Jump to content

Photo

Låt oss skriva en novell..


  • Please log in to reply
68 replies to this topic

#51 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 February 2007 - 19:07

Om polisen är en underorganisation till militären eller tvärtom, finns det ju stora möjligheter till missbruk.


Ja... Och?'


:P

Du får gärna ge dig in i det hela du också nu när du har nät. Visa de andra slashasarna.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#52 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 February 2007 - 21:16

:lol2:

Nej, detä ri nga fel i sig - men det lär påverka samhällsstrukturen och hur folk ser på rättvisan. Det var mer det som jag var ute efter. Hur hade du tänkt dig där? Ser folken rättvisa som ett diktatoriskt styre som gynnar de rika?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#53 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 February 2007 - 21:49

Det gör väl alla fattiga och "underklassiga".. Eller?

Nå, allt är inte fast riktigt än. Det visar sig nog.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#54 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 February 2007 - 21:53

Ja, de fattiga gnäller alltid. Men det är skillnad att leva i t.ex. Sverige och typ, Kuba eller någon annan diktatur där militären styr allt. Som sagt var, det ger dig möjligheter till olika sorters berättelser. Du får möjligheter med båda.

BTW - snygg avatar ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#55 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 06 March 2007 - 00:46

Dåligt med kommentarer här på sistone. Då får jag väl fortsätta själv då.. ;) Fortsättning kommer snart.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#56 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 08 March 2007 - 00:36

Jag gör så här. Ikväll så skriver jag inledningen, där jag mosar in lite av era förslag. Har en hel del någotsånär klart i skallen för ögonblicket. Om de inte leder nån vart så är det bara att gå med rödpennan sedan. Efter det så får ni gärna ge positiv/negativ kritik på det som är skrivet, så jag kan ändra direkt.

Funderar bara på bästa sättet att lägga in det för tillfället. Att lägga in det direkt i poster blir krångligt när det blir långt.

Hemläxa till nån som vill känna sig nyttig. Annars kan väl jag leta reda på svaren senare:

1) Blåser det på Mars? DVS skulle hjulspår försvinna efter ett tag. Tunn atmosfär finns ju iaf. Frågan är om det finns nån vind att tala om.

2) Finns det några potentiella trevliga metaller på Mars månar, så man skulle kunna ha gruvdrift där?


Såg detta först nu...
Min fråga är: Varför inte placera handlingen på någon himlakropp där du i lugn och ro kan bestämma att det blåser och att det finns metaller som man kan öppna gruvdrift för? Är det nödvändigt att låte det utspela sig på Mars? Intrycket jag får är att du/ni försöker anpassa intrigen efter miljön när det alltid är bättre tvärtom...
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#57 Imperator Yax

Imperator Yax

    Commander

  • Members
  • 192 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg

Posted 08 March 2007 - 15:12

Detta med en gemensam novell föreslog jag för något år sedan på detta forum. Det mötte ingen större entusiasm då. Förhoppningsvis går det bättre nu när en av forumets "primärmedlemmar" gör detsamma. Det ser ju lovande ut med 55 inlägg i tråden i alla fall :)
/Yax av klanen Yax, född på Heera år 12345 e.a.u - den yngsta Cam-Haar mästaren av första graden genom tiderna år 12406 vid den ringa åldern av 61 år - grundare av det triponska imperiet år 12487 (eller år 0 e.t)

#58 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 March 2007 - 15:16

Mja, förslagen är ju inte så överväldigande många. Det mesta jag skrivit hittills är ju "mitt". Vilket är ett problem i och med att jag inte har den blekaste hur novellen egentligen kommer att sluta. En aning har jag, men inte mer.

Nåväl.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#59 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 08 March 2007 - 17:21

Mja, förslagen är ju inte så överväldigande många. Det mesta jag skrivit hittills är ju "mitt". Vilket är ett problem i och med att jag inte har den blekaste hur novellen egentligen kommer att sluta. En aning har jag, men inte mer.


Men det är ju så många av de bästa författarna jobbar...
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#60 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 March 2007 - 17:25

Jo, så har jag också arbetetat, flera gånger. Mystiskt nog så brukar det fungera. Någonstans i mitten så faller plötsligt slutet på plats.

Myko det där.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#61 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 14 March 2007 - 00:02

Det här verkar intressant, jag läste novellen igår,
och jag är gärna med och ger förslag.
Just nu är det lite sent men jag kanske har några frågor elller ideér att komma med imorgon. :)

#62 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 March 2007 - 00:08

Kul!

Jag tänkte skriva fortsättningen för flera dagar sedan, men det har inte blivit av.. :P

Men jag skriver lite på det nu under veckan får vi se hur det blir..

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#63 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 17 March 2007 - 20:02

Några järnoxider, speciellt ferrihydrit, goethit, hematit och magnetit, är mycket vanliga i naturen. De bildar ofta mycket små partiklar och har därför en stor specifik yta. 1 kg ferrihydrit har ungefär lika stor yta som 100 fotbollsplaner. Eftersom järnoxiderna har förmåga att binda vissa lösta ämnen till sina ytor, till exempel fosfat, arsenik och bly, har de stor betydelse för att begränsa dessa ämnens rörlighet i mark och vatten. Järn(III)-oxider är mycket svårlösliga så länge syre finns närvarande. I fuktiga eller blöta miljöer där syrebrist uppstår löses de däremot lätt upp eftersom järn då reduceras till Fe(II).


En stor del av ytan täcks av ett djupt lager finfördelat stoft som bland annat innehåller mycket järn(III)oxid vilket ger Mars dess rödaktiga färg.



Hur stort var skeppet som Portia kom dit med?(Jag undrar bara varför hon inte lärt känna alla på skeppet eller berodde det på att hon höll sig för sig själv?)

Om hon någon gång ska tillbaka till Jorden, så är det väl viktig för henne att hålla sig i form?
Eftersom det är så låg gravitation på Mars.


Jag väntar på fortssättningen ;-)

Kommer Mars 2 månar Phobos och Deimos nämnas någon gång i novellen?

Ang. ifall du kommer ha en marssjuka som attackerar slumpmässiga offer, så borde de ha något gemensamt även ifall det inte behöver vara uppenbart

#64 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 17 March 2007 - 20:26

Jodå, jag kommer att fortsätta. Har lekt lite med podcast-grejer nu under några dagar och jobbat och sånt. Jodå, månarna kommer.. :)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#65 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 17 March 2007 - 20:36

Tog reda på lite fakta:

Ett Marsdygn: 24 timmar 37 minuter och 22,6 sekunder långt.

Ett Marsår: 1,9 Jordår

Ungefär vart femtonde år kommer Mars särskilt nära jorden på grund av planetbanornas elliptiska form.
Detta inträffar 1986, 2001, 2016, 2031 osv.
Då är avståndet ca 56 Miljoner Km långt.

Jag räknade lite på det och det tar ljuset 3 min att färdas 56 miljoner km.
Så ifall de måste kommunicera med någon på jorden,
så måste de vänta 6 min på ett svar i bästa fall.



Phobos=Fruktan och Deimos=Skräck Mars söner (enligt grekisk mytologi).

#66 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 March 2007 - 17:37

Winter on Mars isn't so bad | The Website at the End of the Universe

If you're wondering what winter on Mars is like, here's a panoramic view from the surface that gives you an idea of what it looks like. It's not really so cold in that region of Mars. Temperature range between 5C and -15C during the course of the year.

It makes you wonder about the possibilities that life is thriving somewhere on the planet. NASA's looking at new life-detecting sensors for future missions.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#67 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 April 2007 - 13:30

Uppdaterat novellen med några rader till.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#68 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 21 April 2007 - 17:45

"Jag kommer och hämtar dig om en timme för att ta med dig till kommunikationscentralen så att du får den utrustning du behöver och presentera dig för ett par kollegor. Efter en kortare orientering tänkte jag att vi skulle äta också. Se, här är vi nu. Ditt nya hem på Beta." Dörren gled upp och visade ett stort och luftigt rum inrett i lugna och ljusa färger. Till höger fanns en sittgrupp med tre fåtöljer och ett bord. Bortom den fanns ett skrivbord med tillhörande stol. Till vänster stod en dubbelsäng och bortanför den ledde en dörr in till ett välutrustad badrum upptäckte Portia när hon kikade in. Dörren gled upp när hon närmade sig, vilket hon log åt.

Korpral Benton gick fram till väggen mitt emot dörren och tryckte på en markerad punkt på den annars släta väggen av mattborstat stål. En panel gled upp och blottade ett kylskåp med inbyggd ismaskin, ett skåp för porslin och torra varor, samt en mikrougn.

"Här finns lite basvaror till att börja med. Du får välja vad du vill ha i Kommersen senare. Nu går jag så att du kan koppla av en stund. Vi ses om en timme." Han lämnade snabbt rummet och dörren gled tyst igen bakom honom. Portia såg sig om i rummet och sökte av med ögonen efter någon form av förvaringsmöbel. På andra sidan av sängen fick hon syn på en punkt på väggen, markerad på samma sätt som den vid "köket" och mycket riktigt så blottades en rymlig garderob med både hyllor och lådor bakom panelen. Det hängde redan två uniformer på galgar och hon lät snabbt det lilla hon tagit med sig göra dessa sällskap i utrymmet.

Nästa stopp var duschen. Hon sparade inte på varmvattnet precis och Portia kände sig som en ny människa efteråt, redo att möta Betastationen och sina nya uppgifter. När korpralen återvände var hon åter klädd i den uniform som matchade hans och som visade på hennes tjänsteställning ombord. Det kändes rätt att möta denna nya värld i sin yrkesroll hellre än som privatperson.

"Jag glömde visa dig kommunikationssystemet" sa Benton när han kom för att hämta henne. Han gick fram till skrivbordet, där en glasskiva fälldes upp och fungerade som bildskärm via en touchkontroll. Ett tangentbord aktiverades också, då belysning underifrån visade upp en uppsättning touchtangenter i den rökfärgade glasskivan.

"Kommunikation utåt är givetvis röstaktiverad och du loggar in i vårt system via fingeravtrycksscannern här" visade han och pekade. "När du är utloggad är terminalen ett slutet system och helt privat för din personliga användning, precis som vanligt."

"Inte direkt den vanliga utrustningen där jag kommer ifrån, men det blir nog inga problem att vänja sig vid hoppas jag" svarade Portia.

"Så bra. Då kanske vi ska kliva ut ett tag så att du får se dig om i Betastationen?"

"Gärna för mig. Jag ser fram emot en rundvandring på min nya arbetsplats och jag börjar bli hungrig också" sa hon, varpå de lämnade rummet, som släckte ner allting automatiskt då dörren gled igen bakom dem.


--------------------

Sådär. Ett litet bidrag till att föra berättelsen framåt. Nu får någon annan ta vid och berätta om vad hon ser, vilka hon träffar på etc. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#69 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 21 April 2007 - 18:58

Perfekt. Jag inlemmar texten in i novellen snart så får vi se..

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."