Jump to content

Photo

Blue Screenad! HJÄLP!!!


  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 July 2013 - 19:03

Gah! Min dator började få Blue Screen igårkväll när jag kom hem. Sedan dess har det hänt ca. 1 gång per halvtimme (med undantag om jag inte har Firefox igång). Det ända nya jag har gjort är installera 2 spel (Tomb Raider och Universe Sandbox), ominstallera GeForce Experience och nya drivrutiner till grafikkortet. Samt ominstallerat Flash och Java. Och jag har testat avinstallera GeForce Experience.

Jag har testat installera om drivrutinerna både vanligt och clean.

 

Error meddelandet jag får är "a clock interrupt was not received on a secondary processor within the allocated time interval" med nummer 0x00000101.

Ibland får jag inte ens Blue Screen utan datorn bara fryser. Ibland funkar musen en stund innan den också fryser.

Jag har sökt på nätet men hittar inga svar, bara fler frågor. Några säger att man ska ta bort "power management software" (vad nu det är) och en annan säger att man ska sänka något för att inte overclock.

"I reduced the overclock to BCLK 15/3.0 Ghz, 1.2V, RAM 1503 V 1.64V. The Hauppauge 150 PVR tuner card has been uninstalled. Idle temps are 40-low 50's." (rena grekiskan för mig)

 

Nu testar jag med att köra Chrome istället. Får se om det hjälper.


Edited by Crusader, 16 July 2013 - 19:10.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 July 2013 - 20:34

Låter helt klart som grafikkortet. Ganska troligt också eftersom det var där du ändrade. Att det sker efter en stund får mig att tänka på överbelastning, hade så för en gammal dator (men då bara hård-rebootade den efter x min). Svårt att säga vad du kan göra mer än det du gjort, men har du kollat att du har senaste DirectX?


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 July 2013 - 20:59

Det första spontana som slår mig är systemåterställning...

 

Om det bara är FireFox som är problemet kanske du kan testa slå av hårdvaruaccelerationen i Inställningar > Avancerat?


Sökte lite jag med och för någon var det en gaming-ratt från Logitec som spökade.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 July 2013 - 21:00

Verkar vara Firefox. Har använt Chrome nu i 2 timmar och inget har hänt. Jag tror också det är grafikkortet. Men frågan är varför den plötsligt har problem med Firefox och vad man skulle göra åt det? Kan ju inte bara strunta i att uppdatera kortet.

 

Ska testa det du förlår, XC. Jag saknar mitt Firefox.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 July 2013 - 23:28

Do far so good. Verkar som att din lösning hjälper, XC. Jag har haft igång Firefox i över 2 timmar utan Blue Screen och även sett på ett avsnitt av en TV-serie, utan problem. :)

Jag är dig evigt tacksam! :hug:


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 July 2013 - 14:29

Ironiskt nog så var det bara här om dagen jag läste att hårdvaruaccelerationen kunde ställa till en del saker i FireFox.

 

Kul att kunna hjälpa till iaf.

 

Det är inga nya tillägg eller plugins som blivit installerade som triggar Firefox att bete sig så här?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 July 2013 - 18:38

Nej, inte vad jag vet. Det här verkar ha underlättat problemet iallafall för tillfället. Men jag tror inte att det är löst. Fick Blue Screen en gång igårkväll efter att jag spenderat timmar med att få bort ett jobbigt virus (har inte jag världens otur som råkar ut för det när äntligen det andra problemet var löst?) som jag fick när jag skulle uppdatera VLC och visst fick mer än vad jag begärde.

Men inte sedan dess så kanske datorn var överansträngd då?


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 July 2013 - 19:09

Har du gjort någon sökning med en AntiMalware-programvara? Tror en kollega till mig lokaliserade sina problem till ett verktygsfält från Ask.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 July 2013 - 21:23

Jag sökte med Spybot, men den fann inget fel.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 July 2013 - 21:46

Datorn var kanske lite instabil just då kanske. Har för mig att Spybot tillhör de bättre anti-malware så säger dem att du är ren är du antagligen det. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 September 2013 - 21:00

Helt bra blev det inte. Men jag har bara blivit Blue Screenad ett par gånger sedan dess och någon frysning. Jag kommer nog få formatera om datorn igen för att lösa det här. :(

 

Nu, idag, fick jag plötsligt ett annat problem. Jag fick av misstag igen ner ett program gömt i ett annat program som tvingade på min dator en toolbar och ny startsida för några dagar sedan (trotts att jag skannade programmet innan jag körde det). Jag fick bort det mesta tack vare Spybot men allt blev inte bra. Det började komma förfrågningar från Spybot var ända gång jag startade datorn om jag ville godkänna ändringar till Toolbar och startsida vilket jag givetvis nekade. Igår kom det plötsligt en hel hög och den sista gick inte att neka så jag ignorerade den istället. Idag kom samma förfrågning om och om igen. Varje gång jag nekade tillträde så kom den direkt igen. Så jag bestämde mig för att köra Spybot, starta om datorn och köra den innan windows gick igång också. Det hela gick inte så jag uppdaterade Spybot och gjorde samma sak igen. Och nu kan jag inte starta Firefox! Jag har testat att starta om datorn men det hjälper inte. Firefox vill inte starta. Därför kör jag Chrome just nu.

Någon som har någon idé?

 

Jag vet inte om det hör till men i över en vecka så fungerade inte mitt internet i konsolerna som var bryggade med datorn och jag lyckades fixa det igår med att brygga om. Det här problemet startade runt samma tid jag fick ner den där Toolbar grejen.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 September 2013 - 07:40

Heter det något mer än bara "toolbar"?

 

Du kan testa Firefox Säkert läge:

 

[START]+[R] (Kör...)

firefox -safe-mode [enter]

 

Borde starta med alla tillägg inaktiverade så du kan avinstallera det manuellt från FF. Vet att när jag fick in Open Candy-skräp i datorn fick jag plocka bort det själv från ff. Mest därför att jag tror FF var aktivt när jag drog igenom datorn med malwarebytes.


Edited by XC, 28 September 2013 - 07:42.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 September 2013 - 19:13

Kolla in http://blogg.tkj.se/...gratis-program/. Finns ett antal program där som du nog kan få nytta av, framför allt Autoruns och  CCleaner men kanske också även prova ett annat antispyware-program.

 

Annars är ju Chrome rent generellt säkrare eftersom alla fönster/sessioner är sandboxade dvs. kör i sin egen process och inte sabbar de andra. 


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#14 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 September 2013 - 00:57

Den första Toolbar jag fick problem med i Juli hette snap.do. Verkligen en mardröm att bli av med och fick använda en guide. Fick ändå inte bort allt (ny flik-sidan stannade den kvar på). En av de som brukar komma upp på Spybot om jag tillåter den byta startsida på Firefox så något är kvar. (fast förhoppningsvis är det problemet borta då jag nu upptäkte att Spybot hade sparat dem som backup och jag purgade dem nu.)

Den senaste hade flera. Babylon (som jag en gång i tiden för många år sedan medvetet installerade då en sida tipsade om den, hade också ett helsike att få bort den sen), Delta och Montera. Och en startsida som jag först trodde var Google med ett nytt motiv tills jag upptäkte att jag inte kunde logga in på G+ och hade motivet av ett par fåglar på en kvist. Knappen man klickade på för att söka hade en medveten felstavning av "search" eller liknande. Med ett F eller Z eller något. Minns inte. Den tvingade på mig en bing-länkad sökmotor också som dyker upp när jag öppnar en ny flik och fortfarande är kvar. (Länk)

 

Jag lyckades iallafall lösa det senaste problemet tillfälligt med att ominstallera FireFox. Men jag får nog ta och försöka hitta en riktig lösning, eller formatera om datorn.


Edited by Crusader, 29 September 2013 - 01:07.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 September 2013 - 08:35

För att återställa Ny Tab-sidan (fick jag också göra när jag råkade få in conduit):

 

1. Skriv about:config i firefox adressfält. [Enter].

2. Lova dyrt och heligt att du vet vad du sysslar med.

3. Sök browser.newtab.url (där står antagligen conduit-url:en)

4. Lägg in about:newtab som värde.


Babylon var bra en gång i tiden tills den började med all sabla adware.


Edited by XC, 29 September 2013 - 08:36.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 September 2013 - 22:28

Yay! Tack! :)

 

 

Edit:... Och så var den tillbaka igen efter att jag har starta om Firefox. :(


Edited by Crusader, 01 October 2013 - 04:59.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif