Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #6


  • This topic is locked This topic is locked
975 replies to this topic

#26 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 July 2012 - 17:35

Småstadliv 3 (2010) [SE]
VAD? Bygdeoriginalen från hälsingeskogarna är tillbaka och förutom vargproblem och campingbestyr så blommar kärleken fritt.
VEM? Typ samma gång som i de två senaste - med en del nya karaktärer.
VAR? Sverige, det enda land som fått för sig att Hälsingeskogarna ligger i Hälsingland. ;)
HUR? Ett hopplock av sketcher som på något sätt lyckas forma en nästan sammanhängande film. Rolig på sina håll men inte fullt lika vass som sina föregångare, mycket av problemen ligger i att skådespelarna återanvänder manér mellan karaktärerna. Guldstjärna till skådespelaren som spelar "Kenta"; att lyckas springa längre sträckor med tummarna nedkörda i jeansfickorna är skickligt.
NÄR? Den här skulle vara den sista filmen i trilogin men har ändå följts av såväl en fyra som julfilm och inspelning av live-showen. Frågan är hur länge man kan pusha konceptet utan att det blir för urvattnat?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#27 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 July 2012 - 20:00

Chronicle

Betyg: OK+
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#28 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 July 2012 - 00:22

The Amazing Spider-Man (2012)

Peter Parker är en vanlig High School kille som håller sig för sig själv, trakaseras av basketspelaren Flash och är hemligt kär i klassens snyggaste tjej, Gwen Stacy.
Men en dag vänds allt upp och ner när han hittar sin pappas hemliga dokument och minnena av hans föräldrars död dyker upp igen. I hopp om att få klarhet om vad hans pappa jobbade med smyger han sig in på Oscorp för att söka svaren men blir av misstag biten av en genmanuplerad spindel. Då börjar fantastiska saker hända med hans kropp.

Fantastiskt bra, faktiskt. :P
Jag kan klart rekomendera filmen till alla som gillar Spider-Man och superhjältar sålänge de inte är hardcore fans och ogillar förändringar!

9/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#29 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 July 2012 - 12:11

Cargo (2009) [CH] #XC-Mars-2011
VAD? Rymdäventyr av klassiskt snitt med influenser av såväl the Matrix som 2001: A Space Odyssey och post-apokalypsism.
VEM? Musikkompositören heter Fredrik Strömberg, men leker ju lite med tanken på varifrån han kommer - men IMDb har ingen uppgift om det.
VAR? Clarissa tror jag rymdskeppet i fråga heter, den officiella slutdestinationen anges som "Station 42".
HUR? Schweizarna visar att det visst går att göra kompetent rymdfilm här omkring. Trevlig story om läkaren Laura som mönstrar på ett lastskepp för att få råd att bosätta sig i paradiset Rhea där hennes syster redan bor. Trots att det finns luckor som man glider förbi är storyn tight och engagerande. Luckorna är inte av den typen att det förstör upplevelsen som helhet. Kanske är kärlekshistorien mellan Decker och Laura filmens kanske vekare del, den gör filmen varken bättre eller sämre och tillför inget driv i storyn. Det finns inga namn i rollistan som är bekanta för mig, men det gör ju inte skådespelarna mindre stabila. Visst syns det tydligt i många scener att cgin är just cgi - men det är ändå snyggt gjort och över lag en snygg design på hela produktionen. När eftertexterna börjar rulla funderar man lite över etik och moral hur människor behandlats i Rhea-frågan och huruvida den lilla flickans föräldrar kommer inse att deras dotter inte finns i Rhea eller om systemet helt enkelt simulerar hennes närvaro där. Frågor som tex the Matrix i all sin action-härlighet aldrig riktigt lyckades ställa. "Cargo" är en film av den gamla skolan - i likhet med mycket sci-fi från tex 70/80-talet så vill man faktiskt ha ett starkt underliggande tema där scifi-delen blott är fonden och inte drivkraften. Och det är kanske dess stora styrka.
NÄR? Jag hade gärna sett en uppföljare på den här, både om kampen efteråt och för att veta mer om händelserna som ledde till utvandringen till Rhea.

Edited by XC, 05 July 2012 - 12:12.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#30 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 July 2012 - 08:04

VEM? Musikkompositören heter Fredrik Strömberg, men leker ju lite med tanken på varifrån han kommer - men IMDb har ingen uppgift om det.

Tja, jag kommer bara på ett land som kan vara ursprung till ett sådant namn. En snabb efterforskning visar också att det finns mer än en som heter så i det ifrågavarande landet. Inget tycks i alla fall tyda på att det är den Fredrik Strömberg som jag känner till.

#31 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 July 2012 - 10:00

Hade lite problem med nätet igår och hade inte möjlighet att gräva i det. Hittad en sida på nätet som heter "Short Film Central" där ham finns med för en annan film "Halbschlaf" och där anges han faktiskt som svensk. :) Men det är inte mycket information som går att hitta.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#32 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 July 2012 - 02:06

The Incredible Hulk (1977)

"Mr. McGee, don't make me angry. You would not like me when I'm angry!"

