Jump to content

Photo

Smarta mobiler


  • Please log in to reply
28 replies to this topic

#1 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 04 March 2011 - 09:43

I dessa tider med alla dessa smarta mobiler tycker jag det vore lämpligt med en liten tråd för dem. Så har vi ett litet samlingsställe att diskutera dem.

Har alla här bytt ut sin gamla mobil till en sådan som t ex iPhone, HTC eller Galaxy? = iOS eller Android? Kanske inte undgått någon att jag gillar äpplen så naturligtvis kör jag iPhone, två stycken t.o.m då jag även har en å jobbet vägnar. :P

Den senaste tråkiga nyheten är att Android-appar drabbats av en mycket elak trojan, DroidDream, som kan ställa till det ordentligt för den som drabbats. Hoppas ingen här blivit drabbad av det? Säga vad man vill om att iOS är hårt styrt, men ibland är det en fördel.

Över 50 Android-appar smittade med DroidDreams

Igår skrev jag om att Google plockat ner 21 applikationer från Android Market Place, efter att det uppmärksammats att de varit infekterade av en trojan. Nu kommer rapporter om ännu fler farliga appar.

Enligt en bloggpost hos The Guardian rör det sig om fler än 50 applikationer som är smittade med trojanen DroidDream. Google har plockat ner dem men de har tydligen inte kunnat ta bort dem från de enheter som laddat ner apparna, och det kan röra sig om upp emot 200000 installationer.

På bloggen Android Police förklarar man att DroidDream har möjligheten att stjäla information om i stort sett allt möjligt i din Android-mobil, men att trojanen också kan ladda ner mer programkod. Det betyder att man inte kan vara säker på vad bråten kan ställa till med.

DroidDream ska kunna roota Android-enheten för att ta fullständig kontroll över systemet.

Artikeln hos The Guardian hänvisar till säkerhetsfirman Lookout, som har listat de över 50 applikationerna så att användare kan kontrollera huruvida de har råkat ladda ner något av dem.

Applikationerna är utvecklade av några som kallar sig Myournet, Kingmall2010 samt we20090202.

Till skillnad mot iOS så är Android helt öppet. Vem som helst kan lägga upp applikationer i något av de appstores som finns för Android, vilket innebär både för- och nackdelar. Fördelen är att ingen stoppar någonting – och nackdelen är densamma; ingen stoppar någonting.

Flera antivirustillverkare har idag Android-versioner av sina virusskydd, för den som vill vara säker. I övrigt rekommenderas att man som användare är kritisk. Vid installation listas vad applikationer vill få tillgång till, och här gäller det att vara uppmärksam på applikationer som vill kunna komma åt sådant de inte ska behöva.

I bloggposten Allt fler Android-applikationer med farlig kod hittar du en checklista över saker du som användare bör tänka på för att skydda dig mot trojaner och annan skadlig kod.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#2 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 March 2011 - 13:48

Never mind.


Edited by Garm, 17 May 2014 - 01:17.


#3 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 06 March 2011 - 15:07

Har en HTC Desire och en HTC Wildfire.

Desiren är en mycket trevligt telefon som gör det mesta väldigt bra. Wildfiren är tyvärr inte riktigt lika trevlig då den har alldeles för låg upplösning på en lite för liten skärm. Dessutom är dess hårdvara lite för klent då många saker (t.ex. uppladdning av internetsidor) går lite väl långsamt.

Jag är starkt för filosofin bakom Android och är därför inte särskilt intresserad av iPhone.

#4 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 March 2011 - 16:45

Äger själv en Samsung Galaxy S som jag är himla nöjd med.

Jag är starkt för filosofin bakom Android och är därför inte särskilt intresserad av iPhone.

Det där skriver jag under.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 March 2011 - 16:53

Har alla här bytt ut sin gamla mobil till en sådan som t ex iPhone, HTC eller Galaxy?


Nej, jag använder min telefon för att ringa med.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 March 2011 - 17:04

Har alla här bytt ut sin gamla mobil till en sådan som t ex iPhone, HTC eller Galaxy?


Nej, jag använder min telefon för att ringa med.


Samma här :)

Har inget behov av en SmartPhone plus att jag använder kontantkort ^_^
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 March 2011 - 17:07

Har alla här bytt ut sin gamla mobil till en sådan som t ex iPhone, HTC eller Galaxy?

Nej, jag använder min telefon för att ringa med.

Samma här :)Har inget behov av en SmartPhone plus att jag använder kontantkort ^_^

Hmm... Jag tror jag kan ringa på min iaf... :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 March 2011 - 17:23

:lol2:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#9 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 March 2011 - 19:00

Va? Ingen som sagt till mig att man ska kunna ringa?! Är det inte bara en mini-dator? :o :P

Android people: vad tycker ni om er AppStore (eller det heter väl market)?
Och jag förstår argumenten till att köra android, men själv är jag så nöjd med mina iPhones och har inget behov av något annat.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#10 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 06 March 2011 - 19:05

Jag tilltalades också av det öppna systemet som Android kör med. Det låter bättre men å andra sidan har vi ju också nyligen sett hur snett det kan gå.

Jag har iaf aldrig ångrat att jag i slutändan valde iphone. Grymt nöjd med den.

Ringa? Menar ni skypa? ;)

Edited by Wylie Times, 06 March 2011 - 19:05.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#11 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 March 2011 - 19:15

Skype! Självklart! Tack Wylie då är jag med. :)

Noveau: två styckna? Är Wildfire av äldre årgång?

HTC och Galaxy verkar vara populära: vad är den största skillnaden mellan dem? Positivt/negativt? Och nu menar jag inte tillverkaren.. :) Jag är lite nyfiken då jag själv inte har en, och bara snabbtestat andras. Det jag mest reagerade på var likheten med iPhone vad gäller gränssnittet. Men det är ju klart man kopierar ett vinnande koncept. :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#12 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 March 2011 - 20:06

Jag valde mellan just Galaxy och Desire när jag skulle skaffa ny telefon. Valet föll på den förra för att den var lite bättre rent tekniskt, framför allt då skärmen som funkar toppbra även i kraftigt solljus. Var med om precis motsatsen med min förra telefon (man kunde inte se ett sk-t om det var minsta ljust), så det blev extra viktigt för mig. Annars är de ju väldigt lika - eller kan i alla fall bli eftersom man kan byta i princip allt innehåll och funktion i dem :).

Jag tycker Market funkar bra, framför allt nu när man har tillgång till allt på webben. Klart det är ett "problem" att det finns väldigt många appar att välja på för varje tänkbart ändamål, men det är ju egentligen ett rätt trevligt sådant. Och visst är det allvarligt att det finns appar som är skadliga där, men som vanligt gäller det att hålla lite koll på vad man installerar. Man får ju en hint när man installerar en app om vad den vill ha tillåtelse att göra, och jag har avbrutit när jag tyckt att en app verkar vilja ha "för mycket". Som vanligt gäller det att ha lite koll och inte bara installera t ex "Kewlest Game Evvah!" rakt av... ;) Inget snack om att risken är större på Android Market, men även Apple har ju fått stoppa grejer på Appstore. Vet inte så mycket om kontrollen på Appstore, om något Trojan-liknande skulle kunna slinka genom?
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#13 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 09 March 2011 - 22:14

Tack, Fiskrens, för svaret. Javisst är det störande om skärmen inte klarar av lite dagsljus - samma med datorskärmen. Man kan ju bli galen för mindre. :) Hur gör ni när ni synkar mobilen för det gör ni väl? Som med iPhone där man kör via iTunes. Eller?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 March 2011 - 12:06

ActiveSync (eller Center för Windows Mobile-enheter som det heter numera).
Synkar adressbok, kalender och anteckningar.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 10 March 2011 - 22:12

Noveau: två styckna? Är Wildfire av äldre årgång?


Wildfiren är nog faktiskt lite nyare än Desiren, men mindre kraftfull. Den gjordes väl i princip som någon slags budget-lillebror till Desiren.

Jag köpte själv Wildfiren för att Desire inte gick att få tag på i somras. Den var slutsåld överallt p.g.a. ett väldigt stort tryck i kombination med att HTC hade komponentbrist (av nämnda tryck) samt lite otur med leveranser (p.g.a. en viss isländsk vulkan :P).

Desiren är min jobbtelefon, men samtidigt också den telefon jag använder för det mesta (såvida det inte handlar om att ringa privat). Den fungerar riktigt trevligt som jobbtelefon med bekvämt mailskrivande och möjlighet att läsa pdf:er och annat som kan vara bra om man inte har tillgång till dator.

#16 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 11 March 2011 - 07:18

XC (eller någon annan): ActiveSync - fungerar den som iTunes, alltså att man har den installerad på datorn eller kör man synkningen direkt via mobilen? Det senare: finns det en webbsajt där ni kan kolla status och info etc?

Noveau: Ah, tack för svaret. Trodde först det rörde sig om en äldre modell, men då är jag med. Då du har Desire som jobbmobil så tolkar jag det som att du endast använder Wildfiren till privata samtal? Och ja, jag har för mig att det var några på jobbet som jagade Desiren när den var ny och det verkade som att den var svår att få tag på. Eländes vulkan som ställde till det, kunde den inte väntat lite? :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 March 2011 - 10:13

Activesync ser bara till att Kalender, uppgifter m.m. är samma på mobilen som datorn och tvärt om. Även filhanterig (tex musik och bilder) och programinstallationer (tex rom-upgraderingar) kan skötas via AS. Websajt vet jag inget om, hjälpen nämner något om online tjänster... Hur iTunes funkar har jag ingen aning om. :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 January 2013 - 14:25

Sedan ett tag tillbaka så är jag ägare av en Sony Xperia miro.

Edited by Garm, 17 May 2014 - 01:20.


#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 January 2013 - 15:42

Sony(Ericsons)s mobiler är verkligen tjusiga (pappa har en Xpiria Go) och ett av de sista märkena jag övervägde innan jag slutligen valde Lumian var faktiskt Sony(Ericson). Nöjd antar jag? :)


Edited by XC, 11 January 2013 - 15:43.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 January 2013 - 16:31

Jag är mycket nöjd med den. :) Faktum är att dom som jag har varit mest nöjd med (innan jag helt gick över till smartphone) så var det mina olika Nokia och Sony Ericsson. Speciellt Nokia är vassa och vet vad dom gör.



#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 January 2013 - 17:11

Jag har alltid gillar SE (haft 3 mobbisar från dem: ga628, t68i och s700) gedigna och krånglade aldrig. Nokia har jag bara haft en - 3210 - och det var ett tag sedan.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 11 January 2013 - 18:23

Jag gillar fortfarande min Xperia Pro skarpt och det snygga läderetuitet jag köpte till passar perfekt!

28rjgqe.jpg

10omkj4.jpg

 

(Telefonen ser ut som en Icecream Sandwich)


Edited by stoffe, 11 January 2013 - 18:24.

ಠ_ಠ

#23 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 11 January 2013 - 19:59

Jag är mycket nöjd med iPhone 5 som är min jobbnalle. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#24 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 12 January 2013 - 10:47

Jag är också nöjd med min iPhone 5. VIsste i princip vad jag skulle få: en lite tråkigare mobil som i gengäld "bara funkar" :thumbsup:. Och så blev det, det enda jag kan irritera mig på är att tangentbordet och ordförslagen är mycket sämre än i Android, vilket också blir så mycket värre när man inte har möjlighet att byta ut det :(. På den punkten önskar jag att Apple kunde släppa lite på sina kontrollbehov; för det måste man jailbreaka den och det tänker jag inte göra.

 

I ärlighetens namn så tycker jag många av Androids coolare funktioner (som widgets t ex) inte så användbara på en telefon. På en platta är det en annan sak.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#25 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 12 January 2013 - 13:09

Ärligt talat så använder jag iPhonen mest till det mobiler var ämnade till: samtal och sms. :P Kör desto mer med min nya fina iPad som jag är grymt nöjd med!


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.