Jump to content

Photo

Resident Evil 5 - Retribution


  • Please log in to reply
40 replies to this topic

#26 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 June 2012 - 17:53

Första trailern är här:


Annorlunda start måste jag säga, men intressant.

Jag skall då se den. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#27 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 June 2012 - 18:23

Måste nog se om alla filmer innan jag ser den här.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#28 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 14 June 2012 - 19:49

Hm. Jag med tror jag. Kanske nästa gemensamma filmrace här på SFN? :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#29 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 June 2012 - 20:48

Skulle passa bra med tanke på att karaktärer från tidigare (uppmärksamma "tidig") filmer återvänder här.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#30 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 June 2012 - 14:07

Tycker också ett filmrace inför 5an låter lockande. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#31 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 September 2012 - 21:32

Så, hur blir det med filmracet? Premiären är ju om 4 dagar. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#32 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 September 2012 - 13:00

Inte för att jag kommer att se Retribution innan den kommer på DVD, men jag kan behöva lite verklighetsflykt, så att se tidigare RE-filmer i följd låter som en trevlig idé. Och snart släpps ju den andra CGI-filmen på DVD. Den vill jag också se.

#33 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 September 2012 - 13:43

Jag lär väl ärligt inte heller se 5an på bio utan vänta till dvdn (som vanligt). Men ett RE-offensiv kör jag gärna med på.

Men om det är litet intresse så kanske vi skall skjuta på det tills dvdn släpps?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#34 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 September 2012 - 14:35

Håller med där. Får se hur stort intresset är. Om vi inte är många som vill se filmerna nu, så kanske man lika gärna kan vänta tills Retribution finns tillgänglig på DVD och se alla filmerna då.

#35 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 September 2012 - 14:41

Jag vill ju se filmen på Bio så jag hade helst sett dem nu men som sagt, det får bero på intresset. Med andra ord, vi får vänta och se vad Georgia och Synon säger. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#36 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 11 September 2012 - 19:39

Om ni andra vill köra nu så är jag med! Måste bara kolla vilka jag har... Men vill majoriteten vänta på DVD-släppet så funkar även det. Jag lär inte rusa till biografen för att se den i rödaste rappet. :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#37 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 September 2012 - 17:49

Med tanke på att filmen visas för sista gången idag på många ställen så gissar jag på att svaret bli att vi väntar. Jag åker och ser den ikväll iallafall.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#38 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 September 2012 - 22:55

Osäkert om jag kommer se den här på bio, så jag kan nog vänta med att köra alla filmer tills den kommer på DVD. Har vi tur så sker det rätt snabbt.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#39 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 September 2012 - 23:35

Resident Evil: Retribution 3D (2012)

Alice vaknar upp fångad i en mystisk Umbrella anlägning där hon torteras av Jill Valentine. Men Albert Wesker och spionen Ada Wong räddar henne och ett räddnings team bestående av bla. Leon S. Kennedy, Barry Burton och Luther West är påväg för att hjälpa dem fly. Men anläggningen håller många faror för dem och överaskningar för Alice.

Resident Evil är tillbaka med mer action, mer karaktärer från spelen och... fler plotholes?
Inspirerad av delar av Resident Evil 2, Code: Veronica och Resident Evil 4 så är det en klart underhållande film men inte utan sina problem.

Ett stort problem med den här filmen är att den skriver över det mästa i förra filmen lite som att de ångrade sig att de gjorde den. Wesker är tillbaka utan vidare (efter att ha sprängts av en atombomb i slutet på förra filmen) och vill plötsligt rädda mänskligheten. Han ger tillbaka krafterna till Alice, efter att han tog dem i förra filmen. Bara det är helt obegripligt. Red Queen är tillbaka trotts att hon blev utplånad i första filmen, och hon vill utplåna allt liv på Jorden för någon obegriplig anledning... trotts att henmne programering var att hindra virusets spridning.. Då de sagt att alla ställen har olika varianter av programet med olika färgnamn så måste det vara samma program. Jill har plötsligt superkrafter (såvidar det inte var maskinen som gav henne dem).
Filmen är bra men den är också den i serien som har flest plot holes.


Filmen har också sina logiska luckor (vilket är inget ovanligt för serien) som t ex hur kunde Leon och Luther tro att de kunde besegra Rain för hand när de inte kunde skjuta henne till döds?

Precis som i förra filmen så är fienderna väldigt annorlunda hur de är i spelen. Zombiesarna ser ut som Las Plagas och Las Plagas (som nämns för första gången i filmserien) ser inte ut som något i spelserien.
För det första, Las Plagas är inga zombies. De skapas av att människor/djur få i sig en urgammal utomjordisk parasit. De är en helt annan sak.
För det andra, de är inga superfiender (såvidar de inte har levt en längre tid i värdkroppen och vuxit). Framförallt inte om värdkroppen bara har 1 parasit. Faktum är att de vanliga är lättare att döda än zombies.
När det gäller utseendet. Las Plagas i spelen:
Posted Image

Ni kanske ser vissa likheter med zombies i de 2 senaste filmerna. ;) Dessutom springer alla zombies här vilket de aldrig gjorde i spelen. En annan sak är att här är Las Plagas vitmålade i ansiktet, säkerligen inspirerat från vissa fiender i Resident Evil 6. Problemet är bara att orsaken de var vitmålade där var för att det var Afrikanska infödingar med krigsmålning. Här så finns det ingen orsak till det.
Jag vet inte om de har missuppfattat de senaste 2 spelen eller helt enkelt inte spelat dem. Eller kanske stuntade i hur det låg till?
Kanske känns som en mindre grej för ni som inte spelat spelen men för mig är det som att blanda ihop Volcans och Klingons i en Star Trek film.

En bra ska med filmen är iallafall att den har många karaktärer från spelen. Leon S. Kennedy (som jag visseligen tyckte inte kändes helt som Leon), Barry Burton, Jill Valentine, Albert Wesker och Ada Wong gör att det här troligen är den film med flest karaktärer från spelen. Även om de slösade bort Barry. Fast det var också den ända oväntade grejen i hela filmen.
Ett problem med att där var så många karaktärer från spelen är att den blir också väldigt förutsägbar.

Filmen var iallafall väldigt underhållande och bra men alla plotholes sabbar för mig. Jag hoppas de kommer med en logisk förklaring i nästa film men jag tvivlar. Så i grunden blir det här nog den sämsta filmen i serien, för mig. Dock så hade den inte problemet med att kännas för kort som de andra har haft.

7/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#40 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 September 2012 - 15:40

Tack Crusader. Underhållande att läsa din omfattande recension. Man blir onekligen sugen på att se filmen. Lite trist att man slarvar bort möjligheten att göra en bra film genom dom negativa aspekter som du nämner. Paul W.S. Anderson och Milla känns ju annars som fans av spelen, så det är ju lite lustigt att man inte tar hänsyn till dom. Men samtidigt inte så lustigt eftersom man ofta tar sig friheter när spel skall bli film. Men trots sina brister så verkar filmen i varje fall vara över medel och klart sevärd om man som oss gillar dom tidigare filmerna.

#41 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 April 2013 - 19:43

Resident Evil: Retribution (2012) [DE/CA/US]
#Genre: Action mot en intressant science fiction-fond.
#Koncept: Alice är åter fånge hos Umbrella (nu mera styrd av AI-datorn Red Queen från första filmen) och tvingas skjuta sig ut. Paul WS Andersson trollar med knäna och ger oss inte bara Jill Valentine tillbaka utan även Rain.
#Förväntningar: Jag är ju löjligt förtjust i den här filmserien, vem kan motstå Milla Jovovich med ett gigantiskt vapen i var hand?
#Ögon&Öron-godis: Känner man sig för att vara elak så kan man kanske påstå att storyn är mer en hatthylla att hänga upp all action på. Och visst - mycket röj blir det, som alltid i den här filmserien. Jag tycker dock att det vi får oss till livs storymässigt är intressant och funkar utomordentligt väl för att hålla engagemanget uppe under röj-scenerna. Det är dessutom imponerande hur man får allt hänga ihop med Umbrellas omänskliga planer. Milla är givetvis så bra som man förväntar sig av henne och Alice i den här filmen känns mänskligare än på länge. Jill är -- som väntat helt uppåt väggarna med ligger helt rätt i storyn. Trots att den är snygg och med special effekter som är tipp topp så var det några scener som jag reagerade på att cgin stack ut - främst i öppningsscenen och jag vet inte om det berodde på att den spelades upp baklänges.
#Bäst: Michelle Rodriguez goes to förorten, jag gillar Rain men Michelle gör en intressantare roll som förortskvinnan Alice möter på vägen.
#Sämst: Många av monstren och skurkarna känns som en greatest hits från de föregående filmerna.
#XC Konstaterar: Filmserien håller god fart och jag kna inte låta bli att se fram lite emot 6an.
#PS: Egentligen hade jag för avsikt att se om alla 4 filmerna innan jag såg den här - men kunde inte hålla mig när den väntade på mig i postlådan idag. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)