Jump to content

Photo

Hugo Cabret - Martin Scorsese


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 June 2010 - 17:00

Scorsese är ALLTID intressant och det här känns lite som ett av hans mer udda projekt. Många duktiga människor är inblandade och handlingen verkar om något udda för att vara Scorsese, klart intressant.

London June 29, 2010 - Production has begun in London on Academy Award®-winner Martin Scorsese's adventure film Hugo Cabret. The live-action film, to be photographed in 3D, stars Academy Award® winner Ben Kingsley (Shutter Island), Sacha Baron Cohen (Bruno), Asa Butterfield (The Boy in the Striped Pajamas), and Chloë Moretz (Kick-Ass).

Based on Brian Selznick's captivating and imaginative New York Times bestseller The Invention of Hugo Cabret, the screenplay is by John Logan and the film is produced by Scorsese, Graham King, Tim Headington, and Johnny Depp.
Executive producers are Emma Tillinger Koskoff, Charles Newirth and Christi Dembrowski.

Hugo Cabret, Scorsese's first film shot in 3D, tells the tale of an orphan boy living a secret life in the walls of a Paris train station. When Hugo encounters a broken machine, an eccentric girl, and the cold, reserved man who runs the toy shop, he is caught up in a magical, mysterious adventure that could put all of his secrets in jeopardy.

Also appearing in the all-star cast are Academy Award® nominee Jude Law (Sherlock Holmes), Ray Winstone (London Boulevard), Christopher Lee (Lord of the Rings), Helen McCrory ("The Special Relationship"), Frances de la Tour (Alice In Wonderland), and Richard Griffiths (The History Boys).

Hugo Cabret re-teams Scorsese, King, and Logan, all of whom worked together on The Aviator. It also reunites Scorsese with several of his longtime collaborators, including director of photography Robert Richardson (Shutter Island, Inglourious Basterds), production designer Dante Ferretti (Shutter Island, Sweeney Todd), costume designer Sandy Powell (Shutter Island, The Young Victoria), and editor Thelma Schoonmaker (Shutter Island, The Departed), all multiple-time Oscar® winners, as well as casting director Ellen Lewis (The Departed, The Aviator).


Edited by Georgia, 02 April 2012 - 15:45.


#2 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 July 2011 - 12:49

En första trailer och poster har släppts. +1

Utifrån trailern sett så tycker jag att det ser riktigt lovande ut.

http://www.youtube.com/watch?v=i-NbNjPJFFI

Postad bild

#3 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 February 2012 - 00:13

Väldigt charmig och vacker berättelse om filmens magi. Hugo bor ensam på en tågstation i Paris där han drar upp klockorna samtidigt som han föröker få en mekanisk docka att fungera. Undan för undan får man veta varför han gör det och historien bakom dockan. Scorsese går ifrån sina tidigare mörka draman och gör en varm familjefilm som är både rolig och sorglig. Precis som Spielberg i War Horse vill han göra en hyllning till både filmkonsten och familjematiné äventret. Det är bara att konstatera att Scorsese lyckas betydligt bättre. Scenografin är fantastisk och det färgsprakande fotot fyller filmen med värme och de hisnande kameraåkningarna är otroligt läckra. Scorsese har också sin vana trogen samlat ihop en imponerande ensamble skådespelare ledd av Ben Kingsley och nykomlingen Asa Butterfield. Dessutom måste jag säga att jag blir glad varje gång jag ser Christopher Lee i medverka i en ny storfilm. Otroligt med tanke på hans ålder.

Trots att jag är helt utled på 3D måste jag säga att jag faktiskt är nyfiken på att se om den här filmen i tre dimensioner. Det är många tagningar som man märker är gjorda för att bli effektfulla i 3D inte minst inledningen. Det finns sån berättarglädje i filmen och det finns knappast en bättre stad för kärleksfull nostalgi som Paris. (se bara på Midnight in Paris eller för all del Faubourg 36)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#4 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 February 2012 - 14:09

Vilken magnifik inledning på filmen som lovar mycket gott! Och inte blev jag besviken heller på fortsättningen trots den trevande början på själva berättelsen. Men det tog snabbt fart när mästerlige Ben Kingsley äntrade scenen. Jag är mycket förvånad att han inte fick en Oscarsnominering för denna prestation. Jag älskar berättelsen om Georges Méliès, hur vi får ta del av hans kreativitet vid inspelningarna av hans filmer och massor med klipp från dem. Underbar och kärleksfull hyllning till den tidiga filmkonsten som så snyggt vävs ihop med berättelsen om lilla Hugo. Fantastisk detaljrikedom med alla kugghjul som håller allt igång och vad som händer som en liten del går sönder, hur allt rasar ihop. Vacker scenografi och foto med härliga kameraåkningar. Ett tekniskt och visuellt mästerverk! Parentesen i filmen är manuset som på vissa håll vacklar lite och barnskådespelarna som inte riktigt klarar av att bära alla scener själv. Kanske kombinationen med regin som påverkar det? Scorsese är kanske ingen Spielberg?

Summa kardemumma: en sevärd och visuellt vacker film som väver in berättelsen om de tidiga, innovativa filmmakarna på ett kärleksfullt sätt vilket jag gillar skarpt.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#5 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 February 2012 - 15:31

Parentesen i filmen är manuset som på vissa håll vacklar lite och barnskådespelarna som inte riktigt klarar av att bära alla scener själv. Kanske kombinationen med regin som påverkar det? Scorsese är kanske ingen Spielberg?

Jag kan hålla med om att Asa Butterfield inte var helt klockren. Det är svårt att hitta en barnskådis som är bra nog för att låta hela filmen vila på honom. Men han gjorde ändå ett klart godkänt jobb tycker jag. Och Chloe Moretz tyckte jag var riktigt bra.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#6 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 February 2012 - 16:55

Visst får han godkänt, men det märktes framförallt i början när han själv skulle bära det tunga lasset att han kanske inte riktigt är mogen för det än. Stora blå ögon kan inte släta över allt. :P
Chloë var bra förutom i en scen där hon gjorde bort sig, men det är ju egentligen bara en petitess i det stora hela.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#7 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 February 2012 - 17:32

Chloë var bra förutom i en scen där hon gjorde bort sig, men det är ju egentligen bara en petitess i det stora hela.

Hm, vilken scen tänker du på då?

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#8 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 September 2012 - 12:58

En hel okej film, som dock saknar det där lilla extra. Sedan vet jag inte heller om familjefilm riktigt passar Scorsese. Tycker inte riktigt att han lyckas att sätta en tydlig prägel på filmen.

Handlingen är fin, med en dos äventyr, en dos livsöde, en dos mild humor, osv. Gillar att filmen är en så fin hylling till Georges Méliès liv och leverne. Gillar även hyllingen till dåtidens filmskapande. Jag tycker att man fångar magin från den tiden på ett mycket vackert sätt.

Ben Kinglsey är riktigt bra i rollen som Georges Méliès. Jag tycker även att Asa Butterfield är lika vass i rollen som Hugo Cabret. Honom skall jag hålla ett öga på i framtiden. Chloë Grace Moretz är bra som Isabelle, men det är något med hennes skådespel som gör att karaktären känns blek. Plus att det även kan vara så att problemet ligger i filmens manus. Att karaktären inte är ordentligt utvecklad. Övriga roller och karaktärer är okej, men ingen lämnar något större intryck. Tycker speciellt Sacha Baron Cohen var väldigt blek. Vilket är synd, för i Sweeney Todd visade han att han kan göra en comic relief-karaktär rättvisa.

Rent visuellt är filmen en fröjd att se. Bortsett från scenerna man ser är ämnade för 3D. Tvivlar inte på att dom kan ha varit bra på det sättet, men det är alltid synd när dom sticker ut så mycket i den vanliga versionen av filmen.

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 October 2012 - 19:06

Hugo (2011) [US]
VAD? Slutet-gott-allting-gott-drama av familjetyp om föräldralöse Hugo som gillar att fixa saker. Han stora projekt är att laga den kugghjulsdrivna automat som var hans pappas sista projekt.
VEM? Chloë Grace Moretz (som typ var enda behållningen i Kick Ass) påminner skarpt om Emma Watson här till utseendet.
VAR? 30-talets Paris.
HUR? Jag har svårt att bestämma mig för vad jag tycker om storyn, tidsepoken är en av de intressantare och man använder sig av filmens barndom på ett föredömligt sätt. Filmen är inte på något sätt tråkig, men bitvis (speciellt i början) oengagerade. Titelrollen - föräldralöse Hugo - är faktiskt inte speciellt intressant, han följer mönstret på så många andra karaktärer och utseendemässigt ser han ut lite som de flesta "minstingen i familjen"-karaktärer i familjefilmer från 90-talet. Den intressanta delen är just tidsepoken, kugghjulsmekaniken och Georges Méliès. Filmens produktion är tjusig, här och där förstår man att det handlar om cgi men den är övertygande rent visuellt och scenerna från Méliès filmstudio får mig att le. Två scener i början fick mig att reagera däremot där kamerasvepningen kändes konstlad och inte helt naturlig, kanske man gick lite väl hårt fram med datorn, vad vet jag.
NÄR? En sådan där typisk film som antagligen levt en relativt anonym tillvaro om det inte varit för det snygga namnet i regissörsstolen.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)