Jump to content

Photo

Enkla datoranvändare bedrar sig själva


  • Please log in to reply
22 replies to this topic

#1 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 11 August 2009 - 22:22

Har ni tänkt på en sak att enkla datoranvändare bedrar sig själv när de köper en ny dator. En enkel användare som bara har behovet att maila och surfa och skriva behöver ju ingen snabb dator precis. Dubbelkärnig proccesor långt över 1GHz. Detta kommer enkla användare aldrig kunna utnyttja fullt ut när de endast kör små program som knappast tar så många resurser av datorprestandan.
En enkel användare klarar sig bra med en vanlig processor på 1Ghz. Onödigt snabba ramminnen behöver de heller inte. Programmen kommer ju aldrig utnyttjare ramminnet så det börjar upplevas slött. Enkla användare som bara har behovet att nyttja datorn rent praktiskt har redan betalat onödigt dyrt för ett 3d-grafikkort. De spelar ju inte datorspel.

Enkelt folk drar sig lättlurade till reklam av märkesdatorer för sitt låga pris. Men för en prestanda som de aldrig kommer utnyttja till max.
Detta är själva sensmoralen i försäljningsmetoden. Det kvittar att enkelt folk brisar lätt på en värstingdator. Huvudsaken att datorer blir sålda.

Vad anser ni?

#2 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 12 August 2009 - 09:40

Både ja och nej.
Visst är det så att många säkert köper överpresterande datorer - men det betyder ju inte att de är överpresterande för all framtid. Redan idag är ju t.ex. visst webinnehåll ganska krävande och det lär väl knappast minska. Med en 1 GHz-processor och 512 Mb RAM går t.ex. websurfning idag inte helt smärtfritt såvida man inte blockerar material.
Eftersom de dessutom i stort sett blir tvingade till att använda Windows så får de också sitta med resurskrävande anti-virus och brandvägg för att överhuvudtaget kunna använda sin dator.

#3 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 August 2009 - 11:07

Jag håller med Supertreck. Många tänker inte på varför de skaffar en dator och tänker därmed inte heller på vad för sorts dator de ska köpa. Istället låter de andra tänka och numera finsn ofta symboler som säger vilken sorts dator de bör köpa. Gemene man är lat, därför blir det så.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#4 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 August 2009 - 11:56

Gemene man är inte så mycket lat som okunnig och inkapabel att snabbt (eller alls) lära sig det de behöver för att kunnigt kunna bemöta försäljarargumenten.

Att företag försöker sälja så mycket och så dyrt som möjligt är ju knappast nån nyhet.


Ni vet väl förresten vad elektronikbutikerna tjänar mest pengar på? Precis. Att sälja onödiga försäkringar till folk. :angry:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 August 2009 - 12:08

Kind of stepped on my point there. ;) Lathet är exakt vad som okunnighet är.

Ang. försäkringar - nej, det visste jag inte. Men det är fullt förståeligt när man tänker efter. Jag köpte sådana i början, men numera låter jag bli. För jag är snål. Och uppenbarligen mycket vis. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 August 2009 - 14:11

Normalt sett täcks sådana försäkringar de säljer av garantin och/eller hemförsäkringen.

Och nej, jag klev inte på din punkt. Okunnighet är inte detsamma som lathet. Det finns faktiskt folk som inte klarar av att ta till sig teknisk information hur mycket de än läser. Det är inte alls en ovanlig egenskap.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#7 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 August 2009 - 14:25

Jag kan hålla med Supertreck att ibland så blir folk 'lurade' att köpa en värstingdator som dom inte behöver. Men samtidigt så förnyas alla program, sidor på nätet blir mer avancerade och som kräver mer av en dator. På så sätt är de som nu köpt en värstingdator som de egentligen inte behöver ;) säkrade för framtiden och behöver inte uppgradera med mer minne, nytt grafikkort mm.


Ni vet väl förresten vad elektronikbutikerna tjänar mest pengar på? Precis. Att sälja onödiga försäkringar till folk.

Läste en artikel om det för inte så länge sen.
Man har ju garantin, och hemförsäkring och ibland så har väl själva tillverkaren en slags garanti som gäller ett par år för vissa fel.
Bortkastade pengar att skaffa en extra försäkring.
Även konsumentverket brukar ju gå ut med det då och då.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#8 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 August 2009 - 14:37

Och nej, jag klev inte på din punkt. Okunnighet är inte detsamma som lathet. Det finns faktiskt folk som inte klarar av att ta till sig teknisk information hur mycket de än läser. Det är inte alls en ovanlig egenskap.


Jo, det är de i flesta fall. Visst det finns folk som lider av handikapp som inte gör det, men i merparten av folket så handlar det om lathet. De tänker inte genom sian köp, utan går på säljsnack. Givetvis får du tycka något annat, men jag anser det väldigt uppenbart att lathet föder okunskap i merparten av fallet. (Vilket också är den erfarenhet jag har fått från folk som jobbar med försäljning också.)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#9 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 12 August 2009 - 16:12

Både ja och nej.
Visst är det så att många säkert köper överpresterande datorer - men det betyder ju inte att de är överpresterande för all framtid. Redan idag är ju t.ex. visst webinnehåll ganska krävande och det lär väl knappast minska. Med en 1 GHz-processor och 512 Mb RAM går t.ex. websurfning idag inte helt smärtfritt såvida man inte blockerar material.
Eftersom de dessutom i stort sett blir tvingade till att använda Windows så får de också sitta med resurskrävande anti-virus och brandvägg för att överhuvudtaget kunna använda sin dator.


Jo visst. Men
För många år sen hade jag bara en omodern dator på 200Mhz. Själv är jag amatör att mecka datorer. Jag köpte ett modekort för bara 700kr
och ny datorlåda för att modekortet var större. Lät dem i butiken sätta ihop datorn. Priset blev cirka 1700kr. AMD processor var ovanlig billig.
Diskettstation och CD-brännare hade jag redan från den gamla.

Vad hade ett färdigt datorpaket kostat? Inte i närheten 1700kr?

Sen är det ju inte alltid proccessorn det beror på. Hårddisken kan vara boven i dramat, så det spelar ingen roll att sätta in en snabbare processor.
Ramminnet kan vara långsamt. Sånna här små justeringar vart eftersom tänker inte enkla användare. Utan att fundera på om det går att trimma
så köper enkelt folk en ny dator.

Det kan ju finnas vissa avstängda funktioner i bioset. Jag valde att aktivera det mesta i bioset i min gamla dator och XP
startade på cirka halva tiden och var mycket kvickare. Tänk vad folk missar innan dom beslutar att köpa ny datorn.
Bioset är ju bara i standardläge.

Före det hade jag Windows98 och det blev inte så fasligt slöare med XP.
I ganska många år har jag tragits med min gamla dator. För något år sen köpte en ny dator.

Beklagligtvis så är ju inte biosar idag så avancerade när man kollat folks datorer. Där stack den poänglösningen.
Har i varje fall inte sett några avancerade biosar sen flera år sen.

#10 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 12 August 2009 - 17:49

Jo visst. Men För många år sen hade jag bara en omodern dator på 200Mhz. Själv är jag amatör att mecka datorer. Jag köpte ett modekort för bara 700kr och ny datorlåda för att modekortet var större. Lät dem i butiken sätta ihop datorn. Priset blev cirka 1700kr. AMD processor var ovanlig billig. Diskettstation och CD-brännare hade jag redan från den gamla.

Vad hade ett färdigt datorpaket kostat? Inte i närheten 1700kr?


Visst är det så att man får mycket billigare prylar om man sätter ihop det själv. Sen är det ju faktiskt inte något svårt alls att göra det heller, så det är synd att inte fler tar den timme eller vad det nu kan ta att faktiskt sätta sig in i det hela. Jag har alltid köpt separat och satte ihop min första egna dator när jag var 13 år gammal utan några som helst problem.

Sen är det ju inte alltid proccessorn det beror på. Hårddisken kan vara boven i dramat, så det spelar ingen roll att sätta in en snabbare processor. Ramminnet kan vara långsamt. Sånna här små justeringar vart eftersom tänker inte enkla användare. Utan att fundera på om det går att trimma så köper enkelt folk en ny dator.


Ofta är det dessutom innehållet på hårddisken som gör datorn tung. Det finns så mycket potentiell kraft som går förlorad på de flesta köpedatorer när de dras med tunga extraprogram som antivirus etc i kombination med allt spyware/adware och annat skräp den oerfarne användaren skaffar sig.

Jag vill inte låta som värsta *nix-fanboy:en här, men i vissa fall är det helt stört hur mycket bättre en dator fungerar när man gör sig av med windows. Dessutom slipper man alla virus och säkerhetsproblem som många vanliga användare inte förstår ett dugg om. Den vanliga användaren som bara vill kunna surfa och skriva lite ordbehandling klarar sig absolut på de användarvänliga distributionerna, t.ex. Ubuntu.

Och ska man nödvändigtvis köra Windows så kan man faktiskt komma en bra bit i prestandaväg om man bara lär sig lite om god användning och om funktioner såsom defrag.
Lägg till det det faktum att operativsystemet är gratis samt att man kan spara in på komponenter p.g.a. prestandavinsten och så har du redan där en ganska bra summa sparad.

Edited by Noveau, 12 August 2009 - 17:51.


#11 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 12 August 2009 - 19:14

Visst är det så att man får mycket billigare prylar om man sätter ihop det själv. Sen är det ju faktiskt inte något svårt alls att göra det heller, så det är synd att inte fler tar den timme eller vad det nu kan ta att faktiskt sätta sig in i det hela. Jag har alltid köpt separat och satte ihop min första egna dator när jag var 13 år gammal utan några som helst problem.



Ofta är det dessutom innehållet på hårddisken som gör datorn tung. Det finns så mycket potentiell kraft som går förlorad på de flesta köpedatorer när de dras med tunga extraprogram som antivirus etc i kombination med allt spyware/adware och annat skräp den oerfarne användaren skaffar sig.

Jag vill inte låta som värsta *nix-fanboy:en här, men i vissa fall är det helt stört hur mycket bättre en dator fungerar när man gör sig av med windows. Dessutom slipper man alla virus och säkerhetsproblem som många vanliga användare inte förstår ett dugg om. Den vanliga användaren som bara vill kunna surfa och skriva lite ordbehandling klarar sig absolut på de användarvänliga distributionerna, t.ex. Ubuntu.

Och ska man nödvändigtvis köra Windows så kan man faktiskt komma en bra bit i prestandaväg om man bara lär sig lite om god användning och om funktioner såsom defrag.
Lägg till det det faktum att operativsystemet är gratis samt att man kan spara in på komponenter p.g.a. prestandavinsten och så har du redan där en ganska bra summa sparad.


Visserligen precis men.

Det finns ju de butiker som erbjuder Linux. Men hur många är det som skaffar det? Allt är ju som standard med windowsprogram.
Vem känner till kontorsbyggnader som har Linux i datorerna? På något vis så anser inte majoriteten att Linux är ett tillräckligt bra OS
och håller sig kvar på de två från 70-talet.

Vill man ha McDonalds eller lyxrestaurang i datorn är upp till var och en. Men transfettet regerar mest. :o

Medan en enkel person tar det som mest syns. Och det är ju Windowsburkar. Enkelt folk tar det som de sett omkring sig.

#12 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 August 2009 - 19:52

Om man nu bestämmer sig för att bygga sin egen dator, då är det inte frågan om en enkel datoranvändare längre tycker jag, som bara vill surfa på nätet, läsa mail och göra bankärenden. Då kan man lika gärna köpa en dator via erbjudande från de större kedjorna där allt är installerat och klart och sen är det sak samma om de har bättre innehåll än vad som behövs, med de behöver ju i alla fall inte uppgradera sin dator på ett bra tag.

Och att bygga sin egen dator, om man gör det själv eller låter butiken göra det är sak samma, betyder att man helst ska ha ett hum om vad som gäller och vad man vill ha. Och jag tror inte att en enkel datoranvändare har något intresse i att sätta sig in vad som behövs, vilken processor som är bäst, prisskillnader mm och sen försöka sätta ihop allt till en fungerande dator.

För att göra det ska man ha ett intresse av datorer, och de flesta som har det som intresse använder sina datorer till lite mer än surfa och kolla sin mail.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#13 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 12 August 2009 - 21:03

Jag ska säga dig att min far har princip köpt ny dator vart annat eller tredje år. Med konstaterande att han tyckte att datorn kändes slö.
Att ta redan på vad orsaken är förmådde han inte. Kanske hade han glömt söka spionfiler. Kanske hade han en dåligt antivirusprogram.

Likväl så har han inte så många program installerade. Det är ju mysko. En dator kan väl inte plötsligt bli långsam
och upplevas som ett gammalt modekort från 1997 med processor på 166Mhz, 32MB ram?

Trots det så hade jag ungefär samma prestanda i min gamla dator och den var kvickare och inte lika rasslig.
Min far hade lika snabb hårddisk.

Kan det bero på för att jag kör XP Professional och min far XP home?

Edited by Supertreck, 12 August 2009 - 21:04.


#14 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 August 2009 - 21:34

Tror inte att det har någon betydelse vilket XP man kör.
Men för att prestandan ska vara på topp i en dator, så ska man rensa bort onödiga saker lite då och då och köra med AdAware och liknande program är också bra. Plus kolla vad för drivrutiner som körs, kanske det behövs en uppdatering där.

Men efter ett tag så behövs det också en ominstallation av operativsystemet med en total rensning/formatering av hårddisken så att man blir av med en massa skräp filer som kanske inte har försvunnit under en uppdatering eller en enkel ominstallation av något program man anhvänder.

Att köpa en ny dator vart annat eller tredje år pga att man tycker den är slö, istället för att kanske be någon kolla om det kanske behövs mer minne i den eller be någon göra en total ominstallation betyder att personen i fråga är lat och inte orkar bry sig varför den beter sig som den gör och slänger gärna ut ännu mer pengar på en ny dator, som kommer bete sig exakt likadant efter något år.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#15 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 20 December 2009 - 18:55

Varför köpa en traktor när det ändå inte finns någon anledning för en sådan kapacitet?

#16 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 December 2009 - 09:49

Själv vill jag nog köra lite snabbare än 40 km/h på (bredbands-)landsvägarna :P.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#17 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 30 January 2010 - 00:52

Själv vill jag nog köra lite snabbare än 40 km/h på (bredbands-)landsvägarna :P .


Det handlar om datorn kapacitet. Vi får ta det på ett annat språk.

Gamle Hilda i början på 70-talet hade köpt en videobandspelare. Hilda var mycket nöjd med bilden. Efter ett tag hade Matildas videomodell utgått i sortimentet.
Några år hade gått då hennes videobandspelare pajade. Hon gick kollade i butiken men Matilda vill inte ha nånslags värstingmodell vilket alla såg ut som.
Matilda var ju så nöjd med sin primitiva videobandspelare med knappast några finnes än princip bara play och rec

Åh nej tänkte Matilda och såg att följer med en högteknologisk bibel. Jatyvärr fick Matilda släpa hem något som är för mycket för hennes förmåga.

#18 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 30 January 2010 - 22:45

Analogin du försöker påvisa är inte helt solklar eftersom det är stor skillnad i hur avancerad en dator är jämfört med en videobandspelare.

Men man kan faktiskt köpa väldigt enkla datorer för olika behov numera, och det verkar faktiskt som om marknaden har börjat fatta det: de säljs inom olika kategorier som "surf", "kontor" och "spel". Sen är ju tyvärr en dator fortfarande knepig att hålla i schysst skick och det finns fortfarande nån slags förväntan att man ska kunna sköta det själv, något som är synd. För att koppla tillbaks till biljämförelsen: om min bil plötsligt inte skulle klara av att lägga i femmans växel skulle jag inte drömma om att försöka fixa det själv, jag skulle ta den till en bilverkstad. Men när det gäller en dator tänker folk inte likadant - än, får man hoppas. Det är helt enkelt inte lika känt vad man som lekman kan och bör fixa själv med sin dator och vad man bör lämna in den för, som med en bil. Och en årlig besiktning av datorn skulle inte vara helt fel heller :).

Och det är ingen som helst skillnad "bakom skalet" på XP Professional och Home: det är bara ett antal "flaggor" påsagna i Home som gör att alla funktioner inte är tillgängliga. De finns där, men är avstängda. Och ingen av dem borde påverka prestandan.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#19 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 31 January 2010 - 17:58

Men för enkla användare så behövs det ju ingen värstingprestanda för att ha lite kontor och surfa/maila. De flesta som anser sig inte behöva dator
surfar istället på nätet på sin mobil. De anser sig ha så lite behov så att en dator blir en onödig grej som kommer stå och damma.

En mobiltelefon har väl ingen höjdarprestanda precis. En dator skulle ju vara som en stor låda för en liten ärta
Men en häftig mobil kan ju ha samma pris som en billig dator. Är det inte märkligt att en princip 486a i handen är populärare än nutiden prestanda i datorer?

Sen är frågan vilken målgrupp tillverkare vänder sig till. För vanligt kontorsarbete så behöver man inte 4GB ramminne och ett kraftigt 3d-grafikkort.
Dagens datorpaket innehåller det.

Skulle du skaffa en traktor när du vet att en bil klarar av dina behov utmärkt? En bil funkar utmärkt också att spänna fast linor och dra loss saker.
Så länge det inte är för tungt så funkar det med en bil. Den där stora prestandan är inte så väsentlig när man kan klara sig för mindre prestanda.

#20 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 01 February 2010 - 21:33

Sen är frågan vilken målgrupp tillverkare vänder sig till. För vanligt kontorsarbete så behöver man inte 4GB ramminne och ett kraftigt 3d-grafikkort.
Dagens datorpaket innehåller det.


Men sen kan det också diskuteras hur mycket billigare det egentligen skulle bli om man skippade 2 av de 4 GB RAM och nedgraderade grafikkort (om det är en kontorsdator har de relativt sett kassa grafikkort, även om de givetvis kan vara långt överpresterande i vissa ändamål).

Tillverkarna får säkert bättre priser per minne när de köper stora mängder så de där extra 2 GB kanske inte påverkar priset tillräckligt mycket för att motivera en nedgradering. Minne är trots allt en av de stora flaskhalsarna när det gäller datorer som inte är avsedda för spel.

Edited by Noveau, 01 February 2010 - 21:33.


#21 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 02 February 2010 - 00:34

Ett billigt modekort kostar sådär 600 kronor. Sen dvd-brännare för 236kr. Ett grafikkort för 500kr SATA-kabel 50kr
Datorlåda för sådär 400kr. Så behövs bara en processor på 800Mhz. Idag kostar nog en sån troligen 400kr Det räcker för vanligt kontorsarbete surf o mail

Finns det verkligen en så billig stationär dator?

#22 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 02 February 2010 - 08:28

Funkar Windows XP/7 på en 800 MHz-burk?
Och hur mycket RAM tarvar egentligen det senaste Office-paketet?

Edited by Kizmiaz, 02 February 2010 - 08:30.

../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#23 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 02 February 2010 - 13:42

Ett billigt modekort kostar sådär 600 kronor. Sen dvd-brännare för 236kr. Ett grafikkort för 500kr SATA-kabel 50kr
Datorlåda för sådär 400kr. Så behövs bara en processor på 800Mhz. Idag kostar nog en sån troligen 400kr Det räcker för vanligt kontorsarbete surf o mail

Finns det verkligen en så billig stationär dator?


Fast det tillkommer ju kostnad för hårddisk, minne, kringprodukter (skärm, tangentbord, mus, ev. OS)


Funkar Windows XP/7 på en 800 MHz-burk?
Och hur mycket RAM tarvar egentligen det senaste Office-paketet?


Funkar gör det nog - särskilt XP. När XP kom var ju trots allt datorerna inte så värst heta jämfört med idag :).
Dock tycker jag, som jag redan nämnt tidigare, att man bör köra något *nix om man har en så nedbantad dator. Förrutom att man slipper kostnaden för operativsystemet så tar *nix lägre resurser samt sparar kraft eftersom man inte behöver ha antivirus etc. igång (vilket ju ofta är en rätt tung börda för low-specc-datorer.

Själv tycker jag nog att 4 Gb är en rätt bra mängd minne att ha. Operativsystemen kräver givetvis inte att man har så mycket, men ju mer man har desto mer kan operativsystemet utnyttja för att flyta på smidigt. På min laptop med fyra gb minne så lyckas jag inte komma över ca 3.2 Gb minnesanvändning såvida jag inte spelar spel. Då är det med kontorsapplikationer, spotify, firefox, im-klient etc. igång (vilket ju är rätt rimligt att anta att åmnga på kontor just har igång).
Dock klarar man sig givetvis fint på 2 Gb och t.o.m. på 1 Gb (även om det är i lite lägsta laget - särskilt om man måste ha antivirus etc igång.)