Jump to content

Photo

Escape From New York - andra försöket


  • Please log in to reply
30 replies to this topic

#1 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 16 August 2007 - 09:07

http://www.empiremov...ex.php?id=20312

Len Wiseman is in final negotiations to direct New Line's remake of Escape From New York which will cast Gerard Butler in the iconic role of Snake Plissken.

The original movie starred Kurt Russell in the lead role as a convict and war hero who is sent into a futuristic Manhattan -- which has been turned into a giant maximum security prison - to rescue the president of the United States after his plane is knocked down by terrorists. Ken Nolan (Black Hawk Down) is writing the script. John Carpenter, who directed the original in 1981, will serve as producer.

Wiseman directed Live Free or Die Hard which has earned $335 million worldwide since opening earlier this summer.


Ja varför inte? Bra, solid grundidé till en film. Men jag skulle hellre ha sett en uppföjare med en ny uppsättning karaktärer (så glömmer vi ... From LA) - svårt att se någon annan än Russell som Plissken. Personlig hjälte genom hela uppväxten, så pass att jag tom gjorde en egen ögonlapp som jag sprang omkring med runt kvarteret. Borde fortfarande ha den någonstans i någon låda...
Climbing to the Moon...

#2 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 August 2007 - 12:20

Det här ställer jag mig mycket tveksam till. Originalfilmen håller fortfarande efter alla dessa år så varför göra en nyinspelning? Sedan tycker jag att dom tidigare nyinspelningarna av Carpenter's filmer har varit skit och då är väl inte förtroendet det högsta för det här projektet heller.

Edited by Cartman, 16 August 2007 - 12:46.


#3 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 16 August 2007 - 12:39

Problemet här är väl som sagt att recasta en så ikonisk karaktär som Snake. Det känns dömt att misslyckas. Sen håller jag med Cartman att det är en onödig remake. Orginalet är fortfarande väldigt bra. Då tror jag hellre faktiskt på remaken av Halloween.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 August 2007 - 15:00

Det här ställer jag mig mycket tveksam till. Originalfilmen håller fortfarande efter alla dessa år så varför göra en nyinspelning? Sedan tycker jag att dom tidigare nyinspelningarna av Carpenter's filmer har varit skit och då är väl inte förtroendet det högsta för det här projektet heller.

Jag håller med. Orginalet håller fortfarande och jag tycker det känns rätt meningslöst. Dessutom så är Kurt Russell Snake Plissken i ögonen på alla de som gillade orginalet. Jag tycker detta funkar lika bra som att göra en Dirty Harry remake med ny skådespelare... alltså inte alls.

Edited by Crusader, 16 August 2007 - 15:01.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 August 2007 - 15:29

Jag håller med. Orginalet håller fortfarande och jag tycker det känns rätt meningslöst. Dessutom så är Kurt Russell Snake Plissken i ögonen på alla de som gillade orginalet.


Jag håller med både dig och Wylie Times. Även om man försöker se detta med ett öppet sinne så tror jag det är svårt att se någon annan än Kurt Russell framför sig när det kommer till Snake.

Jag tycker detta funkar lika bra som att göra en Dirty Harry remake med ny skådespelare... alltså inte alls.


Precis samma sak här, jag skulle nog behövas hjärntvättas först för att jag skulle kunna uppskatta en remake av Dirty Harry med någon annan än Clintan i rollen som Harry.

Jag börjar bli lite smått allergisk mot den här remake-trenden som råder. I en del fall kan det fungera bra och vara berättigat men inte i så här pass kända filmer med sådana ikoniska karaktärer.

#6 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 August 2007 - 18:05

Remakes funkar bra på filmer där storyn är i fokus men inte filmer där en viss ikonisk karaktär och dess gestaltning är i fokus.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#7 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 August 2007 - 18:23

Ska dom förstöra filmen med en re-make när originalet fortfarande håller.
Är det för att tjäna pengar eller...
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#8 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 16 August 2007 - 18:28

Jag börjar bli lite smått allergisk mot den här remake-trenden som råder. I en del fall kan det fungera bra och vara berättigat men inte i så här pass kända filmer med sådana ikoniska karaktärer.


Har svårt att komma på en enda remake just nu som är 100% berättigad men det har börjat bli svårt att värja sig. Kanske är det bara jag som dött lite inombords, men jag har accepterat att detta är framtiden - lika bra att rulla över på rygg och gilla läget. :P

Så, om vi säger: den ska göras, och det blir en ny Snake - vem ska få rollen? Duger Butler eller hade ni hellre sett någon annan?
Climbing to the Moon...

#9 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 16 August 2007 - 18:42

Behövs väl ingen remake? Orginalfilmen är ju bra!

Winter is Coming


#10 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 August 2007 - 18:43

Har aldrig direk varit förtjust i Escape-filmerna - de kändes daterade då jag såg de första gngen... Så jag ser det bara som något positivt - även om jag bryr mig väldigt lite om det.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#11 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 August 2007 - 18:47

Andra filmen var botten men första är en kult klassiker. Fattar inte hur man inte kan gilla den. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#12 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 16 August 2007 - 18:54

http://www.imdb.com/title/tt0970416/

Say no more. Tinseltowns kreativitetsdepartement är lika sjudande av aktivitet som Koranskolor i bibelbältet.

#13 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 August 2007 - 19:30

Andra filmen var botten men första är en kult klassiker. Fattar inte hur man inte kan gilla den. :P


Första känns daterad och mindre bra i mina ögon. Kan bero på attj ag har svårt att känna någon som helst empti med russel som skådis, eftersom han byts ut kan filmen bara bli bättre för mig. ;)

http://www.imdb.com/title/tt0970416/

Say no more. Tinseltowns kreativitetsdepartement är lika sjudande av aktivitet som Koranskolor i bibelbältet.


Redan kommit på det? ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#14 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 17 August 2007 - 10:28

John Carpenter verkar ju vilja göra remakes på alla sina filmer...

Fast å andra sidan fullkomligt svämmar ju marknaden över av remakes och sequels nuförtiden. Vissa bra, men många dåliga. Verkar som Hollywoods "unga" endast får eller vill göra sina egna versioner av sina favoritfilmer, istället för att göra egna kultklassiker för framtiden.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#15 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 17 August 2007 - 11:46

^ När man talar om trollen... the Duke. :lol:

Första känns daterad och mindre bra i mina ögon. Kan bero på attj ag har svårt att känna någon som helst empti med russel som skådis, eftersom han byts ut kan filmen bara bli bättre för mig. ;)


Håller personligen originalet väldigt högt, men så länge dom inte kopierar manuset ord för ord OCH väljer någon annan än Butler som Snake (som jag har lite svårt för) är det bara att tuta å köra. Gillar som sagt grundhistorien och om det nu ska produceras remakes till höger och vänster kan man lika gärna välja något som bevisligen fungerar.

Bara dom nu inte får för sig att göra om Carpenters originaltheme, DÅ är man inne och trampar på helig mark... bom, bom bombom...
Climbing to the Moon...

#16 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 August 2007 - 15:25

Ska dom förstöra filmen med en re-make när originalet fortfarande håller.
Är det för att tjäna pengar eller...


Det är säkert en av anledningarna och säkert även den största.

Har svårt att komma på en enda remake just nu som är 100% berättigad men det har börjat bli svårt att värja sig. Kanske är det bara jag som dött lite inombords, men jag har accepterat att detta är framtiden - lika bra att rulla över på rygg och gilla läget. :P

Så, om vi säger: den ska göras, och det blir en ny Snake - vem ska få rollen? Duger Butler eller hade ni hellre sett någon annan?


Jag kan inte heller komma på någon på rak arm som skulle vara 100% berättigad. Jag skrev så bara för att gardera mig. Ska ta mig en funderare över vilka nyinspelningar jag sett och om någon av dom är 100% berättigade.

Om nu filmen ska göras, vilket den säkert ska. Så kommer det säkert bli just Butler i rollen. Kan inte komma på någon som passar bättre än Russell, så varför inte fråga honom om han vill göra en remake? Han är ju knappast för gammal då hans utseende inte har ändrats så extrem mycket. Han är ju även insatt i rollen så den kan han säkert hitta tillbaka till. Men då återkommer vi ju till grunden för denna film och det är varför ens göra en nyinspelning när man lika gärna kan se originalfilmen? :)

Vad annat än pengar kan det egentligen handla om? Att dom som inte har sett originalfilmen ska få se den men med dagens teknik?

#17 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 17 August 2007 - 15:40

Om nu filmen ska göras, vilket den säkert ska. Så kommer det säkert bli just Butler i rollen. Kan inte komma på någon som passar bättre än Russell, så varför inte fråga honom om han vill göra en remake? Han är ju knappast för gammal då hans utseende inte har ändrats så extrem mycket. Han är ju även insatt i rollen så den kan han säkert hitta tillbaka till.


Inte någon dum idé alls faktiskt, Death Proof visade ju klart och tydligt att han fortfarande har några år kvar till gammelgriniggubbmyskomedi-facket. Och med tanke på From LA kan ett andra försök definitivt vara berättigat.

Men då återkommer vi ju till grunden för denna film och det är varför ens göra en nyinspelning när man lika gärna kan se originalfilmen? :)


Det är ingen idé att streta emot, "dom" vann redan '98 när Gus van Sant slaktade Psycho. Efter det fanns det ingen återvändo... Som sagt, rulla över och gilla läget. :P

Edited by Thinice, 17 August 2007 - 15:41.

Climbing to the Moon...

#18 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 August 2007 - 15:49

Inte någon dum idé alls faktiskt, Death Proof visade ju klart och tydligt att han fortfarande har några år kvar till gammelgriniggubbmyskomedi-facket. Och med tanke på From LA kan ett andra försök definitivt vara berättigat.


Jag kan inte annat än att hålla med dig. Death Proof är ett lysande exempel på att han snabbt kan sätta sig in i en genre-roll och göra ett lysande slutresultat. Det finns ju IMO inte någon annan som kan göra Plisken rättvisa förutom just Russell. Varför då ens chansa på att publiken skulle vilja ha en annan skådespelare.

Men jag antar att dom är ute efter dom som inte sett originalet, för dom kvittar säkert allt det här och vi som gillar originalet lär ju högst hyra filmen eller ladda ner den, om vi ens vill se den.

Det är ingen idé att streta emot, "dom" vann redan '98 när Gus van Sant slaktade Psycho. Efter det fanns det ingen återvändo... Som sagt, rulla över och gilla läget. :P



*rullar över och ogillar läget* :P

Jag kan bara inte acceptera detta fenomen så jag tycker att vi borde göra revolt istället, storma hollywood och skapa lite ordning i kaoset istället. ;)

Edited by Cartman, 17 August 2007 - 15:50.


#19 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 18 August 2007 - 15:16

:lol2: Hade det varit någon annan dag hade jag skyllt på att jag har tvättstuga i morgon och diskret avlägsnat mig från tråden, MEN i och med det senaste...

http://news.bbc.co.u...ent/6951185.stm

Det finns en gräns och den går precis där. Det finns vissa personer som är omöjliga att ersätta, och Bruce Lee är definitivt en av dom. Nu har det faktiskt gått för långt.

*tar högaffel och fackla*

Visa vägen.
Climbing to the Moon...

#20 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 August 2007 - 15:19

Läst det på text-tv under helgen. Helt idiotiskt.

Jag har funderat lite och kommit fram till att det finns en film vars remake jag gillar bättre än originalet. Jag tycker att Alexandre Aja's nyversion av The Hills Have Eyes är betydligt bättre än Wes Craven's original. Den är inte 100% berättigad då den saknar den ingrediens som var det enda positiva med originalet, nämligen Michael Berryman i rollen som Pluto.

#21 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 20 August 2007 - 20:38

Såg originalet... och det räckte med det. Inget större sug efter nyversionen. Men man skulle kunna ta vilken Wes Craven film som helst egentligen förutom Elm Street och Scream och vaska fram bättre resultat - en av de mest överskattade regissörerna de senaste 20 åren. Där är det fritt fram, kan knappast bli sämre. :P
Climbing to the Moon...

#22 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 22 August 2007 - 21:44

En skymf. Men vad kan man göra mer än att bojkotta. Precis vad jag gjorde med Narnia filmen och kommer att göra med resten av dom också.
"There once was a man from Nantucket..."

#23 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 23 August 2007 - 13:32

Precis vad jag gjorde med Narnia filmen och kommer att göra med resten av dom också.


På grund av att det inte möjligtvis kan göra böckerna rättvisa eller för du är nöjd med de brittiska filmerna som kom på slutet av 80- början av 90-talet?

Hur som helst, kan förstå det delvis (även om jag gillade den nya filmen). Läste sönder hela serien under uppväxten, en evig favorit.
Climbing to the Moon...

#24 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 11 September 2007 - 07:51

Precis vad jag gjorde med Narnia filmen och kommer att göra med resten av dom också.


På grund av att det inte möjligtvis kan göra böckerna rättvisa eller för du är nöjd med de brittiska filmerna som kom på slutet av 80- början av 90-talet?

Hur som helst, kan förstå det delvis (även om jag gillade den nya filmen). Läste sönder hela serien under uppväxten, en evig favorit.



Först och främst för att dom började med fel bok. Dom brittiska filmerna är ett kärt barnminne.
"There once was a man from Nantucket..."

#25 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 October 2007 - 13:16

IESB - Confirmed: Ratner Replaces Wiseman

Thursday, 04 October 2007

A few months ago, we reported that Len Wiseman was in negotiations to direct the Escape from New York remake and also Gears of War.

The big news today, that started over at AICN, is that Len Wiseman will no longer be directing Escape and that Brett Ratner has replaced him.

The IESB contacted a source over at New Line, the studio behind the film, and was able to confirm the story which is no longer a rumor but instead 100% fact. Brett Ratner will take over directorial duties on the remake.