Jump to content

Photo

Battleship


  • Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 July 2011 - 19:24

Trodde det fanns en tråd om denna film redan men hittade ingen


Battleship (2012) - IMDb

Officiell hemsida: http://www.battleshipmovie.com/

Liam Neeson och Alexander Skarsgård är med.
Filmen har premiär här i Sverige en månad innan USA.

Trailer finns att se genom den officiella hemsidan


Aliens blow us away in surprisingly good 1st Battleship trailer | Blastr


We don't know about you, but when it was announced they were making a sci-fi film based on the classic strategy game Battleship, we were really doubtful about the whole project. Back then, our first reaction was: "Are you kidding us?"

But now that we've had our first look at the trailer, we have to admit that it looks MUCH better than we'd ever hoped.

When we first saw the trailer, though, we couldn't help but get the sinking (pun intended) feeling that the film was going to be some sort of "Romeo and Juliet" love-drama story set on a large navy boat. Because that's what they seemed to be going for.

Then the suspense and action picked up around the middle of the trailer, and the big bad aliens showed up. All kinds of Transformers-like hell broke loose, with some very nice special effects to boot (a $200 million budget will buy you that), and the whole thing started to rock.

And here's is the basic plot synopsis for Battleship:

A story of an international Navy fleet engaged in a very dynamic and intense battle against an alien race known as "The Regents". The aliens come to planet Earth, on a mission to build a power source in the ocean. Upon their visit, they come in contact with a navy fleet. The film is also purported to show both sides of the story, from the aliens' perspective, as well as the humans.

Directed by Peter Berg, Battleship stars Liam Neeson, Alexander Skarsgard, Brooklyn Decker, Taylor Kitsch, Josh Pence and Rihanna in her first-ever movie role.

It'll hit theaters May 18, 2012.


Edited by Georgia, 26 April 2012 - 23:57.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 July 2011 - 11:28

Jag blandar hela tiden ihop den med den där filmen Battle: LA :P

"Sänka skepp" (spelet som den baserar sig på) låter ju bekant faktiskt.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#3 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 29 July 2011 - 20:20

Battleshit.

#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 April 2012 - 22:36

Minns inte att det var rymdvarelser sist jag spelade det med mamma. :P
Undrar när de ska göra en filmatisering av "Fyra i Rad" med Zombies. :D

Men seriöst. Otroligt att de inte ens kan göra en film baserad på ett enkelt bordstrategi spel utan att totalt ändra handlingen. :rolleyes:

Blir säkert en intresant film men hela idén att basera den på "Sänka Skepp" är idiotiskt, speciellt när de tar bort allt de 2 har gemensamt. Men bara "You sank my Battleship" repliken är med så... ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 07 April 2012 - 22:49

My kind of movie.. :D

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 09 April 2012 - 08:05

Men seriöst. Otroligt att de inte ens kan göra en film baserad på ett enkelt bordstrategi spel utan att totalt ändra handlingen. :rolleyes:

Fast alltså... Det är väl inte så att det finns någon handling i Sänka båtar? Det finns rutor och koordinater, papper och pennor. Undrar om de sakerna har en betydande roll i filmen. Känns mest absurt att basera en film på ett sådant spel. Mest som att man tar vilken film som helst, och på skämt säger att den är baserad på ett gammalt spel. Möjligen ett kul skämt förvisso.

#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 09 April 2012 - 17:53

Eftersom jag har en fribiljett till min bio och är hemma nu så tror jag att jag skall se den här filmen. Lyckades ju missa Battle Ro... eh, menar Hunger Games.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 April 2012 - 21:55

Men seriöst. Otroligt att de inte ens kan göra en film baserad på ett enkelt bordstrategi spel utan att totalt ändra handlingen. :rolleyes:

Fast alltså... Det är väl inte så att det finns någon handling i Sänka båtar? Det finns rutor och koordinater, papper och pennor. Undrar om de sakerna har en betydande roll i filmen. Känns mest absurt att basera en film på ett sådant spel. Mest som att man tar vilken film som helst, och på skämt säger att den är baserad på ett gammalt spel. Möjligen ett kul skämt förvisso.

Jo, men man spelar mot varandra och ingen av sidorna är rymdvarelser, vad jag minns. :P


Btw, uppföljaren ser lovande ut:

Posted Image
:P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 April 2012 - 18:50

Men seriöst. Otroligt att de inte ens kan göra en film baserad på ett enkelt bordstrategi spel utan att totalt ändra handlingen. :rolleyes:

Fast alltså... Det är väl inte så att det finns någon handling i Sänka båtar? Det finns rutor och koordinater, papper och pennor. Undrar om de sakerna har en betydande roll i filmen. Känns mest absurt att basera en film på ett sådant spel. Mest som att man tar vilken film som helst, och på skämt säger att den är baserad på ett gammalt spel. Möjligen ett kul skämt förvisso.

Jo, men man spelar mot varandra och ingen av sidorna är rymdvarelser, vad jag minns. :P

Nu är det ju bara dina tellusnormativa fördomar som kommer till uttryck!

#10 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 10 June 2012 - 12:56

Battelship är den bortklipta "thunderchild" sekvensen från War of the worlds från 2005 :) i alla fall då skulle filmen ha någon handling.... förväntar de sig att konsumenterna ska svälja vadsomhelst så länge det är ett par imponerande CGI sekvenser med i filmen...(som återupprepas gång på gång)

#11 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 01 September 2012 - 03:01

Jag blandar hela tiden ihop den med den där filmen Battle: LA Posted Image

Det är mer eller mindre samma handling fast med flottan istället för marinkåren. ;)

Men seriöst. Otroligt att de inte ens kan göra en film baserad på ett enkelt bordstrategi spel utan att totalt ändra handlingen. :rolleyes:

Fast alltså... Det är väl inte så att det finns någon handling i Sänka båtar? Det finns rutor och koordinater, papper och pennor. Undrar om de sakerna har en betydande roll i filmen.

Oh yes they do. :)

Jahapp, sänka skepp alltså. Hur gör man en sånt film utan att resultatet störtlöjligt? Svar: Det gör man inte.

Handlingen och upplägget är som sagt väldigt likt Battle LA. Det börjar med ett skitråkigt halvtimmesintro där man ska lära känna karaktärerna och deras problem som kan malas ner till: Alex är en strulputt. Hans bror är ordentlig och drar med Alex till flottan när han strular till det. I flottan fortsätter han vara en strulputt och dessutom dejtar han amiralens dotter. Amiralen gillar inte Alex för att han är...en strulputt. Innan en stor övning strular Alex till det igen och den här gången kommer han att bli kickad ur flottan MEN då anfaller utomjordingarna! Om du inte kan gissa resten av filmen har du troligen aldrig sett en Hollywoodfilm förrut.

Det här är problemet med alla såna här filmer. Producenterna tror att vi faktiskt behöver såna här back stories för att vi ska bry oss om karaktärerna. News flash: Det gör vi ändå inte och kommer aldrig att göra det. Inte till en sån här film. Trimma bort den skiten och låt utomjordingarna anfalla direkt. Stampa gasen i botten direkt och ta inte bort foten förrän eftertexterna börjar rulla. Blir det en bra film av det? Troligen inte men jag lär iaf vara underhållen under hela filmen. För att det ska bli bra behöver man glimten i ögat också. Visa att att ni inte tar det här på allvar för man kan inte ta en film om ett sällskapsspel på allvar mer än en film om leksaksrobotar som man kan göra om till bilar. Jag är övertygad om att regissören Peter Berg har iaf lite glimten i ögat här. (Annars vore det tragiskt) För det är verkligen riktigt roligt hur otroligt over the top filmen bli ju längre den går.

Bästa scenen i filmen är när Alex och spillorna av hans besättning måste stoppa utomjordingarna men det finns inga skepp kvar förutom...Ett battleship! Ett gammalt nerlagt skepp från andra världskriget som numera är ett museum. Så vem kan styra ett sånt antikt skepp? Jo dom gamla veteranerna från andra världskriget såklart! Där står dom uppradade så käckt runt om på skeppet och ser helt bad ass ut (så bad ass som 80+ gubbar kan se ut) och till tonerna av AC/DC:s Thunderstruck gör dom en Battlestar Galactica och får igång den gamla skutan igen. Underbart! Och som sagt scenen där dom räknar ut att dom kan använda tsunami varningsbojer i havet för att spåra utomjordingarna (radar funkar inte) och därigenom sätter upp ett rutnät för att kunna sikta på fiendeskeppet. Precis som i säkna skepp! Och dom är helt gravallvarliga när dom gör det. :D Hur roligt som helst. Det här är definitivt en film som blir roligare att se med kompisar så man kan skratta tillsammans åt alla tokerier.

Hade filmen trimmats ner till en respektabel längd och lite mindre "vi tar oss själva på allvar" så hade jag faktiskt kunna tänka mig ett högre betyg. Men nä, det här är trots allt inte alls en bra film. Men bitvis riktigt rolig.

Och just ja, Alexander Skarsgård är med. Han spelar bror duktig. Gissa vad som händer med honom?

Edited by Wylie Times, 01 September 2012 - 03:04.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 September 2012 - 13:46

Jag gillade faktiskt Battle Los Angeles till skillnad från många andra. Dock är jag betydlig mer skeptisk till den här filmen och frågan är om jag ens bemödar mig med att se den någon gång. Tveksamt.


Och just ja, Alexander Skarsgård är med. Han spelar bror duktig. Gissa vad som händer med honom?


In the end he's the hero of the day? Or is he perhaps cannon fodder?

#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 September 2013 - 18:53

Battleship (2012) [US]
?: Universal köper loss ”Battleship”-loggan från Hasbro och gör ett gammalt klassiskt rymden-anfaller-raffel. Det skulle vara lite grann som en landskamp, fast med militärer. Men när 5 oidentifierbara objekt rusar mot jorden blir det allvar. Man kan inte anfalla utan att röja sig, och fienden har mycket biffigare vapen. Brädspelet sänka skepp är plötsligt verklighet.
!: Det grundläggande konceptet i BattleShip är faktiskt inte så pjåkigt. Jag kommer på mig att le i scenen där kapten Nagata spelar sänka skepp med invadörerna. Men det är vad som berättas som är lite skevt, och mycket av det som inte berättas. Taylor Kitsch har den otacksamma rollen som slackern Alex Hopper som släpas in i armen av sin bror för att bli respektabel och städad. Jag säger otacksam för den är uppenbarligen plankad från Top Gun och skriven för samma skådespelare. Nu när jag tänker efter så plankas det rätt friskt från Top Gun (nåja - vad jag minns det är nog minst 15 år sedan jag såg Top Gun så mina minnen kan lika gärna komma från Hot Shots.). En annan som har en otacksam roll är Rihanna ... som castades i en typ av roll som Michelle Rodriguez gjort ikonisk. Men där Kitsch uppenbarligen inte är någon Tom Cruise (utan bara ett småtråkigt plagiat) så överraskar Rihanna med att inte vara en standardmässigt Rodriguez-filler. Jag säger inte att hon är det bästa som hänt sedan Ridley Scott castade Sigourney Weaver i Alien; men hon gör faktiskt en godkänd insats i en film som är aningen för lång, aningen för medioker och lite för specialeffekts-tung för att hålla hela vägen. Kanske finns det en viss logik i att vi aldrig får veta varför (vi mejar ju ned dem innan någon dialog upprättas) men det känns absurt att rymdvarelserna går till anfall utan ett ord och synbar anledning. Men då vet vi å andra sidan inte vad radiosignalen betydde för dem, eller vad den gjorde. Kanske var den i sig en krigshandling?
Filmen toppar när Kapten Hopper tillsammans med järngänget från förr vevar igång museifartyget SS Missouri. Scenen, tillsammans med musiken, är avgjort filmens vassaste. Och som ytterligare ett homage till Battlestar Galactica så står det ”Boomer” på en av piloternas hjälmar på slutet.
Därmed inte sagt att den inte var underhållande, men med ett lite vassare manus och intressantare folk i de manliga rollerna (seriöst gott folk - de flesta, Skarsgård inkluderad, blir brädade av en sångerska utan större erfarenhet) hade det här kunnat lite mer än bara 2h för lång underhållning.

 

Edit: Korr ett litet faktafel.


Edited by XC, 27 September 2013 - 08:12.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 September 2013 - 22:49

Jag har den liggandes här, men har inte haft lust att se den än. Tills nu vill säga, för ditt omdöme var så välskrivet och intressant att man kanske borde ta sig an den här filmen snart. Får väl se hur det blir med den saken, det finns ju nästan alltid något annat som är mer intressant som grusar mina planer. :P Din beskrivning av vad filmen är var riktigt finurlig, gillar hur du skrev för att få fram kopplingen mellan filmen och brädspelet. Och intressant där att Rihanna inte är så pjåkig i sin roll, det hade jag inte kunnat ana faktiskt. Men kul som omväxling mot alla artister som faktiskt bevisar att dom inte är något vidare som skådespelare. Och det där med att man lätt blandar ihop Top Gun med Hot Shots! känner jag så väl igen. Vet inte hur många gånger som det faktiskt har här. Hots Shots! håller dessutom i alla lägen att se om. :D



#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 September 2013 - 17:15

Det är iofs typ 15 år sedan jag såg HotShots! också... Så gränsen är lite luddig. :P

 

Rihanna är klart godkänd, men hon hade kanske också en fördel att jag inte förväntade mig så mycket ifrån henne. :) Visst är det lite scary förrsten med min Weaver kommentar ovan och typ nästa film så levereras repliken "när blev du Sigourney Weaver"? :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 September 2013 - 23:34

Oj, så länge sedan. :o Jag antar att du inte har filmerna själv med andra ord? Jag har inte heller sett om dom på länge, men det rör sig väl om högst några år. Man blir ju riktigt nyfiken på vad du skulle tycka om filmerna efter så många år. :D

 

Jag förväntar mig ingenting av Rihanna. Kanske något mer nu när du säger att hon inte var så tokig. Mmm, jag tänkte också på det där med Sigourney Weaver-kommentaren. Klockrent. Och så oväntat att man hajade till. :D



#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 September 2013 - 08:12

Jag har/hade Hot Shots inspelad på VHS och har sålunda inte kunnat se dem sedan jag kastade ut Samsung VHS/DVD-kombon. Men redan då var det något år sedan.


Sedan är jag förvånad att du (eller någon annan f.ö.) inte såg att jag hade ett rent faktafel i omdömet (korrigerat nu).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 September 2013 - 23:34

Noterat. ;)

 

Vad var det för faktafel som jag var för blind för att se?



#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 September 2013 - 08:38

Ett namnfel. Första Alien-filmen regisserades inte av James Cameron utan Ridley Scott. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 September 2013 - 21:38

:blush: Oops, det var till att läsa slarvigt från min sida. ;)