Jump to content

Photo

Ny tävling!


  • Please log in to reply
78 replies to this topic

Poll: Vilken logo ska Nordens Stjärnor ha?

Omröstningen är stängd.

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 02 June 2008 - 20:12

Hallå!

Nu är det dags igen för en ny tävling i samband med att nummer 7 ska komma ut.

Den här gången handlar det om att skapa en logo till samarbetsserien Nordens Stjärnor. Du behöver egentligen inte vara någon hejare på att rita den färdiga versionen utan det räcker med skisser och vi kommer att renrita alla förslag som behöver det inför den beslutande omröstningen.
Det som behövs är fantasi, ett sinne för design och att Nordens Stjärnors symbol med de tre flygande stjärnorna i en cirkel är med på något sätt i logon.

Vinnaren får nummer 7-10 medans andra- och tredjeplatstagaren får varsitt exemplar av nummer 7. Vinnaren kommer också alltid crediteras för sin design i alla avsnitt av Nordens Stjärnor.

Bidrag kan skickas upp direkt här i tråden eller mailas till mig på daniel.schenstrom@svenskasuperserier.se så lägger jag upp dem.

Vi accepterar bidrag fram till den sista augusti och därefter kommer det komma upp en omröstning som kommer gå här, på Seriefrämjandets forum och Serieforum.

En röst på 2:an är en röst på endera av de två nummer 2-förslagen. Vi får ha en utslagsomröstning om den vinner.


Alternativen:
Posted Image

Edited by DanielSchenström, 14 September 2008 - 23:01.


#2 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 02 June 2008 - 20:30

Den här tävlingen kunde inte ha kommit i ett mer perfekt läge! Ska se om jag kan svänga ihop något! :thumbsup:

#3 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 02 June 2008 - 20:40

Oh boy, oh boy! :D

Jag ska slänga ihop ett förslag jag med! Passar utmärkt nu då man har börjat använda Illustrator och allt. :)

Ska nog först ta en fin inblick i hur några av mina proffskollegor brukar sätta ihop sina logos först, men det tar förhoppningsvis inte så lång tid.

Skulle du, Daniel, kunna slänga upp officiella loggan med dom 3 stjärnorna för referens här? Den hade varit mycket användbar.

Edited by PredaBot, 02 June 2008 - 21:44.


#4 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 02 June 2008 - 20:53

Referensen: Den som har våra äldre nummer känner förstås igen den:
Posted Image

Tänk på att ni inte måste använda den precis som den ser ut (oval, färger, etc) utan att ni får tweaka den efter omdöme.

#5 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 03 July 2008 - 17:58

Mina första designskisser:

Posted Image

#6 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 04 July 2008 - 23:15

Bra att du postade lite skisser, får mig att kicka mig själv så jag kommer ihåg att börja skissa själv. :) Har ungefär konceptet färdigt just nu, över hur jag tänkt mig det hela, med perspektiv, färger, etc.

#7 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 03 August 2008 - 17:52

Det här en av de få idéer jag lyckats få ner på papper, och det är garanterat mera en layout än en färdig logo... Men ja, jag slängde ihop den lite så där i bakgrunden...

Posted Image
Posted Image

#8 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 August 2008 - 21:03

Inte många dagar kvar nu. Hoppas kunna få upp mitt första mer renritade imorgon och resten i helgen. Söndag, midnatt, är sista dagen för oss alla. Sen kommer vi (typ jag) att renrita alla som inte är rena nog, sen kommer omröstningen och vinnande bidraget kommer vi göra i högupplöst finversion.

#9 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 29 August 2008 - 19:13

Jo måste sätta igång att skissa... har bara haft konceptet i huvet, då jag varit upptagen med en annan deadline.. Den missade jag dock.

#10 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 31 August 2008 - 11:14

Nu gäller det... sitter och jobbar mot klockan i Illustrator.. Och det vette sjutton hur man ska hinna??

Lycka till, alla ni andra också. ( dunkar huvudet på grund av sin egen dumhet, att man inte börjat tidigare)

#11 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 31 August 2008 - 11:28

Det går bra att lämna in en skissartad logo. Vi fixar till den inför själva omröstningen.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#12 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 31 August 2008 - 13:38

Dessutom är det ju lugnt, det är många timmar kvar till midnatt :)

Här är mina slutliga bidrag:

Posted Image

Ni behöver inte bekymra er om att göra bättre än mina förra skisser om ni inte hinner. Ni behöver absolut inte tänka på färger för där vill vi ju kunna ändra, och det är en av sakerna vi kan använda för att få logon att se ut som olika tidsperioder exempelvis.

Edited by DanielSchenström, 31 August 2008 - 14:40.


#13 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 31 August 2008 - 17:14

Huff, puff puff.. ( andfådd)

Ja, här är mitt preliminära bidrag.. Kommer kanske justera den lite senare ikväll, om den mentala styrkan inkommer.

Den lider fortfarande av en del barnsjukdomar, som t ex att dom svarta outlinesen inte är så bra som dom borde vara, samt att jag hade behövt några flera, för att verkligen accentuera logon's tyngd. Sen skär den nedre linjen in i texten där nere på ett sätt som jag inte hade tänkt mig.

Posted Image

Nåja, trevligt med att lära sig lite nya knep och knåp i Illustrator iallafall. Är verkligen nåt som jag behövde. Bilden är dock en combo av Photoshop också, så det är inte enbart Illustrator.

Om man får chansen att jobba mer på den, så lär jag ladda in grundmaterialet ( som ni ser nedanför) som en mall i Zbrush och lägga på lite äkta 3D-perspektiv och avståndsförvrängning.

Inspirationen har som några av er nog ser, kommit från Avengers, Supermans och X-men's loggor. Lite från varje, men kanske mest Superman. Fast tvärtom, då perskektivet ska vara tvärtemot Stålis logga, så att bokstäverna ses nerifrån istället för uppifrån, och kommer emot tittaren istället för far ifrån denne.


Daniel: Grymma logos! Tycker nog bäst om den nedersta då den använder ett någorlunda unikt perspektiv ( vilket väl var tanken bakom min egen) och är väldigt enkel, och tidlös.

Ja, faktiskt, om man lägger samma perspektiv på den vänstra sidan som på den högra, så får man nästan precis samma perspektiv som jag hade tänkt mig.

Posted Image

Edited by PredaBot, 31 August 2008 - 17:20.


#14 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 31 August 2008 - 20:15

Yepp, det här blir ett svårt val. Tyvärr är jag inget vidare med att designa logon, men jag kan komma upp med förslag.

Daniel, tror du att du skulle kunna försöka kombinera de två översta logon? Dvs att du behåller de rakta texterna, men blandar in symbolen med stjärnorna som åker upp så där snyggt.

Predabot, jag gillade din första symbol, lite old school där ^^

Virtus: jag menar nu inget illa, men din symbol ser mer ut som ett ägg XP I övrigt ser hela logot bra ut, men symbolen... njaaa....

#15 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 01 September 2008 - 09:23

Ok, de bidrag som kommit in nu är de som gäller. Mina bidrag kommer stå som de är, om nån av dem vinner kommer jag göra en riktig version av dem.

Virtus, vill du renteckna din logo, eller ska jag fixa det?

Omröstningen kommer komma upp om en vecka, på söndagen kommer jag lägga upp omröstningen.
Predabot, det betyder att du kan göra färdigt och fixa det du vill fixa fram till dess och jag tar med den version som postats till dess.

DarkPaladin300, jag kunde ha fixat ändringarna men förslaget kom lite väl sent. Jag är nöjd med designerna som de är.

#16 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 01 September 2008 - 09:29

Aye aye boss-man! :)

Ska höra med kollegor som är mer insatta i Illustrator vad dom säger, hur man fixar dom detaljer som inte riktigt var klara.

#17 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 01 September 2008 - 10:25

Nu är det över då gäller väl inga ändringar på en logo? Folks logon ska väl tas som det är?
Det borde ju det enligt min åsikt bli nån annan oavsett hur snygg den senaste var.

#18 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 01 September 2008 - 10:33

Ok, de bidrag som kommit in nu är de som gäller. Mina bidrag kommer stå som de är, om nån av dem vinner kommer jag göra en riktig version av dem.

Virtus, vill du renteckna din logo, eller ska jag fixa det?


Det vore snällt, tack.

#19 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 01 September 2008 - 11:41

Ojsann jag hade visst hönshjärna. Ber stort om ursäkt. :)

#20 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 01 September 2008 - 16:44

Ingen fara, Supertreck! Kul att se dig här på Svenska Superserier-forumet! Åsikter och frågor är alltid välkomna!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#21 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 06 September 2008 - 12:41

Ok, renritad version av Virtus logo:

Posted Image

#22 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 06 September 2008 - 12:44

Tack, Daniel. Du är guld värd. ^^

#23 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 06 September 2008 - 13:25

Bara att deponera sagda guld på mitt bankkonto vid tillfälle...

#24 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 07 September 2008 - 14:33

Nu är det öppet att rösta!

#25 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 September 2008 - 16:34

Efter uppmaning från TFels här, har jag nu röstat.
Och det blev logga nr. 4 :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.