Jump to content

Photo

Evil Dead necrofest!


  • Please log in to reply
37 replies to this topic

#26 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 March 2015 - 21:02

@Garm*ArmyOfDarkness: Det är det andra av de två slut jag sett. Vet inte om det andra gör varken av eller till för min del om jag skall vara ärlig.

@Garm*EvilDead2013: Din och min åsikt går isär rätt rejält, kanske för att jag kunde bortse från förlagan mer. Jag skulle vilja säga att remaken/sequelen är bra mycket intressantare än t.ex. Evil Dead 2 som verkligen bjuder på trist och oinspirerande handling.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#27 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 March 2015 - 21:15

Jag känner mig extremt omotiverad att titta på filmen ikväll. Får se om det ändrar sig eller om jag ser den imorgon istället.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#28 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 March 2015 - 03:24

@Garm*ArmyOfDarkness: Det är det andra av de två slut jag sett. Vet inte om det andra gör varken av eller till för min del om jag skall vara ärlig.


Postapokalypsm gör allt bättre? ;)
 

@Garm*EvilDead2010:


Vad är det för film?

Spoiler

 

Din och min åsikt går isär rätt rejält, kanske för att jag kunde bortse från förlagan mer. Jag skulle vilja säga att remaken/sequelen är bra mycket intressantare än t.ex. Evil Dead 2 som verkligen bjuder på trist och oinspirerande handling.


Mmm. Det är väl att vi har olika smak och definitivt att jag har svårt att bortse från föregående filmer. Det blir lätt så annars med, men jag försöker att vänja mig av med det och att se saker med ett öppet sinne och ge allt en ärlig chans.
 

Jag känner mig extremt omotiverad att titta på filmen ikväll. Får se om det ändrar sig eller om jag ser den imorgon istället.


Se den när du känner för det. Vi ser fram emot att läsa ditt omdöme när du väl är sugen på att se den och skriva ett omdöme. Ingen brådska för vår skull. :)


Edited by Garm, 23 March 2015 - 03:25.


#29 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 March 2015 - 01:16

Ni kommer inte behöva vänta länge. Ikväll kände jag mig både motiverad och på bra humör... trotts en jäkla huvudvärk. :P


Evil Dead (2013)

David och hans flickvän Natalie anländer till en avlägsen stuga mitt ute i skogen för att möta Eric, Olivia och David's lillasyster Mia för att hjälpa henne att sluta med droger. De är helt ovetandes om de hemskheter som inträffade där för 30 år sedan som fortfarande drabbar lokalbefolkningen som nu använder stugan till att driva ut demoner.

Lågbudget skräckfilm som är en fristående uppföljare och reboot/remake av serien. Utspelar sig ca 30 är efter första filmerna.
En film som har fått mycket negativ kritik på vissa håll och mycket possitivt på andra. De flesta negativa verkar komma från fans till den gammla serien som föredrar Evil Dead II och Army of Darkness var av vissa verkar ha sett första filmen för ,ånga år sedan men inte minns den så värst bra. Den kritik jag har mäst hört är att den är för blodig, för våldsam, för äcklig, för seriös och många hatar trädvåldtäktscenen som de anser inte hör till Evil Dead. Saken är bara den att alla de sakerna stämmer in på orginalet. Många verkar har glömt att den var en seriös film och inte alls en slapstick komedi som uppföljarna. Och hur folk kan ha glömt att det fanns en trädvåldtäktscen i orginalet förstår jag inte då det var en väldigt ökänd scen.
En sak som många inte vet är att Bruce Campbell, Sam Raimi och Robert Tapert inte bara producerade filmen utan var mycket inblandade i skapandet av filmen, speciellt Bruce Campbell som länge velat göra en remake. Han och Raimi hade länge försökt men den negativa fan-reaktionen hindrade planerna vilket de löste med att göra filmen till en fristående uppföljare istället. De var alla väldigt nöjda med filmen. Raimi så pass att han beslutade sig för att göra fler filmer tillsammans med de som gjorde den här filmen där både Mia och Ash skulle vara med. Tyvärr så fick den här filmen ett så passt negativt motagande att troligen ingen är villig att satsa på fler filmer (trotts att den drog on 3x sin budget på bara 3 dagar!) vilket antagligen är orsaken vi istället får en TV-serie som möjligen kommer bli kopplad till den här filmen.

Eric måste vara den största idioten jag har sett i en film på länge! Seriöst, han hittar en satanistiskt bok som säger klart att inte läsa det och han ger sig fanken på att läsa det. Men jäkla vad han får lida för det. Riktigt sadistiskt!

Jag blev väldigt possitivt överaskad. Jag hade fått uppfattningen att det här skulle vara en extrem gorn-film och visst var den mycket blodig (lite väl IMO som flippar totalt i slutet men det gjorde även orginalet) och extremt våldsam men inte alls så gorig som jag hade väntat mig.
Bra skådespelare, bra musik, fantastiska specialeffekter, intresant och spännande manus där man inte riktigt visste vad som skulle hända eller vem som skulle dö. Många överaskningar.
Det som speciellt överaskar mig är den extremt blygsamma budget filmen hade. £17 miljoner, vilket är bara lite mer än Army of Darkness hade 20 år tidigare! Filmen ser ut som en högbudget film och inte alls som den extrem-låga budget som filmen hade! Sam Raimi, Bruce Campbell och Robert Tagert fick kämpa för att få ihop de här pengarna och det syns. Precis som första filmen så märks det att de som gjorde filmen verkligen brydde sig och kämpade hårt med att få till en film av hög kvalitet med en blygsam budget. Bara det att filmen saknar CGI är helt fantastiskt och enligt regisören så var det ett långt och svårt jobb att fixa det så det är minst sagt imponerande.

Filmen har en stor plothole. Demonen behövde 5 själar (och det ända som stoppade det var att rensa kropparna) men den fick inga 5 själar. Snarare 2 (fast de brann också inne) då de andra brann upp. Men det kan vara så att Eric hade fel eller att den redan hade tagit 3 andra.
Sedan så önskar jag att den avhuggna armen hade blivit levande men kanske det hade blivit löjligt?

Annars så har jag inget att klaga på. Kanske lite överdrivet när Mia slet av sig handen men utöver det så tyckte jag att filmen var riktigt bra och väldigt värdig uppföljning på orginal filmen.

En mycket bra film som jag kan klart rekomendera till alla som gillar skräckfilmer och inte har problem med extremt våld och blod samt fans till orginalet. men de som föredrar 2-3 filmen i orginalet borde nog hålla sig undan.

Betyg: 4 avhuggna armar medans en 5:e vinkar farväl
 
 
@Garm: Vi verkar tycka raka motsatsen om filmen. :P En sak jag reagerade på var att du tyckte den var för blodig och för våldsam. Orginalet var ju extremt blodig och våldsam också. Sedan tycker du att pengarna verkar ha talat förmycket medans jag tyckte att det kändes som att de hade arbetet hårt för att lyckas göra filmen med den minimala budgeten de hade (vilket var bara lite mer än Army of Darkness) Jag tycker att Fede Alvarez, Bruce Campbell, Sam Raimi, Robert Tapert och alla de andra inblandade har gjort ett fantastiskt jobb. Jag tänker nog skaffa den förlängda versionen för jag skulle vilja se bakom kulisserna om hur de gjorde filmen. Lite synd att det inte blir en uppföljare men kanske har Bruce Campbell rätt att Evil Dead passar bättre som en TV-serie än 13 filmer som alla har en början och ett slut.


På tal om TV-serien, som jag nämde innan, så har Bruce Campbell sagt att den kommer vara en seriös skräck-serie med lite komiska inslag och inte alls som de 2 senare filmerna. De komme rinte att skämta om demoner och döden som de har gjort tidigare. Han sa att där ska finnas 3 huvudroller: Ash, en annan man och Ash's dotter, men det kan ha ändrats sedan dess då det var några månader sedan. Och serien kan bli kopplad till den här filmen.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#30 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 March 2015 - 12:40

Kul att du håller med mig Cruz. Jag tänkte nämna det där med att Evil Dead-originalet var en renodlad skräckfilm när den kom.

Angående serien så vet jag att castingen börjat och att bla. Lucy Lawless är ombord.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#31 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 March 2015 - 18:43

Var blev Garm av? Tog han så illa vid sig att vi båda gillade remaken mer är de gammla uppföljarna? :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#32 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 March 2015 - 21:16

Ja, ni måste tycka som mig. Annars... :P

Skämt åsido. Som jag skrev i min statusuppdatering från mitt ordinarie konto så tog min datamängd slut helt abrupt. Så jag kan bara surfa i snigelfart fram tills månadsskiftet. Så jag får kommentera lite mera då.

#33 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 March 2015 - 04:05

Aj, vad tråkigt. :( Jag tänker aldrig göra mig av med min såkallade fri surf, även när de (som nu) höjer kostnaden.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#34 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 March 2015 - 17:38

Jag har bara 10GB per månad för datorsurf och 500MB för mobilsurf. Inte mycket att hänga i granen. Även om jag också har Wifog (https://wifog.com/) att tag till med 2GB extra att surfa för (dator/mobil) fritt genom att se på lite reklam. Men jag maxar praktiskt taget ut samtliga i förtid varje månad. :(


Edited by Garm (M), 30 March 2015 - 17:38.


#35 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 March 2015 - 22:06

10GB? Det är ju galet lite! Jag skaffade ett med 100GB för jag tyckte att min brors 50GB var förlite. :o


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#36 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 March 2015 - 09:19

@Crusader: Jag tyckte nästan synd om Garm när du erkände [i hans statusmeddelande] att du haft problem med att få 100GB att räcka till. :lol:


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#37 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 March 2015 - 20:03

Ja, tänk om man hade lite större datamängd att röra sig med. Det skulle ha suttit bra.

#38 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 April 2015 - 23:48

Som alltid, trevligt att läsa era omdömen. Den senaste filmen verkar ha delat våra åsikter lite. Och XC gillade inte alls den andra filmen. Intressant att läsa vad ni andra tycker om och inte tycker om, kontra det som man själv tycker och tänker. :)
 

@Garm: Vi verkar tycka raka motsatsen om filmen. :P En sak jag reagerade på var att du tyckte den var för blodig och för våldsam. Orginalet var ju extremt blodig och våldsam också.


Sant. Fast originalet var ju inte alls i samma klass som filmen från 2013 tycker jag. I den så tycker jag att dom överdriver något extremt mycket till skillnad från originalet där det ändå ligger på en normal nivå. Men filmen från 2013 ligger väl i fas med hur skräckfilmer är nuförtiden. Ju mer blod desto bättre verkar vara det som folk vill ha.