Dr. David Bruce Banner förlorade sin fru i en bilolycka för 11 månader sedan då han inte kunde få upp bildörren och rädda henne från den brinnande bilen. Sedan dess har han varit besatt i att hitta hemligheten bakom den övermänskliga styrka som vissa kan få under kriser och ta reda på hur man kommer åt den. Efter att av ren tur kommit på att Gamma strålning är lösningen bestämmer han sig för att testa på sig själv och se om hans kan höja sin styrka men något går fruktansvärt fel och hans DNA bombaderas av strålning många gånger högre än planerat. När han blir arg förvandlas han nu till en stor grön hulk men minns inget efter han blivit sig själv igen. Tillsammans med barndomskamraten och kollegan Dr. Elaina Marks måste han nu luska ut vad som har hänt och om det går att lösa samtidigt som journalisten Jack McGee snokar efter en story.

Löst baserad på Marvel-karaktären The Hulk. Första Pilotfilmen till TV-serien vid samma namn, och visades faktiskt på Bio i vissa länder. Jag tror det kan vara första gången jag ser den.
Uppenbarligen lika inspirerad av Frankenstein som Marvel karaktären. Framförallt scenen då Hulken träffar den lilla flickan vid sjön. Filmen påminner faktiskt en hel del om klassiska kräckfilmer både handlingsmässigt och hur den är uppbygd.
Intresanty fakta: Arnold Schwarzenegger ville ha rollen som Hulken men fick den inte då han ansågs inte vara tillräckligt lång.
Hulken's peruk är gjord av färgat Jak-hår.
Den avanserade sminkningen tog så lång tid att efter pilotfilmerna och ett par avsnitt så bytte de den mot en enklare.
Första förvandlingen var betydligt snyggare här än i TV-serien. Bra skådespeleri av bla Martha Rodgers Susan Sullivan.
Intresant att McGee var orsaken till Elaina's död och det faktum att David fick fly då Hulk fick skyllen för hennes död. Faktum är att McGee var skylldig till hennes död då han välte ut en behållare av syra som rann till explosivt ämne.
Väldigt bra regiserad. Speciellt början med tillbakablickarna om David's liv med sin fru och slutet när Elaina dör i Hulkens famn efter hon erkänner att hon älskar honom.
En väldigt sorglig och tragisk film som blev starten till en lika tragisk TV-serie som fick ett minst lika tragiskt slut.
Lite långsam men bra. Samt givetvis musiken, som den nu ikoniska "The Lonely Man".

7/10


Return of the Incredible Hulk: Death in the Family (1977)

Påväg till ett nytt forskningslab träffar Dr. David Bruce Banner på den handikappade sjuka unga kvinnan Julie Griffith och får jobb på hennes farm. Snart börjar han misstänka att något inte stämmer och att Julie sakta men säkert blir förgiftad. I sitt försök att ta reda på vem och varför hamnar han i trubbel och det dröjer inte länge innan hans stora gröna alterego Hulken gör entré igen. När Hulken börjar synas så dröjer det inte länge innan journalisten Jack McGee kommer dit i hopp om att hitta Hulken och sin livs story.

Andra Pilotfilmen som sedan kliptes ner till vanligt avsnittslängd efter serien blev upplockad. Även den här är uppenbart inspirerad av Frankenstein som t ex när Hulken hittar ett fyllos kampingplats där han blir bjuden på mat och dryck.
En intresant sak är att här råkar Hulken av misstag alvarligt skada någon vilket jag inte minns inträffat i TV-serien.
Intresant story med en kall Svarta Änkan och hennes hantlangare som mördar rika män hon gifter sig med så hon kan ärva allt. En annan intresant sak är att Julie får se David bli Hulken och hon samt fyllot vet om att han är Hulken vilket typ aldrig händer i TV-serien då de för de mäst dumma ursäkterna alltid missar förvandlingen även om den händer mitt framför dem.
Bäst var klart när Hulken slogs mot Brunbjörnen och kastade den 20 meter bort som om den var en docka.
Slutet var avslutande då man inte vet om David blev botad och Hulken tros vara död. Uppenbarligen för de inte var säkra på att det skulle bli någon TV-serie.
Mycket bra och underhållande. Även då TV-serien är bra så håller de här två filmerna en högre kvalitet och är snäppet mörkare.

7,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#33 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 July 2012 - 12:12

Intresanty fakta: Arnold Schwarzenegger ville ha rollen som Hulken men fick den inte då han ansågs inte vara tillräckligt lång.

Richard Kiel var där emot tillräckligt lång, men inte tillräckligt musklig. Tror dock att det i piloten faktiskt är han som är Hulken i några scener som spelades in innan de kom på det.

#34 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 July 2012 - 14:48

Det stämmer. Kenneth Johnson's son David tyckte att Hulken var för klen. Men Richard Kiel var OK med det då linserna var plågsamma och han var alergisk mot sminket, tror jag.
Men Hulken har trotts det väldigt små muskler i början. Senare i serien så blir de därimot riktigt stora.




The Woman in Black (2012)

Advokaten Arthur Kipps anländer till en liten Engelsk by för att sälja den närliggande Herrgården Eel Marsh House, som ligger på en stenig ö vars väg översvämmas när det blir flod. Snart upptäcker han att han är långt ifrån välkommen till byn som terroriseras av en mystisk kvinna i svart.

