Jump to content

Photo

SFN tittar på TV - Tipstråd


  • Please log in to reply
159 replies to this topic

#151 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 15 July 2017 - 11:46

Där ser man, ja. Lyckades missa det. Men då har ni förmodligen gott om tid på er...



#152 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 August 2017 - 16:04

Under rubriken Filmer baserade på serier: Nu finns Nattbarn (inte att förväxla med Nattbarn) att se på SvT Play. Jag har inte läst förlagan, så jag vet inte hur mycket som kom med från den. Några frågor är obesvarade när filmen slutar, men det kan man kanske unna sig. Och det finns ju en uppföljare också. Har dock inte hört något om planer på att den ska filmatiseras, men man får väl hoppas. Alltid snopet när saker överges innan de är riktigt färdiga.
 
Vad jag beglor på SvT Play i övrigt är för närvarande Zorro och Sex and the west. Fick även syn på En samling samlare som jag nog också kommer att kolla in.

 

Och på Viaplay kollar jag vidare på Preacher.
 

 

Men nu så! Nu har jag hittat Slimer! och hittills hunnit se de åtta första (Om det nu är de första. Verkar råda lite förvirring gällande ordningen, men det verkar ändå inte vara så mycket kontinuitet att ta hänsyn till, så det spelar förmodligen rätt lite roll.) avsnitten, och har således tjugofem kvar att skåda...

 
Och så har jag nu sett alla trettiotre. Vad ska man säga? Vad får vi här? Jämfört med resten... Jo, det blir mer cartoony. Mer metahumor. Mer antropomorfa djur. Mer flamsigt. Jag tycker inte att Ghostbusters vinner på det greppet. Men när de nu väl gjorde det här programmet, så tycker jag ändå att det är fint att några av figurerna som introducerades i det, senare fick dyka upp i The Real Ghostbusters när Slimer inte hade sitt soloprogram längre.
 
Har jag sett allt nu då? Kanske. Alltså om man inte räknar med Filmations tecknade respektive otecknade tv-program. Kanske ska göra nya försök att leta rätt på vad jag inte sett av dem. Men det får bli efter att jag sett de avsnitt SvT:s öppna arkiv erbjuder av Estrad. Kollade på ett avsnitt när jag hade besök här om nyss, så nu får jag allt se resten också.
 
Men det har verkligen ingenting alls med Ghostbusters att göra!

 
Där emot har det väl just med Preacher att göra. Eftersom Dominic Cooper ser ut som Lars Ekborg, menar jag. Att det, att jag nu har sett alla fem avsnitt (av de totalt åtta som gjordes) av Estrad som finns i det öppna arkivet eller att jag nu faktiskt börjat kolla ovan nämnda sjuttiotals-tv-program på YouTube, skulle ha i den här tråden att göra, är kanske där emot mindre givet.



#153 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 August 2017 - 13:18

tal om Tati, så såg jag alldeles nyss en dokumentär om honom på SvT Play. Jag har typ inte sett hans filmer, men dokumentären är intressant och rolig här och var. Den kan ses till och med idag. Och eventuellt ingår den i en dokumentärserie rubricerad Komiska genier. Just nu finns det två program att se i denna. Det andra handlar om Chris Farley. Får inte riktigt klart för mig om det ska komma fler under de närmsta veckorna, men man får väl hoppas på det.

 

På SvT Play har jag även skymtat att det finns något som benämns Stan Lee's Lucky Man. Vad Stan Lee har med saken att göra, kan man undra, och svaret verkar vara att tv-serien bygger på en idé som han hade. Och han tituleras visst även co-executive producer i sammanhanget. Vad det nu innebär. Verkar ju lite fånigt att sätta hans namn i titeln, men det funkade ju tydligen. Alltså, de fick min uppmärksamhet. Ska jag kolla på den? Vi får se. Någon som har någon uppfattning om huruvida den är bra? Verkar som att det i nuläget finns två säsonger och att den första precis har börjat visas på SvT.



#154 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 October 2017 - 13:32

För alla wållisågråmmitfans kan jag yttra tipset att The wrong trousers och A matter of loaf and death för tillfället finns på SvT Play.

 

Det är alltså den andra och den fjärde kortfilmen. Den andra kallas här för avsnitt 1 och den fjärde har inget nummer alls. Båda är lagda under rubriken Uppfinningarnas värld. Det låter som en översättning av World of invention, vilket är en tv-serie från 2010. Beskrivningen av programmet lyder "Wallace uppfinner tio nya oumbärliga apparater, allt för att förenkla livet för sig själv och Gromit." vilket nog vore en konstig beskrivning av World of Invention som har fyra avsnitt, till skillnad från den tidigare tv-serien Cracking contraptions som har just tio. Och kortfilmerna ingår inte i någon av tv-serierna, utan är sina liksom egna. Underlig ordning SvT har på saker. Nåväl, i alla fall så står det också att nästa avsnitt sänds 21:a oktober. Hmhmhm... Lite efterforskningar avslöjar att nästa så att säga avsnitt är den allra första filmen om Wallace och Gromit: A grand day out.

 

För min del passade jag nu på att se A matter of loaf and death, för den hade jag inte tidigare sett i sin helhet. Men nu har jag alltså sett alla kortfilmerna, och även långfilmen. Tv-serierna har jag inte heller sett, mer än möjligen något enstaka avsnitt. När jag läser på om saken framkommer det att det också verkar finnas några specialare som jag inte heller har sett. Kan man göra något åt detta, tro? Hm...



#155 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 October 2017 - 18:23

Tack för tipset. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#156 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 January 2018 - 19:43

Är det bara jag som kollar Dirk Gently's Holistic Detective Agency eller? 2:a säsongen finns på Netflix nu. Ryktet säger att det inte blir någon tredje. Synd.
 

Konsthistorier

och

Liv och Horace i Europa

...är också på sina 2:a säsonger. Häromkring kan det kanske anses särskilt intressant att andra avsnittet av Konsthistoriers pågående säsong handlar om Simon Stålenhag, och att det i fjärde avsnittet av senaste livåhårrassäsongen är Villa Diodati som besöks.
 
Black mirror och Bron är nu igång med sina 4:e säsonger. Dem kollar jag också på.
 
Släng dig i brunnen fick för sin del en 10:e säsong efter arton års paus. Det kan man kolla på. Ibland är det roligt.
 
Och Så ska det låta fortsätter med sin 23:e. Och jag har nu skaffat som rutin att kolla på programmet, eftersom det är ganska trevligt men inte viktigare än att man kan konsumera det samtidigt som man städar köket.
 
Ett program som inte har fått en massa säsonger, utan just har tagit sig igenom sin 1:a på SvT, är Moderna tider. Den har ingenting med Chaplins film att göra, utan är en svensk animerad tv-serie som utspels i ett postapokalyptiskt Stockholm. Trevlig idé med lite blandat resultat. Ibland är det så där, men ibland är det fantastiskt roligt. Serieälskare kanske även kan lockas av att Prasselsork skymtar i förbifarten i ett avsnitt, samt att Tintin och kapten Haddock två figurer som ser bekanta ut dyker upp lite då och då. Lite tråkigt tycker jag det är att den visuella stilen ser ut som en blandning av två kända amerikanska verk.



#157 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 05 February 2018 - 19:11

Jag har kollat på Dirk Gently. Alltid kul i början när man inte har någon aning om hur något hänger ihop och så knyts det ihop så bra i slutet.



#158 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 08 July 2018 - 16:48

En grej jag just kollat på (efter tips i actionfigursgruppen på Facebook) är Bäst i Sverige (ej att förväxla med Sveriges bästa (som jag i och för sig också sett enstaka avsnitt av)). Det finns 4 säsonger à 5 korta avsnitt, och varje säsong har sin egen gren i vilken någon ska utnämnas till bäst. Är man ute efter klassiskt nörderi är det särskilt tredje (samlare) och i viss mån första (mancave) säsongen man ska kolla in, men de jämna säsongerna är också okej. De handlar om mat.

 



#159 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 09 August 2018 - 20:13

Har för vana att inspektera sommarlovsprogrammet i någon mån varje år. Var ju liksom en tradition att se på det när man var liten.

 
Den vanan har nu hunnit dö. Om man alltså inte räknar det som att inspektera att kolla i tablån vad programmet förväntas innehålla.

 
I år har inte ens det blivit av. Förrän nu. Några av titlarna fick mig att tänka att det här kanske kan vara intressant, men prognosvis skulle intressantiteten inte överstiga besväret med att ta reda på om intressantiteten överstiger besväret med redapåtagandet. Och så mycket egenvärde har det väl inte precis att titta på ett program för att det ingår i sommarlovsprogrammet om man ändå inte tittar på det som en del av sommarlovsprogrammet.
 
Så i år har jag inte sett något alls av Sommarlov. Bortsett från någon liten snutt när något av mina syskonbarn kollade.
 
Vad jag där emot har skådat på sistone, utöver vad jag nämnt i andra trådar, är:
 
Tredje säsongen av Preacher (mycket bra), första säsongen av Svenska nyheter (skojigt emellanåt) och enda säsongen av Jerry Williams Show (jättekonstigt).
 
Svenska tv-historier och Moderna tider verkar smyga upp nya avsnitt lite då och då utan att man vet att det är någon säsong på gång, så dem har jag tittat på när de dykt upp... Hm... Verkar ha kommit några nya av den förstnämnda sedan jag senast kollade efter. Får väl kolla in dem med då.
 
Vad gäller K Special så följer jag det lite slarvigare. Det är en konsekvens av att man inte kan premuminera på programmet i SvT:s app. Tydligen är programmet inte ett program, utan snarare en etikett som sätts på diverse olika program som har ett avsnitt var. Mummelmummel...
 
Alla ovan nämnda tv-program kan ses på SvT Play, utom ett som där emot kan ses på Viaplay.



#160 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 October 2019 - 19:18

Vad gäller K Special så följer jag det lite slarvigare. Det är en konsekvens av att man inte kan premuminera på programmet i SvT:s app. Tydligen är programmet inte ett program, utan snarare en etikett som sätts på diverse olika program som har ett avsnitt var. Mummelmummel...

 

Nu är jag igång med att se på K Special igen. Har skaffat mig rutinen att när jag får nys om något särskilt intressant program som ingår där, så börjar jag kolla där jag slutade senast och ser alla program som verkar hyfsat intressanta tills jag kommer ikapp nutiden. Det senaste jag tipsades om när det gäller detta var ett program om Le Guin. Jag har inte hunnit fram till det än, men passar ändå på att tipsa om det när jag ändå är här och skriver, eftersom det tycks vara det som är mest uppenbart intressant för användarna av just detta forum. Klicka här för att se det innan det är för sent! ...vilket det för all del inte är förrän i februari.

 

 

Dessutom har jag även sett på en hel del annat sedan senast jag var här å skrev, och det kanske jag redogör ordentligt för någon gång när jag får för mig att jag hinner. Men några program som fortfarande finns tillgängliga och som inte har några egna trådar här på forumet, är:

 

Sagan om Ringen. SvT:s tolkning från 1971.

 

The Gifted. Av beskrivningen lät det som att det var ett plagiat på X-Men. Vi tittade och konstaterade att det snarare var en spinoff på X-Men. Första säsongen ligger på Viaplay. Andra (även känd som sista) säsongen är det värre med, så den har jag inte sett. En av huvudrollerna spelas av Stephen Moyer som råkar vara gift med Anna Paquin (Lätt hänt när man spelar in vampyrprogram tillsammans, antar jag...) som spelade Rogue i X-Men-filmerna, så det vi spekulerade över var om han skulle dra in sin fru i någon kommande säsong. Har inte hört något om att det skulle ha blivit av i andra säsongen i alla fall...

 

Mina Problem!. Simon Gärdenfors' egenproducerade oregelbundet utgivna sitcom som hittills fått fyra avsnitt.

 

Och klumpvis kan jag väl nämna kategorin gamlakonstigaprogramsomfinnspåöppetarkiv: Skäggen (1963), Två och en flygel (1974..) och Nöjeshallen (1975).