Jump to content

Photo

Någon som redigerar videos?


  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 March 2009 - 14:06

Hej Bullen... höll ja på att skriva, men det vore inte riktigt rätt. Tips, råd och rekommendationer däremot behöver jag. Det är nämligen så att jag är ute efter ett program som är bra att redigera video med. Alltså klippa i existerande filer, lägga till nya och hela det köret. Jag vill ha ett smidigt interface, inte så som VirtualDub är upplagt. Vad jag menar med smidigt interface är att du lägger upp det i flera kanaler och sedan kan flytta det efter behag och göra en snabb preview. Med andra ord, det ska vara enkelt att previewa att bild och ljud matchas rätt.

Jag sitter på Vista så programmet måste klara det OS:et. Finns det några som har tips att dela med sig av här?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#2 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 07 March 2009 - 14:21

Windows Movie Maker :P Inget ont om programmet, ett enkelt program att använda. Gillar man sedan inte Windows Media-filer är det enkelt att konvertera i ett annat program.

Rekomenderar AVS Video Converter 6. Har en mycket användarvänlig redigeringsfunktion med fler funktioner än ovanstående.
Sony Vegas Platinum - Har jag inte installerat än, men verkar ha fått bra betyg från användare. Noterar i filerna att det fanns explosionseffekter att lägga till!! Så jag är sugen att pröva :P

#3 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 07 March 2009 - 14:32

Premiere ska vara ett enkelt program att redigera i, åtminstone enligt vår lärare i Bildkurserna. Finns på PC, och både lärarn och några klasskamrater talade varmt om hur enkelt det var samt hur mycket man kan göra i det. Vet däremot inte hur och var man får tag på det, vad det kostar osv.
*Hockey och superhjältar*

#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 07 March 2009 - 14:52

http://www.debugmode.com/wax/ kanske..?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 March 2009 - 15:01

Final Cut är ett bra program och lätt att lära sig. Finns både Pro och Express version.
Men det är skapat för MAC och jag vet inte om det funkar på PC.
Premiere är också ett bra program som har liknande funktioner som Final Cut, har bara testat det men det verkade enkelt att lära sig, men det kanske beror på att jag har jobbat i Final Cut Express tidigare.

Sen så finns det ju Pinnacle Studio, har ingen aning om hur det funkar, men där finns det ju också olika versioner.

Eller så kollar du här: List of video editing software - Wikipedia, the free encyclopedia om du hittar något som kan passa :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#6 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 07 March 2009 - 15:24

Säger som Georgia: Använd Final Cut om du har en Mac för det är det bästa programmet. Annars är Adobe Premiere ett helt ok alternativ.

Undvik Windows movie maker om du inte har tänkt göra väldigt basic grejer med WMV filer.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#7 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 07 March 2009 - 15:30

Är tveksam till om Mac-tipsen funkar på Sentinels VISTA, men vem har inte missat att läsa första posten så noga ;)

#8 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 March 2009 - 15:33

Då läste du inte min post ordentligt. Jag skrev faktiskt att jag inte vet om den funkar på PC :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#9 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 07 March 2009 - 15:42

Då läste du inte min post ordentligt. Jag skrev faktiskt att jag inte vet om den funkar på PC :P


Jag vi läser väl alla lite dåligt på posterna i mellanåt..som sagt. I natt var en liknande "incident" i Watchmen-speltråden, men ingen skada skedd i någon av trådarna.
Tror ingen av oss vill älta det här i veckor framåt, så SUPER intressant är det inte. Vi drar ett sTRECK över det hela ;)

#10 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 March 2009 - 16:43

Ja det gör vi :) för som du säger. ibland läser man inte på ordentligt och hålla på med bagateller...
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 March 2009 - 17:14

Jag har arbetat med Final Cut Pro - både på Filmvetenskapen och med Student TV och det är exakt ett sådant program som jag är ute efter. Tyvärr har jag ingen Mac så... :(

Jag ska kolla in de andra tipsen och se om något fastnar. Vet ni hur de hanterar olika codecs? Jag har filer i flera varierande filmformat (avi, mpeg, xvid etc. ) som jag vill ska kunna hanteras av prgrammet, utan att jag behöver konvertera om dem innan jag använder programmet. (Att de kodas om när man renderar det räknar jag dock med, men jag vill inte behöva förbehandla filerna innan programmet).

(Har talat med Restles om Pinnacle och hon sa att det just krävdes att man måste konvertera filerna till ett format för användning, så jag har avskrivit det av det skälet.)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#12 Loch Lomond

Loch Lomond

    Lieutenant

  • Members
  • 88 posts

Posted 09 March 2009 - 11:31

(Har talat med Restles om Pinnacle och hon sa att det just krävdes att man måste konvertera filerna till ett format för användning, så jag har avskrivit det av det skälet.)


Det där stämmer inte, har själv Pinnacle Studio 12 och kan dra in både avi, mpeg, xvid i samma spår plus att alla är i varierande storlek.
Det enda dåliga med Pinnacle är att man är begränsad till att ha klippen i ett videospår, musiken i ett ljudspår och vidare men jag tycker det funkar rätt ok ändå.

#13 Restless

Restless

    Captain

  • Members
  • 554 posts
  • Gender:Female
  • Location:Tv-land
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 10 March 2009 - 13:44

Jag har Pinnacle Studio 9 och den vill bara använda mpeg. Men jag hade ioförsig en annan version förut (en av de tidigare) och då funkade avi också. Borde kanske ha sagt det? ;)

Uh, varför är det dåligt? Det gör det ju jättelätt att bestämma exakt vilket ljud och vilken video man vill ha på varenda sekund av videon (och sedan är det två videospår och två ljudspår, but nevermind that ;) ). Jag tycker det är en bra grej.

Edited by Restless, 10 March 2009 - 13:44.

"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#14 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 16 October 2010 - 16:34

Den här är gjord på Imovie... men den är för Mac. Om man har Mac så är den lätt att använda



#15 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 18 October 2010 - 10:30

Jag har använt mig av After Effects och Final Cut Pro. De funkade bra, tycker jag. För närvarande är det Premiere Elements jag har tillgång till. Funkar också, men saknar några funktioner man skulle kunna se som grundläggande.