Filmatisering av Susan Hill's bok vid samma namn. The Woman in Black är den första riktigt stora filmsatsning under den nya Hammer bannern sedan återuppståndelsen 2007 och den ska visa att de kan hålla den standard som företaget en gång hade. Och visst gör den det. Det här är verkligen som att se en av Hammer Horrors klassiska skräckfilmer från 50-70-talet. Jag ser mycket fram emot de nya skräckfilmer och thrillers de ska producera nu hedanefter. För att inte säga uppföljaren The Woman in Black: Angels of Death som Susan Hill själv hjälper till att skriva.
Det var längesedan jag såg en sådan kuslig och välgjord skräckfilm. Det är uppenbart att de nya innom Hammer vill göra skräckfilmer av högsta klass. Faktum är att jag kan igentligen inte hitta något fel med filmen.
Slutet var väntat och väldigt mycket pga The Ring då jag väntade mig att the Woman in Black inte ville sluta. Fast kanske hade det att göra med att jag visste att en uppföljare var på G. Själva slutscenen är den typen jag vanligtvis avskyr men nu blev det ett bitterjuvt slut istället som inte var så farligt då där fanns en possitiv del till den.
Daniel Radcliffe var väldigt bra i huvudrollen trotts att man tycker han borde vara för ung för rollen.
Mycket bra, kuslig och obehaglig film som jag klart kan rekomendera till alla som gillar skräck/spökfilmer.

9/10

Edited by Crusader, 07 July 2012 - 23:22.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#35 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 08 July 2012 - 10:23

Mission: Impossible 3 (2006)

En godkän actionrulle, men liksom förra filmen saknar jag känslan från första filmen. Dock är denna en mer värdig uppföljare än tvåan och fyran ska tilläggas.
Teamet i denna film tycker jag var otroligt blekt där enbart Tompa och Rhames fick till det. Rhys Meyers var en skuggfigur som gjorde ett uselt försök till amerikansk dialekt - hallå, vad var meningen med det? Varför inte prata engelska då du uppenbarligen inte behärskar dialekter? Hoffman och Fishburne var stabila, men ändå fattades något för att det skulle bli spännande. En förklaring var att det var alltför mycket fokus på Ethan och hans kärlek som drog ner tempot och alla dessa stråkar blev lite för mycket. Det och det bleka teamet drog ner filmen imo.

Area 51 (2011)

Herregud, vad var detta för något? Ok, SyFy:s signatur fanns där, men till skillnad från vissa andra filmer som förbereder en lite mer på vad som komma skall så bjöd den här på en obehaglig överraskning i form av en riktigt usel film. Låg budget, ja visst, men nog kan man leverera bättre resultat än denna. Om inte annat kanske man kan få till en liten glimten i ögat. Men här får jag känslan av ett seriöst (haha) försök att göra en mismatch av Alien, The Thing och lite annat smått och gott och resultatet blir bara en oaptitlig soppa.

Något förvirrande då en till film med samma titel och samma premiss av Oren Peli är på g. Förhoppningsvis blir den mer intressant att se. :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#36 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 08 July 2012 - 20:17

Tyrannosaur (2011)

Lågmält berättad film utan större utsvävningar, och utan att behöva berätta allt för oss om de två karaktärerna Joseph och Hannahs tidigare liv och erfarenheter. Vi förstår ändå. Mycket bra spelat av Mullan och Colman. Utan dem vete sjutton hur resultatet blivit. De fångar mitt intresse och jag vill så gärna veta att allt ordnar sig för dem, att allt blir bra igen. Men det här är ingen Disney-film och vissa scener får en att sätta sig käpprätt upp i soffan av överraskning. Didn’t see that coming. Lågbudget, men Considine och hans team får till ett bra foto och stämning i filmen. Tilläggas ska att Considine, mer känd som skådespelare i bl a Red Riding (1980), även skrev manus till denna film. Och visst kunde manuset kanske putsats till lite på vissa ställen och vissa scener tajtas till, men överlag är det en kompetent produktion och värd att ses.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 July 2012 - 18:15

Starship Troopers (1997) [US]
VAD? Rymdaction löst baserat på Robert A. Heinleins bok med samma namn.
VEM? Paul Verhoeven filtrerar skickligt Heinleins förlaga till en underhållande film. I rollistan så finns Casper Van Dien (från bla RHIs "Tutancamuns Förbannelse"), Neil Patrick Harris och alltid lika stabile Michael Ironside.
VAR? Inspelad på en del intressanta platser i Kalifornien och Södra Dakota. Utspelad i en framtid som inte är helt nära.
HUR? Bra story, överlag intressanta karaktärer och man bygger upp det hela riktigt bra. Rekvisitan ser bitvis aningen billig ut men det bidrar bara till filmens charm. Personligen tycker jag det är lite trist att man avlivar Dizzy. De bästa inslagen i filmen är faktiskt propagandafilmerna som sprängs in här och där - men just taglinen "Do you wanna know more?" blir lite tradig efter ett tag. Kärleksintrigen mellan Rico, Carmen och Zander känns väl inte helt nödvändig för filmen.
NÄR? Eftersom jag inte minns Starship Troopers 2 med någon större värme kommer jag hoppa över den och gå rakt på Starship Troopers 3.

*

War Horse (2011) [US]
VAD? Episkt krigsdrama beskådat från en hästs synvinkel.
VEM? Steven Spielberg tackade tydligen nej till en del film för att göra den här filmen.
VAR? Utspelar sig i ett typ 100 år yngre Europa, några få andetag innan det första världskriget bryter ut.
HUR? Vi skall vara ärliga - det här är inte en typ av film som jag ser på eget bevåg. För min del räckte det att läsa synopsis för att rata filmen. Men nu har jag sett den iaf. Och hur mycket det än plågar mig att erkänna det så är den bättre än väntat. Spielberg fångar tidsandan väldigt bra och story-mässigt så funkar häst-perspektivet riktigt bra (men det finns ju en del saker som är direkt magstarka att ta till sig när det gäller vänskapen till den svarta hingsten i filmen). Man känner också igen hans hantverk, det emotionella effektsökeriet (speciellt i slutet av filmen) är lite av hans signum. Den blir lite lätt gråtmild på slutet, men det står man ut med. Lyckas behålla tittarens fokus rakt igenom, även om jag personligen kanske inte blir så gripen och engagerad som det antagligen är tänkt att jag skall bli. Ingen film jag kommer se om, men ändå trevlig att ha sett.
NÄR? Herrejisses gott folk - inser ni att det snart är 100 år sedan första världskriget bröt ut?

Edited by XC, 09 July 2012 - 18:19.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 July 2012 - 10:19

Patrioten / Patriot, the (2000) [US]
VAD? Ett historiskt drama med Amerikaner-är-bäst-ingen-protest-tema. Med viss ironi konstaterar man att regissören och två av de mer ledande rollerna inte är amerikaner...
VEM? Mel Gibson, Heith Ledger och Jason Isaacs regisseras av Mr Special Effekt (dvs. Roland Emmerich).
VAR? Amerikanska frihetskriget är plattformen för denna historia som är rätt gångbar i de flesta epoker.
HUR? När den här skulle upp på bio så ratade jag den, av fler anledningar men mest av att det kändes som en film för klubben för inbördes beundran. Storymässigt är den helt OK, välskriven och man vågar sig rentutav på att påvisa att skillnaden mellan "Amerikaner" och "Engelsmän" inte är så stor. Den är bitvis rätt gråtmild, och har man någonsin funderat på att kasta en Oscar efter en 8a-åring så misstänker jag att Skye McCole Bartusiak ("Susan") antagligen kvalat in på träfflistan, tjejen har inte många scener, men är riktigt vass i dem hon har. Mel Gibson kör på i de spår han plöjt upp tidigare och ger oss en stabil Benjamin Martin, roligast är väl kanske att se Heith Ledger i en rätt tidig roll. Den är riktigt övertygande visuellt och med både en och två scener som är riktigt snygga (Benjamin vs. Tavington på slutet t.ex.). Den blir - kanske med rätta - aningen Patriotisk (och visst emotionellt effektsökeri sysslar man med också) på sina håll men inte så pass mycket som jag befarade.
NÄR? Lite personlig trivia: nämnde för en bekant att jag ville se den här och denne skickade senare ett mejl om att den skulle gå på TV3. Kanoners; eller skulle kanske varit det om jag kommit ihåg att ställa timern på inspelning. Andra gången kom jag ihåg timern men nån f.d. sångerska av de större formaten kastade in handduken på ett hotell i Staterna och huxflux hade jag Bodyguard och inte Patrioten inspelad. Förra veckan var dock jag och TV3 helt i synk men varandra.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#39 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 July 2012 - 18:38

Starship Troopers 3: Marauder (2008) [US/ZA/DE]
VAD? Rico och det mobila infanteriet fortsätter oförtrutet vara skyddsbarriären mellan Jorden och Krypen från Yttre Rymden.
VEM? Casper Van Dien är tillbaka, Jolene Blalock har en större roll och utöver det en del vagt bekanta namn.
VAR? Yttre rymden någon gång i framtiden.
HUR? Hmm. Undrar om det är så att special effekterna är medvetet lite sunkiga... Det slog mig nu vid omtitten - speciellt den här filmen - att man kanske medvetet försöker få in en takt och ton som skall minna om de äldre sci-fi filmerna från 60-talet. Kanske därför greenscreen-arbetet är så pass påtagligt? CGIn känns så pass oavslutad? Fortfarande så är det inblicken i själva federationen som är storyns styrka, den nästan omedelbara spliten mellan Rico och Dix känns krystad och konstruerad. Hyfsade insatser av skådespelarna, även om Blalock kanske inte riktigt fyller ut sin roll.
NÄR? Slog mig idag hur coolt det vore med en film där militärstaten inte består av militärer utan Greenpeace-aktivister...

Edited by XC, 11 July 2012 - 18:38.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#40 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 11 July 2012 - 21:12

Åh, Starship Troopers - har bara sett den första som jag tyckte var skön underhållning. Vill också se de andra!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#41 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 July 2012 - 21:57

Trean är nästan lika bra som ettan, tvåan något sämre dock... Minns vagt om att jag inte var sådär över hövan imponerad av dialogen bla - men mest led den nog av att ingen från första filmen återvänder till tvåan.

