Jump to content

Photo

DC Rebootar/Relaunchar "Allt"


  • Please log in to reply
89 replies to this topic

#1 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 01 June 2011 - 08:48

Länkar om ämnet

http://www.comicbook...rticle&id=32563

http://www.comicbook...rticle&id=32566

Och Geoff Johns och Jim Lee (undrar hur det går med Lees Batman:Europe och fortsättningen av Boy Wonder Storyt med Miller) ska göra en ny "Justice League" tidning. Denna inriktning efter att "Flashpoint" eventet avslutats. Intressant, men inget helt nytt för oss som läst DCs serier förut, diverse "Crisis" etc storys har ju ändrat på kontinuiteten en massa innan. En stor ändring, och lämnar en massa intressantta frågor, t ex vad händer med "Batman INC" och vågar DC ge ut nya "Action Comics #1" och "Detective Comics #1"?, själv är jag rätt säker på att den numreringen kommer att komma tillbaka om de ändrar det. En annan fråga är, är det så häftigt med "Earth One" serier nu när de vanliga revampas?. Intressant, men inget sådär jättenyskapande. Säkert bra för försäljningen de första månaderna och man lär få lite uppmärksamhet på MTV och nyhets-siter. Sen har det klassiska "allt ändras men ändå inte" vibbar eftersom Johns jobbat med Green Lantern och Flash i flera år och grejer som hänt (t ex Blackest Night) kommer ända att nämnas som en del av kontinuiteten.

Edited by super85, 02 June 2011 - 12:21.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#2 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 01 June 2011 - 09:56

Äsch! Jag som trodde att jag skulle få starta en tråd, och så hann du precis före.


Verkar som att de i vanlig ordning kommer att retconna lite som de känner för. Några får nya bakgrundshistorier, några ändras lite smått och några fortsätter som vanligt. Med andra ord lär resultatet bli samma förvirring som brukar komma av att DC hittar på sådana här saker. Undrar om de motiverar förändringarna med en ny kris igen, eller om de har tröttnat på att motivera sig...

Tidningarna som heter som sina huvudpersoner har väl fått numreringen nollställd några gånger redan, och även om det är förvirrande nog, känns det på något vis snäppet vettigare än att nollställa en tidning som heter Action Comics eller Detective Comics. Superman handlar förstås om Superman och börjar man berätta om en ny Superman kan man tycka att det nya ska börja på 1. Action Comics kan där emot handla om vad som helst och gjorde också det ett bra tag innan den blev helt reserverad för Stålis. Vilken version av honom som syns i tidningen verkar alltså inte så relevant för numreringen.

För övrigt verkar det som att de samtidigt med detta har bestämt sig för att hädanefter publicera alla sina serier digitalt samtidigt som de släpps i pappersform.

#3 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 01 June 2011 - 10:36

Ett sannerligen oväntat drag av DC får man väl säga... Har inte hunnit sätta mig in i press-releaserna än, men det känns spontant som att jag inte är beredd att tro att det påverkar alla titlar så jättemycket... T ex har jag svårt att se att Green Lantern och Batman Inc som nämnts, skulle tillåtas att kappsejsa story-mässigt pga detta...

Känns lite bizarrt faktiskt! Ända sen Geoff Johns själv lagt så mycket möda på nya kontinuiteten som kombinerar alla DC-eror, så bestämmer han sig sen för att rensa ut...?

#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 June 2011 - 12:56

Själv så hoppas jag att det verkligen är som det låter och att allt startar om. Då kommer jag deffinitivt börja köpa DC-serier igen. Det som har varit avskräckande för mig är den extremt långa historia med alla händelser hit och dit som förändrat hela universumet. En reboot skulle för mig vara välkommet. Men jag förstår att många som gillar serierna som de är nu säkert inte tycker likadant.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 01 June 2011 - 19:06

Jag tror att rebooten mest blir en fortsättning på det vanliga eländet. Alltså en sorts pseudoreboot. Även om man nollställer så kommer någon efter hand på att man ska knyta ihop det nya med det gamla igen (som så många gånger förr) och då blir det ännu rörigare. Trams är vad det är. DC borde inrikta sig på att bara göra bra serier. Skippa events och reboots. Gör bra serier.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#6 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 June 2011 - 08:18

Eftersom jag inte är jätteinsatt i DC:s kontinuitet så kan det här vara något som gör mig intresserad. Sen att det är Geoff Johns som är "arkitekten" är också lovande, han verkar respektera kontinuitet och använder sig av den på ett bra sätt. Green Lantern: Rebirth var ett lysande exempel på detta.

Sen är det bra frågor super85 ställer, framförallt är jag nyfiken på hur de gör med Earth one-satsningen. Blev det inte så lyckat som de hade hoppats på? Vi har ju bara fått ett album med Superman. Eller kör de vidare ändå?

Jag tycker ändå att DC:s universum sköts bättre och är i tryggare händer än vad Marvels är.
*Hockey och superhjältar*

#7 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 02 June 2011 - 10:42

Jag tänker lite att ska man göra en reboot så ska man göra en reboot, och annars kan man låta bli. Jag trodde länge att de faktiskt hade nollställt allting på 80-talet, men fick så småningom klart för mig att det bara var vissa serier som hade nollställts och att andra fortsatte där de var, vilket bör ha lett till vissa paradoxer eftersom serierna anses höra till samma universum. Stålmannen har alltså aldrig träffat Batman, men Batman har träffat Stålmannen.

I grunden tycker jag i allmänhet att det är synd att slänga bort det man byggt upp, men jag kan förstå att det är motiverat ibland, och när 80-tals-grejen visade sig vara något annat än jag från början hade fattat det som, blir jag lite nyfiken på hur det skulle göra sig om de faktiskt genomdrev det jag trodde att det var.

Hur som helst skulle det kunna leda till att alla superhjältar börjar om samtidigt vilket kanske inte nödvändigtvis är bra. Det finns ju liksom en poäng med att en del av dem gör entré när andra redan har varit igång ett tag.

#8 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 02 June 2011 - 12:45

Undrar om de motiverar förändringarna med en ny kris igen, eller om de har tröttnat på att motivera sig...



Det som har varit avskräckande för mig är den extremt långa historia med alla händelser hit och dit som förändrat hela universumet.




Ja alltså det är ju "Flashpoint" eventet man gör nu, av Geoff Johns och Andy Kubert som är den här stora storyt som kommer att "förändra allt". En story som är som en Elseworlds fast Flash är den enda som minns vad som hänt förut. Det "eventet" är ju grunden till det här.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#9 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 03 June 2011 - 08:17

Serierecensenten Lewis Lovhaug, även känd som Linkara, bloggar om vad han tycker om den här förändringen. Och han är inte särskilt positiv:

http://atopfourthwal...dcu-reboot.html
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#10 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 June 2011 - 09:08

DC:s Bob Wayne (vet inte exakt vad hans position på företaget är) säger såhär:

And by the way, let me just reiterate this point: this is the launch of the New DCU. It is not a “reboot.” I think you will soon discover why that is.


Det känns lite som Avi Arads förnekande att Amazing Spider-Man skulle vara en reboot? De är väldigt rädda för det uttrycket i branschen...
*Hockey och superhjältar*

#11 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 05 June 2011 - 16:22

Hmm, var nån som nämnde att kanske vad DC menar med att det är DCnu (new Universe), är att det handlar om ett separat Universa som dom kommer berätta en väldans massa stories om, i ett stuk som påminner lite lätt om Ultimate Marvel.

Så, det kommer då kanske alltså att röra sig om ett experiment med en ny alternativ Jord, med nåt nummer... 1? Och det gamla blir Jord-2?

Dock så har dom ju redan Earth-1, så det känns ju lite lustigt. Jag antar att det kan vara samma kontinuitet förstås, men det tvivlar jag på.

Kanske att det kommer röra sig om en ny Earth-2 eller så. Kanske kommer det vara ett betydligt högre nummer, som inte använts än, som t ex Earth-25, och sedan avslöjas det allt eftersom tidningarna kommer ut, vilken värld det rör sig om. Förmodligen skulle väl det göras i Flash, som verkar vara källan till alltihop, i Flashpoint. Sen så gjorde ju DC så första gången dom avslöjade att det fanns alternativa världar också.

#12 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 06 June 2011 - 12:55

www.bleedingcool.com uppdaterar hela tiden sin sida med vilka nya #1 det dyker upp. Bland annat Nightwing #1, Detective Comics #1, Batman #1, Catwoman #1....
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#13 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 06 June 2011 - 18:25

BATGIRL #1!!! :thumbsup:

http://www.comicsall...ective-batgirl/

Posted Image

Om det är som man tror att det är, så kommer jag nog börja läsa serien igen. ^^ Första gången på typ 20 år!

Kom igen nu, DC... fega inte ur nu...

#14 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 10 June 2011 - 11:26

Känns mer som en "semi-reboot" med nya dräkter, och så att vissa tidningar/karaktärer/grupper reebootas helt och andra inte. Här en lista på allt nytt som man ska ge ut. Rätt roligt att Finch får en ny #1 av Batman: The Dark Knight, den tidningen har ju kommit ut i imponerande 2 nummer hittils.

http://www.bleedingc...who-is-missing/
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#15 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 10 June 2011 - 18:56

Tja,det och det att Rob Liefeld ska teckna Hawk&Dove igen ;).

http://www.newsarama...ove-110610.html
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#16 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 14 June 2011 - 23:07

Kollade att under Maj månad så sålde enbart 1 tidning över 100000 ex, den näst bästa försäljningsiffran var runt 86000 ex.....det är riktigt usla siffror. Och nej, jag förväntar mig inte den typen av siffror serier hade på 80-talet eller så, det räcker att man går typ 4-5 år tillbaka så sålde tidningar bättre. Så att skapa publicitet, lansera 52 nya #1 och att se till att digitala versionerna kommer ut samma dag som pappersversionen är ett bra drag från DC. Nästa steg är sen att se till att tidningarna fortsätter att komma ut i tid så om man nu lyckas få fram nya läsare så hoppas man att de stannar kvar när produkten faktiskt ges ut och det inte bara är hype. Att det blir någon form av "det här är fortfarande kontinuitet men det här är det inte"-reboot gör mig inte mycket. Viktigaste är bra serier och att göra dem sådana att man kan börja läsa dem rätt direkt utan att behöva plugga innan.

Uppdaterat alla DCs tidningar för September 2011

http://www.comicbook..._medium=twitter

Edited by super85, 19 June 2011 - 18:23.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#17 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 19 June 2011 - 18:26

Mer info angående Rebooten från bleedingcool.com

Most of the released solicitation images for the DC Relaunch are not the covers for the first issue – so look forward to all those being announced soon as well.

Action Comics and Justice League are set in the past, the Green Lantern, Batman and LSH books are all continuing without a reboot. DC Presents and Hawkman are picking up where Brightest Day left off. But for everything else, yes, it will be more of a reboot/restart. They are basically keeping the books going that were financially successful for them and restarting everything else.

The DC Retroactive material was set up to keep the publishing schedule full so people didn’t fully notice a lot of the key creative teams were “missing” and using the time to get books done in advance. It was also set up as the first part of an initiative to pull back lapsed readers.

The Flashpoint books were also being done by teams not being used in the reboot to help give those guys more time.




http://www.bleedingc...ailer-roadshow/
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#18 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 19 June 2011 - 20:06

Av den artikeln att döma verkar det här vara nåt som de haft planerat sen väldigt länge, särskilt med tanke på att DC RetroActive tydligen ingick i deras "strategi". Undrar om rentav TV-serierna och filmerna baserad på DC's titlar ingår i detta också på nåt sätt.


Rebooten diskuteras i senaste avsnittet av World's Best Podcast:

http://tinmanfrisbie...n-3-episode-42/
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#19 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 20 June 2011 - 09:43

Action Comics and Justice League are set in the past

Vad menas med det? Är det något som har hållt på ett tag eller?

Edited by super85, 20 June 2011 - 20:55.


#20 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 June 2011 - 10:49

Om jag fattat saken rätt så har hjältarna hållit på ett tag när alla dessa # 1 börjar, vi har ju t. ex Dick som Nightwing...så det verkar inte bli att de är unga, oerfarna hjältar. Var det Action Comics som Grant Morrison skulle göra? Kan vara intressant.
*Hockey och superhjältar*

#21 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 20 June 2011 - 14:12

Inte riktigt, Kermit. Senast jag hörde så var det så att en del av tidningarna kommer utspela sig i det förgångna. JLA, Action Comics och några till, kommer vara lite av ett återberättande av Year 1.

Resten kommer att utspela sig med avstamp i nutiden.

Edited by PredaBot, 20 June 2011 - 14:12.


#22 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 20 June 2011 - 20:55

Action Comics #1 av Grant Morrison och Rags Morales utspelar sig när Superman är en ny hjälte. Samtidigt som Justice League också är en ny "Year One" liknande story där hjältarna just börjat sammarbeta med varandra.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#23 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 22 June 2011 - 17:41

Grant Morrison pratar kort om Action Comics.

http://www.newsarama...r.php?aid=43229
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#24 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 June 2011 - 22:36

Kommer Superman verkligen ha en rustning nu? Hej, nittiotalet i så fall...

men Morrisons Action Comics lär jag kolla in. :)
*Hockey och superhjältar*

#25 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 23 June 2011 - 07:42

I Action Comics #1 så ser han ut så här

Posted Image
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight