Jump to content

Photo

Star Trek Discovery


  • Please log in to reply
39 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 October 2017 - 22:23

Ok, den här serien sänds ju faktiskt i Sverige (om än på Netflix), men jag petar in den här ändå. Om folk röstar ner mig så flyttar jag dock på den.

 

Skrev om avsnitt 1 och 2 på siten, men en ny Star Trek-serie behöver en alldeles egen tråd i TV-forumet.

 

Spoilers nedan, så klart!

 

Jag sade att piloten (de två första avsnitten) hade potential, och detta potential infriades med råge redan i avsnitt 3.

 

Detta känns som pilotavsnittet (medan de två första avsnitten var en prolog, som sagt). Lite mysterium över vad Discovery verkligen håller på med, och Michael fortsätter ha "huvudrollen", vilket faktiskt är lite mysko för en Star Trek-serie. Men å andra sidan så vet vi ungefär lika mycket som henne om vad som händer (nå, lite mer men det är inte mycket).

 

Jag tror aldrig man har sett ett snyggare exempel på body horror i Star Trek (det har ju funnits, men inte lika snyggt framställt).

 

Väldigt stabilt avsnitt som lovar mycket i framtiden. Låt oss hoppas att dessa löften infrias.

 

Star Trek Lives!

 

 


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 October 2017 - 18:03

Jag gillade det också. Kan inte uttala mig om Star Trek-fluffet, men gillar vad jag ser och att den här känns lite mer traditionell. Framför allt så finns det en dominerande känsla av äventyr som jag tycker glöms bort i många av dagens tv-serier. Alleles för många serier går vilse bland grandiosa intriger och dolda agendor.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 SubaruGT

SubaruGT

    Lieutenant

  • Members
  • 76 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika
  • Interests:Star Trek (TV, Movie and books)
    Other Sci Fi on TV and in Movies, such as Babylon 5, Heroes, etc etc...
    Swedish Subaru Club

Posted 08 October 2017 - 16:24

Såg det (=tredje avsnittet) igår, mycket lovande för framtiden!



#4 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 10 October 2017 - 21:19

Älskar serien än så länge!

 

Reagerade också på det här med att en person har "huvudrollen" (plus att vi ser det från klingornas håll), men jag gillar det väldigt mycket har jag upptäckt. Gillar verkligen Michael också, dels som person men tycker också det vi sett av hennes backstory är väldigt intressant.

 

Har hittills bara betat av TOS och två säsonger av TNG, så det är skönt att se något som inte är 30+ år faktiskt.

 

Det är ju Bryan Fuller som skrivit (tror det var skrivit) och det mesta han har att göra med brukar ju bli skitbra, så känns bra :)

 

edit: Fuller skapade serien och har skrivit de tre första avsnitten men har sedan hoppat av, nåja. Tyckte avsnitt 4 var bra också så förhoppnngsvis blir det bra ändå


Edited by Sparks, 10 October 2017 - 21:25.

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#5 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 11 October 2017 - 20:30

Än så länge gillar jag serien. Kan dock inte tillräckligt mycket Klingonska(Ingen alls faktiskt) för att ha de undertexterna.



#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 October 2017 - 10:04

@Sparks: Håller med dig om Michael, intressant karaktär -- plus att det alltid är svårt att motstå en schysst redemption-story.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 16 October 2017 - 21:02

Senaste avsnittet var nog det bästa hittills. Det enda negativa var att avsnittet borde ha hetat nåt med "Mudd"... :P

 

Sista scenen dock.. Huh? Skall bli intressant vad det innebär...


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 October 2017 - 09:42

Sista, när Lorca tittar ut från fönstret in i rymden? Jag tror han ser spore-nätverket.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 SubaruGT

SubaruGT

    Lieutenant

  • Members
  • 76 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika
  • Interests:Star Trek (TV, Movie and books)
    Other Sci Fi on TV and in Movies, such as Babylon 5, Heroes, etc etc...
    Swedish Subaru Club

Posted 18 October 2017 - 21:41

Inte sett avsnitt fem än, sparar till lördag som tidigare avsnitt.

 

Men tredje och fjärde, kul med en ABB robot från Västerås med i serien, speciellt när man jobbar på ABB :)

 

ZqFKJPe.png

 

q3HQS0U.png


Edited by SubaruGT, 18 October 2017 - 21:42.


#10 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 20 October 2017 - 08:45

Senaste avsnittet var nog det bästa hittills. Det enda negativa var att avsnittet borde ha hetat nåt med "Mudd"... :P

 

Sista scenen dock.. Huh? Skall bli intressant vad det innebär...

 

 

Sista, när Lorca tittar ut från fönstret in i rymden? Jag tror han ser spore-nätverket.

 

Var inte sista när Stamets egen spegebild är kvar fast han gått? För det undrar jag verkligen vad det betydde!

 

Var kul och oväntat att Mudd var med, hoppas på ett återseende! :)


Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 October 2017 - 10:18

Haha. Den detaljen glömde jag helt...

 

Frågan är om den "har eget liv" eller om det är en någon form av fördröjning? Eller drar killen snabbare än sin spegelbild? Som du säger en intressant grej och det kommer med all säkerhet bringa något stort till Discovery.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 07 November 2017 - 13:27

Tycker säsongen hittills håller hög nivå, med några avsnitt som sticker ut som ännu lite bättre. Michaels förhållande till Sarek känns väldigt likt Spocks. Ska bli intressant att se hur det utvecklas.

Gillade också tidsloopavsnittet mycket!

 

Tycke det som hände med Saru under senaste avsnittet var inressant också, hur präglad han är av att leva med ständig rädsla.


Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#13 SubaruGT

SubaruGT

    Lieutenant

  • Members
  • 76 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika
  • Interests:Star Trek (TV, Movie and books)
    Other Sci Fi on TV and in Movies, such as Babylon 5, Heroes, etc etc...
    Swedish Subaru Club

Posted 22 January 2018 - 22:15

Vad tycker ni om avsnitten efter mid-season uppehållet då?



#14 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 22 January 2018 - 23:27

Efter att ha sett upp till gårdagens avsnitt:

 

Defiant.. :D

 

Mirroruniversumet känns lite mer "farligt" nu och inte lika camp på i DS9 (och i viss mån Enterprise).

 

Så här långt är jag en fan.. :)


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 January 2018 - 10:36

Har inte sett det allra senaste än, men jag är avgjort positivt inställd än. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 26 January 2018 - 17:40

Har nu sett ikapp och jag gillade senaste avsnittet och det jag gillade bäst var Lorca



#17 SubaruGT

SubaruGT

    Lieutenant

  • Members
  • 76 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika
  • Interests:Star Trek (TV, Movie and books)
    Other Sci Fi on TV and in Movies, such as Babylon 5, Heroes, etc etc...
    Swedish Subaru Club

Posted 26 January 2018 - 23:36

Avsnitt 12... uj uj uj vilken twist...



#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 January 2018 - 13:26

Nu fick vi svar dessutom på den här frågan:
 

Sista scenen dock.. Huh? Skall bli intressant vad det innebär...

Sista, när Lorca tittar ut från fönstret in i rymden? Jag tror han ser spore-nätverket.
Var inte sista när Stamets egen spegebild är kvar fast han gått? För det undrar jag verkligen vad det betydde!
Haha. Den detaljen glömde jag helt...
 
Frågan är om den "har eget liv" eller om det är en någon form av fördröjning? Eller drar killen snabbare än sin spegelbild? Som du säger en intressant grej och det kommer med all säkerhet bringa något stort till Discovery.

Måste varit "den andre" Lorca som dröjde sig kvar i spegeln .


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 January 2018 - 22:54

Coolt, enligt min mening.

 

Även om Internet givetvis spekulerat om Lorca, så var jag extremt tveksam. Enligt en intervju så visste Jason Isaacs hela tiden om den här hemligheten, bara för att kunna spela rollen "korrekt":

 

Skall bli intressant att se hur de knyter ihop säcken de här sista avsnitten.

 

För övrigt, coolt att Michelle Yeoh fick visa vad hon kunde efter "vår" version failade rätt hårt i piloten.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 January 2018 - 11:13

Jag utesluter inte att Isaacs vetat om det, eller att han kanske till och med var den ende som kände till det. :) Som du/han säger så måste han ju kunna spela scenen korrekt för att det skall hänga ihop på slutet sedan.

 

Det har varit en intressant och välskriven säsong, jag är inte påläst på Star Trek så mig fångade man in.

 

Och jag håller med dig om Michelle Yeoh, kände direkt efter piloten att jag gärna velat se mer av henne. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 SubaruGT

SubaruGT

    Lieutenant

  • Members
  • 76 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika
  • Interests:Star Trek (TV, Movie and books)
    Other Sci Fi on TV and in Movies, such as Babylon 5, Heroes, etc etc...
    Swedish Subaru Club

Posted 24 February 2018 - 23:10

Lite sent men, ... vad tycker ni om avslutningen? Såg två sista avsnitten förra lördagen, dvs 17 Feb.

 

Pike, Enterprise..... är det påtryckning från studion att göra "normal" trek? Eller var det skaparnas/författarnas tanke hela tiden?

Internet spekulerar, man vad tror svenska fans? Eller finns det inte några längre? Är jag ensam..?



#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 February 2018 - 18:09

Jag tycker det överlag var en trevlig säsong. Kanske att jag tycker det känns som en overkill att släpa in enterprise i slutminuterna -- men jag antar att man ville avsluta med att knyta ihop serien med den mer ikoniska förlagan.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#23 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 31 January 2019 - 16:47

Denna serien är igång igen på Netflix! Så taggad! 


Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#24 SubaruGT

SubaruGT

    Lieutenant

  • Members
  • 76 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika
  • Interests:Star Trek (TV, Movie and books)
    Other Sci Fi on TV and in Movies, such as Babylon 5, Heroes, etc etc...
    Swedish Subaru Club

Posted 31 January 2019 - 22:33

Kanske bara jag som köper serier på fysikt medium, men såg precis klart säsong 1 igen, denna gång då på Blu-Ray såg alla avsnitt på c:a 2 v, hade tyvärr inte tid för snabbare takt.

Har inte sett allt extra material ännu utan endast deleted eller deleted/extended scens och vilken scen som var raderad i sista avsnittet alltså....ojoj.. riktigt bra. Synd den inte var med i avsnittet.

 

Finns tydligen att kolla på här:

 

https://www.reddit.c...u_take_my_hand/

 

 

Någon som sett några säsong 2 avsnitt ännu? Jag hoppas på att börja kolla i helgen ...



#25 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 01 February 2019 - 15:59

Tja, hm, man kanske ska börja titta på Star Trek igen. Jag fick av någon anledning antipati mot Star Trek på 90-talet och har aldrig sett något sedan dess.

Nu minns jag inte ens vad anledningen var, och det verkar ju ha hänt en hel del på 20 år. Så man får väl ta nya tag!