Jump to content

Photo

Nordens Stjärnor: falskspel i Gromköping


  • Please log in to reply
46 replies to this topic

#26 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 29 October 2011 - 14:28

Kan faktiskt hålla med Daniel här.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#27 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 29 October 2011 - 14:50

Personligen så tycker jag att en del av det roliga när jag läser nya serier är att förstå genom att läsa mer och mer av själva serien. Jag visste inte vem nån superhjälte var när jag köpte första numrena av olika tidningar en gång i tiden och fortfarande idag känner jag inte det behovet.

Och om man ska ha en förklarande sida, ska man då inte ha det för varje serie? Vilka är Golden Gang, vilka var Kenny och Goldberg, vad var monstret i den serien, etc etc.

Reboots är jag totalt emot. Det är en sak kanske att göra en serie som skapades 1938 relevant för en nyare publik efter 50 år, men en 4 år gammal serie som kommit med 5 berättelser på den tiden? Nej tack.

Att sätta alla berättelser i den moderna eran är jag också emot. Den som vill sätter sin berättelse där (vilket de flesta verkar göra), men vi som vill sätta i de andra erorna måste få göra det. Folk har ju till och med visat intresse för berättelser utanför de eror som vi först tog upp som forntiden, framtiden och 1800-talet samt pulp-eran eller göra spin-offs som Superstjärnorna eller Random...

Att du inte kände behov av att få läsa om de olika hjältarna i förväg när du började läsa serier beror nog på att de var skickligt skrivna på den tiden. man brydde sig om att även den nya läsaren skulle förstå. Att folk inte fattar vad som sker i NS måste vi ju faktiskt åtgärda. Vi behöver antingen Grefven talar-sidor eller författare med förmåga att se vad läsaren behöver veta och sedan kunna väva in det snyggt i storyn.

De flesta andra serier som går i SSS är enklare. De är mindre i sitt innehåll och skapade av enstaka personer, samt har inga eror.

Vad gäller de tidigare erorna så vill jag gärna se att ni som är för dem också gör serier till dem. Annars är de ju överflödiga.

Reboots, nej tack.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#28 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 04 November 2011 - 22:07

Kul att du gillar Råttan Tfels. Han känns som en av de ljusaste skurkarna jag har skapat. Han blir nog glad att någon gillar honom, får honom att känna sig uppskattad liksom.

Förövrigt angående de andra erorna, jag har tyvärr läst för få serier för att kunna göra mycket av dem. Men jag kan ge det ett försök.

Edit: Grefven talar sidan innan En hobby för alla fick mig intresserad, och ändå hade jag skrivit manuset. Det gav känslan av att det är Greven som berättar äventyren för läsaren. På så sätt löser det problemet med erorna för mig till en viss del.

Edited by Sret, 04 November 2011 - 23:53.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#29 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 30 November 2011 - 07:52

Marshall Thunder anländer på Jorden först i den moderna eran (i den berättelse som Daniel börjat, Thunder from Space). Det är extra svårt att retconna detta då den levande basen också är med i det avsnittet som Nordens Stjärnors bas. Marshall kan ersättas av någon annan och de kan ha någon form av teleporteringsapparat med återkallningsknapp på armbandet eller nåt? Eller så kan han vara och hälsa på från framtiden?

Jag har pratat med Thollin och han säger att det går bra att Marshall Thunder går med i NS under bronze age. Frågan är vad det innebär för äventyret Thunder from Space där den levande basen (som ju är med från och med modern age) är med. Jag ska kolla detta med Daniel T.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#30 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 December 2011 - 20:31

Har fått svar från Daniel T som tyvärr meddelar att Thunder from Space inte blir av. Han ger också klartecken att jag kan använda Marshall Thunder så som jag tänkt i bronze age.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#31 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 02 December 2011 - 20:56

Sade han någon anledning varför den inte blir av?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#32 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 December 2011 - 21:29

Nej, men jag antar att det beror på att han är upptagen med Theos ockulta betraktelser, nåt sånt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#33 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 02 December 2011 - 21:34

kanske nån annan kunde ta över?

