Jump to content

Photo

Batman v Superman: Dawn of Justice


  • Please log in to reply
122 replies to this topic

#101 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 June 2015 - 16:15

"Formidable, forceful...". Härligt med lite allitterationer, det är typiskt serier. :-)
*Hockey och superhjältar*

#102 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 14 June 2015 - 21:53

Ja sånt behövs mer av :).  Eftersom Aquaman man har en cameo i filmen så är en teori (som jag dock inte riktigt köper) att hotet ska komma från Atlantis, eftersom man skriver i synopsisen "a new threat quickly arises,"  Om något "arises!" så måste det ju vara från Atlantis ;) 

 

Massa närbilder på Batman, Superman och Wonder Woman dräkteterna +Batmobilen 

 

http://www.comingsoon.net/movies/news/448443-the-batman-v-superman-batmobile-pulls-into-licensing-expo-2015#/slide/6 

 

Coola promo-banners 

 

http://www.comicbook.../news/?a=121653


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#103 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 03 July 2015 - 08:34

Ser fortfarande rätt awesome ut :)

 

http://www.newsarama...-hair-more.html

 

Internet är också en gullig plats, man släppte ju en bild på Lex Luthor utan hår för flera månader sedan, sen har jag märkt att folk nu bitch*at att han har långt hår på en av bilderna de publicerade nu. Är folk verkligen så konstiga att de har glömt bort flintis-bilden?


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#104 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 04 July 2015 - 16:01

Känns som att de utövar bitching for the sake of bitching's "ädla" konst. Knappast något nytt. Jag minns en på Facebook som inte var glad för att Wonder Womans dräkt skulle vara som en rustning till större delen, trots att hon är en krigare och mycket av dräkten bestått av metall sen första början.

Det är inte mycket att göra åt. Det finns många som gapar över allt som har att göra med DC's filmer att göra bara för att det inte är Marvel, sen finns det dem som hatar allt som har med Marvels filmer att göra, eller både och för den delen. 

 

Annars gillar jag fotot på Diana i aftonklänning. Känns på något sätt som att hennes stil är inspirerad av antika Grekland. Tycker också om det faktum att hon verkar väldigt insmält i samhället utanför Themyscira och inte är helt isolerad.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#105 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 10 July 2015 - 08:10

Geoff Johns möjligtvis skriver Batman-solofilm tilsammans med Ben Affleck.
 
http://www.bleedingc...th-ben-affleck/
 
Jag är helt för det att Affleck gör en Batman-solofilm.  Jag gillar Geoff Johns, men tycker inte att han är på något sätt optimal för att jobba med ett Batman-manus. Vanligtvis när han är inblandad i DCs live action grejer så är de oftast starkt influerade av hans egna serietidningar. I det här fallet hoppas jag att Johns förstår att andra skrivit betydligt bättre Batman-grejer än han själv.

Edited by super85, 10 July 2015 - 08:15.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#106 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 July 2015 - 12:41

Ja, det känns lite konstigt att just Johns skriver Batman? Okej, han har ju bland annat skrivit Earth One, och samtidigt har han väl lite samma roll som Joss Whedon har med Marvel-filmerna, men hans inblandadning i Flash känns mer "rätt".
*Hockey och superhjältar*

#107 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 10 July 2015 - 14:25

Johns är bra på att hypa sig själv och pusha sina egna serier på Hollywood. Delvis är det väl förtjänat också, han fick sitt "Kevin Feige/Joss Whedon" liknande jobb (Chief Creative Officer) efter att i åratal skrivit serietidningar som alltid varit bland de bäst säljande i industrin.  Han fick ju skriva  Justice League TAS och Smallville avsnitt redan innan han hade sitt nuvarande jobb.  DCs animerade filmer är nästan alltid numera baserade på Johns grejer.

 

På TV fungerar det oftast väldigt bra och framgångsrikt. Jag är rätt säker att Johns inblanding med både "The Flash" och "Arrow" bidragit till att de är så framgångsrika och väl fungerande serier. Han är något inblandad i "Gotham" också , och jag är inget större fan men den var en hit och har fått en andra säsong.   "Green Lantern" filmen däremot gick som den gick och Johns fingeravtryck är överallt på den filmen.

 

På ett sätt är det mest naturligt att Johns är inblandad tack vare sitt jobb, men jag hade föredragit  Chris Terrio (som skriver Batman V Superman och Justice League filmerna) eller t ex Paul Dini.


Edited by super85, 10 July 2015 - 14:55.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#108 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 July 2015 - 21:58


Edited by Garm, 11 July 2015 - 21:59.


#109 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 July 2015 - 22:16

Ser klart lovande ut. Förvånande dock att Lex har kvar sitt hår. Jag antar att han förlorar det i filmen?
Och jag gissar på att det var han som skickade brevet till Bruce Wayne för att starta en kampanj mot Superman? "You let your family died!, menar de då folk som arbetar för honom typ av familj (vissa företagare kallar ju sina arbetare för familj), en del av bat-familjen eller hade han riktiga familjemedlemmar där?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#110 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 12 July 2015 - 02:20

Ser helt fantastiskt j*vla bra ut. 

 

Gissar att en del av "Wayne Industries" familjen dog under Zods och Supermans "krig" i Metropolis. Helt rätt att de visar konsekvenser av det som förstördes i första filmen. Sen är det rätt tydligt också att den andra delen av "familjen" är att Batman förlorat en Robin. 

 

Grymt bra trailer och Affleck verkar göra rollen riktigt bra. 


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#111 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 December 2015 - 06:39



#112 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 03 December 2015 - 10:36

Gillar allt, förutom att Eisenberg kör lite fär mycket av sin hipster grej blandat med Gene Hackman, Måste se hela prestationen dock för att förstå helheten. 

 

 

Sen finns det flertalet skämt i trailern, t om en del från Batman och Superman angående explosionen och Wonder Woman. Väntar dock med klassiska "Det ser för mörkt ut!!!" argumentet.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#113 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 December 2015 - 17:08

Ja, jag reagerade också på hipster-Lex. Men det var kul att se Clark Kent's syn på Batman också. Innan så har de visat striden som lite ensidig med att Batman inte gillar Superman för han skyller honom för händelserna i Man of Steel men nu fick vi se att Superman gillar inte Batman för han tycker att han är för våldsam och brutal vilket förklarar varför han striden inte blir ensidig.

 

Doomsday har de verkligen tagit sig friheter med. Faktum är att man kan knappt kalla det samma karaktär längre då han verkar ha samma krafter som Superman och mer är en klon av Zod eller något liknande. Sedan kan man tycka att de skulle ha sparat Doomsday till senare. Personligen så tycker jag att de kanske skulle ha haft en fiende som passade både Batman och Superman istället för en Superman skurk som kräver att de gör Batman mer kraftfull för att kunna vara med i leken. Jag hoppas att filmen har mer hjärna och inte bara en massa action så att de visar vad som gör Batman annorlunda.

Sedan kan man ju undra över Wonder Woman som bara dyker upp plötsligt.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#114 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 03 December 2015 - 17:57

Jag vet inte om Wonder Woman "bara dyker upp" hon syns ju tidigare trailers i civilkläder där hon verkar vara i lite av ett "spion mode". Hon dyker säkert upp som en överraskning för hjältarna men som sagt, hon syns ju i filmen innan den där scenen. 

 

Doomsday verkar vara i den här storyn Zod som Lex typ muterat eller klonat. Eller så är det lur och det händer inte alls, men trailern är ju konstruerad så i alla fall.  Det att man egentligen korsars flertalet karaktärer är ju inte nytt, Marvel filmerna har ju gjort det tidigare.  Tycker att (baserat på trailern) så känns karaktären ändå rätt trogen sina rötter, en "ultimate killing machine" med sin härkomst från Krypton. Jag kan hålla med om att man kunde ha sparat den karaktären till senare. 


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#115 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 04 December 2015 - 14:50

super85, har du nån aning om vad grejen är med de konstiga scenerna där Batman bär trenchcoat över sin dräkt och ser ut att befinna sig i nån öken med Superman-dyrkande soldater? De klippen känns som tagna ur en helt annan film.



#116 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 04 December 2015 - 15:58

Tjena Mjolnir!

 

Zack Snyder gillar drömsekvenser(Man of Steel hade ju en madrömscen som användes i trailers och annan marknadsföring), de släppte ju en scen där Superman drar av masken från Batman och hela den scenen kändes som "värsta mardrömmen" för Batman, att folk får veta vem han är.

 

Looken känns ju lite som Batman från JSA: Liberty Files

 

http://img1.wikia.no...n_JSALF_01.jpg

 

Eller så kan det ju vara att Batman får se någon "möjlig framtid"  i filmen. Ser ju ut som Darkseids "Parademons" flyger runt i den scenen också.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#117 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 07 December 2015 - 00:48

Ah, okej. Jag såg den här intervjun som bekräftar det.

http://www.comicbook.../news/?a=127689

 

 

Omelete: What about the nightmare Batman? It's a different uniform than the Batman we are seeing here?

MW: "It is a different look. Zack had a great idea of this sort of nightmare-ish vision, almost a vision of the future, a post-apocalyptic vision. It's like a dream that Ben has, so we wanted to, it has almost a Mad Max quality to it where it's like the end of the world, trying to survive and then of course Superman and his minions come, so it's sort of a way of representing the amazing amounts of, the sort of obsessive quality that Bruce Wayne has about the threat of Superman. In this film, Superman, of course he's normally seen as a figure of hope, a positive thing, but in this film, his motivations, the consequences of his actions are really being questioned by the world. Is he a savior? Or is he a dangerous alien with unknown intentions? And this becomes an obsession for Bruce Wayne. And he really wants to sort it out. So, it's manifested in this sort of incredible dream that Zack decided to create.

 

 

Med tanke på att det här förmodligen är det närmaste en TKDR-filmatisering som någonsin kommer att göras är det intressant med de ombytta rollerna. I serien är det ju Superman som är den amerikanska regeringens knähund medan här är det istället Batman som kämpar för bevarandet av status quo, via Lex som representerar militärindustrin som Superman envisades med att bevara sitt oberoende från i Man of Steel.



#118 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 07 December 2015 - 11:43

Lite kul hur filmskapare nästan alltid plockar så mycket från Millers Batman. Alla Nolans filmer plockade från Millers Batman, och speciellt senaste "The Dark Knight Rises" tog väldigt mycket därifrån.

 

Stämmer det du säger, att man vänt rollerna från den DKR.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#119 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 20 January 2016 - 16:11

Finns en behind the scenes tillgänglig på facebook och youtube och grejer som handlar om DCs nya filmer. Den har Geoff Johns och Kevin Smith som "programledare"

 

Klipp från Batman V Superman, ny Suicide Squad trailer och t om scener från Wonder Woman som bara filmats i någon månad.

 

Den har även concept art på JLA osv.

 

Ovanligt mycket nytt för en sån "reklam-dokumentär" typ.

 

Värt att kolla. Tycker själv att både Suicide Squad och Wonder Woman ser väldigt bra ut.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#120 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 12 February 2016 - 08:55

Avslutande Batman V Superman trailern är rätt fantastisk

 


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#121 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 26 March 2016 - 18:12

En lagom lång recension med lite spoilers. Beklgar möjliga stavfel. 

 

Batman V Superman: Dawn of Justice 
Regi: Zack Snyder   Manus: Chris Terrio&David Goyer 
I rollerna: Ben Affleck, Henry Cavill, Jesse Eisenberg,Amy Adams,Jeremy Irons,Gal Gadot,Laurence Fishburne 
(2D)
 
När Warner Brothers rebootade Superman (och samtidigt startade sitt eget filmuniversum för DC Comics superhjältar) 2013 med "Man of Steel"  så var resultatet en film som delade åsikterna hos både recensenter och fans. Vissa tyckte verkligen om den, andra var starkt kritiska mot den Zack Snyder regisserade och Christopher Nolan (regissören av The Dark Knight trilogin, behöver nog inte nämnas ;) )  producerade filmen.  Själv gillar jag "Man of Steel" men hade vissa problem med den. Dialogen, och några allmänt kasst  skrivna scener av David Goyer bidrog att jag "bara" tyckte att den var rätt bra, den når inte riktigt till Nolans Batman filmer helt enkelt.
 
 Men för Warner Brothers och DC gjorde den något som inte en Superman film gjort på väldigt länge, den blev väldigt populär. Filmen drog in väldigt mycket pengar, visserligen så var den rätt dyr (den typen av filmer brukar ju vara det) men den drog in mer än  vad majoriteten av Marvels solo-superhjältefilmer dragit in.  Något som en sådan "mörk" film som Man of Steel bara gjorde på grund av Christopher Nolan inblandningen och hypen enligt en del av internet skrikarna.  Jag minns inte längre vilken ursäkt används för att "Man of Steel" fortsatte tjäna väldigt mycket pengar på hemmavideo och diverse merchandise, men någon form av "Det är på grund av!!!!" kommentarer kom det ändå från Marvel delen av fans och andra gnällisar.
 
Det tog inte lång tid efter att filmen haft premiär när  regissören Zack Snyder började prata om att uppföljaren kommer ha Batman i en roll, och under filmens pre-produktion så ändrades en hel del saker och man anställde Oscar-vinnande manusförfattaren Chris Terrio för att jobba med manuset. Hela processen blev rätt lång och nu nästan 3 år senare så släpper Warner Brothers då uppföljaren till "Man of Steel",   "Batman V Superman: The Dawn of Justice".  
 
 
Handlingen kretsar kring efterföljderna av det som hände i "Man of Steel", Stålis och Zod pucklade på varandra så att byggnader raserade och allt annat möjligt gick sönder och det blev tusentals civiloffer av det.  En amerikansk senator (spelad av Holly Hunter) vill förhöra "Superman" om ansvaret i händelserna. En annan viktig del i början av filmen är att det finns en incident nånstans i Afrika där Lois Lane (Amy Adams, fortfarande bra fast med ingen höjdarroll) hamnar i trubbel med någon form av legoknektar/terroriser. Stålis (Henry Cavill) räddar henne men efteråt så antyder vissa människor att Superman varit där och avrättat ett gäng människor. Detta ger då senatorn mer att gå på för att tvinga Stålis stålis till förhör. 
 
 Man kan säga att första halvan av filmen är väldigt besatt av ansvar och det här med att  Zack Snyder(Man of Steel,Watchmen) vill visa att  han förstår (en del) av kritiken med massförstörelsen i "Man of Steel" och vill visa skadade människor, folk som förlorat nära och kära osv, liksom hur Superman påverkat världen, i gott och ont.   Första halvan introducerar många karaktärer och den flyttar storyn framåt en hel del, tempot känns ibland lite off. Zack Snyder gör som många regissörer nuförtiden, han filmar (känns det som) för mycket material. Därför kan tempot ibland bli lite märkligt. Ett annat exempel är att hans filmer ofta har en "Directors Cut" version. Med Batman V Superman är det inte annorlunda, de kommer släppa en längre version till hemmavideo.
 
Början av filmen känns lite som Snyders "Watchmen", mycket introduceras och filmen hinner inte riktigt andas. Sen är redigeringen lite märklig i filmen.  Lite som några sekvenser kommer i fel ordning, inte fel så att de inte skulle fungera i filmen,  lite svårt att förklara,  men kortfattat man tänker "det hade varit snyggare att klippa från den repliken till den här scenen", inte ovanligt med den här typen av enorma produktioner, men något störande är det alltid när det inträffar. 
 
Många karaktärer i filmen som sagt, valet av Ben Affleck som kritiserades starkt av ostbågs-ätare runt Internet, Affleck är förbannat bra i rollen och det är ett kap av Warner Brothers och DC Comics att de fått honom som Bruce Wayne/Batman.  Afflecks Bruce Wayne har många scener i början och scenerna där man visar Zod/Superman fighten från Bruce Waynes perspektiv (Metropolis och Gotham är grannstäder i filmen, Bruce Wayne har en byggnad Metropolis)  är väldigt bra, Bruce Wayne är en hjälte, och han gör väldigt heroiska saker och det ser förbannat bra ut.
 
I den rätt hur ska vi säga "fullt packade" inledningen av filmen visar Snyder ännu en version av mordet på paret Wayne. Snyggt fotat, med en liten twist som jag inte är ett fan av, men kanske var det på tiden att vi såg den variant av scenen igen efter att Nolan inte hade en sådan scen i hans förra två Batman-filmer.  Christopher Nolan är producent även till "Batman V Superman" men den här gången har han inte haft något att göra med manuset. 
 
FIlmen gör också ett hopp fån MoS till "Nutid", vilket då i filmens universum är 18 månader, och den Batman/Bruce vi möter är rätt annorlunda. Det här är Snyders version av Frank Millers "The Dark Knight Returns" Batman,  Bruce dricker sprit, har hemska mardrömmar och hallucinationer. Hans Batman har blivit mer av en straffare än riddare och Snyder visar honom i glimter som ett väldigt skrämmande monster.
 
 Den här versionen av Batman är vårdslös och brutal, bland annat så har han bränmärkt vissa skurkar,  folk som sysslat med human trafficking och någon som förgripit sig på barn.  Att brännmärka någon  för att när Batman sen lämnat dem hos polisen och skurkarna hamnat i finkan så vet de andra fångarna varför de sitter inne... ja straffar rätt hårt gör han. Sen så skjuter Batmans bil och flygplan rakt på skurkarna och man ser hur bilar voltar och det exploderar grejer osv. Det är en stor skillnad från Nolans Batman, Nolans Batman udvek dödlig våld, men saker hände ändå,  den här versionen av Batman har totalt slutat bry sig om sådant under första halvan av filmen. Att öppningsscenen visar hur Bruce i grunden är en god människa gör att den här "hjälten som fallit måste hitta sin väg" storyn fungerar. Åtminstone för mig.   
 
Jeremy Irons är  strålande som  Bruce Waynes Butler Alfred Pennyworth. Irons har bra kemi med Affleck och hans insats bidrar till just den typen av Bruce&Alfred humor som filmen behöver. Irons har ingen stor roll, men han är väldigt bra i varje scen han är med i.  Rent allmänt känns det som att filmen har en hel del mer humor än vad Man of Steel hade, vilket är bra. Det här är en väldigt seriös och allvarlig film, men humorn som filmen har är rolig och känns äkta.  
 
Jesse Eisenbergs Lex Luthor är sannerligen en intressant karaktär,  Eisenberg spelar honom som en ond Mark Zuckerberg med alla möjliga bokstavskombinationer som finns. Det är en märklig prestation  , men ja, han är vidrigt ond i filmen.  Den aspekten av karaktären som planer saker i kulisserna finns här. Hade önskat att manuset dock hade skrivit karaktärens motivation lite bättre. Det känns som att han är sjuk i huvet men jag vet inte riktigt vad han vill. Jag tycker han fungerar som en karaktär, men det känns mest som han är pilsk på att döda Superman och alla andra superhjätar/metahumans. Sen hintar man ju dock starkt på att han vet en hel del om framtiden. 
 
Henry Cavill är fortfarande väldigt bra som Superman /Clark Kent, jag gillar hans Clark väldigt mycket, det tråkiga här är att hans roll inte är tillräckligt bra förräns slutet av filmen. Cavill är nog bästa möjliga skådis för rollen, hans Clark Kent känns som John Byrne versionen, och hans Stålman är mer erfaren här, men ändå inte den Superman vi känner och älskar, inte tills sista halvtimman av filmen. 
 
En stor skillnad mellan "Man of Steel" och den här filmen är att dialogen är betydligt bättre här,  Chris Terrio skriver mycket naturligare än David Goyer. Finns lite dialog i manuset som fortfarande är udda,  det finns inga riktigt så kassa grejer som "there is only one way this can end. either you die! or I die!" som i förra filmen,  men Lex Luthors "The oldest lie in america is that power can be innocent" hamnar i nästan samma kategori. Jag vet inte om någon har nånsin sagt den typen av grej men ja, jag fastade bara i huvudet när jag såg filmen.  David Goyer gjorde original manuset som sedan skrevs om av Chris Terrio (Argo)  , vet inte vem man kan skylla den på.  Filmen har en bra mängd dialog från "The Dark Knight Returns" och det fungerar bra här, det passar in bra. 
 
  Sen kunde filmen kunna klippa bort en 15 minuter till av filmen,  säkert svårt att göra eftersom vad jag förstått så klippte man bort en halvtimma av filmen redan. 
Larry Fong som fotat filmen gör det på ett väldigt snyggt sätt. DCs filmer fortsätter att se betydligt bättre ut än Marvels. Här varierar stilen på ett lite intressant sätt, finns scener som ser ut Nolans Batman filmer, och andra ser ut som att de är tagna direkt från de serietidningar de är baserade på. "The Dark Knight Returns" som jag nämde är ju givetvis en stor inspiration, men det är också en annan väldigt känd DC story som jag dock inte kommer avslöja. Finns lite visuella referenser till Christopher Nolans Batman-filmer och lite dialog också.  Och sen verkar det som om Snyder brukar spela både "Injustice" och "Arkham" spelen på sin konsol hemma. Fint också att se "Batman created by Bob Kane with Bill Finger" i förtexterna. 
 
Jag gillar filmen, fighten mellan Batman och Superman är, för att låna Zack Snyders egna ord "awesome!" , en grej att notera, jag vet inte om jag missade något, men jag tror att Superman kallar Batman för Bruce i början av fighten, om jag inte hörde fel så är det där ett sådan grej där WB eller Snyder själv varit framme med saxen och klippt bort någon scen där Stålmannen fattar att Bruce och Batman är samma snubbe. Den typen av fel har filmen, och nej det är egentligen ingen ursäkt om den scenen medföljer på DVDn.
Musiken av DC veteranen Hans Zimmer och Junkie XL är bra, precis som med fotot så brukar musiken vara bättre i DCs filmer. Alla karaktärer har sitt eget Theme, och den nya för Batman tar lite från både Zimmers Dark Knight grejer och även vissa vibbar från vissa av Shirley Walkers stycken från Batman TAS och Mask of The Phantasm. 
 
Det som är också något av ett problem är att det är uppenbart att Warner Brothers nånstans började snegla på de siffror Marvels Avengers gjorde på bio och ville att den här filmen skulle också introducera diverse cameos.  FImen innehåller diverse mardröms-scener och hallucinationer som Bruce Wayne har. Jag hade inga problem med att förstå dem, med det är den typen av fanboy-ismer som får en att tänka om andra i publiken som inte är insatta, fattade dem.
 
 Själva avslöjanden av olika metahumans är lite "shoehorned" in, det är kul att se dem, men man kunde ha gjort det på ett roligare sätt.  På tal om roligt, så är det väldigt kul att se Wonder Woman på film. Gal Gadot kommer troligtvis vara en stor överraskning för de flesta som ser filmen.  Hon skymtar till flera gånger under filmen innan hon dyker i sin dräkt,  jag har sett filmen två gånger nu under öppningshelgen och både gångerna blev reaktionen från publiken väldigt högljud. Att hennes musik är sådär coolt rocking bidrog givetvis, men det tiden hon får i filmen så är hon superb, och jag är väldigt nyfiken på hur hennes solo-film (som är nästan färdig filmad) blir. 
 
Filmen har en hel del brister, jag vet att den amerikanska pressen varit i vissa fall väldigt negativa, vilket jag tycker är lite udda. Jag har alltid gillat när filmer delar folks åsikter, här har det varit att vissa som Richard Roeper har verkligen tyckt om den, medans vissa har rakt av hatat den, och en majoritet av recensionerna varit negativa. Jag sneglade lite snabbt hur det sett ut i Sverige och jag såg att Fredrik Strage gav den 3 av 5 och i Expressen fick den 4 av 5. Så ja, delade åsikter. Jag har pratat med vänner som ogillade Man of Steel men tycker att den här var mycket bättre, sen har jag hört tvärtom.
 
Jag kan förstå om sista halvtimman inte faller alla i smaken, själv tycker jag att det var en väldigt bra version av den storyn den baserade sig på. Och kanske för att glädje vissa så gör filmen en stor grej av att hjältarna undviker civiloffer, det är nog enda gången jag tänkte att man apat efter Marvel, men å andra sidan tycker jag inte att i det här fallet så är det så hemskt att de gör det. 
 
Själv tycker jag om filmen, tycker att den är sevärd, och jag tror att de som inte gillade "Man of Steel"  borde tycka att den här är bättre,  jag själv tycker att den här är bättre och betyget ligger nånstans mellan tre och fyra.  

Edited by super85, 26 March 2016 - 18:15.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#122 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 29 March 2016 - 13:21

Bra recension, håller med om det mesta. Det som förtjänar anmärkning i min mening:

 

- Den största bristen är att filmen känns nedklippt inpå bara skinnet. I ett fall är det uppenbart att en hel actionsekvens har tagits bort (tänker på Batmans räd på LexCorp för att sno kryptoniten ) vilket är märkligt, då sista akten är späckad med flera på varandra följande actionscener medan de föregående hade kunnat nyttja lite mer. Ser verkligen fram emot den där förlängda tretimmarsversionen.

 

- Man kan väl inte förvänta sig prestation på Christopher Reeve-nivå men jag tror till och med Brandon Routh uppvisade ett större känsloregister än Cavill och han såg ut att vara typ 17 år i rollen. 

 

- Jag har inte koll på Doomsdays backstory men framställningen här är väldigt "öhh?" Lex blandar sitt blod med Zods DNA, vilket ger hans lik liv och får det att mutera till ett regenererande megamonster... som har nån anknytning till Kryptons förflutna? Det är ganska hokuspokus även för en superhjältefilm.

 

Att filmen har mött delade reaktioner är inte så förvånande. Snyder har alltid varit en ovanligt polariserande regissör, dvs att vissa gillar hans filmer skarpt medan andra hatar dem. En del av kritiken är befogad men en udda genomgående punkt är att den inte är lika "rolig" som Marvel, som om en story kraftigt inspirerad av The Dark Knight Returns och The Death of Superman någonsin skulle kunna stöpas i den mallen. Om man som jag är rejält less på Marvelformeln vid det här laget är det bara uppfriskande men Batman och Superman är ju de två överlägset mest välkända superhjältarna, vilket leder till att en berättelse som den här - där bådas karaktärsskildringar är utanför normen - stöter sig med mångas förväntningar på hur karaktärerna ska vara.



#123 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 30 March 2016 - 08:40

Bra punkter, och håller med om det mesta.

 

I Cavills fall så tror jag att han lider lite av att Snyder och de manusförfattare som jobbat med de senaste två filmerna inte skrivit honom tillräckligt bra heller. Tycker han är väldigt bra som John Byrne/post-1986 versionen av Clark Kent t ex, och i "Man of Steel" har han några väldigt charmiga scener. Snubben själv är hur charmig och trevlig som helst i intervjuer så det skulle inte behövas mycket för att lyfta även hans prestation. Tycker att han är riktigt bra som Superman i sista halvtimman, delvis tack vare att han har kemi med Amy Adams och att han faktiskt får något viktigt att göra.

 

 

Sen är ju ett problem med Snyder som jag nämner lite att han vet inte riktigt när han ska sluta när det gäller att filma scener. Merparten av alla stora långfilmer har jättelånga versioner i början som regissören sen klipper ner efter de anteckningar och anmärkningar man får från t ex filmbolaget. Det är ju standard liksom. Men det säger en del  att (åtminstone enligt interwebben) att Snyder haft flertalet versioner av filmen , vissa runt 4-5 timmar långa, och den sista versionen med färdiga effekter+musik etc var lite över 3 timmar lång och R-rated,  den som WB säkert kommer släppa i något format för att boosta försäljning. Han borde rent allmänt klippa bort fettet i sina filmer och filma färre scener helt enkelt.

 

Det stämmer att hans olika  directors/extended cuts alltid flyter på bättre, men de flesta vet att studior släpper inte 3 timmars (vissa få udantag) storfilmer speciellt ofta, och definitivt inte med R-rating.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight