent allmänt men också specifikt när vi pratar om Bruce Campbell och hans kompisgäng med Sam, Ted, Ivan Raimi och Robert Tapert.

 

Filmen har en hel del referenser till Xena: Warrior Princess vilket är kanon om man som mig älskar den tv-serien.

 

Den här filmen är mer mainstream än dom två föregående. Kvar är det som satte Evil Dead på kartan, men man har lyckats att fånga in en större skara med publik tack vare att man har blandat in element från så många andra genrer att målsättningen var att vara trogen grunden i Evil Dead men även se till att det finns något för alla, att fångas in av. Den här filmen är mera actionfylld och mindre blodig än vad t.ex. den första filmen är. Den har även bra mycket mera humor än vad dom två tidigare filmerna hade sammanlagt. Trots att man försökte att locka till sig flera besökare till filmen så var det knappt att den spelade in sin budget i USA. Så ser man till dom asekterna, besöksstatistiken och inkomster så misslyckades man på den inhemska marknaden. Men likt dom föregående filmerna så nådde den upp till kultstatus och har sedan dess dragit in åtskilliga nya nyfikna som aldrig har sett filmerna tidigare.

 

Jag själv gillar att den här filmen är så bra på att blanda action, humor, fantasy och skräck på ett så bra och tilltalande sätt. Det blir som en enda stor buffé att gotta sig i. Humorn kan jag tänka mig att alla kanske inte finner tilltalande, men för egen del så har Bruce Campbell troligtvis aldrig varit roligare än vad han är i den här filmen. Kanske i enstaka scener i andra sammanhang, men här är han rolig från början till slut. Han får verkligen spela ut hela sitt register. Givetvis hjälper det till att Sam och Ivan Raimi har skrivit manuset, dom vet ju att Bruce Campbell är det stora dragplåstret så han får stå i blickfånget. Jag tycker dock aldrig att det riktigt blir en enmansshow, han tar upp mycket plats men hans har en bra ensemble att falla tillbaka på.

 

Hela filmen är bra, fartfylld och rolig från start till slut så det är rätt onödigt att plocka ut enskilda scener som är bättre än andra. Men jag gör ett försök. Jag gillar typ allt som händer i scenerna inne i väderkvarnen när Ash möter sina "smådjävlar" (som jag kallar dom för) och sedan sitt onda jag. Det är lite "Gullivers resor"-vibbar över scenerna med "smådjävlarna". Men Ash bjuder upp och viker minsann inte ner sig i första taget. Jag gillar skelettarmén, hur snyggt den är gjord med praktiska specialeffekter och lite stop motion på det. Hur man har gett flera av dom en egen personlighet att visa upp. Jag gillar alla sköna onliners som Ash levererar genom filmen. Jag gillar även scenerna på kyrkogården när Ash ska norpa Necronomicon. Vilket givetvis är lättare sagt än gjort om man skickar Ash för att uträtta en sådan sak.

 

Över huvud taget så är Ash en mångbottnad karaktär i den här filmen. Han är en buffel som inte vet hur man ska bete sig mot andra människor. Eller ja, andra levande varelser egentligen. Han är en "ladies man" men samtidigt har han extremt dålig "bedside manner". Han har  humor och sedan så tror han att han har humor. Han är en tönt och vekling som i en del situationer helst av allt bara skulle vilja fly och rädda sitt eget skinn och ingen annans. Och i andra scener är han räddaren i nöden som är den enda som kan rädda världen. Bruce Campbell får jobba med många sidor av sin karaktär under en och samma film och jag tycker att slutresultatet blir bra. Ingen sida av karaktären får ta överhanden.

 

Rent filmtekniskt så är filmen en fröjd att ta del av. Man har ett snyggt och passande foto, en superb klippning, bra musik och fantastiska specialeffekter. Lägg sedan till att man kompletterar det med bra interiör/exteriör och all rekvisita som hjälper till att sälja in filmupplevelsen.

 

Jag valde att lufta min svenska utgåva från Studio S Entertainment som jag har haft ståendes i hyllan ett bra tag utan att komma till användning. Som jag kan tolka det så är det här den internationella versionen av filmen (jag föredrar Director's Cut)  och den har det mera vanliga S-Mart -slutet. Jag är inte något större fan av det utan föredrar det andra postapokalyptiska -slutet mer. Kanske dels för att jag är ett stort fan av sådant, men även för att jag tror att hade man gjort en uppföljare på den här filmen så hade det varit att föredra framför det andra slutet. Nu tror jag inte att vi får se en till film med originalgänget då dom satsar på den kommande tv-serien "Ash vs Evil Dead". Det ska för övrigt bli intressant att se om den kommer att vara helt fristående från filmerna eller om man kommer att knyta dom samman på något sätt.

 

Betyg: 4 av 5.

 

 

/\

 

 

Jag kommer som sagt var att avstå från att se om Evil Dead (2013) men jag skrev ett rätt matigt omdöme i den filmens tråd här på forumet som jag kommer att klistra in efter att ni andra har sett filmen. Så är jag med på ett hörn i alla fall.


Edited by Garm, 21 March 2015 - 02:53.


#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 March 2015 - 09:58

Nejdå. Jag jobbade i går och hann inte se den (orkade inte när jag kom hem heller). Vi får se om jag hinner idag (har lite att göra) borde se den i morgon annars allra senast.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 March 2015 - 16:47

Army of Darkness - Evil Dead III (1992) [US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
VAD? Ash vaknar upp till en värld väldigt mycket annorlunda jämfört med den han lämnade. Borta är krutet, motorerna och resten av teknikens under och mellan mänskligheten och de levande döda står endast ett få dussin riddare med svärd i hand...
VEM? Ytterligare en enmans show med Bruce Campbell; vid rodret står Sam Raimi och leder filmen framåt med fast hand.
VAR? Ash kastas genom portalen och tillbaka till 1300-talet (om jag fattar det rätt).
HUR? Miljöombytet är välkommet och med en mer genomarbetad story än 2an så blir det här ett lyft från blysänket som går under namnet Evil dead 2. Nu skall det kanske sägas att torrboll som jag är så passerar mycket av humorn över huvudet på mig (eller också var jag för trött för att nappa på den). T.ex. Den tradiga biten där Ash är den ofrivillige och egoistiske hjälten och sedan mjuknar under första halvan av filmen. Den är ändå underhållande och Ash moderna kunskaper balanseras snyggt i storyn. Här och där (och ett par gånger däremellan) kommer små homage till större filmer; det förekommer t.ex. en referens till Gullivers Resor. På det hela taget blir det en underhållande film som lika gärna kunde ha varit en röjig post-apokalyptisk film om man inte pushat så hårt med Bruce Campbell och komedi-delen.
NÄR? Personen bakom översättingen i den version jag såg var kanske lite överentusiastisk över Dino DeLorentiis inblandning; "Summerian" hade nämligen gått och blitt "Cimmerian". :P
BETYG? 3 övermodiga småkungar av 5 möjliga.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 March 2015 - 01:16

Army of Darkness: The Medieval Dead (1992)

Ashley 'Ash' J. Williams och hans bil har av misstag hamnat i medeltiden år 1300 där Deadites, kommna ur boken Necronomicon Ex-Mortis, hotar folket. Nu är han fast i ett krig mellan Lord Arthur och Duke Henry the Red, och hatad av den vackra Sheila som anklagar honom för hennes brors död samtidigt som Arthur's rådgivare Wiseman tror att Ash är deras sista hopp, vare sig han vill eller ej.

Skräck-fantasy-komedi av Sam och Ivan Raimi (med idéer från Bruce Campbell och Robert Tapert). Sam Raimi's drömprojekt. Raimi ville ge filmen namnet "The Medieval Dead" men kunde inte använda det i USA (men väl i resten av världen där av undertitlen här) och valde därför Irvin Shapiro's "Army of Darkness", antagligen som hyllning till honom då han gick bort under productionen.
Filmen fokuserar betydligt mer på komedi än Evil Dead II, mycket tackvare Ivan Raimi.
Budgeten var $12 miljoner tackvare att Darkman blev en sådan stor succé att Universal gav dem hälften av budgeten. Men det hade också sina konsekvenser då Universal tog över ansvaret för filmen och krävde då att slutet där Ash hamnar i framtiden fick filmas (de de ville ha ett gladare slut, specuellt då Raimi inte ville göra fler filmer i serien) om vilket gjorde att Campbell, Raimi och Tapert blev tvugna att sammla ihop $1 miljon ur egen ficka för att filma ett nytt slut som blev det där Ash hamnar i nutiden. .
Det var inte de ändra problemen Universal kom med. De ville ha en PG-13 och var inte nöjda med den NC-17 den fick (bla. för scenen där Ash halshugger en Deadite) så de skickade filmen på klippning till folk som inte hade arbetat på den (såg ni versionen som är 81 minuter lång så såg ni den) men släppte också en R version som var klippt av Raimi och 87 minuter lång (och senare gjorde Sam Raimi en Director's Cut som var 96 minuter och den jag ser nu). Ett annat problem var att de ville ha en officiell poster där Ash såg ut som en slug hjälte baserad på en berömd tavla och hotade med att inte göra reklam för filmen om de inte fick den.
Jag vet att det pratades mycket om att Sam Raimi ville att AoD skulle kännas självständig från de andra filmerna och att han bestämt inte ville göra fler filmer i serien. Det första kan vara en missuppfatting för jag hittar inget om det men början talar för det. Det andra kan mycket väl bero på Universals misshandling.

Det här var den första filmen i serien jag såg. Jag minns att jag hade lite svårt för den urlöjliga klassisk-komik scenen i mitten av filmen när Bad Ash (en karaktär vi såg redan i förra filmen) blir till. Känns fortfarande förmycket även då jag förstår deras vilja att åter härma komik som The Three Stooges. Hela scenen är mer overklig än vad filmerna annars är med Ash steka fast eller skålla fiender utan att själv bli skållad. Det blir mycket cartoonigt här och fortsätter så.

Enligt vad som nu bara kan kallas för traditionen så börjar filmen med en nyfilmad recap av händelserna i förra filmen som åter ändrar lite i handlingen. :P De visar inte heller klart att Linda är död så många sin ubte hade sett tidigare filmer, inklusive jag, trodde att han skulle rädda henne. Vilket gjorde den något malplaserade sexscenen lite underlig.

Ash är väldigt självisk i den här filmen och svår att gilla ibland. Faktum är att han gör mer skada än nytta. Men han blir bättre sedan även om det är hans fel att så många dog. :P

Ang. slutet där Ash försover sig 100 år så föredrar jag nog slutet som de gjorde sen eftersom de inte hade några planer på att göra en uppföljare så var det här slutet väldigt dåligt om än komiskt. Det var bara för att sabba för Ash då de tycker det är roligt. Men jag tycker nog att lite av en seger förkänade han tillsist. :P

En mycket bra film. Jag önskar lite att Raimi inte hade varit så negativ till att göra fler filmer utan hade gjort fler. Väldigt bra specialeffekter och en bra samling skådespelare med rätt maffig fantastisk musik. Jag vet iallafall att jag älskade filmen när jag såg den och jag tycker fortfarande att den är riktigt bra.

Betyg: 4 mini-Ash klarade sig när Ash krossade den 5:e
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 March 2015 - 08:56

Har inte en aning om vilken av versionerna jag såg, mer än att jag har slutet där han hamnar i nutid, tror dock det var den andra (minns att en Deadite bli halshuggen).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 March 2015 - 17:39

Kollade upp det hela och den AoD jag såg var 81min.

*
 
Evil Dead (2013) [US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
VAD? David och David anländer till en enslig stuga i skogen för att tillsammans med Eric och Olivia göra en gemensam kraftansträngning för att få David syster Mia ren från droger. När Eric av oförstånd råkar väcka något ondskefullt till liv som sätter kurs mot Mia tror alla det är hennes egna demoner som talar...
VEM? Kastar ett getöga på rollistan och fastnar på det vagt bekanta namnet Elizabeth Blackmore. Som det visar sig spelade Syster Marianna i Legend of the Seeker.
VAR? Liksom det mesta Sam Raimi och Robert Tapert gjort de senaste åren så är den inspelad på Nya Zeeland.
HUR? Kanske beror det på att jag aldrig haft någon kärleksaffär med originalet eller inte har några barndomsminnen som blir massakrerade men jag tycker inte det här är dåligt. Jag gillar storyn rakt av (även om den har en och annan detalj som är mindre genomtänkt än annat) och uppskattar att man har ett lite större fokus på mytologin än de tidigare filmerna. T.ex. Kan man ju fundera hur stugan (som tydligen tillhör David och Mias familj) kan ha en lucka med döda djur under sig utan att någon av dem känt till det - visserligen antyds att varken Mia och David varit där på ett tag, kanske är det meningen att vi skall tro att den kommit till mellan deras två sista besök?
Storymässigt så bjuder man på något nytt med hög igenkänningsfaktor for oss som sett originalet. Jag tycker det är en rätt fin balans däremellan, och jag lär väl vara den enda på denna jord som kan tycka det är rätt skönt att slippa Bruce Campbells raljerande enmansshow.
Rent visuellt är det en tjusig film med mycket gore och osmakligheter, även om blodet kanske flödar lite väl mycket ibland. Välgjord men samtidigt också en väldigt rak skräck-film som innehåller ungefär dem ingredienserna som säljer idag.
NÄR? Lite otydligt om det är aktuellt med en uppföljare, men med tanke på att den spelade in tre gånger sin budget så är det kanske inte helt omöjligt att en uppföljare någon gång kommer att ske.
BETYG? 4 fulladdade elektriska köttknivar av 5 möjliga.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 March 2015 - 19:21

Jag föredrar det här slutet på Army of Darkness.



Och här är det betydligt mer vanligt förekommande slutet. Eftersom vi nog inte får se en uppföljande film med original-gänget så är väl det här slutet mer passande. Samtidigt så tycker jag att det andra sluet är mer passande då Ash är otursförföljd och slut måste inte vara lyckliga, speciellt inte i Ash fall. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg, det ska bli intressant att se om man till den kommande tv-serien från Starz, om och vad dom kommer att ta hänsyn till från filmerna.



/\

Här är mitt tidigare omdöme till den senaste Evil Dead-filmen. Hade jag satt ett betyg direkt efter att jag hade sett filmen så hade det nog blivit 3 av 5. När filmupplevelsen nu har fått sjunka in så lutar det mer åt 2 av 5 i betyg.

-

Evil Dead (2013)

Som en vanlig skräckfilm betraktat så är den helt OK. Ser man till aspekten att den här filmen är både en form av nytolkning och en sorts uppföljare till dom tidigare filmerna så är jag lite mera skeptisk. Visst är den sevärd, men jag tycker inte riktigt att man lyckas med att skapa en intressant film utifrån sin "take" på Evil Dead mythos:et.

Det finns flera orsaker. En är att denna film inte riktigt passar in med dom tidigare. Den har en större budget och med det all "state-of-the-art" som man kan täka sig, i allt från själva produktionen till utförandet. Dom äldre filmerna var ju väldigt mycket "vänner som satsar allt på att skapa en film och slutföra hela projektet, kosta vad det kosta vill". Dom har således ett väldigt stort hjärta och struntar rätt mycket i hur själva slutprodukten är och ser ut. Det är säkert därför som många har kunnat ta till sig dom äldre filmerna. Den här filmen känns betydligt mer som en produktion där man hade silverskeden i munnen redan innan man startade. Det blir liksom en markant skillnad när man som mig, ser originalet och denna film dagarna efter varandra.
 
Men kanske mer viktigt är att den inte erbjuder en speciellt tilltalande eller intressant handling. Varken som uppföljare eller nytolkning. Man bryr sig inte om handlingen eller dess karaktärer. En annan sak är att denna film är överdrivet våldsam och blodig. Det känns inte alls passande. Jag hade hört talas om den här biten innan jag såg filmen, men det var till och med så att jag blev förvånad över att den var blodig och våldsam. Och jag vet inte riktigt varför som man valde att gå den vägen, om man trodde att man kunde få till en mer obehaglig och skrämmande stämning på det sättet. I sådant fall så tycker jag att man misslyckades rätt så rejält. Det fanns ett tillfälle i hela filmen då jag skruvade på mig av genuint obehag, det var följande scen. Men det är ungefär allt. Så jag stördes snarare av allt blod och våld än att jag blev chockad, skrämd eller fick ett genuin känsla av obehag.

Tittar vi lite närmare på insatserna framför och bakom kameran så är det väl godkänt rakt av. Regissören Fede Alvarez gör en godkänd insats, men han är ju knappast en ny Sam Raimi. Skådespelarna var alla helt nya bekantskaper och det fungerade riktigt bra faktiskt. Synd bara att karaktärerna inte var mycket att hurra över. Fotot i filmen var bra och jag gillade både musiken och ljudeffekterna. Även om jag tycker att det blev rätt dåligt med dom förvrängda rösterna många gånger.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka faktiskt. Filmen känns mest som en axelryckning. Även om jag stundtals blev underhållen. Det är ju tänkt att den här filmen ska leda vidare till något större. Dels en direkt uppföljare på den här filmen, men det har ju även pratats om att Sam Raimi ska göra en Army of Darkness 2. Så jag vete tusan hur dom har tänkt att allt ska hänga ihop i slutänden. Men jag hoppas i alla fall på att Sam samlar ihop hela kompisgänget igen och gör en till Evil Dead-film medans dom fortfarande har chansen att komma undan med det med hedern i behåll.

Och en liten extra bonus får alla vi som brukar se hela eftertexterna till filmer. För det absolut sista som händer under den här filmens eftertexter är att Bruce Campbell dyker upp som Ash och levererar en av karaktärens många odödliga one-liners. En liten kul vink till fansen och som kanske även kan peka på att något mera coolt är på gång i framtiden.

Edited by Garm, 22 March 2015 - 19:45.