Mina gamla omdömen om du vill läsa på:
1:an, 2:an och 3:an.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#42 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 July 2012 - 16:32

Atlantis, the Lost Continent (1961) [US]
VAD? Slutet på början (eller början på slutet) av den främsta symbolen för mänsklighetens uppgång och fall.
VEM? Inga direkt bekanta namn i roll listan - men jag kände faktiskt igen John Dall och insåg vid en snabbkoll att han står med på rollistan för en av de stora klassikerna: (Stanley Kubricks) Spartacus.
VAR? Grekland och Atlantis under antiken.
HUR? Rätt kuligt äventyr av 60-tals snitt, storyn i sig lider lite i dagens ögon för det lite sega berättartempot men tjänar in mycket på att begränsa sig och inte flyta ut för mycket. Demetrios+Antillia-intrigen är lite illa skriven, det sade bara vips så var hon hals över huvud förälskad typ, men det går att leva med.) Snygg och övertygande rent visuellt och många av miniatyr-effekterna är direkt läckra. Huruvida de är gjorda specifikt för denna film eller inte låter jag vara osagt. (På imdb talas om att man gjort en del inlån av budgetskäl och här och där syns dem rätt tydligt). Helt klart en film som det är trevligt att sett.
NÄR? Fyndad medan jag läste på om en annan film. Jag har väldigt svårt att motstå en film med "Atlantis" i titeln...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#43 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 July 2012 - 21:16

Åh, Starship Troopers - har bara sett den första som jag tyckte var skön underhållning. Vill också se de andra!

Trean är nästan lika bra som ettan, tvåan något sämre dock... Minns vagt om att jag inte var sådär över hövan imponerad av dialogen bla - men mest led den nog av att ingen från första filmen återvänder till tvåan.

Mina gamla omdömen om du vill läsa på:
1:an, 2:an och 3:an.

2:an är en helt annan typ av film. Mer åt "The Thing" hållet än den action-film som 1:an var. Men jag tyckte ändå den var rätt OK. 3:an har jag inte sett än men har länge tänkt se.



He Knows You're Alone (1980)

Ray Carlton är en seriemördare som bara dödar kvinnor som snart ska gifta sig, och han har hittat sitt nästa offer: Amy Jensen, en ung tjej som ska gifta sig men är osäker på om hon gör det rätta mycket pga sitt ständigt skämtande ex, Marvin.
Samtidigt jagar den desperare polisdetektiven Len Gamble honom då Ray's första offer var Len's fästmö på deras bröllopsdag.

Klassisk B-Slasher och Tom Hanks' debutfilm.
Jag kan inte låta bli att skratta när titelsekvensen är samma som i "Nakna Pistolen" filmerna. :P Eller då de uppenbarligen har gjort en rip-off av Halloween's main theme.
En sak som verkligen stör mig är alla kareaktärernas syn på trohet. Alla i filmen som är i något form av förhållande är otrogna och dessutom väldigt öppet. Det hela behandlas i filmen som något självklart som alla gör och borde göra. Allt från när en tjej öppet typ säger "Hejdå, nu ska jag iväg ha sex med min lärare så att jag kan få ett A i betyg." och tjejen vars mord startade det hela (då hon troligten hade ett hemligt förhållande med Ray) till när Amy övertalar en av sina vänner att vara otrogen irriterar mig och får mig att sucka. Kanske mycket av det beror på mitt starka förakt mot otrohet men här går det klart till överdrift. Har manusförfattaren den skruvna tanken att det är så det går till bland ungdommar eller var det verkligen så på 80-talet att alla var otrogna och hade sex med alla de kunde?
Hur som helst så blir resultatet att jag inte bryr mig om någon i filmen utom möjligen Marvin som blev dumpad för att han var borta en sommar och dessutom jobbade på ett bårhus.
Ett annat problem är att filmen är dum. För en seriemördare som bara dödar unga brudar så mördar han en jäkla massa annat folk på vägen utan orsak. En seriemördare byter inte MO sådär. Men det här är trotts allt en 80-tals Slasher och försöker inte vara något annat så man ska väl inte försöka se logik i det hela.
Slutet där Amy istället ska gifta sig med Marvin och nsedan blir anfallen av Phil var dåligt och typiskt för en sådan här film. Oftast ska de scenerna ignoreras och ses mer som ett skämt eller mardröm och det är så jag väljer att se det. Själva slutet med att hon lyckas låsa in mördaren var lite oväntat tamt då man väntar sig att mördaren ska bli dödad och det känns som lite antiklimax då man väntar sig att han ska komma lös och fortsätta men det aldrig händer.
Helt OK Slasher. Man får typ vad man väntar sig.

6,5/10

Edited by Crusader, 15 July 2012 - 00:38.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#44 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 July 2012 - 00:38

The Texas Chainsaw Massacre (2003)

Året är 1973. En grupp ungdommar är påväg hem efter en resa till Mexico för att köpa Marijuana. Påväg genom Texas plockar de upp en väldigt shockerad flicka vilket blir början på en mardröm de aldrig kommer glömma, om de överlever.

Remake av klassikerna som shockerade världen och, precis som orginalet, väldigt löst inspirerad av seriemördaren Ed Gein och de mord han begick. Precis som orginalet så försöker den påstå att den är baserad på verkliga händelser.
Jag var rätt säker på att jag inte hade sett den här innan men jag känner ändå igen mycket och tillsist inser jag att jag har sett den ändå. Orginalet har jag inte sett, det vet jag iallafall. Därimot så har jag tyvärr sett Return of the Texas Chainsaw Massacre, en av tidernas sämsta filmer någonsin. Där har Leatherface blivit transvestit, klär sig i klänning, har ett kvinno-skinn-ansikte som han sminkar, och mobbas av de andra då han blir sur om de inte säger "hon" år honom. Och så hintas det om att han är en utomjording.
Vad ska man säga. Både regi och manus är dåligt. De mäst underliga och korkade sakerna händer, alla svär helatiden och beter sig underligt. En av de kjonstigaste och sjukaste grejerna var tjejen som hade gömt en stor pistol mellan sina ben så hon blödde.
Allt är inte dåligt. Jessica Biel är het som alltid. :P Och atmosvären är rätt bra gjord likaså fotot. Filmen är väldigt smutsig (lite väl ibland). Och det är ibland svårt att förutse vem som ska dö härnäst.
Men för det mästa så är filmen rätt dålig även om den blir betydligt bättre mot slutet när bara Jessica Biel är kvar. Slutet var lite underligt men överaskande lyckligt även om jag hade velat se mer av ett slut på Leatherface.
Finns säkert de som gillar den här typen av film men jag är inte en av dem.

4/10


The Pianist (2002)

Pianisten Wladyslaw Szpilman och hans familj lever i Nazist-okuperade Polen. Först börjar det med små regler för Judar men efter hand blir saker värre och värre.

Baserad på självbiografin vid samma namn av den riktige Władysław Szpilman som handlar om hur han överlevde de hårda åren då Nazisterna styrde Polen. Filmen följer boken väldigt nära.
En film som ger en väldigt trogen bild av en av världens mörkaste parioder, ur en Judisk synvinkel. Det är uppenbart att de, till skillnad av många andra filmer, inte vill mildra händelser utan visa just hur hemskt och grymt det är. Trotts att det här är sant, trotts att det finns bevis för att alla de här hemskheterna och många fler hände i de Judiska getton, så är det så svårt att förstå. Det känns överdrivet och overkligt just för att det är så svårt att förstå att dessa hemskheter faktiskt hände i modern tid. Folk som dödas utan vidare bara för de var handikapade, ställde en fråga, inte flyttade sig snnabt nog, inte dansade när en Nazist sa till dem, inte såg bra ut osv. Eller som bara blev dödade för de kände för det. Barn som blev ihjälslagna för de stal mat. Fult med lik på gatorna. Rika Judar som bli poliser åt Nazisterna (eftersom Nazisterna inte ville göra smutsjobbet själva) för att rädda sig själva och begår nästa lika hemska handlingar som de andra och skämtar om det.
Hemskast blir det när alla utom 60000 (som behålls som arbetare för de hårdare jobben) av den halv miljon som bode där skickas till Koncentrationsläger
Adrien Brody är bra som alltid. Speciellt mot slutet då han under ett helvetiskt år som stadens sista Jude gömmer sig i ruinerna och letar mat.
Men där finns även en ljusglimt. När träffar den Tyska officeraren Wilm Hosenfeld som höll honom gömd och gav honom mat. Wilm Hosenfeld blev en hjälte i Polen då han räddade flera Polacker och Judar. Tyvärr så dog han i ett Ryskt krigsfängelse 1952, troligen efter tortyr, trotts försök från Polen och Judarna att få honom frigiven.
Mycket bra och gripande film. Speciellt då det inte handlar om en hjälte eller fighter utan en vanlig rädd man som kämpar för sin överlevnad.

9/10



Anaconda 3: Offspring (2008)

Läkemedlesföretaget Wexel Hall, sponsrat av den döende affärsmannen Murdoch, som är ökänt för sina oetiska expriment har lyckats göra ett universalt helande serum från de Blood Orchid som forskarteamet tog hem från Borneo. Men serumet visar sig vara giftigt för däggdjur och muterar test-Anacondan till ett stort agressivt intelligent monster.
När Anacondan och en hona rymmer från det hemliga labbet i Rumänien anlitas den tuffe tjuvjägaren och Legosoldaten Hammett för att leda gänget Legosoldater som med den ledande forskaren Dr. Amanda Hayes's hjälp ska döda dem innan de kommer ut i befolkat område. Han är speciallist på ett hitta och döda stora djur. Och Jätte-Anacondor är hans speciallité.

Uppföljare till Anacondas: The Hunt for the Blood Orchid. Första av 2 TV-filmer filmade back-to-back. Förvånandsvärt blodigt och splattrig för att vara en TV-film.
Bra grupp bra skådespelare. Men varför står David Hasselhoff som huvudroll när han bara är med i halva filmen?
Rätt bra gjord på många vis även om det är lätt att missa med alla de dåliga sakerna. Manust var rätt bra men regin är tveksam. Musiken skiftar mellan att vara bra och låta billigt konstgjord.
Ormarna var något av det sämsta jag någonsin har sett. De såg ut som livlösa gummiormar eller de monster-dockorna de gjorde till filmer på 50-talet. Antingen använde de världens sämsta CGI eller så använde de leksaksormar när de gjorde de specialeffekterna. Väldigt underligt då alla de andra specialeffekterna i filmen faktiskt är riktigt bra gjorda.
Sedan när kan en Anaconda spotta syra??? Fast sedan har jag aldrig sett en Anaconda spetsa folk med sin svans förr heller. :P
Grejen med att Aanacondor inte ska kunna se folk om de är insmorda i gyttja tycker jag låter lite väl otroligt, och väldigt stulet från Predator-filmerna. Och har verkligen Anacondor gul-vitt blod?
Men filmen var rätt OK ändå. Överaskande att Hammett var en stor skruk.
Gillar man lågbudget monster-filmer och har överseende för dåliga specialeffekter så är det här en film att rekomendera.

6,5/10



Anacondas: Trail of Blood (2009)

Ett nytt serum har utvecklats baserat på de muterade Anacondor som läkemedelsföretaget Wexel Hall hade skapat. Det får Anacondor att genast läka sår och växa ut avhuggna lämmar, tillochmed huvudet. Men Murdoch tror att han har blivit lurad av forskaren och skickar en grupp lönnmördare efter honom med order att också döda Amanda Hayes då hon vet förmycket.
Amanda har spenderat senaste tiden med att hjälpa den lokala polisen att leta efter det gömda labbet och förstöra de Blood Orchid, Anacondor och expriment som finns där innan de orsakar mer skada. Men det hela kopliseras när det visar sig att några arkeologer är i skogarna och letar efter gammla ruiner samtidigt som en jätte-Anaconda härjar.

4:e och sista filmen i serien. Direkt uppföljare på förra filmen och spelades in back-to-back med den.
OK, det här är lite löjligt. Jag köper mycket men att ett serum som får huvuden att växa tillbaka är inte bara löjligt, det är omöjligt också. För det första så skulle all information i hjärnan raderas. För det andra så borde det inte gå att koppla samman så alls. Och för det tredje, borde det inte vara huvud-delen som växer ut en ny kropp istället?
Och ha ormen i en vanlig stålbur när den tidigare bröt sig genom glas som skulle vara nästintill oförstörbart? Sedan är det konbstigt att en desperat döende man skulle anställa en ensam forskare i en liten koja u skogen istället för att anställa världens bästa och skapa ett nytt hemligt labb med den nyaste tekniken.
Början är riktigt usel. Som om de båda filmerna igentligen var ett ända långt manus och slutet på förra samt början på den här snabbt skrevs till för att skilja dem åt.
Namnet är rätt dumt. Förra filmen hade 2+ Anacondor men hetter Anaconda, den här har 1 Anaconda men heter Anacondas? Fattar de ens meningen med S:et i slutet? Ärligt talat så är jag osäker på om det ens är en Anaconda i den här filmen för den ser då inte ut som en.
Sedan är där en massa oförklariga saker som lägret med dödade arkeologer, som inte såg ut att ha blivit dödade av en Anaconda, där kropparna bara försvann.
Jag fattar inte hur det kan vara samma manusförfattare och regisör som gjorde förra för även om den inte var ett mästervärk så var den betydligt bättre än den här och hade iallafall en storry. Den här är bara en röra av halvdana actionsekvenser. Även om den är lite bspännande ibland så håller det verkligen inte. Och budgeten måste ha varit mindre för inget imponerar här precis. Och vissa scener är idiotiska som när en killer börjar springa mot Anacondan med en revolver för att offra sig och rädda 2 främlingar. För att inte tala om killen som låter Anacondan döda honom för att sakta ner den. En annan dum, men rolig, scen var killen som trodde han skulle dö och sätter igång 2 granater bara för att sedan inse att Anacondan låter honom vara och spränger sig helt i onödan istället. :P
Filmen hade en viss underhållning men för det mästa så var den usel. Och slutet var onödigt dåligt med tanke på att det här skulle vara sista filmen.
Gillar ni monster-filmer och har låga krav så se den här, men annars kan ni likaväl strunta i den.

4,5/10

Edited by Crusader, 15 July 2012 - 03:02.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#45 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 July 2012 - 16:33

Big Bounce, the (2004) [US]
VAD? Romantisk soppa maskerad som "alla lurar alla"-komedi.
VEM? Bl.a. Morgan Freeman, Charlie Sheen och Sara Foster tyckte det här verkade som en bra idé. Och det var det säkert på pappret också.
VAR? Inspelad och utspelad på Hawaii.
HUR? Med ett riktigt manus hade det här kunnat vara riktigt bra, nu lyckas man inte hålla fokus på rätt saker utan relativt ointressanta scener staplas uppe på varandra och blandas ut med på tok för många "jippi vi filmar på Hawaii"-scener. Utöver det så kommer "twisten" på slutet (dvs. att alla mer eller mindre lurar alla) som ett lågt pris från Glocalnet. (Trots det så är det just mot slutet den börjar ta sig). Skådespelarna försöker sälja filmen, flertalet gör riktigt bra ifrån sig men mer än ett par, tre, leenden lyckas den inte åstadkomma.
NÄR? Remake på en film från 1969. Undrar om man vågar sig på originalet?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#46 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 15 July 2012 - 22:06

Lockout

Don't get me wrong, it's a dream vacation. I mean, I'd go into space, I'd get inside the maximum security nuthouse, get past all the psycho's, save the president's daughter, if she's not dead already. I'm thrilled that you would think of me.

3/5

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#47 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 16 July 2012 - 12:20

"Lockout" vill jag se och noterar att den släpps på Discshop i oktober. Yay!

.....

Lånaren Arrietty (2010)


Another Earth (2011)

Universum är enormt och tanken på en parallellvärld är svindlande. Den tanken är byggstenen i denna film. Filosofisk science-fiction kallas dylika filmer och vi har sett det tidigare i bl a "Moon (2009)" och "Melancholia (2011)". “Another Earth” når väl inte riktigt till samma nivå, men jag tycker Mike Cahill och Brit Marling har intressanta idéer och genomför det på ett bra sätt med tanke på den låga budgeten och inte minst det faktum att de är nybörjare på det här. Ska bli intressant att följa deras vidareutveckling.

Brit Marling är riktigt bra i rollen som Rhoda och har bra personkemi med William Mapother. Historien förs fram i makligt tempo och i början är det lite väl makligt, men sedan tar det sakta fart igen. Men vänta er ingen spekulativ science-fiction eller action-laddade scener för då har ni valt fel film. Tyngden ligger på den dramatiska berättelsen och den backas bra upp av det lågmälda fotot och miljöerna.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#48 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 July 2012 - 19:22

Snowroller - Sällskapsresan II (1985) [SE]
VAD? Stig-Helmer och Ole drar till Schweiziska alperna och åker slalom.
VEM? Kungen av svensk humor: Lasse Åberg följer upp charter-svenskar med slalom-svenskar.
VAR? Faktiskt inspelad i Schweiz förutom här hemma i Stockholm.
HUR? Rätt kul än idag, dock så kanske humorn nu sist främst låg i detaljerna än de avsedda komiska scenerna. En del skämt (som tex "Näe, jag översatte åt honom") är klassiskt kul än idag.
NÄR? Det här påminner mig om att jag borde införliva Stig-Helmer: the Movie i samlingen...

\\\+++///

Babylon A.D. (2008) [US/FR/UK]
VAD? Dystopisk framtidsthriller där en legosoldat tar jobb att eskortera en tjej från Ryssland till Usa. Föga förvånande är allt inte som det ser ut att vara.
VEM? Vin Diesel i en stabil huvudroll tillsammans med Michelle Yeoh och den för mig okända talangen Mélanie Thierry.
VAR? Delvis inspelad i Sverige, antar att Norrbotten knäcker extra som Alaska och norra Ryssland?
HUR? Det här var en film som jag tidigt var intresserad av; iaf tills regissören själv sågar slutresultatet då han kände att filmbolaget klippt sönder filmen och lagt för tungt fokus på actionscener. Jag måste erkänna att den här filmen är bättre än väntat. Det är en riktigt bra story som vill vara lite mer än bara "sikta och skjut"-action. Den håller ihop över förväntan och är riktigt intressant fram till slutet när det kanske blir aningen för stort fokus på den religiösa biten, delar är intressanta (som Noeliterna och deras intentioner) andra svåra att riktigt köpa (som att Aurora verkligen skulle överlevt smällen). Slutet är aningen för sentimentalt för att riktigt funka för mig. Snygg och prydlig produktion.
NÄR? Så vitt jag kan avgöra så visade SVT (spelade in den här om dagen) Uncut-versionen som av de flesta anses vara den bättre.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#49 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 July 2012 - 18:35

Isenhart - Die Jagd Nach Dem Seelenfänger (2011) [DE/AT]
VAD? Tysk/Österikiskt mordmysterum mot historisk fond med undertoner av det paranormala. Isenheart är killen som finner sitt livs stora kärlek dödad och bestämmer sig för att jaga rätt på mördaren när ett liknande fall uppdagas.
VEM? Inte helt säker på om filmen baseras på boken eller om boken baseras på filmen... Holger Karsten Schmidt skrev iaf både romanen och filmmanus - det lutar som om boken kom senare..,
VAR? Inspelad på några riktigt snygga platser i Budapest, Berlin och Wien. Ett av slotten (Hardegg) är så pass otillgängligt att man fick gå de sista 500m dit (och transportera utrustningen för handkraft).
HUR? Välskriven deckare som mixar filosofi och religion av den gamla skolan med det nya. Jakten på odödlighet blandar den av kyrkan förbjudna vetenskapen med spirituella vanföreställningar. Storyn är riktigt bra om än något småseg på sina håll. Filmen känns bitvis aningen för lång (den klockar in på ca 2h) men det utan att man egentligen fyller ut filmen men onödigt krims krams. Väldigt trevlig produktion som i första hand förlitar sig på hantverk (rekvisita, miljöer och kläder är väldigt övertygande) istället för special effekter. Trevligt soundtrack som här och där för tankarna (med viss nostalgi-känsla skall erkännas) till några av de tyngre Xena-avsnitten. Skall jag klanka ned på något är det den där tråkiga blå/grå tonen som man valt färga bilden i, färgerna har frätts ut och väldigt mycket blir vitt. Jag förstår tanken (och man lyckas väl mer eller mindre att fånga en känsla) men det gör filmen väldigt tråkig och monoton visuellt. Älskar väl inte att den var dubbad (och det var väl inte överdrivet snyggt gjort heller) men oavsett originaldubb eller inte så är den helt klart sevärd.
NÄR? Utspelar sig år 1171, typ tidig medeltid för större delen av Europa - sen vikingatid för oss i nord.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#50 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 July 2012 - 09:50

Sherlock Holmes II: A Game of Shadows (2011)

"Elementär handling, min käre Watson!"

Betyg: BRA


Som svar på ditt omdöme, Crusader (går tyvärr inte att referera till låsta ämnen):
  • Jag håller som sagt inte med dig om Rapace: det du tycker är en svaghet ser jag som en styrka.
  • När det gäller första världskrigets start förklarar Moriarty ju detta i filmen: det ligger tiden, och det Holmes & Co åstadkommer är ju att skjuta (;)) upp det några decennier; stämmer rätt bra med verkligheten då kriget faktiskt "låg och lurade" rätt länge.
  • Att vapnen inte hinner bli mer avancerade fram till själva kriget är ju också rätt typiskt: utveckling sker ofta i omgångar och Moriartys försvinnande från scenen lär ju sätta en hel del käppar i hjulet.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin