Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #5


  • This topic is locked This topic is locked
999 replies to this topic

#976 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 May 2012 - 21:12

Anade att ditt omdöme skulle bli mer negativt - jag är nog lite mer förlåtande för den här typen av film och produktioner. :) Håller med om att det finns vissa brister i manus, det är ju individuellt hur störande de blir. Personligen uppskattade jag "tillbaka till bil-och-båge"-temat man byggt på, kändes lite uppfriskande att det inte är slagsmål om bensin, vapen och ammunition som det annars brukar vara i "efter katastrofen filmer".

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#977 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 May 2012 - 23:57

Ned Kelly (2003)

I 1870-talets Australien terroriseras Ned Kelly och hans familj av polisen pga de brott hans far hade begått. Efter ett gäng felaktiga anklagelser tvingas Ned och hans närmaste vänner på flykt. Efter en dödlig konfrontation med polisen blir de klassade laglös som gav alla rätt att skjuta dem. Fast i en hopplös sitvation bestämmer de sig för att råna banker och ge pengarna till de Irländare som terroriserades av polisen.

Australiensk Western löst baserad på den Australienske folkhjälten/bvanditen Ned Kelly's sista år. För det första så är det uppenbart att de sattsade på att måla upp hjältebilden av Ned Kelly än att visa faktan. Här visas Ned Kelly som den osjälviske hjälten som blev oskylldigt jagad och beslutade sig för att kämpa för folket. En nobel man som bara dödade i absolut självförsvar och gjorde sitt bästa för att skydda alla andra. I verkloigheten så var det givetvis inte så. Ned Kelly hade blivit arresterad för brott under hela sin uppväxt något som aldrig nämns i filmen. Likaså så berättas det aldrig att hästen han blir arresterad för att ha stulit i början var faktiskt stulen även om det var en annan som hade stulit den. Allt målas upp som att poliserna orättvist behandlar honom och hans familj illa. Lika så var han inte lika ädel som de påstod då han själv erkände sig ha kallblodigt mördat en polis.

Filmen i sig är väldigt bra. Man känner verkligen för Ned Kelly och hans kumpaner samt hur det Irländska folket lider. Att det sedan inte är sant är något man får leva med. Kan kan förstå viljan att göra en hjälte-bild av deras största folkhjälte istället för att visa den grymma sanningen. En hjälte kan bara dyrkas om han är en hjälte och Ned Kelly var, och är forfarande, en stor folkhjälte i Australien. Så man får ta den här filmen med en nypa salt och se den för vad den är: en underhållande saga om en hjälte för folket.

7,5/10

Edited by Crusader, 29 May 2012 - 23:58.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#978 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 30 May 2012 - 12:07

Bathory (2008) handlar om Elisabet Báthory (Báthory Erzsébet på ungerska), ni vet hon som badade i blod från unga kvinnor för att kunna bevara sin skönhet.
Det är en väldigt snygg film och skådespelarna är bra i sina roller, men tyvärr är filmen långtråkig. Det är absolut ingen dålig film, men vilket sömnpiller till film, själv fick jag ta ett par pauser för att ens orka se klart på filmen...

Kočiči princ (även känd som Der Katzenprinz) är en östtysk-tjeckoslovakisk barnfilm med fantasifulla inslag från 1979.
En rätt så skaplig och även underhållande film, men kanske inget man ser om i första taget. Det bästa med filmen är de söta katterna och musiken.

#979 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 May 2012 - 20:35

Blir lite nyfiken på varför du tyckte den var så långtråkig trots att den inte var dålig? För mig brukar det vara lika med dålig film om jag blir så uttråkad. :P

Ps. Roligt att läsa om de "udda" filmerna du ser! Vars hittar du dem egentligen?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#980 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 31 May 2012 - 00:07

A Prairie Home Companion
Robert Altmans sista film handlar passande nog om ett gammalt variete radioprogram som sänder sitt sista program innan det läggs ner och teatern där det spelas in ska rivas. Musikframträdanden varvas med små lustiga anekdoter och programchefens sista försök att rädda programmet. Samtidigt går en mystisk kvinna runt i teatern. Som vanligt har Altman fått ihop en mycket imponerande ensamble skådespelare som gör filmen både intressant och underhållande trots att manuset är rätt tunt. Visst finns det mycket roligt som t.ex. Kevin Klines film noir karaktär men handlingen i stort är rätt...Ja det finns inte mycket till handling helt enkelt. Men det gör inte så mycket. Det är inte Altmans bästa film men det är en riktigt fin avskedsfilm.

