Jump to content

Photo

Tankar - Star Trek: Discovery avsnitt 1 och 2 (The Vulcan Hello/Battle at the Binary Stars)


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Sci-Fi Nytt

Sci-Fi Nytt

    Senior Commander

  • Admin
  • 297 posts

Posted 27 September 2017 - 20:40

Star Trek Discovery är äntligen här!

Första intrycket: Specialeffekterna har kommit lång väg. Man såg detta redan när man följde evolutionen från första säsongen av The Next Generation till sista säsongen av Enterprise. Väldigt snyggt filmat dessutom, även det något som man inte alltid varit van vid som Trek-fan.

Det märks att mycket hänt sedan Enterprise slutade. Star Trek har aldrig sett så här bra ut.

Nu är dock specialeffekterna i sig inte speciellt viktig i sig. Det är trevligt att se en Star Trek-serie se så pass bra ut, men handlingen är det viktiga.

Andra intrycket: De har designat om Klingonerna. Igen. Nåväl, detta har skett flera gånger förut, så inga problem från min sida. De kunde kanske tala lite snabbare för min smak. Här finns också ett av mina få (små)problem med piloten. Tycker att Klingonscenerna var lite väl många och utdragna för så pass korta avsnitt. Men å andra sidan är nog tanken att man skall få lite mer insikt i hur de tänker och vad deras planer är. Och kul referens till "The Black Fleet" för en boknörd som mig. En referens jag inte hade väntat mig.

Knepigt beslut att göra de två första avsnitten en slags prolog till själva serien. Man ser inte ens skeppet Discovery under dessa två avsnitt. Om man tänker i boktermer så var detta prologen, och nästa avsnitt är början av kapitel ett.

Det brukar alltid vara en gästkaraktär från den förra serien med i piloten till en ny Star Trek-serie (McCoy i Next Generation, Picard i Deep Space Nine osv). Denna gång tar Sarek får ta den rollen, som fadersfigur och mentor till det som hittills är huvudpersonen, Michael Burnham (trots namnet, en kvinna, vilket är väldigt Star Trek). Vi får följa henne när hon ställs inför en utmaning som närmast nog kan beskrivas som ett myteri när Klingonerna försöker att ena sig och tar sig an Federationen.

Det är svårt att riktigt säga riktigt hur jag känner än. Jag gillade de två första avsnittet, men detta verkar inte bli en "Monster of the Week"-serie, vilket innebär att karaktärsutveckling och handlingen framöver kommer att bestämma detta. Man dömer ju oftast inte en bok på prologen. Dock så är det viktigt att denna prolog ger mersmak, så man fortsätter titta. Vilket jag tycker att Discovery lyckats med.

Som en gammal Star Trek-fan som var med redan innan Star Trek var coolt i Sverige (om det nu någonsin blev det, men låt oss säga mindre obskyrt) så ser jag med gillande på vad jag hittills sett. Star Trek har alltid varit progressivt, och det fortsätter det även vara i den här tappningen. Sedan kommer kanske folk att klaga på att allt är mycket mer avancerat än i originalserien, trots att detta utspelar sig tio år innan, men förhoppningsvis så tog Enterprise den värsta stöten i den frågan.

Skall man jämföra med någon tidigare säsong så känns hittills Star Trek: Enterprise säsong 3 som det närmaste man kan jämföra med. Det var då som Enterprise blev riktigt bra. Tyvärr för sent, men alla Trekkers/Trekkies borde vid det här laget veta att ingen Star Trek-serie blir bra förrän mot slutet av säsong 2/början av säsong 3.

Kanske och förhoppningsvis så bryter Discovery denna trend. Det börjar i alla fall bra och är enligt min mening det bästa pilotavsnittet till en Star Trek-serie hittills.

Jag återaktiverade mitt Netflix-konto för detta. Vi får hoppas att resten av serien blir lika stark eller starkare framöver. Baserat på trailern för resten av säsongen (finns på youtube för spoilerhundar som mig) så ser det ut som detta skulle vara fallet.

Så, Yay, två bra Space Opera-serier som jag följer nu. Den andra är ju givetvis "The Expanse"... Discovery passar alldeles utmärkt som utfyllnad mellan Game of Thrones säsong 7 och The Expanse säsong 3. Tyvärr är det ju bara 15 avsnitt den här säsongen. Man har ju vant sig vid mer när det gäller Star Trek. Men å andra sidan - 15 avsnitt är ju rätt mycket i dagens TV-klimat, där många SF/Fantasy-serier ligger på omkring 10 avsnitt/säsong.



Originalartikeln

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 September 2017 - 17:35

Har också sett de två första avsnitten. Som ett icke-inbitet Star Trek-fan och vars erfarenhet börjar och slutar med Next Generation och Originalserien (i typ den ordningen) så tycker jag att det här är väldigt inkluderande även för oss som mindre insatt. Gillade vad jag såg, och jag kan också hålla med om att Klingon-scenerna var lite väl långa här och där.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 September 2017 - 18:03

En rolig grej jag inte fick med är att Netflix faktiskt har klingonska undertexter, så även Klingonerna kan hänga med i engelskan.

 

Kom på att jag givetvis missade att utveckla "Black Fleet"-noteringen. Den är härifrån: https://en.wikipedia...inal_Reflection


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 SubaruGT

SubaruGT

    Lieutenant

  • Members
  • 76 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika
  • Interests:Star Trek (TV, Movie and books)
    Other Sci Fi on TV and in Movies, such as Babylon 5, Heroes, etc etc...
    Swedish Subaru Club

Posted 30 September 2017 - 12:11

Skall ta och se dessa avsnitt ikväll, har tyvärr läst en del kommentarer, tex på Instagram etc, där folk verkar tycka att det inte är mycket "Trek" mer än namnet.

Nåväl, får väl hålla sinnet öppet och titta förutsättningslöst.



#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 September 2017 - 12:17

Beror ju lite på vad man tycker är "Trek". Nej, den har inte många likheter med exempelvis Star Trek: TNG, men å andra sidan skulle en sådan serie nog inte överleva idag.

 

Tanken är nog att göra en mer uppdaterad version för dagens yngre tittare, inte bittra gamla fans som tycker att TOS var den sista bra serien.. :P

 

Men jag kan förstå om man inte gillar den. Personligen tycker jag som sagt att det börjat lovande, men man kan nog inte säga så mycket mer förrän man sett mer, i och med att detta är prologen till vad antagligen blir en storyarc som leder över hela säsongen.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 September 2017 - 12:31

Tanken är nog att göra en mer uppdaterad version för dagens yngre tittare, inte bittra gamla fans som tycker att TOS var den sista bra serien.. :P

 

Lite så är det väl alltid? :lol:


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 SubaruGT

SubaruGT

    Lieutenant

  • Members
  • 76 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika
  • Interests:Star Trek (TV, Movie and books)
    Other Sci Fi on TV and in Movies, such as Babylon 5, Heroes, etc etc...
    Swedish Subaru Club

Posted 01 October 2017 - 00:26

Jaha, då har man kollat in de två första avsnitten av denna nya Trek serie.

Trevligt med en ny serie, är ju 16 år sedan ENT kom och då var vi vana att en ny serie kommer innan den tidigare slutar.

Dock blev jag Star Trek fan runt våren 1994 då TNG slutade och får väl kvala in mig bland de som tycker moderna serier är bäst. Inget ont om TOS, gillar den också, så som skrivet av Admin på första sidan, special effetkter är inte det viktiga utan handling och karaktärer är det viktiga i en Trek serie.

 

Börja med det negativa, kanske jag börjar bli gammal och tycka att "allt skall vara som det varit" men jag gillade inte:

 

* Varför två avsnitt? Gör som de nya moderna Trek serierna, första avsnittet skall vara ett "Dubbel-avsnitt" på c:a 1h26min. Varför klippa isär till 2x43 min när ändå det är en stor handling. Nej, bara dumt.

* Varför inte avsnitts titek och gäst skådespelare i text i rutan efter titelsekvensen? Så har det "alltid" varit. Är det för det stream'as? Då vet man avsnitts titel utfrån menyn i Netflix? Kanske, men tycker inte om det. Tycker om att ha gästskådespelare efter titelsekvensen så man kan känna igen namnen och säga "ja, den och den är med i detta avsnitt".

* Tråkig titelmusik. Helt intetsägande. Nej, där gjorde de moderna serierna TNG, DS9 och VOY det bättre musik som känns igen. ENT kan väl diskuteras, sången var jag inte direkt fan av heller, men var iaf något som sätte sig i minnet.

* Klingonerna, som tidigare talare, kändes som de snackade lite seg jmf med 2360-70 talets Klingoner. Kanske fick de mycket screen tid också, men framtida avsnitt får väl utvisa om backstoryn behövdes eller ej.

 

Det positiva då?

 

* Titelsekvensen, riktigt snyggt men enkelt visuellt. 

* Snygga effekter, snygga kameravinklar. 

* Rätt vettigt designade uniformer.

* Skådespelarna kändes som de gjorde rätt bra jobb att förmedla vad karaktärerna känner.

* Som tidigare talare skrev ser ut som serien inte blir "monster of the week" vilket är något jag gillar starkt med TV serier. DS9 började med att våga ha en "arc" över säsonger i slutet på serien, ENT fortsatte med Xindi-arc'en. Även serier så som Babylon 5 hade en större story än veckans händelse vilket jag gillar. Även icke Sci-Fi serier så som Prison Break gillar jag som har en stor story per säsong. Så det känns som det kan bli bra.

 

Serien utspelar sig 10 år för TOS och självklart så är det svårt att göra en TV serier 50 år senare som skall se visuellt likadant ut och bli poplär. Det är omöjligt, redan med ENT så var det väl en utmaning att få det se ut som 100 år före TOS. Så att det INTE ser ut som i The Cage eller dylikt det köper jag, men att det ser ut som det är 50-60 år EFTER VOY nja, det är väl eg. lite för mycket mitt konservativa jag. Men dras parallellerna till de nya JJ filmerna så ser det väl samma-lika ut förutom kommunikation med hologram som är det som jag har svårast att svälja.

 

Men trots dåligt titel musk och kommunikation med hologram kommer jag att följa serie, säkert köpa den på Blu-Ray när det blir möjligt och kolla en gång till, en gång fan av Sar Trek, alltid ett fan, ... verkar det som.



#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 October 2017 - 00:35

Jag funderar lite...

 

Serien utspelar sig 10 år före TOS. Det måste finnas en orsak till att de lägger den där.

 

Jag gissar på att serien kommer att på något sätt knyta an till TOS på något sätt någonstans.

 

Jag tror personligen att det måste finnas någon baktanke angående att lägga serien just där.

 

Angående hologram. Vi är ju nästan där redan nu, så jag tar detta som ett exempel på att Star Trek ibland är väldigt dålig på att inse hur snabbt teknologin går framåt.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 SubaruGT

SubaruGT

    Lieutenant

  • Members
  • 76 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika
  • Interests:Star Trek (TV, Movie and books)
    Other Sci Fi on TV and in Movies, such as Babylon 5, Heroes, etc etc...
    Swedish Subaru Club

Posted 01 October 2017 - 17:50

Och jag funderar vidare....

 

Om det är viktigt för serien att  Starfleet inte hört/sett något av Klingoner på 100 år så finns det bara en plats att lägga serien, strax för TOS, kan jag tänka mig.

 

I ENT så fick ju människan stöta på Klingorner för första gången och vi såg dem då och då.

I TOS så var Klingonerna vilken utomjording som helst.

I TNG, DS9, VOY så är Klingonerna också som vilken utomjording som helst.

 

Vad som hände mellan ENT och TOS vet vi inte, vad som hände mellan TOS och TNG, tja jag vet ej/ minns ej faktiskt inte vad som sägs i de moderna serierna, men minns mig ingen 100 årig "icke kontakt med Klingorner" period nämnas iaf.


Edited by SubaruGT, 01 October 2017 - 17:51.


#10 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 October 2017 - 22:24

Skapade en ny tråd i TV-forumet för serien, så folk som är intresserade av vad jag tyckte om avsnitt 3 kan bege sig dit.

 

LLAP!


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#11 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 10 October 2017 - 21:35

Jag funderar lite...

 

Serien utspelar sig 10 år före TOS. Det måste finnas en orsak till att de lägger den där.

 

Jag gissar på att serien kommer att på något sätt knyta an till TOS på något sätt någonstans.

 

Jag tror personligen att det måste finnas någon baktanke angående att lägga serien just där.

 

Angående hologram. Vi är ju nästan där redan nu, så jag tar detta som ett exempel på att Star Trek ibland är väldigt dålig på att inse hur snabbt teknologin går framåt.

Jag hoppas Spock dyker upp. In med Quinto.


Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.