Jump to content

Photo

Mad Max galen filmfest!


  • Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 May 2015 - 00:48

Jag och XC ska se igenom Mad Max filmerna och ni andra får mer än gärna hänga på!
 
 
 
25/5 Mad Max (1975)
27/5 Mad Max 2: The Road Warrior (1981)
29/5 Mad Max: Beyond Thunderdome (1985)
Vid passande tillfälle Mad Max: Fury Road (2015)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 May 2015 - 18:30

Mad Max (1979) [AU]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
Det finns filmer som utspelar sig före apokalypsen och dem som utspelar sig efter den; Mad Max utspelar sig troligtvis mitt under den. Det här är mer drama och thriller än vad uppföljarna skulle komma att bli och för den svenska tittaren (här är filmen fortfarande klassad som förbjuden) är upplevelsen antagligen rakt av surrealistisk.
Väl berättad film om polisen Max som kämpar för att hålla ihop familjen samtidigt som han genom jobbet drar på sig allt fler fiender. En hel del snygga scener både med och utan action och apokalyps-temat gör att den inte känns så billig som den troligtvis är. Den är snyggt castad överlag och har en bred samling karaktärer där ingen direkt framstår som någon vägens riddare. Det enda som jag kan anmärka på karaktärsmässigt är MC-gänget; i mina ögon framstår de mer som en flock vilda chimpanser än våldsbenägna brottslingar i många scener.
Den här filmen är annorlunda mot de två filmer som väckte min fabläse för post-apokalypsism, men är också bra på att annat sätt än de två efterkommande filmerna.
BETYG? 4 semestrande mc-gäng av 5 möjliga.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 May 2015 - 02:43

Dom här filmerna var ett tag sedan jag såg. Senast var väl på VHS-tiden. Vilken jag fortfarande lever kvar i, men det har inte direkt hjälpt mig att se om filmerna. ;) Jag minns knappt den här första filmen, den var aldrig min favorit. Minns dock att den imponerade rent visuellt när man såg den första gången. Och likt dig så var det väl med den här filmen som ens intresse för PA väcktes till liv.


Edited by Garm, 26 May 2015 - 02:44.


#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 May 2015 - 05:43

Nej, ettan var väl aldrig någon favorit för mig heller vilket troligen är orsaken jag trodde det var minst 10 år sedan jag såg den sist till mot slutet då jag insåg att det bara var 2. :P
Du är mer än välkommen att hänga på, Garm. :) Har du bara sett dem på VHS så har du dessutom inte sett de nära 15 minuter av 2:an som klipptes bort på VHS. ;)




Mad Max (1979)

I en nära framtid så har minskningen av onja i Australien let till undantagstillstånd, kaos och våldsamheter. Vägarna terroriseras av galningar som dödar folk för bensin och nya specialtrafikpoliser kallade MFP (Main Force Patrol) har satts in. En av de bästa och tuffaste är 'Mad' Max Rockatansky som tillsammans med sin partner, och bästa vän, Jim Goose försöker göra vägarna säkrare. Max hade planerat att sluta för att spendera mer tid med sin fru Jessie och deras barn men lockas att stanna kvar med en ny supertrimmad svart Interceptor kallad Pursuit Special.
När han varnas att en galning kallad Toecutter och hans motercyckelgäng är ute efter hämnd sedan en av deras medlemmar blev dödade under en av Max's biljakter så tar han det inte som något större hot. Men så dyker gänget upp och börjar ställa till problem i området och de visar sig vara mer hänsynslösa än någon kunde ana.

Australiensk Drama-Thriller kultfilm (tänkte skriva "Pre-Apocalypse" men den utspelar sig snarare under Apokalypsen) och både Mel Gibson's och Steve Bisley's genombrott. Väl värd att notera är att Hugh Keays-Byrne som spelar Toecutter också spelade Immortan Joe i Mad Max: Fury Road.
Alls som gillar Prisoner/Kvinnofängelset blir såklart glada att se Sheila Florance som den tuffa hagelgevärs skjutande tanten May, för oss bäst känd som den alltid älskvärda Lizzie Birdsworth.

Inspirerad av verkliga händelser i Australien på 1970-talet när det var bensin brist i Australien, de våldsamheter och kravaller som skapades samt det ökända motercykelgäng som terroriserade delar av landet. Faktum är att vissa scener och händelser (som när Goose blir bränd levande av ett motercyckelgäng ) hade hänt på rikigt.

Om det var längesedan ni såg den här senast och tycker att de låter underligt så beror det på att filmen var dubbad i den Amerikanske versionen för de ansåg att brytning var för stor. 2000 släpptes orginalversionen. Här i Sverige ska filmen ha varit totalförbjuden fram till 2005 (bla. för att den filmatiserade verkliga händelser) men då jag faktiskt hyrde den när jag var tonåring så undrar jag hur det här kan stämma. Personligen trodde jag det var många många år sedan jag såg den här senast men insåg nu att det var för bara 2 år sedan. :o Jag hade trotts det väldigt lite minnen av filmen och jag mindes forfarande fel att Jessie släpades efter motercyklarna i en kedja vilket hon inte gör.

Filmen är skriven och regiserad av dåvarande Doktor George Miller som har gjort alla filmerna hitils. Han känade själv ihop pengarna som läkare till att göra filmen.
Motercykelgänget spelades av ett riktigt motercyckelgäng kallat The Vigilantes och de fick alla ett varsit brev som förklarade att deras vapen var för en film ifall de skulle bli stoppade av polisen, något som ledde till ett skämt i filmen om ett "Get-Out-of-Jail-free-card".

Ja, de där andra poliserna var ju inte mycket att hänga i julgranen. :P Om ni undrar vad som hände dem och varför de inte var med sedan så beror det på att motercyckelgängen anföll polishuset och mördade dem. Men scenen klipptes bort för någon anledning. Troligen tyckte de att den blev onödig eller kanske de gjorde manusändringar som gjorde att den inte längre passade in. Kanske hans familj inte blev dödade i orginalmanuset utan hans kollegor och det gjorde att han blev galen där?

En bra film där de försöker skapa en modern västern satt i en nära framtid och det lyckas de väldigt bra med. En väldight underlig film med många underliga karaktärer. En väldigt brutal film som blev väldigt populär men sedan överglänsades av sin uppföljare och nästan glömdes bort. En film som jag helt hade glömt hade så mycket drama också. Ett bra och intresant manus som varnar om en mörk framtid som tacksamt uteblev i Australien. Det ända jag kanske tycker kunde ha gjorts bättre var att det bara var en tillfällighet att motercyckelgänget gav sig efter Max's familj vilket får mig att undra om det var som de skrev till saker i manuset Jag vet att de blev tvugna att skrota en massa action scener pga att pengarna tog slut så kanske de försökte fylla ut det? För det känns meningslöst hela grejen att de var ute efter Max för hämnd ang. händelserna i början när de sedan bara råkar ge sig på hans familj.

Jag minns att när jag såg filmen för första gången så blev jag väldigt besviken då den hade väldigt lite gemensamt med de filmer som följde och det kändes inte alls som att de tillhörde samma värld. Men mycket av det har också med att de inte kan presentera världen så värst bra i första filmen så man märker inte riktigt hur den fungerar. Mäst får man lite hintar men då filmen utspelar sig i en liten by utan att ge en större utblick över världen så får man inte veta hur illa det är. Men jag tycker fortfarande att de gick förlångt när de tryckte in ett kärnvapen krig mellan den här och 2:a filmen trotts att det bara ska ha gått 5 år. För att få det att gå ihop så får man allt använda sin fantasi.
 
Slutet känns lite fel. Med hur Toecutter dör och hur Max avrättar Johnny the Boy för Goose's död när han omöjligt kunde veta att han var direkt inblandad. Dessutom vet vi att Johnny inte ville döda honom och det hela mer eller mindre var Toecutter. Det hade passat bättre om det var tvärt om så att Toecutter blev avrättad på det viset då han var filmens skurk. Jag förstår att de ville visa hur långt Max hade fallit (och därav namnet på filmen) genom att han dödar fel person på det mäst brutala sättet men jag tycker att det förstörde mer. Sedan slutar filmen också väldigt plötsligt. Varje gång så tror jag att han har Toecutter kvar att jaga ner och inte fören sluttexterna inser jag att det var han som krockade med lastbilen. Det säger en hel del om hur fel gjort jag tycker slutet är.
Sedan måsrte jag säga att jag alltid minns jakten på motercyckelgänget som längre och önskar att det hade varit det istället för att bara snabbt preja dem av vägen.


Hur som hgelst så är filmen bra och viktig på det sättet att den banade väg för Mad Max 2: The Road Warrior som i sig skapade bilden av en Post-Apocalyptisk värld (om inte konceptet i sig) som sedan används i de flesta varianter av genren efter det i all media. Utan Mad Max så hade vi aldrig fått Fallout spelen, The Walking Dead, The Road eller alla de andra Post-Apocalyps berättelserna.

Betyg: 3,5 motercyklister av 5

Edited by Crusader, 26 May 2015 - 05:47.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 26 May 2015 - 16:02

Jag såg "ettan" för första gången för bara någon månad sedan. Blev nog inte så väldigt överväldigad, lågbudget-atmosfären låg tung över nejden. Mel Gibson var ju heller inte så intressant som ung. Bäst var nog den där polischefen med valrossmustaschen och den där tanten med geväret. Jag kan nog inte tänka mig en högre poäng än en 2:a 

 

Den här serien är en av de få som faktiskt blir bättre och bättre för varje film.

 

Och för att med en gång besvara Crusaders önskemål om att jag ska se övriga filmer också, så har jag dessvärre inte tid att se på film för närvarande



#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 May 2015 - 17:12

@Crusader: Antar att den här filmen 'släpptes fri' när granskningskravet försvann? Annars har den väl visats på TV så tidigt som 90-tal (på någon av de kanaler som sänder genom England).

@Libby: Jag håller med om att den här filmserien blir lite bättre för vad film (vad jag minns iaf).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 May 2015 - 23:14

@Cruz: Tack för inbjudan men jag har inte filmerna, inte ens på VHS :P, och jag orkar inte skaffa fram dom heller. ;) Dessutom så är jag fortfarande kvar i Midgård då jag förlängde mitt besök med 6 filmer.

Men jag kanske ser dom tre äldre filmerna innan jag ser den nya, när den släpps för hemmabruk, och i sådant fall så lånar jag den här tråden för mina omdömen.

Edited by Garm, 27 May 2015 - 23:16.


#8 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 27 May 2015 - 23:31

Vääääldigt längesen jag såg Mad Max filmerna, den första filmen minns jag inte ens nått av. Andra filmen minns jag dock som en riktigt höjdare. Å tredje filmen har jag för mig att den kändes rätt onödig?


Winter is Coming


#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 May 2015 - 00:39

@Libby: Vad synd. Men trevligt att du tittar in här och komenterar iallafall. :)

@XC: Jo, det är nog så det ligger till.

@Rick Hunter: 3:e filmen var igentligen planerad att vara en helt egen Post-Apocalyptisk film men någon kom med förslaget att huvudrollen där kunde vara Max. Jag min den som bra fast inte lika bra som den här. Men den har också bidragit till mycket i genren, framförallt Fallout.

@Garm: Jag misstänkte det. :P Du får skynda på med Midgård så vi kan ge oss på Python/Boa filmerna snart. ;)



Mad Max 2: The Road Warrior (1981)

Några år har gått sedan 'Mad' Max Rockatansky förlorade allt och världen har sedan dess sprängts till en enda stor ödemark. Med bara en hund som sällskap lever han på vägarna ute i det laglösa ödelandskapet av vad som en gång var Australien och för en evig kamp mot de gäng som anfaller alla fordon för att ta deras bensin. En dag träffar han den galna piloten Jedediah som berättar om ett fortfarande fungerande oljefällt med en massa ren bensin. Problemet är bara att de är sedan några dagar tillbaka belägrade av ett gäng galningar. Max vill bara ha bensin men frågan är hur långt han är villig att gå för att få den.

Filmen som skapade en hel genre. Fadern till modern Post-Apocalypse. Och Mel Gibson's stora genombrott. Här får han också sällskap av Bruce Spence som spelar Jedediah, en karaktär som blev väldigt populär.

Jag har inte tänkt på det innan men den här filmen hintar ju faktiskt om att krigen hände innan första filmen, fast samtidigt så var den delen inte en del av orginalet utan ditsatt i Amerika. Men enligt böckerna baserade på filmerna så hände kärnvapen kriget några veckor efter första filmen. Sedan så säger vissa att den här filmen utspelar sig bara 2 år efter första medans jag tidigare har hört 5 år.

Scenen när Max hittar den lilla speldosan och ger ett kort leende som säkert är det första på många år. Likadant när Jedediah, somn är så inne på att stjäla bensin, får sig en tankeställare efter att ha fått se paret bli brutalt mördade.

Max har fortfarande på sig samma kläder som i första filmen (hoppas han tvättar dem ibland med tanke på att läder inte andas). Han har stål runt knät för att hjälpa honom att gå (efter att han blev skjuten i knät) och högra ärmen är avskuren (efter att hans arm blev påkörd). Och så kör han sin trogna Interceptor. Jag kommer faktiskt inte ihåg att hans bil sprängdes. Så jag kom ihåg det så stal de som han hjälpte hans bil och övergav honom. Likadant kom jag ihåg det som att i nästa film letade efter sin bil. Underligt hur fel man kan minnas.
Jag uppfattade det också som att de lurade Max men faktum är att han erbjöd sig att köra efter att de hade gjort upp sin plan. En lite underlig grej också då de klargjorde innan att de var tvugna att frakta bensinen i tankern.

Lite kul fakta: Scenen när motercyklisten kör in i en krachad bil och fliger igenom luften var en olycka och inte meningen att det skulle hända. En annan intresant sak är att filmen filmades från början till slut i rätt ordning, något som är ytterst ovanligt.
Den intresantaste grejen är att ledaren med hockey-masken som saknade hår var från början tänkt att vara en bränd opch galen Jim Goose men medans de filmade så beslutades det att skippa det avslöjandet och idén vilket nog var lika bra.
En annan sak är att montaget i början som visade kriget var något som Amerikanarna satte dit och fanns inte med i orginalet.

En sak jag aldrig fattade var killen som skulle skjuta hjulet men blev indragen under lastbilen. Vad hände där?

Mycket bra och spännande Post-Apocalyptisk action när den är som bäst!

Betyg: 5 Shotgun Shells av 5

Edited by Crusader, 28 May 2015 - 00:44.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 28 May 2015 - 14:55

En kul anekdot med den här filmen var att Homungus spelades av svenske Kjell Nilsson. Han var egentligen ingen skådespelare och det här är förmodligen den enda roll han gjort. Han råkade bara vara på semester i Australien och träffade George Miller på en pub. Miller tände på alla cylindrar och gav honom en av huvudrollerna på stående fot. Så kan det gå ibland...

 

Annars var det här länge en av mina favoritfilmer. Nu har den ju tappat lite av nyhetens behag men jag vill nog fortfarande ge den en stark 3:a.

(Ja, jag kunde inte hålla mig så jag tog fram den och tjuvkikade lite, trots att jag inte har tid :whistle: )



#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 May 2015 - 18:12

Mad Max 2: The Road Warrior (1981) [AU]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
KONCEPTET: Den australiensiska civilisationen har slutligen fallit i bitar och gäng slåss vilt om de sista dropparna bensin. Mitt ute i ingenstans hittar Max ett fungerande raffinaderi, omringat av krigsherren Humungus...
DET BRA: Det finns uppföljare och det finns bra uppföljare och det här är nogen av de senare -- att låta den här filmen utspela sig efter apokalypsen förhindrar att vi får en återupprepning av förgående film och utvecklar storyn på ett bra sätt. Därmed har man inte snöat sandat in för mycket på "det där som funkade i förra filmen". Man bygger ihop ett intressant karaktärsgalleri -- åter igen utan att snegla förmycket på föregående film -- och skurkarna är lite mer renodlade skurkar här och inte kringdrivande chimpanser som förra filmen.
DET DÅLIGA: Det är svårt att börja peka ut snårigheter i en film som inte bara hittar rätt på så många punkter, utan även till mycket var de film som väckte mitt stora intresse för post-apokalyptiska filmer. Men naturbarnet "The Feral Kid" får jag svårare och svårare att ta till mig för var gång jag ser filmen känns det som.
XC KONSTATERAR: Det här lär vara en av de där filmerna som jag aldrig kommer tröttna på, den hittar rätt på många punkter och har förblivit sevärd genom decennierna.
BETYG? 5 kycklingmän av 5 möjliga.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 May 2015 - 17:12

Mad Max 3: Bortom Thunderdome / Mad Max 3: Beyond Thunderdome (1985) []
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
KONCEPTET: När Max blir bestulen på sitt fordon och resten han äger leder spåren till den lilla hålan Bytarstaden...
DET BRA: Man jobbar vidare från förra filmen och försöker nu, iaf inledningsvis, visa hur mänskligheten försöker resa sig upp och återskapa en form av civilisation. Och den delen fungerar väldigt bra, men fyller uppenbarligen inte ut hela filmen. Aunty fungerar bra som stadens egensinniga borgmästare som snabbt vänder kappan efter vinden och ser till att vara den som kommer ut överst på köttberget. Filmen har några röjjiga actionscener där jag gillar både uppgörelsen i Thunderdome (som gärna kunnat få lite mer utrymme) och biljakten på slutet.
DET DÅLIGA: Den här filmen kör två storylines som egentligen inte jobbar särkillt bra med varandra och filmen tappar i styrka när Max räddas av barnstammen. Helt plötsligt måste man in i Bytarstaden för att frita Master (av anledningar som jag ärligt inte fick grepp om).
XC KONSTATERAR: Originalidén som de här filmen bygger på var inte avsedd som Mad Max 3 egentligen utan som en "Flugornas Herre"-typ av film; Max lades till i efter hand av George Miller. Och jag tror de båda koncepten skadar varandra mer än de hjälper. Dock så är det en underhållande film.
BETYG? 3 kamelkrafter av 5 möjliga.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 May 2015 - 19:28

Den tredje filmen har jag alltid tyckt varit den sämre av dom, mycket för att det känns som att man hela tiden håller tillbaka och mer vill få den att vara för en bredare skara tittare och därmed är den inte lika mörk och har mer humor än vad som behövs.

@Libby: Trevligt att få reda på anekdoten om Kjell Nilsson. Det känns lite vagt bekant. Det måste ha varit ett äventyr att få vara med i den filmen i den omfattning som karaktären är och det händer nog inte alltför ofta nuförtiden att man får en roll på stående fot. Annat var det uppenbarligen förr. :)

#14 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 May 2015 - 00:55

@Garm: Fast sedan så var den inte tänkt att vara en Mad Max film från början iheller. George Miller ville göra en Post-Apocalyptisk "Lord of the Flies" där en vuxen man hittar ett samhälle som bara består av barn. Sedan kom någon med idén att Max kunde vara den vuxna. Så troligen ville han redan från början vända sig till en yngre publik. Fast filmen blev nästan inte av pga att Byron Kennedy tragiskt omkom in en helikopterolycka medans han letade efter platser att filma på. Troligen är det en av orsakerna att Miller nästan bara regiserade action sekvenserna. Miller har sagt att orsaken de gjorde filmen ändå var för att arbeta sig igenom sorgen.
Många verkar tycka att den här är den sämsta men det finns de som tycker den är den bästa. T ex så lånar Fallout spelen mycket från den här filmen (inklusive humorn) så uppenbarligen älskade de den här.

@Libby: Vad trevligt att du lät dig lockas. :P

 

@XC: De återvände inte till Bartertown för att rädda The Master utan det var ända sättet för dem att överleva då öken var för farlig. Det var en av ungarna som bestämde sig för att frita The Master då han trodde att det kanske var Captain Walker. :P Pig Killer hjälpte till troligen mäst för att han tyckte synd om honom eller för att han gillade ungen.



Mad Max: Beyond Thunderdome (1985)

15 år har gått sedan 'Mad' Max Rockatansky och den galna piloten Jedediah räddade oljeborrarna. Efter att ha blivit rånad av Jedediah och hans son Jedediah Jr., helt ovetandes om varandra's identitet, så följer Max spåren till Bartertown där han gör en överenskommelse med stadens ledare Aunty Entity att göra ett smutsigt jobb för henne och sedan få tillbaka sina grejer. Han måste döda en man i Thunderdome och reglerna är enkla: Två går in men bara en kommer ut.
Det här är början på ett nytt äventyr som kommer att ta Max bortom Thunderdome.

Tredje filmen om Mad Max. Mel Gibson och Bruce Spence (som trotts att han står som ev av huvudrollerna bara är med i några få minuter) delar den här gången scenen med Tina Turner i en av bara 4 filmer hon har spelat i.

Precis som förra filmen så var det här tänkt att vara den avslutande filmen om Mad Max, något som George Miller lyckades hålla i ca: 10 år innan suget att göra en ny kom tillbaka. Arbetet på Fury Road påbörjades 1997 men det skulle ta till 2015 innan filmen blev färdig. Filmen hade maximal otur då de först hade svårt att få ihop budget, sedan hände 11 September 2001 precis innan de skulle börja filma och pga effekten det hade på ekonomin så fick de vänta och George Miller fick göra Happy Feat först. Sedan gjorde Mel Gibson "The Passion of Christ" vilket gjorde honom kontroversiell så George Miller beslutade sig för att casta om rollen. När de sedan äntligen var klara att börja filma så kom Irak kriget vilket gjorde att FOX tappade intresset att göra filmen. Mel Gibson, som åter hade blivit aktuell som titelrollen tröttnade och hoppade av. Sedan efter kriget så började det röra på sig igen och de ville ha Heath Ledger i rollen som Max. Ni kan ju alla gissa vad som hände den gången.
Så George Miller gör ett nytt försök, den här gången med att göra en animerad film och ett TV-spel som kompanjon. Men så fick han hjälp från Warner Bros. och bestämde sig för att göra en Live Action trotts allt. Trotts det så tog det 5 år till 2014 innan filmen faktiskt blev av (varför vet jag inte men kanske skådespelarna var upptagna?) och då tog det bara mindre än 1 år innan den fick premiär. :P

Tillbaka till filmen. :P

Det här är första filmen som de nämner radioaktiviteten och att kärnvapen användes under kriget.

Betydligt mer humoristisk än de tidigare filmerna och det hela blir som mäst bizzart när barnen kommer in. När sedan de visar avbilden på deras frälsare Captain Walker och den ser exakt ut som Max in på varje detalj (tillochmed apan är med) så blir det lite väl mycket och jag kan inte låta bli att skaka på huvudet och himla lite med ögonen. Fast kanske den bilden var målad av Max när han var medvetslös, vem vet?
Lite kul iallafall med ungarnas konstiga språk. "This is jerking-time!".
Sedan var det en intresant unveckling att det var killen i gruppen som var den som var smartast och bäst kunde acceptera hur det låg till med världen medans tjejen var den envuisa som vägrade insé faktum, vilket kostade dem då en av dem drunknade i sanden. Man väntar sig ju tvärt om att killen skulle bli en skurk.
Lite kul mot slutet när ungarnas gyllene skiva visar sig vara Franska-lektioner. :P
Ett par saker jag upptäkte. 1: En av ungarna säger "What the fuck, Captain!" vilket är lite förvånande att det kom igenom censuren i USA. 2: Mel Gibson har en betydligt starkare brytning när han är med ungarna än i resten av filmen, vilket jag antar är för att de ska förstå honom bättre.

Filmen har ju sina plotholes. Den största är väl barnen. Om de har varit övergivna där i nästan 20 år, hur kan där då vara småbarn? Alternativet hade varit att Walker och de andra lämnade dem för bara 5 år sedan men det låter också konstigt att barnen skulle utvecklas så på bara de åren, att de äldre barnen inte skulle minnas så väl och att Walker och de andra stannade på platsen i nästan 15 år innan de begav sig iväg då allt pekar på att de väntade i högst ett par månader på att bli räddade. Dessutom pratar barnen om att berättelsen har gått från mun till mun vilket tyder på att generationer vilket för tillbaka frågan: var kom de nya barnen ifrån? Det låter knappast troligt att de ända 2 halv-vuxna som väl är runt 17 skulle ha fött dem alla. :P Fast samtidigt så säger en av ungarna att en av dem "will pop any day now" så kanske de har fött varandra?
Och så har vi Bruce Spence's karaktär som aldrig avslöjas om det är samma som förra filmen eller om båda bara råkar på att se likadana ut och vara galna piloter.

Det är em betydligt snällare, minde självisk och mänskligare Max som vi ser i den här filmen, som när han säger att den lille får klara sig själv men ändå bär honom sedan. :P Det är lätt att förstå varför folk tycker det är svårt att tänka sig att Fury Road skulle utspela sig efter den här med tanke på personligheten. George Miller har ju pratat lite olika om saken. Han har sagt att han tänker på Fury Road som att utspela sig efter Beyond Thunderdome men också att filmerna inte har någon klar rangårdning. Min tanke är väl att det var först tänkt att det skulle vara en uppföljare men sedan beslutades att inte göra så för Fury Road passar verkligen inte in efter den här filmen. Med tanke på vad de dessutom hintar om har hänt innan Fury Road (SPOILER för Fury Road), att Max har skaffat sig en ny familj som sedan har blivit dödad av raiders vilket har drivit honom bitter och galen, så känns det som att det borde vara mellan 2:an och den här filmen.

En hel del underliga karaktärer. Och Pig Killer kan man inte låta bli att gilla.

Slutjakten är ju också rätt fåning. Mad Max i ko-mobilen, killen som försöker hålla ihop tåget, skurken med det extra huvudet som överlever en stor explosion och bara blir sotad och det faktum att ingen dör där. I filmen dör faktiskt bara 2 karaktärer. Blaster och en av ungarna. Inga av skurkarna dör vilket är första gången i serien. Vilket också är det sämsta med filmen.

En bra film. Är det den sämsta i serien eller inte, det är frågan. Den har en förmåga att ta det löjliga för långt med minimalt dödligt våld och ingen större avslutning på skurkarna. Det är en underhållande film men är det en värdig Mad Max film?

Betyg: 3 ungar av 5


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 May 2015 - 07:00

Bäst av allt i filmen är scenerna med Lizzie Birdsworth... eh, jag menar Sheila Florance. ;)

Filmen är väl godkänd, men det är synd att det egentligen bara är Road Warrior som är riktigt bra av dom tre. Fury Road kanske dock kan vara en god utmanare till att vara lika bra som den, eller kanske rent av bättre.

#16 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 May 2015 - 09:03

Fury Road har ju fått en del bra press, de flesta verkar gilla den. Jag är avgjort nyfiken. :)


@crusader: Jag har också tolkat det så i alla år, att Max och barnen söker sig till Bartertown för att överleva -- men man pratar om "the Master" på väg in i staden vilket gjorde mig aningen tveksam. (Eller också blandar jag ihop saker igen).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#17 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 30 May 2015 - 12:33

Ja dom for till Bartertown för att överleva. Det ena gav ju det andra; Max hann upp ungarna bara någon km från stan och då var det ju deras enda chans. Väl där kom han på att ungarna skulle behöva The Master i framtiden. "Han kan en massa saker."

 

Jag håller med om att det är en hel del med den här filmen som man (om man vill) kan irritera sig på. Som jag skrivit någonstans förut så är humornivån för hög och då blir ju gränslinjen till rent fjant hårfin. Den där fritagningen av The Master i grishuset var ju rent löjlig...

En annan sak som jag också hängt upp mig på är det som Crusader tar upp; att ungarna verkar ha dykt upp från ingenstans, med färdiga legender och allt. Om jag förstod det rätt så var den yngste av dem som gav sig ut i öknen bara två år...

 

Nåväl, jag har i vilket fall fortfarande mycket njutning av att se filmen och ger den en 4:a.

 

PS. Egentligen är ju Mad Max en tämligen egoistisk och otrevlig figur, som faktiskt visar upp lite samvete först när han blir tvingad till det. Så var det i tvåan och så var det i Thunderdome



#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 May 2015 - 16:44

@Libby: Det låter rätt trovärdigt. Jag håller med om att den här bitvis är på gränsen till plojig men icke destomindre underhållande.

 

OK, kunde inte hålla mig och såg 4an idag... (Har lite beslutsångest om var jag skall posta den bara).
 
***
 
Mad Max 4: Fury Road (2015) [AU/US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
KONCEPTET: Världen kokar fortfarande och bensinbristen har fått sällskap av vattenbrist, kring vattenhålen uppkommer boplatser, boplatser som styrs med järnhand. Från en boplats, vars krigsherre går under namnet Immortan Joe, sker en utbrytning och allas vår vän Max hamnar mitt i skottlinjen...
DET BRA: Att återvända till en ikonisk filmserie efter 30 år är inget unikt för George Miller, Hollywood kränger just nu remakes, sequels och prequels på löpande band; men det är snudd på unikt att man lyckas göra en sevärd film. För den här hittar till den största delen hem till allt det där som gjorde "The Road Warrior" bra, med en väl berättad story med god plats för kvinnliga karaktärer. Man öser på med action utan att för den delen ge avkall på berättandet, flertalet snygga scener men utan att de känns omänskliga.
DET DÅLIGA: Kanske kan jag tycka att det går lite väl fort när Furiosa litar på Max, men det heter ju också att nöden inte har något val.
XC KONSTATERAR: En film som faktiskt håller hela vägen och lyckas med det som Hollywood är aningen dåliga generellt på: blåsa liv i gamla koncept.
BETYG? 4 nystulna harem av 5 möjliga.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 05 June 2015 - 23:07

Eftersom det var ca 10 år sen jag såg dessa filmer så kunde jag inte hålla mig borta. Första filmen då, jag tror faktiskt inte att jag sett den alls om jag ska vara ärlig. Kände igen biljakten i början och inget annat. Det var en ganska tråkig film faktiskt som känns helt annorlunda än sina uppföljare. Skådespelarna är genomruttna och t.o.m Mel Gibson själv spelar ganska illa, godkänt för att vara sin första film ändock. Annars var denna film bara trist och långsam, extremt tråkiga skurkar också. 

 

Andra filmen då, ja den är fortfarande en höjdare på många sätt och vis! Om den första filmens budget var 2 backar läsk så har de verkligen steppat upp här. Snygg, spännande och ganska välspelad. Biljaktscenerna här är riktigt bra gjorda även fast vissa detaljer bara försvinner under vägen.

 

Tredje filmen... hmm första halvtimmen är faktiskt riktigt bra! Miljön, musiken och spänningen i och runt Thunderdome. Sen blir det bara Disneyklubben i nästan resten av filmen, mycket mycket dåligt! Och manuset? så mycket luckor att man knappt hajar vad det handlar om längre. Och den opassande humorn? Var kom den ifrån egentligen?

 

Mad Max var nått som gav mig en härlig nostalgisk känsla förr men så bra är det ju uppenbarligen inte, bara Road Warrior som håller. Hoppas Fury Road levererar nu annars är nog risken att denna filmserie för alltid tappar glansen i mina ögon.


Winter is Coming


#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 June 2015 - 20:20

Kul at du hängde på Rick. Jag håller med om att RW antagligen är den bättre av filmerna. Och personligen tycker jag Fury Road levererar.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 07 June 2015 - 00:57

Japp Fury Road levererade definitivt, den tog ju de bästa grejerna från Road Warrior och skruvade upp allt flera steg. Biljakterna är bland de sjukaste jag sett i en film! Tom Hardy är utmärkt som Max, saknar inte Mel Gibson för fem öre. Och Charlize Theron levererar stort i huvudrollen (ja, jag tycker faktiskt hon är det). Vräkig adrenalinpumpande actionröjare av bästa klass. Överglänser alla sina föregångare!


Winter is Coming


#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 June 2015 - 20:06

Jupp, Furiosa är avgjort filmens huvudkaraktär och jag håller med -- Max passar utmärkt som andrafiolen. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)