Jump to content

Photo

Sherlock - Omgång 1


  • Please log in to reply
48 replies to this topic

#1 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 16 August 2010 - 20:58

About Sherlock
Co-created by Steven Moffat and Mark Gatiss, Sherlock stars Benedict Cumberbatch as the new Sherlock Holmes and Martin Freeman as his loyal friend, Doctor John Watson. Rupert Graves plays Inspector Lestrade.

The iconic details from Conan Doyle's original books remain – they live at the same address of 221b Baker Street, have the same names and, somewhere out there, Moriarty is waiting for them.

Steven Moffat says: "Conan Doyle's stories were never about frock coats and gas light; they're about brilliant detection, dreadful villains and blood-curdling crimes – and frankly, to hell with the crinoline. Other detectives have cases, Sherlock Holmes has adventures, and that's what matters."

This three part series starts on 25 July.

från BBC's hemsida

Trailer:


Jag har sett de tre avsnitten och jag tycker att de är fantastiskt bra! Nu ska jag erkänna att jag varken läst böckerna eller sett några filmatiseringar innan så jag har inget att jämföra med. Men det ska jag faktiskt ta och göra.

Steven Moffat har skrivit flera Doctor Who-avsnitt som ni kanske vet smile.gif
Och "Jekyll" också om jag minns rätt.


Edited by Garm, 25 February 2016 - 23:37.
Tillägg av tagg.

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#2 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 17 August 2010 - 11:03

Förmodar att den ej är tillgänglig i Sverige? Tänkte om den går på en BBC-kanal som vi kan se? Någon som vet om svensk TV kommer att visa den?

Pst. Du ska väl se den senaste Sherlock filmen? Den med Robert Downey JR?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#3 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 17 August 2010 - 11:09

Den kommer kanske på nån svenska kanal tids nog. Men just nu är det internetkanslan som gäller. Jag har sett dom två första avsnitten och jag blev positivt överraskad. Vet inte varför egentligen med tanke på att det är Moffat och Gatiss men det är väl moderniseringen och uppsjön av amerikanska moderna Sherlock varianter som gjort mig skeptisk. Det här är dock riktigt bra. Moderniseringen funkar över förväntan och dom har hittat riktigt bra skådespelare för Holmes och Watson. Det enda negativa är att det är lite smådrygt med 90 minuters avsnitt.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#4 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 17 August 2010 - 14:39

Förmodar att den ej är tillgänglig i Sverige? Tänkte om den går på en BBC-kanal som vi kan se? Någon som vet om svensk TV kommer att visa den?

Den har fått så mycket positiv kritik så jag tror säkert den komemr hamna på svensk tv. Känns som något SVT skulle köpa in faktiskt.
Men om du inte vill vänta så kan du säkert hitta den på internet någonstans. Och Amazon.co.uk släpper den på DVD den 30 augusti. 12 pund kostar den, ganska billigt tycker jag. Och snabbt. Jag ska köpa den ^^



Det enda negativa är att det är lite smådrygt med 90 minuters avsnitt

Jag gillar faktiskt det. Det händer så mycket mer saker då, känns inte så hastigt. Men det känns ovant. Man är ju van med max 45 minuter, oftare 20-30.

Är den senaste filmen bra då förresten? :)

Edited by Sparks, 18 August 2010 - 10:29.

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 18 August 2010 - 09:54

Bygger serien på Doyles berättelser eller är det bara karaktärerna man har plockat?

#6 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 18 August 2010 - 10:19

Det enda negativa är att det är lite smådrygt med 90 minuters avsnitt

Jag gillar faktiskt det. Det händer så mycket mer saker då, känns inte så hastigt. Men det känns ovant. Man är ju van med max 45 minuter, oftare 20-30.

Är den senaste filmen bra då förresten? :)

Jag tycker en timme skulle vara ganska lagom. Nu kännes det lite utdraget tycker jag men det är mer baserat på det andra avsnittet som inte höll samma klass som det första. Vi får väl se vad jag säger efter det tredje. Det är bara tre avsnitt va?

Filmen är helt ok. Underhållande matiné äventyr.

DGH: Vad jag vet är det bara karaktärerna dom har plockat plus lite story element kring dom men själva fallen nya.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#7 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 18 August 2010 - 10:33

Ja, det är bara tre avsnitt. Men de ska göra fler har jag läst.

De har faktiskt baserat första avsnittet på "A study in Scarlet" har jag hört, men jag vet inte hur nära de är originalberättelsen. Men jag tror det är ganska nära.

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#8 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 18 August 2010 - 11:20

Är han fortfarande knarkad, Holmes?

#9 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 18 August 2010 - 15:29

Är han fortfarande knarkad, Holmes?


Han verkade bli aningen nervös när polisen genomsökte hans lägenhet, som tur var hittade de bara ett par ögon i mikrovågsugnen. Men jag tror att han har någonting någonstnas.

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#10 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 18 August 2010 - 20:24



Jag gillar verkligen musiken i serien, som i slutet av detta klippet. Tycker den passar in så bra.
Och Sherlock Holmes är häftig naturligtvis. Och Watson också.

Någon som kan rekommendera en Film eller bok med Sherlock Holmes? Det finns tydligen ganska mycket och det är svårt att veta var man ska börja.
Jag ska definitivt se filmen från förra året och så har jag lånat "En studie i rött" från biblioteket. Men sen då?

Edited by Sparks, 18 August 2010 - 20:24.

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#11 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 18 August 2010 - 22:08

Jag tycker den senaste filmen var underhållande och gillade både Downey och Law. Och en tvåa är ju på g. Såklart.. :)

Får ta mig en funderare på om jag beställer den eller väntar tills en svensk kanal köper in den. Har lixom lite annat att se under tiden! :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#12 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 18 August 2010 - 22:36

Jag tycker den senaste filmen var underhållande och gillade både Downey och Law. Och en tvåa är ju på g. Såklart.. :)

Får ta mig en funderare på om jag beställer den eller väntar tills en svensk kanal köper in den. Har lixom lite annat att se under tiden! :P


Jaha, så de ska göra en uppföljare. Men ja, ska absolut se ettan :)

Ja, mycket man vill se :)

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#13 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 18 August 2010 - 23:13

Någon som kan rekommendera en Film eller bok med Sherlock Holmes? Det finns tydligen ganska mycket och det är svårt att veta var man ska börja.

Jag gillar dom gamla filmerna med Basil Rathbone. Nu var det länge sen jag såg dom så jag kan inte riktigt peka ut någon speciell men prova någon av dom. TV-serien med Jeremy Brett tyckte jag också om när det begav sig.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#14 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 18 August 2010 - 23:31

Jag tycker tv-serien från Granada med Jeremy Brett är en utmärkt start. Välproducerad brittisk drama som fångar böckernas anda bra. Vad gäller böcker finns det ju inga böcker per se, ja, förutom möjligen Baskervilles Hund då, men allting är ju noveller som från början skrevs som följetonger för tidningar och magasin. Finns gott om samlingar dock, det är bara att sätta igång. :)

Själv läste jag allt som ung, stort fan då som nu, men jag kommer fortfarande ihåg för mycket för att kunna läsa om dem. :) Det är ett underbart (mörkt) verse Conan Doyle skapade och London och England lånar sig väl till dylikt...

Nyfiken på den här nya serien, blir att se, likaså den nya filmen vad det lider.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#15 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 25 August 2010 - 08:22

Jag kontaktade SVT för att fråga om de ska köpa in Sherlock och de svarade mig att de har den, men inte bestämt när den ska sändas.
Woho! :)

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#16 Wowbagger

Wowbagger

    Commander

  • Members
  • 197 posts

Posted 25 August 2010 - 19:43

Det är bara att instämma i hyllningskören, synd att det bara är tre avsnitt dock.
Jag tycker flytten till nutid har gjorts i princip klanderfritt.

#17 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 September 2010 - 19:03

Enligt SVTs tittarservice så verkar det som att man ska visa den här serien. Dock med start tidigast under våren 2011.

#18 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 October 2010 - 17:21

http://svt.se/2.8199...146052/sherlock

Såg att ni köpt in den nya serien Sherlock av BBC. När planerar ni att sända dessa?

Den är inplanerad för preliminär sändning under januari 2011.



#19 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 30 January 2011 - 22:36

Verkar inte ha blivit några riktiga spoilers i denna tråd så jag flyttar den till huvudforumet :)

Det här var ju riktigt bra, fick mig att skratta ett par gånger.
Synd att det bara är tre avsnitt men jag hoppas att det kommer en s.2 så småningom.

Om ni missade första avsnittet så går det i repris i morgon kväll (tisdag)kl. 23.00 eller på SvtPlay

Edited by Georgia, 30 January 2011 - 22:47.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#20 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 31 January 2011 - 00:54

Det ska komma en andra säsong! De ska filma i vår har jag för mig. :)

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#21 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 31 January 2011 - 08:04

Jag tyckte verkligen om det här, det känns mera troget än filmen egentligen. Uppdateringen till nutid sköttes snyggt och det fanns många blinkningar till saker de ändrat från böckerna (Mrs. Hudson som "inte är deras hembiträde!" och när man först ser Sherlock med nikotinplåster med en pose som påminner om att han skulle injicera heroin). Benedict Cumberbatch slår Robert Downey Jr. med sin tolkning, även om jag tycker båda är bra. Men Cumberbatch har lite mer kläm på det geniala och närmast autistiska i Sherlock.

Sen att de har uppdaterat till nutid, det fungerar överlag mycket bättre än jag trodde. Jag menar, James Bond uppdateras ständigt till nutid, och när böckerna om Holmes kom så levde han ju i den samtiden. Sherlock Holmes ska vara en rådgivande detektiv som hela tiden ligger i framkanten eller före när det gäller att lösa fall, och då passar det bra att göra som de har gjort.
*Hockey och superhjältar*

#22 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 31 January 2011 - 09:08

Har precis sett första avsnittet och jag gillade det verkligen.

Det känns som de har lyckades med att ta Sherlock Holmes till modern tid.

De har verligen fångat holmes personlighet som jag kommer ihåg den iallafall, med sinne för detaljerna.

Jag gillade verkligen holmes i serien.

Vad mer, ahh Dr. Watsons blogg, vilken bra hint om att han kommer skriva ner sina äventyr med holmes (i böckerna, så var det Dr. Watson som skrev om sina äventyr med Holmes)

Vad mer, jo just det, väldigt kul att det var hans bror, och inte en fiende, som t.ex moriarty som jag först trodde :P


Vad jag kommer ihåg från böckerna, så är Sherlock Holmes bror smartare än Sherlock men han är inte intresserad av riktigt samma saker, och jag tror han höll på med liknande i böckerna som han gjorde nu i serien, alltså något politiskt.

Oh glömde nästan att säga, tyckte lite av Sherlocks "mannerisms" påminde om Doktorns i "Doctor Who".

#23 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 31 January 2011 - 09:20

Har ju redan sett serien men fastnade igår igen, den är väl värd att följa. En riktigt snygg uppdatering av klassiska Holmes. Även Moriarty får sig en uppdatering... ;).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#24 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 31 January 2011 - 11:21

Magnus, jag håller med dig lite om att det är lite Dr. Who är Holmes också, det är ju det där med att vara ett maniskt geni med sinne för detaljer men totalt avsaknad av andra saker som vi kanske ser som basala. Men Holmes är kanske mer handgriplig, i böckerna är han ju expert på någon kampsport som jag inte minns vad den hette. Därför är det helt rätt att Holmes i filmen går ut och slåss ibland, det känns som att filmen och tv-serien båda bidrar till att ge en mer "rätt" bild av Sherlock Holmes än den där torra detektiven med en "deer stalker" och en tjock, löjlig Dr. Watson som vi kanske är vana vid.

Tänkte inte på det förrän du sa det nu, men visst stämmer det att Watson är den som nedtecknar deras äventyr i böckerna, och då är det absolut smart att Watson bloggar nu. Det är förresten en annan sak som både den här tv-serien och filmen lyckats med, att "återupprätta" Dr. Watson, som är väldigt kapabel i böckerna.

Att det var Mycroft kunde jag börja ana där när Watson får träffa honom första gången, men det var väldigt snyggt gjort minst sagt.

Och jag gillar även vinklingen som hon den kvinnliga polisen säger i Sherlock, att gränsen mellan Holmes och brottslingarna på något sätt är hårfin.
*Hockey och superhjältar*

#25 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 January 2011 - 15:40

Själv så var jag inte lika övertygad. Visst var den OK, kanske tillochmed bra, men där var en massa saker som irriterade mig en aning.
Kan vara att det tar ett tag att vänja mig vid att det utspelar sig i nutid (kändes väldigt underligt, speciellt i början) så jag ska fortsätta att se.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif