Jump to content

Photo

Science Fiction goes streaming...


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 Sci-Fi Nytt

Sci-Fi Nytt

    Senior Commander

  • Admin
  • 297 posts

Posted 21 February 2018 - 22:51

Fantasy har härskat i våra TV-rutor under en rätt lång tid (Xena/Hercules, diverese Urban Fantasy, Game of Thrones, snart förhoppningsvis Wheel of Time.

Men med Science Fiction har det varit värre ända sedan Star Trek: Enterprise lades ner. Känns härligt att den trenden nu verkar ha vänt, i mångt och mycket förvånande nog genom streaming-tjänsterna.

Serien som exempelvis Star Trek: Discovery (som förvånande nog hade en stark säsong 1, till skillnad mot många andra Star Trek-serier), ochAltered Carbon visar förhoppningsvis att det finns en marknad för detta.

Nu verkar det som om Ian M. Banks "Culture"-serie kan bli nästa stora (förhoppningsvis) serie för Amazon

Det enda man kunde önska att det kom lite fler serier som inte byggde på böcker, men man tar vad man får. Det var några år då jag inte tittade på TV över huvud taget (hade fullt upp med utbildningar och jobb och grejer), men nu med Netflix, HBO Nordic och liknande så slipper man ju följa en tablå och kan se när som helst, till och med i telefonen (vi lever utan tvekan i ett science fiction-samhälle just nu).

Jag tror den enda "icke-streaming"-SF-serien jag följer just är The Expanse (och även den har ju en bokförlaga, även om jag inte läst den serien ännu).

Men, för oss som gillar SF på TV/skärmen så anser jag att vi just nu har det väldigt bra.

Vilket givetvis inte förhindrar att jag även väntar på saker som Game of Thrones säsong 8 och Stranger Things säsong 3 givetvis,

Det är bara en sak jag inte gillar med speciellt Netflix-serierna. Det är att alla avsnitt släpps på en gång. Jag medger att jag troligtvis är lite egen när jag ser ett avsnitt i veckan även om alla avsnitt släpptes samtidigt. Jag skyller på att om man ser alla på en gång så får man vänta ännu längre på nästa säsong.

 



Originalartikeln

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 February 2018 - 18:19

Netflix har ju en del serier som släpps veckovis (när de inte är ensamma producenter) ST: Discovery, Shadowhunters och Riverdale t.ex. är alla tre exempel på serier som Netflix visar som släpps veckovis efter gammeltv-format.  För egen del så pallar jag inte med binge-tittning. Jag ser sällan serier med kortare intervall mellan avsnitten än 1 dygn. Jag vill smälta avsnitten emellan, men alla är vi olika och möjligheten att välja är ju styrkan hos streamingtv.

 

Altered Carbon har ag sett några avsnitt av nu och den är avgjort lovande. Som du säger så är det trevligt med mer SF -- även om jag alltid haft en viss förkärlek till fantasyn.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 26 February 2018 - 23:00

Jag hoppas Wheel of Time kommer framöver. Ryktena är ju lovande.

 

Sedan får man hoppas på att det inte blir "Legend of the Seeker"-kvalité på det.

 

Jo, men de där serierna som släpps veckovis är väl för att de släpps någon annanstans veckovis (exempelvis Discovery) så de måste hålla takten.

 

Jo, har sett två avsnitt av Altered Carbon själv nu (avsnitt 3 nästa lördag.. :P)


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 28 February 2018 - 07:55

Jag har alltid föredragit SF före Fantasy, och när det gäller film och TV är det föredragandet än större än i bokform. Därmed inte sagt att exempelvis Game of Thrones är en förbannat bra serie i båda formaten. Någon streamare lär jag dock aldrig bli. Jag tycker om att ha DVD-skivorna stående i bokhyllan. Det blir naturligtvis att vänta ett antal månader längre, men det tycker jag det är värt. Men sen blir det åka av och GoT säsong 7 såg jag på två dagar.

Håller nu på att kämpa mig igenom Arkiv X. Där är det inte säkert att det blir ett avsnitt om dagen heller. Så här i efterhand är det helt otroligt att den serien kunde bli så framgångsrik. Mulder är ju en tönt som alltid söker efter orimliga förklaringar i stället för det självklara. Ändå får han alltid rätt i att rimliga förklaringar inte räcker till, men man får oftast stå där efteråt och undra över "hur och varför". Mycket otillfredsställande!

Och angående serier som aldrig kommer ut på DVD eller Blueray så utgår jag från att det ändå inte är något att se.