#34 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 02 December 2011 - 23:18

Får fråga Daniel om han tillåter att nån gör klart den, då kan man ju ha med vad som skickar honom tillbaks i tiden till Bronze Age också med nån snygg förklaring. Då blir han lite Bishop kanske och kan komma med hintar om framtiden/Modern Age.

#35 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 December 2011 - 19:24

Frågor till red nu när jag förmodligen har en tecknare till Falskspel i Gromköping (antagligen blir det Mikael Bergkvist). Godkänner ni manuset? När är deadline till nr 15? Satsar ni på ett musiktemanummer till SPX?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#36 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 December 2011 - 19:48

För min del skulle jag gärna ha ett musiknummer till Small Press Expo. Tyvärr betvivlar jag att vi hinner bli klara med #16 till dess med tanke på att vi fortfarande inte är klara med #14. En möjlighet jag inte är helt främmande för är att göra #15 (som vi skulle kunna få klart i tid om vi bestämmer oss för det) till musiknummer. Då uppstår dock frågan om hur vi gör med Nordens Stjärnor i det numret. Tanken, om jag har saker rätt för mig, är att sista avsnittet av En hobby för alla ska vara med i #15. Ska vi då ha med Falskspel i Gromköping i stället, och skjuta upp upplösningen av Hobby till #16, eller ska vi ha två NS-serier i samma tidning, eller ska vi göra ett musiknummer utan en NS-musik-serie trots att det finns en? Eller... Skulle man kunna göra en kort prolog/trailer-serie till Falskspel som man kan få med i #15, så att temat följs utan att serien tar en massa sidor? Hm... Nu börjar jag fundera på om man skulle kunna baka in prologen till Falskspel i sista delen av Hobby, men det kanske är svårt att göra på ett stiligt sätt.

#37 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 04 December 2011 - 21:03

Man kan väl ha två Nordens Stjärnor-delar i samma nummer.

#38 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 04 December 2011 - 21:25

Tja, jag är klar med Law For Hire nummer 2 om det kan vara nåt?

#39 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 December 2011 - 21:53

I så fall har ni ju material till ett nummer. LFH avsnitt 2, En Hobby för Alla del 3 och Falskspel i Gromköping. Och se till att Förgöraren-avsnittet blir gjort. Lägg till allt som framsida med mera, lite redmaterial och eventuella andra serier så har ni material för ett nummer.

Jag vill bara få ett datum för deadline och godkännande av manuset.

Edited by TFels, 04 December 2011 - 21:54.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#40 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 December 2011 - 13:48

Jag har även tänkt få till en serie om Tveksamma Tvåan till musiknumret. Egentligen var det väl tänkt att Stålruben skulle vara med i #15, men den kan vi ju spara på i så fall.

Har LfH-serien någon musik-koppling?

#41 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 05 December 2011 - 14:04

Nej tyvärr

#42 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 December 2011 - 15:02

Då känns det som att vi helst borde lägga den i ett annat nummer än musiknumret. Vi har ju redan Förgöraren och En hobby för alla som ska vara med i #15 oavsett om de passar eller inte. Hur pass färdiga är de förresten? Är det för sent att få in någon musikalisk aspekt i någon av dem? (Följdfrågan som är värd att fundera över ett slag innan man besvarar den är om det går att göra utan att det känns påtejpat?)

#43 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 05 December 2011 - 19:18

Jag vill få ett datum för deadline till nr 15 och ett godkännande av manuset.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#44 Isegrim

Isegrim

    Commander

  • Members
  • 187 posts
  • Gender:Male

Posted 20 August 2012 - 18:36

Jahapp, då finns en färdig tolkning (och jag menar tolkning) av manuset, färdigtecknat, tuschad och textad. Då är frågan vad ni tycker i redaktionen, funkar det här? Är det värt att jag färglägger den också...

#45 Isegrim

Isegrim

    Commander

  • Members
  • 187 posts
  • Gender:Male

Posted 21 August 2012 - 06:54

Posted Image
Digital font "Rehr" av Johan C Brandstedt.

Edited by Isegrim, 21 August 2012 - 07:23.


#46 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 21 August 2012 - 08:13

Snyggt! :D

#47 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 21 August 2012 - 15:07

Me gusta!