4/5

The Duelists
Från sista filmer till första filmer. Ridley Scotts debutfilm från 1977 handlar om två franska officerare som under Napoleonkrigen hamnar i en dispyt som leder till en rad dueller genom åren. Officerarna spelas av Harvey Keitel och Keith Carradine så det är alltså en engelskspråkig film. Båda är mycket bra och bär upp filmen på ett imponerande sätt. Ridley Scott har dessutom hittat riktigt bra miljöer i Frankrike att spela in filmen på och scenografin/kostym serier riktigt bra ut. Speciellt med tanke på att filmen inte hade så stor budget. På det hela stora är det en mycket imponerande debut. Långt ifrån alla stora regissörer gör en sån här bra film på en gång. Mitt enda klagomål är att Keitels karaktär inte är speciellt nyanserad. Innan jag såg filmen förväntade jag mig att det skulle handla om båda karaktärerna men filmen berättas nästan helt och hållet ut Carradines perspektiv vilket gör Keitel mer till en oresonlig nemesis. Jag säger inte att det inte funkar men jag hade hellre sett mer djup där. Det kanske finns i boken som filmen bygger på?

4/5

Edited by Wylie Times, 31 May 2012 - 00:08.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#981 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 31 May 2012 - 04:36

Blir lite nyfiken på varför du tyckte den var så långtråkig trots att den inte var dålig? För mig brukar det vara lika med dålig film om jag blir så uttråkad. :P

Ps. Roligt att läsa om de "udda" filmerna du ser! Vars hittar du dem egentligen?


Jag såg den tidigt på morgonen, det kan ha påverkat lite. :)

Jag brukar hitta dessa filmer på ställen som t. ex. Youtube, Veoh och liknande ställen.

#982 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 May 2012 - 12:15

Sweaty Beards (2010) [SE]
VAD? Svensk indiekomedi medvikingatema. Det är Holmgångar (Island Death Matches), ung kärlek, hjältar och laglösa om vartannat tillsammans med en finstämd hyllning till Guillous Arn-epos.
VEM? Trots den blygsamma produktionen så har man fått med Per Andersson och Marika Lagercrantz på rollistan.
VAR? Per Andersson gör som Michael Hurst och tar med sig ett kamerateam till vikingatiden.
HUR? Det är en blygsam produktion men ändå gedigen design. Som alltid när det gäller svensk humor så har jag lite svårt att uppfatta det roliga, den här överraskar dock med att faktiskt bjuda på några skämt jag faktiskt skrattade åt. Det är kanske främst "kiss och bajs"-humorn som återkommer några gånger jag har direkt svårt för. CGIn är inte sömlös men ändå ganska snygg, och tillsammans med kartorna (med platser som "West Götaland") är en av de stora behållningarna. Storyn är enkel: räddhågade Osvald vill ha Hildegun och Hildegun vill ha en blodtörstig hjälte. Den funkar, enkelt och elegant skriven och skulle kanske rentutav funkat ypperligt om det inte vore för det starka humortemat. Vassast är dock kanske Per Andersson i rollen som ”berättaren” som skickligt driver med amerikanska/engelska programledare i dokumentär - tvserier. Filmen snackar engelska, det är blandad kvalité på uttalet men ingen är tack och lov dålig utan på de flesta håll mest charmigt. Den här skulle jag tippa både amerikanare och engelsmän kan se utan undertexter.
NÄR? Det här är kanske inget som jag kommer se igen, men avgjort en sådan där film som det ändå är rätt kul att ha sett.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#983 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 June 2012 - 17:22

Kogänget / Home on the Range (2004) [US]
VAD? Vilka fångar en joddlande boskapstjuv bättre än boskap? Disney plockar fram en modell av äldre snitt och gör en western med kor i huvudrollen.
VEM? En del kända namn återfinns i den svenska dubben, tex Siw Malmqvist (som Pearl) och Loa Falkman (som den joddlande Slim) Jill Johnsson (dock bara på sång). Den svenska dubben är helt klart godkänd.
VAR? Paradiset då western var som allra vildast.
HUR? Animeringen är inte fullt lika snygg som i de gamla Disneyfilmerna, men heller inte fullt lika enkel och kantig som de kändes i en del filmer före den här. Bra skriven och rolig på sina håll. Den här påminner väldigt mycket om vad man vill att Disney skall vara, mindre humor och mer äventyr. PÅ det hela taget en trevlig tripp in i Disneys värld.

*

Dragon (2006) [US]
VAD? Drakar, prinsessor, ädla riddare, alver och orädda hjältar. The Asylum gör en film som inte mockbustar något annat.
VEM? Eliza Swenson som vi tidigare sett i sci-fi filmen "Transmorphers" (av samma regissör f.ö.) gör den klart vassaste rollen. Dock skall det sägas att det är en jämn - inte direkt dålig kvalité på prestationerna i filmen.
VAR? Det nämns säkert någonstans vad landet i fråga heter, men större delen av filmen utspelar sig i den hemsökta skogen Sidhe.
HUR? Konceptet - som nästan alltid från Asylum - är faktiskt i grund och botten bra. Och egentligen är det inget fel på storyn, men den når inte riktigt ända fram i fråga om att engagera tittaren. Manuset största problem är dock ”mörk-alverna”; de har en funktion i den här filmen som inledningsvis känns som en nyckelposition men reduceras tämligen snabbt till en fotnot att glömma bort. Produktionen är med undantag från cgi:n helt OK; svärd, kläder, rekvisita och miljöer är väldigt bra. Cgi:n är dock inte mycket att hurra för, den ser inte bara billig ut utan direkt uråldrig och jag tror det är bara skådespelarnas inlevelse som räddar de berörda scenerna. Scenerna inne i skogen (dvs större delen av filmen) är dessutom blåtonade (antagligen för att ge en känsla av mystik och mörker) som jag inte är helt förtjust i.
NÄR? Nä, någon uppföljare lär vi inte få se, men jag blev sugen att se om Transmorphers och kanske äntligen få tummen ur att se dess uppföljare.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#984 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 02 June 2012 - 18:30

Marianne

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#985 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 02 June 2012 - 20:52

Apollo 18 (2011)

"Houston, we have a problem."


The Awakening (2011)

En härligt, skön spökfilm som var perfekt att se en regnig kväll som denna. Välskrivet manus, stämningsfyllda miljöer och skådespelare som fyllde sina roller väl. Ni som följer "Game of Thrones" får se ett bekant ansikte. :)
BBC som ligger bakom produktionen och det märks då filmen andas kvalitet.

Edited by Synon, 02 June 2012 - 23:49.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#986 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 June 2012 - 10:12

Prometheus

Betyg: BRA+
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#987 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 03 June 2012 - 12:51

Jag är säker på att det har skrivits om Ronal Barbaren på forumet tidigare, men jag hittar inte den tråden någonstans.

I alla fall är jag på utflykt till Stockholm igen, och har även denna gång hamnat på filmkväll hos en korridorspolare från dåtiden. (Fast en annan än förra gången.) Och denna gång var det alltså just ovan nämnda film som sågs.

En trevlig och skojig, tycker jag. Historien är väl kanske inte så avancerad, men stilen tycker jag om i många avseenden.

Bechdel-poäng: Nja. Möjligen pratade amasonerna med varandra om något irrelevant lite i förbifarten vid något tillfälle.

#988 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 June 2012 - 18:52

Brighton Rock (2010)

En film som andas så mycket 60-tal att man luras nästan att tro att den spelades in det årtiondet. Börjar bra när vi får lära känna Pinkie och hans samröre med den undre världen. Hur den ena händelsen leder till den andra. Hans uppvaktning av oskyldiga Rose som blir helt förblindad av kärlek till honom. Är den besvarad? Den biten är intressant för Pinkie har många bottnar och det är svårt att klura ut hur han känner innerst inne. Är han bara en galen mördare eller finns det något mer bakom hårgelén? Synd bara att hans motpol, Rose, inte ger så mycket mer. Stor brist i filmen för ju längre den lider desto mer önskar jag se fler lager av den karaktären. Visst förstår jag att karaktären ska vara som hon är, men det behövs lite mer för att jag ska engagera mig i henne och hennes öde. Som det var nu så brydde jag mig inte så värst mycket och det får ses som ett ganska dåligt betyg. Gangsterdelen förpassas snart in i skuggorna då fokus flyttas till Pinkie, Rose och Ida.

Godkänd film som får högt betyg för miljöerna och fotot, men lägre för manus och regi som gjorde att engagemanget hos mig som tittare svalnade mot slutet.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#989 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 June 2012 - 18:09

Treasure Island (2012) [IR/UK]

VAD? Robert Louis Stevensons epos om unge Jim Hawkings äventyr till och i Karibien. En klassisk historia om skatter, girighet, vänskap, lojalitet och Stockholmssyndromet (innan stockholmssyndromet blev just stockholmssyndromet).

VEM? Välcastad historia där man förutom Eddie Izzard och EW klämmer in Philip Glenister (från Life on Mars) och Sean Gilder (från Hornblower).

VAR? 1700-talets England/Karibien.

HUR? Tro det eller ej, men jag har läst boken. En mysko skolutgåva där två rader av den i övrigt svenska texten på varje sida var på engelska. Och av vad jag minns så har den här miniserien en gedigen grund att stå på. Det är en riktigt bra adaption där man inte sparar på krutet och försöker piska upp stämningen med onödiga action-scener. Skådespelarna är bra, Glennister är en favorit sedan Life on Mars och Ashes to Ashes, och han gör en bra roll som den rättrådige Kapten Smolet. Eddie Izzard är en man jag har lite erfarenhet av, frågan är om jag sett honom i annat än Day of the Triffids, han gör en bra roll och passar rentutav som Long John Silver: Piratbossen som är kallt beräknande, girig som få men likväl har ett hjärta inte helt utav sten. Den är dessutom väldigt gedigen rent visuellt, vackra miljöer och rekvisitan är övertygande. Uppe på det ett riktigt läckert soundtrack.

NÄR? Släpps nästa månad på DVD/BR här i landet under den lite överpresterande titeln: "Treasure Island - Skattkammarön".

*

Mulan (2009) [US/CN]

VAD? Snyggt slagfältsdrama med rötter i kinas brokiga förflutna. Legenden om Mulan kommer till liv och det här är långt ifrån Disneys tillrättalagda version.

VEM? En hel del kompetent folk inblandade i den här filmen, samtliga med kinesiska namn vad jag kan avgöra...

VAR? Antikens Kina - fast jag antar att det vi kallar kina vid den här tiden var en massa käbblande småstater.

HUR? Visst kan det vara lite svårt att smälta att någon skulle ta den här inkarnationen av Mulan för kille, men här har man inte samma kreativa frihet som Disney hade i sin tecknade version. Den är gediget skriven, lite ojämn i tempo men på det stora hela riktigt bra. Övertygande visuellt med lämpliga miljöer och gedigen rekvisita. Den här filmen når kanske inte upp till de episka proportioner som man aspirerar mot, men heller inte lika glättig som Disneys tecknade version. Soundtracket lämnar mig tudelad - dels är det väldigt bra och dels låter det som något man redan hört.

NÄR? Mulan har vi importerat till vår standardkortlek, vi lär få se mer av henne framöver.

*

Rob Roy (1995) [US/UK]

VAD? Kurage gjorde honom till en man. Mod gjorde honom till en hjälte. Historien gjorde honom till en legend. Amerikanskt-Brittiskt-pratdrama om den skotska frihetshjälten Rob Roy, tydligen med viss förankring i verkliga händelser.

VEM? En hel del tunga namn på listan. Har sedan tidigare inte sett något av varken regissören Michael Caton-Jones eller manusförfattaren Alan Sharp, föga förvånande.

VAR? Några riktigt läckra platser i Skottland får spela huvudrollen som Skottland.

HUR? Mina vänner, det här är verkligen inte bra. Det pratas mycket och det intrigeras mycket men den engagerar inte och Tim Roth gör ett strålande jobb med att få tittaren vilja vrida nacken av honom. (Tim Roth är f.ö. den stora behållningen näst efter Skottland självt). Det här är den typen av film man ser med undertexter, pronto. Jag hade ovanligt svårt med att orka hänga med i dialogen och bortsett från slutfighten mellan Rob Roy MacGregor och Archibald Cunningham är det en väldigt ointressant film. Som är i runda slängar två timmar för lång.

NÄR? Där jag oförtjänt ratade Bravehart 4 månader tidigare så tog jag (när det begav sig 95) rätt beslut med den här.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#990 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 June 2012 - 18:09

Sins of the Realm (2003) [CA/CZ]
VAD? Czechploitation. Även känd under titlarna: "Bound Heat: Sins of the Realm", "Chained Sinners: Medieval Fleshpots", "Empire of Sin" och "Slaves of the Realm". Tvärt om mot vad det låter som handlar det inte om tjeckisk mjukporr (tack och lov - jag måste börja läsa på mer om filmerna innan jag trycker på play).
VEM? Inga kändare namn, men Ryan MacDonald har haft gästroller i en del bekanta tv-serier.
VAR? Slottet vi ser i en del scener känner jag igen från någonstans...
HUR? Småtråkig story som fungerar mest som en stöttepelare att hänga upp allt piskande på; med rätt folk bakom spakarna hade det eventuellt kunnat bli en halvhyfsad mörk fantasy. Mestadels består den av tråkiga dialoger monologer och slavflickor som piskas (utan att få varken sår eller ärr f.ö.). Slutstriden mellan Rena Meros prästinna och Daniela Krhutovas usurpator är inte överdrivet bra - men jag är ju så svag för scener där tjejer vet skillnaden på fram och bak på svärd. Det finns inte något med filmen att rekommendera om jag skall vara helt ärlig.
NÄR? Första gången sedan "Voyage of the Prehistoric Women" som jag behövt dubbelkolla genre-listan på IMDb för en film tror jag... :P

Edited by XC, 06 June 2012 - 18:11.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#991 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 June 2012 - 18:26

Nr 5 lever! / Short Circuit (1986) [US]
VAD? Robot-rippoff på Steven Spielbergs ET korsat med Mary Shelleys gamla klassiker Frankenstein.
VEM? Ally Sheedy från klassikern WarGames spelar den kvinnliga huvudrollen.
VAR? Oreos! Sorry - inspelad i Oregon, mestadels. Och då den är inspelad 86 så kan vi väl låtsas som om det är ett alternativt universum när vi ändå håller på?
HUR? Ja så ok, tekniken är aningen utdaterad men det gör inte filmen mindre charmig. Egentligen är det väl Fisher Stevens som är den stora behållningen, i den här jaga-runt-i-full-panik-komedin är nog han den enda som sätter skämt som fortfarande funkar. (Frankfurts monster hehe). Även om den inte är så kul som den en gång avsågs att vara så är det helt klart underhållande rakt igenom. Det går heller inte att unvdika att se likheterna inte bara med ET utan även med den yngre Wall*E, den senare är kanske charmigare men Nr 5 vinner på att han inte är ett barn (robot) av cgi utan av animatronics. På det stora hela följer den här komedin en standardmall som var relativt vanlig på 80-talet, karaktärerna känns även dem som om de hämtats från en gammal kortlek - men det hindrar den inte från att underhålla. Som sagt.
NÄR? Finns en Short Circuit 2 (Nr 5 är tillbaka) och på IMDb står att det finns planer på ytterligare en film - av/med ett annat bolag dock så det är inte klart om det kommer att vara en sequel eller en remake.

Edited by XC, 07 June 2012 - 18:30.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#992 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 June 2012 - 18:57

Nr. 5 är tillbaka / Short Circuit 2 (1988) [US]
VAD? Roboten Nr 5 (även känd som Johnny Five) reser till New York för at hjälpa vännen Ben Jahveri med dennes nystartade företag. Det blir ett äventyr med upplevelser, svek, vänskap och ond bråd demontering.
VEM? Fisher Stevens återvänder från första filmen, denna gång utan backup från Steve Gutenberg. På något vis lyckades man lura ned Kenneth "V" Johnson i regissörsstolen.
VAR? Utspelar sig i samma alternativa universum som första filmen.
HUR? Manuset känns lite skarpare och dialogen lite vassare, trots det så finns det inte något riktigt lyft i stoyn. Mycket skiljer sig från första filmen och en del är återkommande teman (som tex nörden som blir kär i den söta flickan). Nr 5 är lika charmig som i första filmen om möjligt har man gjort honom mer naiv - men man blir mätt på konceptet rätt fort märker jag. Därmed inte sagt att den inte är underhållande, det finns några riktigt roliga scener som den med popcornförsäljaren tex; och visst finns det en viss charm i slutscenen - där Jonny officiellt bli amerikansk medborgare. Man lyckas väcka en viss sympati dessutom när Johnny skadas. Det ligger filmen dock till hinder att den känns aningen för lång (ärligt så har den knappt styrfart) och det trots på att den "bara" klockar in på 110 min.
NÄR? Just så här efter de två befintliga scenerna känns en 3e film rätt avlägset, oavsett om det är ytterligare en uppföljare eller om det är en remake. Det sistnämnda lär fungera bättre för dagens publik, även om jag räds lite för att publiken bara kommer se den som ett plagiat på Wall*E.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#993 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 09 June 2012 - 20:06

Tänkte du skulle få lite avlastning i tråden, XC! :P

Immortals (2011)

The Gods need a hero

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#994 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 June 2012 - 20:36

Tack. Var rädd för att jag skulle få skicka ut inbjudningar åt er eller nått. :P :lol:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#995 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 09 June 2012 - 23:20

:lol:

Kör väl en till då när jag ändå är i farten! Sen får du ta över igen.

......

The Rite (2011)

You can only defeat it when you believe.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#996 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 09 June 2012 - 23:26

Tack. Var rädd för att jag skulle få skicka ut inbjudningar åt er eller nått. :P :lol:

:D Så långt ska det väl inte behöva gå.


John Carter

When I saw you, I believed it was a sign... that something new can come into this world.

2/5


Alien (Director's Cut)
Så här innan Prometheus tänkta jag att det kunde vara ett gyllende tillfälle att se om filmen där allt började. Jag har dessutom aldrig sett DC versionen. Problemet är bara att det var så länge sen jag såg filmen sist att det är väldigt svårt att peka ut några skillnader ens bland som tillagda scenerna än mindre dom scener som Ridley Scott trimmat ner vilket måste vara en hel del med tanke på att DC versionen är kortare trots tillagda scener. Och visst kändes det att det var högre tempo i filmen. Scott lär ha ångrat klippen i efterhand och föredar ursprungsversionen och det kan jag förstå. Det här är inte en film som vinner på att öka tempot. Den enda tillagda scenen jag reagerade på var den på slutet då Ripley hittar Brett och Dallas som sitter uppklistrade på väggen och Dallas ber Ripley att döda honom. (Det finns en väldigt snarlik scen i Aliens) Sammanfattningsvis så skulle jag som sagt behöva se om originalet också för en mer grundlig jämförelse men spontant känns det som originalversionen är den bättre. Men det är fortfarande en grymt bra film förstås med en mycket imponerande rollista för en sån här film.

4/5


Journey 2 The Mysterious Island
Uppföljare till Journey to the Center of the Earth som bygger på att Jules Vernes böcker verkligen har hänt. Brendan Fraser tackade nej till den här filmen så istället får vi The Rock och killen från första filmen som ingen kommer ihåg. Gemensamt med John Carter är att det är ett matinéäventyr/specialeffektsspektakel som tar i så det bara sjunger om det. The Rock sjunger förresten han också. Specialeffekterna är dessutom gjorda för (får jag förmoda) att se så häftiga ut i 3D som möjligt. Största delen av filmen var antagligen filmad framför green screen. På nåt sätt har Michael Caine lyckats vandra in i filmen också för att... ja han tillför egentligen ingenting eftersom den här filmen inte har några som helst behov av dramatisk tyngd eller ett seriöst intryck. Luis Guzman däremot är rolig och distraherar tacksamt från filmens många touchy feely family moments. Så det är små underhållande för stunden och inte allt för långt vilket duger en lördagkväll när det bara är fotboll på TV.

2/5

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#997 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 June 2012 - 16:30

Cecilie (2007) [DK]
VAD? Psykologisk dramathriller om lärarinnan Cecilie som sedan barndomen plågats av allt för verklighetstrogna hallucinationer och vakendrömmar. Drömmarna för henne in på ett gammalt mordfall och tvivlen börjar komma: är det bara hjärnspöken eller är det ett rop på hjälp från en svunnen tid?
VEM? Lars Mikkelsen är helt oförnekbart bror till Mads Mikkelsen.
VAR? Danska landsbygden komplett med skola, skogsdunge och en liten sjö.
HUR? Det här är kanske mer ett drama i skräckförpackning än skräck i dramaförpackning. Den jobbar kring ett bra koncept (som för tankarna bland annat till den tyska filmen Requiem) inte super fräscht men det funkar. Det finns några småproblem med berättandet, hela den första halvan är farligt seg och det finns varken rytm eller engagemang i storyn. Halvvägs in blir det lite bättre, men det riktiga lyftet vill inte infinna sig. Större delen av filmen känns som filmad genom en blå dimma - allt är grått och tråkigt med färger som känns urtvättade. Med undantag för flashbacksen till 70-talet. Jag gillar nordiska försök att ge sig på genrefilm och det här är ett väldigt kompetent sådant, dock är det lite för mycket detaljer man känner igen från annat för att det skall vara riktigt bra.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#998 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 June 2012 - 20:54

A Perry Mason Mystery: The Case of the Lethal Lifestyle (1994)

Enm upptagen Perry Mason ringer sin gammla vän, föredetta försvarsadvokaten William 'Wild Bill' McKenzie, och ber honom hålla ett tal på en advokatkonferans. Men när en gammal vän blir oskyldigt anklagad för mord så blir han tvungen att återvända till rättsalen och försvara honom. Till hjälp har han Perry Mason's sekraterare Della Street och hans utredare Ken Malansky.

Första filmen efter Raymond Burr's död och första med Hal Holbrook som den nya huvudrollen William 'Wild Bill' McKenzie. De gjorde ett bra val till efterträdare men det var nog ett misstag att fortsätta kalla filmserien "Perry Mason" vilket troligen ledde till att det bara blev 2 filmer till. Men 'Wild Bill' McKenzie's vilda sätt fungerar bra. En motercyckel åkande gammal cowboy med vanan att lösa problem på det hårda sättet, som att gå in i en rånad bank med en handgranat för att tvinga rånaren att släppa gisslan.
Bra och underhållande även om det känns lite väl otroligt att flera av de som offret utpressade var på samma fest som han. Men så är det med den här typen av deckare.
Bra och underhållande iallafall och rekomenderas.

6,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#999 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 10 June 2012 - 23:05

Iron Sky

"What happens when you think you're making Dr. Strangelove but you're really making The Three Stooges in Orbit."

1/5

Edited by Wylie Times, 10 June 2012 - 23:08.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#1000 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 June 2012 - 00:08

Oj... det där låter inte bra.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif