Jump to content

Photo

Vad läser du just nu FÖRUTOM SF/F/S?


  • Please log in to reply
102 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 December 2006 - 15:58

Ja som det låter.

Har två nummer Populär Historia som skall läsas. Annars inget speciellt.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 December 2006 - 17:34

Jag var och hämtade Håkan Nessers nya idag. Människa utan hund heter den och är första boken i en planerad svit om fyra med krinsp Gunnar Barbarotti i huvudrollen.

Jag gillar det jag läst hittills (alla Maardam-böckerna plus ett par till) och förväntar mig att denna ska vara lika bra.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 30 December 2006 - 20:02

Imagining the Tenth Dimension av Rob Bryant. Han presenterar en alternativ tolkning av dimensionslära och strängteorin. Istället för att betrakta tiden som en företeelse separat från rummet vilket är vedertaget inom fysiken argumenterar han för att den i själva verket utgör en av tio spatiala dimensioner. Riktigt intressant.

#4 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 30 December 2006 - 22:56

Imagining the Tenth Dimension av Rob Bryant. Han presenterar en alternativ tolkning av dimensionslära och strängteorin. Istället för att betrakta tiden som en företeelse separat från rummet vilket är vedertaget inom fysiken argumenterar han för att den i själva verket utgör en av tio spatiala dimensioner. Riktigt intressant.



Ge gärna lite fler tips om sådana böcker.
"There once was a man from Nantucket..."

#5 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 31 December 2006 - 01:52

Visst. Två klassiker är God & the New Physics och Mind of God av Paul Davies. De har drygt 20 respektive 15 år på nacken men de behandlar existentiella ämnen ur vetenskaplig synvinkel och lär inte bli föråldrade inom kort. Han har skrivit mycket annat, bl.a. The Origin of Life som förklarligt nog handlar om livets ursprung.

Sen finns The Elegant Universe och The Fabric of the Cosmos av Brian Greene. Den första förklarar strängteorin och sökandet efter en teori om allting medan den senare går in på verklighetens och universums natur samt hur den manifesteras i tid och rum. Båda två är dock en aning "tunga" enligt populärvetenskapliga mått och kan vara jobbiga att ta sig igenom om man inte har koll på sin fysik.

En svensk författare är Erland Lagerroth, pensionerad docent i litteraturvetenskap i Lund. Jag har inte lika bra koll på hans verk men de lär visst handla om emergens av självorganisation och en världssyn bortom de rent andliga och reduktionistiska.

Rob Bryanton har en site om sin bok. Där finns en Flash-animation som förklarar tankegången i den. ("Imagining the Ten Dimensions" i menyn).
http://www.tenthdime....com/flash2.php

#6 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 05 January 2007 - 14:34

Jag kan lägga till A Brief History of Time samt A Briefer History of Time ("Kosmos - en kort historik" samt "Kosmos - en kortkort historik" i svensk utgåva) av Stephen Hawking (som f.ö. fyller 65 idag). Den första är nog populärvetenskapens största klassiker inom fysik och den senare en uppdaterad och mer lättillgänglig version som kom ut 2005.

#7 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 22 February 2007 - 20:14

What You Really Need to Know about Cancer, av Robert Buckman.

Dan Anderssons Dikter, samlade verk.

Tintin: Koks i lasten!
Climbing to the Moon...

#8 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 February 2007 - 20:26

The Complete World of Greek Mythology av Richard Buxton - research för ett projekt.

Typografisk handbok av Christer Hellmark - Jag behöver bli layoutare snabbt! :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#9 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 22 February 2007 - 20:35

Looking for information: a study of research on information seeking, needs, and behavior av Donald Case. - För höga nöjes skull, I swear it. :P

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 February 2007 - 08:26

Grekisk mytologi? Låter intressant. :D

Mmm. Min Icke-S/SF/F består främst av Populär Historia och Allt om Histoia just nu. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 23 February 2007 - 08:39

Parfymen av Patrick Suskind.

Väldigt beskrivande
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#12 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 February 2007 - 10:32

Grekisk mytologi? Låter intressant. :D


Jag håller på att komponera en berättelse satt där och som knyter an till gudarna (eller demoner som de egentligen är ;) ) så jag läser in mig sakta men säkert på området. Och ja, jag utnyttjar lite inspiration från din favoritserie också ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 February 2007 - 10:34

Duktig pojke. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 February 2007 - 11:25

Efter din och FX:s hjärntvättning så är det klart att jag inte kan stå opåverkad ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#15 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 23 February 2007 - 20:28

Men det är ett spännande ämne :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#16 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 February 2007 - 20:33

Grekisk Mytologi (håller helt och hållet med)? Eller konvertera Cappy till en hardcore-xentie (håller med om det också)? ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#17 Lady Dragonheart

Lady Dragonheart

    Senior Captain

  • Members
  • 799 posts
  • Gender:Female
  • Location:Vännäs

Posted 24 February 2007 - 18:01

Typografi och grafisk design av Henriette Koblanck (Det är kurslitteratur)

 


#18 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 24 February 2007 - 20:31

Typografi och grafisk design av Henriette Koblanck (Det är kurslitteratur)


ÄR den något bra? Vad tar den upp?

Frågar för jag behöver sluka så mycket sådant som möjligt.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#19 Lady Dragonheart

Lady Dragonheart

    Senior Captain

  • Members
  • 799 posts
  • Gender:Female
  • Location:Vännäs

Posted 25 February 2007 - 10:52

Den tar upp lite historia om olika typsnitt, deras delar och användningsområden. Bildens placering förhållande till texten. En väldigt lättläst bok som innehåller nästan mer bilder än text. Den är hyfsad fast det finns säkert bätter böcker.

 


#20 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 25 February 2007 - 11:04

Tack för beskrivningen! :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#21 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 03 March 2007 - 10:15

Bokreainköp: Misery av Stephen King.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#22 Kidnero

Kidnero

    Commander

  • Members
  • 225 posts
  • Gender:Male
  • Location:Köping
  • Interests:Böcker (mest sci/fi och fantasy, men även annat som deckare m.m.), film, musik och min älskade yngsta dotter. Fiske och skogsliv är inte dumt heller.

Posted 16 March 2007 - 15:56

Stieg Larsson - Flickan Som Lekte Med Elden

Den andra av de tre böcker som han kom upp med i en plastpåse till förlaget. Den första, Män Som Hatar Kvinnor, är lika bra som den här. Nu väntar jag med spänning, och lite sorg, på den sista, Luftslott Som Sprängdes. En glädjande nyhet är dock att det skall finnas ett nästan färdigskrivet manus i dödsboet.

Jag rekommenderar Stieg Larsson på Wikepedia för den som vill läsa mer om honom och hans betydelse för Sci/Fi i Sverige.

RIP Stieg!
Oh... and at six o'clock every day, without fail, with no excuses, he must go home and read Where's My Cow?, with all the right farmyard noises, to his little boy.

There are som things you have to do. (Terry Pratchett - Thud!)

#23 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 16 March 2007 - 22:42

Microslavar!
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#24 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 03 April 2007 - 14:50

James Ellroy - Nåd för de döda

Får se om jag orkar ta mig igenom hela, har en ganska... speciell stil. Lätt att bli lite stressad.

Rice tittade på klockan när han långsamt lät sin Malibou -78 glida in i skuggan av en träddunge vid avfarten från motorvägen. Klockan 09.43 hade han snott bilen. Klockan 09.56 hade han plockat upp bröderna, som var uppriggade och såg lystna ut. Klockan 10.03...
Climbing to the Moon...

#25 Zaphodile

Zaphodile

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 64 posts

Posted 07 July 2007 - 16:25

Läser Tempelriddaren av Jan Guillou. Läste precis ut "Vägen till Jerusalem" och den kan jag rekommendera. Brukar inte gilla Guillou men dessa böcker var bra faktiskt.