Jump to content

Photo

Funderingar


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 Glittergurka

Glittergurka

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts
  • Gender:Male
  • Interests:Writing, reading, sewing and even voice act from time to time. I sometimes like to draw as well.

Posted 12 February 2019 - 22:14

Jag var inte säker på var jag skulle skriva men jag testar väl att skriva här. 

Sedan jag var liten har jag tyckt om att skriva och jag har haft en biljard idéer. Mitt problem är att jag har haft svårt att slutföra mina arbeten av olika anledningar. På senare tid har jag funderat på om jag kanske kan jobba med seriemanus eller liknande. Dock vet jag inte hur ett seriemanus skiljer sig från novellskrivande eller vart jag skulle vända mig för att skriva manus åt andra...

Jag känner själv att jag inte har tillräckligt med skicklighet för att rita mina egna serier heller. 

Jag har ett antal karaktärer och en del grejer som skulle kunna passa in i en superserievärld. 

Karaktärer:

Dopnamn: Katarina Quist
Valt namn: Viktor Quist
Ålder: 20
Födelsedatum: Alla hjärtans dag. 
Könsidenteitet: Genderfluid. Föredrar att kallas han eller hen.
Biologiskt kön: Kvinna
Sexuell läggning: Pansexuell.
Längd: 175 cm
Etnicitet: Svensk/kaulasisk. 
Krafter: Han kan ge och ta andras ångest/mentala problem. Varje gång han mår dåligt får han nya ärr över sin kropp. Han har förmågan att känna av andra som mår dåligt och kan lindra deras mentala smärta. Däremot kan han inte lindra sina egna problem. Hans krafter vaknade till liv när han var 15. 
Skolgång: Går tillfället på komvux för att läsa upp ämnen. 

Personlighet: Han har perioder där han knappat lämnar sin lägenhet och vänder på dygnet. Han spelar mycket tv-spel och äter oregelbundet. Han har en låg självkänsla och gör allt för att dämpa de negativa tankarna. På senare år har han ägnat mycket tid till att hjälpa andra. Bra dagar är han framåt och social där han tycker om att få andra att skratta. han tycker om att skapa. Ibland har han svårt att kontrollera sin ilska och i de stunderna kan han råka överföra renångest till andra. I vissa fall gör han det mot folk som han anser förtjänar det. Har dåliga betyg på grund av mycket skolkande.

Utseende: halmblont självlockigt hår  som går till öronen. turkosa ögon? En knappnäsa. Runt ansikte. Stora läppar. Mörka skuggor under ögonen. Blek. Ärr över hela kroppen. 

Bakgrund: När Viktor fyllde 14 skiljde sig hans föräldrar. han har en trasig relation till sin pappa som konstant har nya kvinnor i sitt liv och mer eller mindre struntar i sina barn. Viktor växte upp i en byhåla och hade dåliga rykten på grund av sin pappa. Andra elever påstod att Viktor låg runt med alla killar i högstadiet vilket var en bidragande faktor till att han skolkade. En annan anledning var för att ärr började dyka upp äver hans hud varje gång han mådde dåligt. Sista året i högstadiet skickades han till ett mentalsjukhus då såren blev allt större och omöjliga att gömma. Hans mamma blev orolig för att Viktor höll på med självskadebeteende. Under sin period på mentalsjukhuset använde han omedvetet sina krafter och gav andra mer ångest. 

Klädsel: Långärmade mossgröna munkjackor. Svarta handskar. Svarta jeans och rejäla svarta boots. 


Familj: 
Syskon, Anton och Ansa, 19 år, tvillingar. 
Mamma, Laura Karhonen, 50 år, arbetar på ett bageri. 
Pappa, Samuel Quist, 53 år, arbetar som knarklangare och smugglare inom en kriminell organisation som kallas Nidhögg. Även han har krafter, hans förmåga är att ta andras känslor och lämna folk som tomma skal. När han fick veta att Victor också hade krafter ville han försöka rekrytera honom och se till att Nidhögg kunde använde sig av krafterna. Han blev rekryterad till organisationen av Nora Rezelius som han även har en sexuell relation med.

Nidhögg: Den kriminella organisationen har börjat producera en ny drog som kallas för Smiley. Den gör att folk blir medgörliga och allmänt glada. Under drogens påverkan kan man inte visa annat än glädje även om ens familj eller husdjur skulle bli mördade. Man kan känna ångest och sorg men man kan fysiskt inte visa det genom ansiktsuttryck. Vid överdosering eller regelbunden förbrukning förlorar man kontrollen över sig själv och kan visa våldsamma tendenser. En del blir mentalt rubbade och kan skratta maniskt medan de slår ihjäl någon. Nidhöggs främsta mål är att skapa kaos genom våld och droger. 




Jag har än så länge inte kommit underfund med hur vanligt krafter är eller hur det kommer sig att Samuel och Viktor har krafter. Jag behöver också utveckla mer kring hur samhället fungerar. Jag har funderat på att lägga in en karaktär som jag länge velat använda men inte har haft tillfälle att riktigt använda. 


Namn: Reiner Åkesson.
Kön/Könsidentitet: Cis man
Sexualitet: Hetero.
Ålder: 56
Yrke: Politiker, ledare över partiet Slipsarna. 

Personlighet: En slemmig typ som har kraftigt rasistiska åsikter men tvingas att hålla igen något för att inte tappa alltför många väljare. han har planer på att stegvis minska rättigheter till invandrare och vill skicka iväg folk som har mörk hy. Han har inte mycket till övers för kvinnor och är extremt bakåtsträvande. hans förebild är Karl den 12. Han vill försöka ta över Finland, Norge och Danmark. I princip vill han återskapa Sveriges storhetstid. Förutom sina politiska åsikter tycker han om att hålla i viktiga möten medan han bjuder på kaffe med bakelser. Ibland kan man se honom klottra på viktiga papper. Bilden nedan är en bild som min syster har modifierat för att likna Reiner Åkesson. 
 

 

Attached Files


Edited by Glittergurka, 12 February 2019 - 22:52.


#2 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 February 2019 - 17:39

Intressant koncept! Många bra figurer och ingredienser tycker jag! Men vad är det för slags serie? Alltså, komedi, action, drama, realism, superhjälte, scifi eller något annat? Kanske en kombination av diverse genrer? Och vad kommer att driva handlingen framåt? Vad kommer att kunna hända?

 

När jag skriver manus börjar jag med synopsis, vilket är en enklare text som beskriver händelseförloppet scen för scen. När synopsis är klart arbetar jag fram ett manus, som beskriver ruta för ruta, både dialog och bild. Varje sida. Och tänker noga på att pratbubblor/textplattor ska få plats och funderar även på hur tecknaren tolkar manuset.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 Glittergurka

Glittergurka

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts
  • Gender:Male
  • Interests:Writing, reading, sewing and even voice act from time to time. I sometimes like to draw as well.

Posted 14 February 2019 - 16:33

Jag har inte kommit så långt än. Jag kan se det som en blandning av olika genrer. Jag tror att det kommer börja som en historia om Viktor och hans pappas relation och hur hans pappa försöker att hitta sätt att använda sig av honom. Jag tror också att den kriminella organisationen kommer få ett fokus när de sprider drogerna och sprider kaos. 

Jag har funderat på om politikern Reiner Åkesson kommer vilja göra ett samarbete med Nidhögg för att smutskasta sina politiska motståndare. Jag tror också att det kommer dyka upp fler slemmiga/moraliskt förstörda typer som har olika mål för det svenska samhället. 

Ah, jag fröstår. Tack så mycket för att du tog dig tid att svara :3 



#4 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 October 2019 - 19:26

Har idén utvecklats något sedan senast?