Jump to content

Photo

Officiella Kortfilm-tråden


79 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 September 2009 - 17:54

(Jag har iaf inte hittat någon kortfilms tråd, på tiden att vi skapar en - det kommer mer och mer kortfilmer av lite bättre kvalité på nätet).

Två bra kortfilmer som jag hittade idag men riktigt fina storys.

ARK (HD)
(Ett ganska sorgligt slut faktiskt).

Legacy
(Lika sorglig den tror jag).

The Cat Piano (HD)
(Kanske redan postats? Helgrym är den iaf! :D )

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 13 October 2009 - 23:08

Ganska kul film: Flatworld
Undrar om animatören försöker säga något: Yellow Cake
Jag sökte på flatworld men hittade ingenting så jag hoppas det är nytt. (Cat Piano var bra btw, Nick Cave är ju helskön som berättare.)

Edited by stoffe, 17 October 2009 - 12:08.

ಠ_ಠ

#3 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 21 January 2010 - 23:49

Tjusigt och knasigt
ಠ_ಠ

#4 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 April 2010 - 08:07

Bra, XC, det fanns ju en kortfilms-tråd :thumbsup:

Då lägger jag in två favoriter här direkt:


Logorama

Posted Image

Kortfilmen som vann en Oscar 2010. Välförtjänt kan jag tycka utan att ha sett de andra bidragen, för den är otroligt läckert gjord! Fascinerande att de fått lov? att använda så pass många logotyper, särskilt Ronald MacDonald som inte direkt framställs som en barnvänlig typ...

Officiell sajt: logorama-themovie.com
Se kortfilmen Logorama på Vimeo


Meet Meline

Posted Image

Den datoranimerade kortfilmen är gjord av två personer, Virginie Goyons och Sebastien Laban, under ett års tid på deras fritid. Imponerande må jag säga. Riktigt snyggt gjord kortfilm, enda klagomålet för min del är lilltjejen som ser för spacklad ut plus hennes stela rörelser och mimik.

Officiella sajten med kortfilmen, making of, bildgallery m.m: meetmeline.com

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 April 2010 - 08:43

Japp, jag ville bryta ur kortfilmer från YouTube-tråden för att ge dem en liten extra chans hos dem som kanske inte läsar YouTube-tråden. Georgia var så snäll och skällde inte på mig när jag tog mig friheten att kalla den officiell utan att checka det med moderatorerna först. ;)

Logorama var häftig! :D

Håller med dig om Meet Meline. Väldigt sygg och gedigen men ansiktet verkar tillhöra någon som är en korsning mellan en tonåring och en massproducerad docka.

Edited by XC, 07 April 2010 - 08:45.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 April 2010 - 08:46

Eller hur? Jag är fullkomligt lyrisk över Logorama och kan inte få nog av den :wub:

Vad gäller Meet Meline kan jag nästan blunda för lilltjejen då det övriga är så läckert gjort...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 April 2010 - 08:48

Meet Meline är ju i alla andra avseenden riktigt realistisk, så visst kan man blunda för att flickan inte är 100%. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 April 2010 - 08:51

Måste bara säga att jag har Logorama att tacka för att jag upptäckt kortfilmsvärlden för jag kan inte påstå att jag varit så värst intresserad av den förut. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 April 2010 - 09:01

Kortfilm är något som jag också upptäckt är en rätt kul genre. På vimeo finns dessutom några riktigt bra svenska b-action filmer av det kortare slaget. :) Kan tipsa om en som jag postade här på forumet.

Kika gärna in A Gentlemens Duel (ligger i egen tråd eftersom jag inte fått uppenbarelsen med den här tråden ännu då).

Edit: Känner moderatorerna för det så skulle de bägge trådarna kunna slås ihop med den här...

Edited by XC, 07 April 2010 - 09:08.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 08 April 2010 - 20:25

Fem kortfilmer med samma dialog

Samarbete mellan Philips och fem filmskapare från Ridley Scott Associates, Parallel Lines: Jake Scott (The Hunt), Greg Fay (El Secreto de Mateo), Johnny Hardstaff (The Dark Room), Carl Erik Rinsch (The Gift) och Hi-Sim (Jun & the Hidden Skies). Fem kortfilmer med samma dialog, fascinerande, kreativt, snyggt och välgjort. :thumbsup:

Här kan du se dem: Parallel Lines: A Cinema 21:9 Production


Smakprov på en, The Gift:
http://www.youtube.com/watch?v=XOZkLIwbRrw&feature=player_embedded

Läste precis om The Gift som alla blev så imponerade av att det pratas om en film :)

Edit: Rättelse: Carl Erik Rinsch har redan förberett en långfilm och filmbolagen står i kö för att få rättigheterna till den. Tack, XC, som delade artikel i GR som handlade om just det.

Exclusive: Concept Art and Info from Carl Erik Rinsch’s Small

A couple days ago we posted a short film by Ridley Scott protege Carl Erik Rinsch. Titled The Gift, the futuristic action thriller tells the story of a robotic manservant who must go on the run from the Russian police. The short quickly spread around the internet (if you haven’t watch it yet, click here). In my original posting I commented that “I really wish we could see more of this world, and I’m excited to see what Rinsch might be able to do with a feature project.” Yesterday word dropped that a bidding war had begun between several big Hollywood movie studios, including Warner Bros and Fox, to turn the short film into a feature. “It’s all happening.”

I have found out some more information. Apparently the movie studios aren’t interested in Rinsch developing a feature length adaptation of his short film The Gift…

They aren’t interested in developing a feature out of the short because, well, the feature film has already been developed.

That’s right, the short film is based on a feature film that Carl Erik Rinsch has already written and designed. The studios are in a bidding war over a packaged project. We even got our hands on some leaked concept art from the film. But check it out now while you still can, as I’m not sure how long it might be online! More images and information, after the jump.


From what I’ve been able to uncover, the feature film is titled Small, and Rinsch has a completed story which takes off from the starting point of the short film. Some people didn’t like the ending of the short… this is why, it was planned as a prequel to a feature film.

I have also learned that Rinsch has met with various nobel prize winning scientists and theorists in designing a world and a narrative that could be scientifically plausible. He’s pretty hardcore about creating a world that could actually exist, ala 2001. I’ve heard that in the past, Rinsch has joked that the project is a mix between 2001, Bladerunner and Doctor Zhivago with a bit of Bourne-style action. Sounds pretty awesome and absurd at the same time (but I think that is the intent).


Edited by Synon, 09 April 2010 - 11:17.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#11 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 09 April 2010 - 00:39

Parallel Lines var ju riktigt läckert. :) Fem väldigt olika filmer med samma dialog. The Gift var ju förstås den klart mest imponerande. Jag förstår att dom ville göra en långfilm av den. Samma sak hände med Neil Blomkamps kortfilm Alive in Joburg som blev District 9 och den här ascoola filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=-dadPWhEhVk

Gjord av Fede Alvarez från Uruguay. Sam Raimi blev så impad av den att han vill låta Alvarez göra en långfilm av den. Frågan är bara om det håller för en långfilm. Hade Transformers varit så här lång hade jag älskat den men se vad som hände när dom la till story.



Edit: Hittade en till film. :)

There's only one sun av Wong Kar Wai

Som vanligt grymt snyggt foto i hans filmer.

Edited by Wylie Times, 09 April 2010 - 00:42.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#12 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 09 April 2010 - 08:43

Visst är de grymt läckra? Gillar verkligen hur de använder samma dialog, men i så vitt skilda filmer. Coolt! Slutet på The Gift är som gjort för en fortsättning, så en långfilm vore väl inte helt galet?

Ja, den första har även jag sett och hört talas om. För väl se vad som händer där. Har du hört något mer? Fortfarande inget konkret?

Den andra var snygg och med en intressant story. Trodde först den bara skulle vara en snygg förpackning, men blev glad att de även lagt tid på manus :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#13 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 09 April 2010 - 11:07

Nej jag har inte läst nåt mer om Panic Attack.

Här är länkar till de tre kortfilmerna av Eduardo Chapero-Jackson som vi pratade om i Verbo tråden.

Contracuerpo

Alumbramiento

The End

Jag har inte sett dom själv än men det verkar vara hela filmerna iaf. ska kolla när jag kommer hem i kväll.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#14 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 09 April 2010 - 11:18

Tack, Wylie för att du delade med dig av länkarna :) Ska själv kolla in dem när jag är hemma tror jag.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#15 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 12 April 2010 - 20:56

Ursnygg film om när New York invaderas av gamla dataspel:

Pixels by Patrick Jean
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#16 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 12 April 2010 - 21:02

Du kollar aldrig YouTubetråden va? ;)

Förutom att idag är klippet tydligen borttaget :rolleyes:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#17 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 12 April 2010 - 21:24

Du kollar aldrig YouTubetråden va? ;)

Förutom att idag är klippet tydligen borttaget :rolleyes:

Oops... :blush:

Nåja, hör ju bättre hemma här :)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 April 2010 - 21:34

Helt OK Fiskrens, jag läser heller inte allt i YouTube-tråden men håller ett öga i den här, de gånger den kommer upp. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 12 April 2010 - 23:02

Jag menade inget illa, kunde bara inte låta bli att retas lite när jag fick chansen :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#20 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 12 April 2010 - 23:22

Filmen som vann Oscar för bästa kortfilm uppdelad på två delar.




Edited by Wylie Times, 12 April 2010 - 23:22.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#21 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 13 April 2010 - 20:24

Jag menade inget illa, kunde bara inte låta bli att retas lite när jag fick chansen :P

Klart du ska. Jag missar sällan chansen att retas själv... :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#22 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 13 April 2010 - 20:30

Härligt! :hug:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 May 2010 - 11:39

King Krab Attack är en film som jag följt ett tag. Och nu finns hela den 6½min långa filmen gratis att se på YouTube.

»Gregoire Sivan's KING CRAB ATTACK (2010) is a full short film done as a trailer, referencing 1950s giant insect flicks. It stars Jean-Pierre Martins (La Vie en Rose), Serge Dupire, Charlotte Marin, Etienne Chicot, Martine Fontaine and a bunch of really big crabs. Produced by Caïmans Productions, with post-production work by Sabotage-Studio More information here: roberthood.net«[Källa]


http://www.youtube.com/watch?v=eQdoFv7qE5w

Jag är ju stundtals lite småförtjust i film/tv med retrolook och den här gillade jag rakt igenom faktiskt.

Edited by XC, 04 May 2010 - 11:39.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 May 2010 - 14:14

Fan Made "Rendezvous with Rama" Movie Trailer.

The following video was created by Vancouver Film School student Philip Mahoney and it imagines, rather successfully, what Rama might be on screen. It’s a trailer, introducing Clarke’s now nearly forty-year-old tale as a feature.





#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 May 2010 - 14:46

Rendezvous with Rama var riktigt bra. :) Känns som något som man gärna skulle vilja se mer av.

Gillade scenen är de går in i Rama, snyggt när de kom gående längs en varsin sida sådär. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)




Reply to this topic