Jump to content

Photo

Lake Placid crocfest


  • Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 March 2015 - 16:41

Dags för en ny filmfest. :) (läs :w00t: ) Den här gången är det Lake Placid's gigantiska saltvattens krokodiler som är på tur!

XC, Garm och jag tänker se en film varannan dag och ni andra är givetvis välkommna att hänga på!
 
 
 
2/3 Lake Placid (1999)
4/3 Lake Placid 2 (2007)
6/3 Lake Placid 3 (2010
8/3 Lake Placid 4: The Final Chapter (2012)



En crossoverfilm kallad Lake Placid Vs. Anaconda är planerad att släppas i år men ännu finns det väldigt lite information om den trotts att den ska ha filmats redan 2013. Så vi får väl se om vi får hoppa till en 5:e film senare i år eller inte. ;)

Det är en filmserie av blandad kvalitet (precis som Anaconda) då första var en biofilm och blev en gigantisk succé (jag älskar den starkt) men uppföljarna är gjorda för TV av SyFy. :P

 

Det här ska bli intresant och kul. :D


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 March 2015 - 18:21

FÖRST!
 
--
Lake Placid (1999) [US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
VAD? När en dykare knipsas av på mitten under en dyktur plockar Maines polisstation in det tunga artilleriet: patologen Kelly Scott anländer direkt från ett museum i New York.
VAR? Black Lake i Maine, USA.
VEM? Beeeeettyyyyyyyy Whiiiiiiitteeeeee! Jessica Fletcher har inte ens en cameo – hur kan nå’n trilla av pin I Maine utan att Jessica Fletcher visar sig?
HUR? Den här filmen är mer eller mindre den mall som SyFy byggt sina filmer (inklusive ett par av uppföljarna Tror jag) på de senaste 10 åren. Men produktionsvärdet ligger kanske lite högre här än där. Den har allt en tjusig monster-film skall ha den manlige huvudrollen Herr Hunky, den galna professorn, sheriffen som är sheriff för att sätta sin barndoms belackare på plats och jungfrun i nöd. Det är väl den sistnämnda som utvecklas genom filmen, blir starkare och går från jungfru i nöd till tjejen som vågar vara en del av världen omkring henne. Kärleksintrigen mellan henne och Herr Hunky påminner om densamma från Jakten på Stenen och är snyggt inlemmad i intrigen. Filmens stora stjärna är dock Betty White, hon får tittaren att le utan att karaktären för den delen förvandlas till malplacerad comic-relief. En underhållande och välskriven intrig och med riktigt snygga effekter (speciellt undervattensscenerna tycker jag är bra) så är det här en film som kanske förtjänar sin kult status. Dessutom gillar jag hur man lyckas klämma in kvinnliga karaktärer både här och där i filmen.
NÄR? Var det inte den här öppningsscenen man plankade i den där hemska Piranha-remaken?
BETYG? 4 poliser i skogen av 5 möjliga.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 March 2015 - 00:34

MITTEMELLAN!

 

 

Lake Placid (1999)

 

En riktigt fin liten filmpärla som jag ångrar att jag inte har sett tidigare. Men bättre sent än aldrig som man så fint brukar säga.

 

Persongalleriet är brett och intressant. Både sett till karaktärer och kända skådespelare som gestaltar dom. Min favorit måste vara den lätt neurotiska och excentriske Hector, fenomenalt bra spelad av Oliver Platt. Den karaktären hinner med ett litet äventyr under den här filmens handling. Man skulle kunna störa sig på honom och hans sett att vara, men det är svårt att inte fatta tycke för hans lätt burdusa stil. Sedan så måste man ju bara gilla änkan Bickerman, lika fenomenalt bra spelad av Betty White. Hon har ett ganska så intressant förflutet måste man säga och hon fäller rätt giftiga kommentarer när hon får påhälsning. Men även Sheriffen Hank är intressant. Samma sak gäller även Kelly som växer under filmen som XC påpekar. Även Jack är intressant. Rent visuellt så är filmen riktigt tilltalande och man ser att Stan Winston Studios har lagt ner lite tid på att få till specialeffekterna. Det ser rätt realistiskt ut måste jag säga. Sedan så har man hittat väldigt bra inspelningsplaster till filmen. Den där småstaden som man har med känns mycket passande och sjön är mäktig. Man får lite lätta "Friday the 13th"-vibbar när man ser filmen, vilket inte är så konstigt då det är Steve Miner som har regisserat. Han regisserade och poducerade både del 2 och 3 i den filmsviten. Jag kan förstå att den här filmen går hem hos en del och att den har uppnått en viss kultstatus. Jag misstänker att dom tre efterföljande filmerna som vi ska se inte lär toppa den här, men jag hoppas att jag har fel.

 

Betyg: 3 Lacoste krokodiler av 5 möjliga.


Edited by Garm, 07 March 2015 - 00:34.


#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 March 2015 - 00:55

SIST!
 
Lake Placid (1999)

Black Lake i Maine är en lugn mörk liten sjö och Sheriff Hank Keough är en lugn, om än lite butter, man med en väldigt enkel filosofi: Jäklas inte med naturen så jäklas den inte tillbaka. Men det hela förändras när plötsligt något stort dyker upp i sjön.
Forest Ranger Jack Wells och den smått otrevliga nevösa paleontologen Kelly Scott kallas in för att ta reda på vad det kan vara och det hela blir mer kompliserat när den väldigt otrevliga krokodil-äventyraren Professor Hector Cyr dyker upp med teorin att de har en krokodil i sjön.

Skräck-komedi regiserad av Steve Miner (Friday the 13th Part II-III) med manus av David E. Kelley (känd för sina advokat-serier som "Ally McBeal") med bla. Bill PullmanBridget FondaOliver PlattBrendan Gleeson och Betty White.

Det blir rätt uppenbart att ett av målen var att hålla sig så långt borta från klichéer som möjligt (något jag tvivlar på att uppföljarna följer) så där är inga tonåringar, inga lättklädda och/eller sexiga kvinnor och man vet aldrig vad som händer för alla de förutsägbara delarna man brukar ha i filmer saknas här. T ex så dör inga av huvudrollerna och de dödar inte krokodilen i slutet.

Jag minns hur mycket jag såg fram emot Hector bli uppäten och hur besviken jag blev över att han aldrig blev det. Fast man måste erkänna att karaktären växer en aning. Själv minns jag att Hank var både min och min systersons favorit när vi såg den första gången och jag gillar honom skarpt fortfarande. Jack är väl lite mindre hjälte än jag minns honom. Faktum är att jag knappt minns honom alls. :P Kelly Scott vet jag är mycket illa omtyckt av många men för mig så är det lite annorlunda. Dels för att hon uppenbart har Aspergers eller något liknande men också för att jag gillar karaktärer som får en chans att växa och förändras.
Den stora frågan har alltid varit varflr filmen heter Lake Placid när sjön heter Black Lake. Ingen verkar veta och i filmen skämtas det bort med att de ville döpa den till Lake Placid men det namnet var redan taget. Placid betyder ett lugn som inte lätt kan uppröras.

En väldigt bra och underhållande film med bra specialeffekter (från tiden innan CGI tog över allt), intresanta karaktärer, bra manus och Betty White i högform.

Betyg: Croctastiskt bra

Edited by Crusader, 03 March 2015 - 01:03.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 March 2015 - 17:25

Lake Placid 2 (2007) [US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
VAD? I Maine känner alla till historien om jättekrokodilen, men avfärdar mycket av dem som rena överdrifter. Så börjar folk åter försvinna ned i Black Lakes djup...
VEM? Jessica Fletcher visste redan att det var krokodilen som gjorde det...
VAR? Man har hittar riktigt tjusiga miljöer att spela in filmen i, lokaliserade i Bulgarien för den som är nyfiken.
HUR? Att den är inspelad i Bulgarien bekräftade min inledande misstanke: några av birollerna är dubbade och inte så där hävligt gjort heller. Storymässigt bjuder den här inte direkt upp till dans, den föröker hitta det som var bra med ettan och avverkar ungdomar på löpande band. Och för den som saknade dem i första filmen: tuttbilder. Den här filmen är inte ens fullt en och en halv timme men känns som minst två, är aningen spretigt berättad med både en och två scener som känns helt onödiga för intrigen i stort. Dock så är det en relativt snyggt producerad film; special effekterna är för det mesta godkända synd bara på platt och trist manus och karaktärer som inte lever upp till originalet.
NÄR? Precis som med de flesta Haj-filmer så utgår man från att krokodilen är vrålhungrig 24/7.
BETYG? 2 begagnade bikiniunderdelar av 5 möjliga.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 March 2015 - 18:54

Lake Placid 2 (2007)

 

Same same, but different. Så kan man väl bäst sammanfatta den här filmen. Eller ja, tv-film är väl mer passande att säga. Och resultatet blir därefter. Den är ju inte lika bra som den första filmen, men den är löjligt underhållande på sina ställen. Inte dålig så att det blir bra men dålig så att det blir underhållande.

 

Många av SyFy-filmerna är inspelade i Bulgarien. Om jag inte minns helt fel så var det Bruce Campbell som först startade den trenden i och med sin regidebut "The Man with the Screaming Brain" på tiden då SyFy hette Sci Fi Channel. Uppenbarligen ett lyckat koncept för många gånger så är det svårt, för att inte säga omöjligt, att se skillnad på det landet och något som ska utspela sig i USA som många av deras filmer gör. Och just den biten tycker jag att man lyckas bra med.

 

En annan sak på det mer visuella planet som är bra är själva krokodilerna. Dom är, helt ärligt, rätt bra och realistiskt gjorda. Ja, bortsett från den abnorma storleken då. Det som däremot inte fungerar så bra är att krokodilerna inte passar in i sin omgivning vare sig sett till exteriör eller när den interagerar (läs: äter upp) människorna. Så bäst är nästan när man kan höra att krokodilerna är i antågande men man inte ser dom. Less is more helt enkelt. Men det här är ju ingenting nytt, vi som diggar SyFy-filmer är vana vid datorgjorda specialeffekter på den här nivån vid det här laget. Det är bara synd att säga att det ser bra ut hela tiden när sanningen är att det bara gör så ibland och i vissa avseenden.

 

Filmen är rätt blodig men det ser sällan bra ut med det mesta gjort i datorn. Synd att dom inte satsar på att använda sig av mer praktiska effekter. Men det blir väl billigare att skapa en blodbank i datorn som man sedan kan återanvända i samtliga sina filmer än att skapa unika sådana för varje film. ;)

 

Handlingen är rätt tam. Man har sett det här sååååå många gånger tidigare att det mesta går på ren rutin. Det jag dock gillade är hur man i alla fall gör ett ärligt försök att fästa den här filmen till den föregående. Det blir kanske inte alltid så lyckat, men dom ska ha en eloge för att dom försöker.

 

Karaktärerna är inte så tokiga. Jag gillar systern till Betty Whites karaktär från den första filmen, här hennes syster vid namn Sadie. Givetvis inte lika vass eller rolig, men det är ändå en kvinna med lite "jävlar anamma" i sig. Sedan så gillar jag sheriffen James. Jag tycker att han har en rätt så charmig personlighet. Bra spelat av skådespelaren John Schneider. Jag gillar även Ahmad. Speciellt scenen då han berättar för sin arbetsgivare att han inte tänker låta sig hunsas längre. Även Emma var en intressant karaktär. Resten finns där men känns mer som utfyllnad för krokodilerna att kalasa eller försöka att kalasa på. Störst :rolleyes:-varning var det givetvis på dom där topless-brudarna. Gissa om det var skönt att se dom bli uppätna relativt snabbt. :P

 

Den mer komiska scenen är när Ahmad har harpunerat den ena krokodilen och ska göra ett nytt försök och hur dennes arbetsgivare kommer inflygandes så att det är hans flygplan som harpuneras istället. Bra jobbat. :lol: Jag tyckte även att den där scenen när tre av ungdomarna sitter i ett träd för att hålla sig undan krokodilerna och hur den ena efter ett tag, i sömnen, ramlar ner och landar på, gissa vad. Exakt. Precis så korkat och kul som det låter.

 

Betyg: 2 ofrivilligt avlägsnade kroppsdelar av 5 möjliga.


Edited by Garm, 04 March 2015 - 19:00.


#7 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 March 2015 - 23:46

En crossoverfilm kallad Lake Placid Vs. Anaconda är planerad att släppas i år men ännu finns det väldigt lite information om den trotts att den ska ha filmats redan 2013. Så vi får väl se om vi får hoppa till en 5:e film senare i år eller inte. ;)


Bloody Disgusting säger att den kommer att sändas 25 april så det lutar väl åt att vi efter Lake Placid-filmerna får se till att hugga in på Anaconda-filmerna för att sedan avrunda med Lake Placid vs Anaconda när den har letat sig ut på Internetkanalen. ;)



#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 March 2015 - 01:15

Låter som en plan. Även om jag nyligen såg dem. :P

 

Tyvärr så kommer Lake Placid 2 få vänta tills imorgon för jag har inte tid ikväll.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 March 2015 - 21:48

Jag är med på Anaconda! Jag har inte sett dem heller. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 March 2015 - 16:32

Yay! :D Anaconda kramkalas FTW!!! :thumbsup2:

 

 

Som ni ser så blev det ingen film igåt heller. :P Jag har varit upptagen de senaste 48 timmarna med Felicia Day's och Geek & Sundry's välgörenhetsgala för Lupus sjukdommen (där kroppens eget självförsvar angriper organ och dödar dem) på Twitch (48 timmar i streck!) och tiden räckte inte till. Jag var dessutom en mod så jag kände att jag var tvungen att lägga i lite extra (var uppe hela nätterna och tog bara paus för att sova på dagarna). :P Resultatet blev iallafall fantastiskt. $150000 insamlat och målet var $20000! :thumbsup:  Ett stort tack och en gråtandes Felicia (en av hennes bästa vänner (Jed Whedon's fru) har sjukdommen så det gjordes i hennes ära) var betalningen jag fick och den var värt allt! :) Så efter en väldigt känslomässig kväll så hade jag varken tiden eller ork att se någon film. :P

Jag ska dock försöka gott göra det här med att försöka se båda filmerna ikväll. I värsta fall ser jag 3:e filmen imorgon. :)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 March 2015 - 17:34

Du hinner nog ifatt. Själv jobbar jag i helgen och kan inte garantera att jag orkar med den 4e filmen på söndag.
 
--
Lake Placid 3 (2010) [US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
VAD? Nathan Bickerman anländer till Black Lake för att städa ur Sadie Bickermans stuga efter den senares frånfälle. Det ena leder till det andra och plötsligt slår sig familjen ned där och då; detta ovetandes om att sonen Connor har lagt sig till med hemliga husdjur...
VEM? Det är knappt man känner igen honom men Michael Ironside gör faktiskt rollen som Sheriff Tony Willinger.
VAR? Åter inspelad i Bulgarien, nu i en faktisk sjö och inte det där fantastiska träsket man fyndat till den föregående filmen.
HUR? Den här filmen håller sig mer avslappnad till sina föregångare men klanen Bickerman forsätter vara den röda tråden. Filmen har ett klart godkänt manus (för att vara en SyFy-film) och Yancy Butlers karaktär "Reba" är riktigt cool och måste bara ses som en tillgång. Intrigmässigt så innehåller den här inte så mycket nytt, tyvärr fick "campande ungdomar"-intrigen (med "pilska småpojkar"-bilagan) förnyat förtroende. Det börjar helt enkelt kännas lite gammalt att se tjejer i minimala bikinis slaktas av allehanda monster. Förutom det tycker jag man gör en liten uppryckning från förra filmen, den här är intressantare och mer underhållande. Dock skall det sägas att cgin blir sämre ju längre in i filmen man kommer och vissa karaktärer är uppenbart dubbade (och det inte bra).
NÄR? Inte bara manusförfattaren David Reed fick förnyat förtroende till den 4e filmen i serien; även Yancy Butler återvänder. Hur man nu trollar med knäna för att åstadkomma det sistnämnda då imdb indikerar att hon spelar samma roll.
BETYG? 3 snattande krokodiler av 5 möjliga.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 March 2015 - 18:34

Ja, jag kommer komma ifatt. Imorgon senast! :) Och orkar du inte på söndag så ska du inte tvinga dig själv. :)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#13 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 March 2015 - 01:30

Lake Placid 3 (2010)

 

Handlingen är standardmall 1:A och således tämligen ointressant. Mycket av den känns återupprepande från dom två föregående filmerna. Humor fanns det en del av, bara att det sällan blir speciellt roligt. Och visst är man trött på det obligatoriska inslaget med ungdomar som måste råka illa ut. Efter att dom först har betett sig med samma mentalitet som grottmänniskor.

 

Karaktärerna är överlag ointressanta bortsett från en handfull som man faktiskt bryr sig om. Dit hör Nathan (Ferguson), Sheriffen (Ironside), Reba (Yancy) och lillkillen Connor. Måste säga att trots att det märks att Jordan Grehs (Connor) är rätt ny inom branschen så gör han ett bra porträtt av sonen som ingen har tid med och som skaffar sig en egen hobby, den att föda upp krokodiler.

 

Ironside kände jag knappt igen. Han har åldrats och fått en lite större kroppshydda sedan jag senast såg honom i något. Eller ja, det var ju den där trailern till den kommande filmen "Turbo Kid" som kom för ett tag sedan. Där kände jag knappt igen honom heller. Han var hur som helst bra som Sheriffen. Fergusson har alltid varit bra i det som jag har sett honom i, så även här i rollen som Nathan. Jag önskar dock att han hade haft lite mer och bättre saker att göra. Yancy sparkar rumpa som vanligt. Har gillat henne sedan Witchblade-tiden. Hon gör nog den här tv-filmens coolaste roll.

 

Specialeffekterna var under medel. Det ser fortfarande inte bra ut när krokodilerna interagerar med omgivningen. Jag tycker att specialeffekterna har blivit ännu sämre sedan den föregående filmen så lite nyfiken är man ju på hur dom kommer att vara till den fjärde filmen.

 

Precis som XC så är jag även nyfiken på hur man går vidare med karaktären Reba till nästa film. Man ser ju förvisso inte uttryckligen att hon dör i den här filmen. Hon blir ju "bara" biten i benen och den sista scenen man får se med Reba, där skulle hon ju kunna vara medvetslös men vid liv. Så hon kan ju ha överlevt men borde således ha men för det i nästa film. Eller så gör man som vanligt och trollar med knäna och vips så är allt precis som om den här filmens handling aldrig har hänt. Hehe.

 

Betyg: 2 krokodiltårar av 5 möjliga.


Edited by Garm, 07 March 2015 - 01:35.


#14 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 March 2015 - 04:20

Lake Placid 2 - UNRATED (2007)
 
Vattnet i Black Lake är svartare än någonsin och under det senaste halvåret så har 5 personer försvunnit spårlöst vid sjön. Men det var innan någon blev vittne till en brutal attack från under vattnet. Sheriff James Riley, som är en tuff macho kille som älskar att driva med folk och vars största problem hitils har varit hans alltid klagande son Scott som är på besök, får nu plötsligt ett mysterium på halsen. Medans Scott bjuden av den lokala tjejen Kerri att kampa vid sjön med henne, henne's stöddiga svartsjuka pojkvän Thad och deras vänner, så börjar James undersöka det hela tillsammans med ett föredetta one night stand, Forest Ranger Emily 'Emma' Warner, och miljökämpen Frank Mills för att se vad som pågår i sjön, något som försvåras när egotrippade storviltsjägaren Jack Struthers och hans slav Ahmad anländer. Är det en serimördare eller ett djur?... Eller kanske både och?

Animal Terror film med bla. John Schneider.
Uppföljaren som ingen ville ha. Inte ens Betty White ville ställa upp. Visst ville fans ha en uppföljare, men inte en lågbudget TV-film.

James Riley är i början genast väldigt lätt att både gilla och avsky på samma gång. :P Hans karaktär verkar förändras rätt ordentligt sedan.

Hur kan det komma sig att ingen känner till händelserna i första filmen? Det är ju inte precis som att de höll det hemligt precis. Hela Sheriff-ststionen var ju där. :P Jag antar att det här ska vara en annan by som Sheriffen är ifrån men endå.

Sedan så verkar de som gjorde den här filmen ha missat hela grejen med hur orginalet försökte vara annorlunda. Till skillnad från första filmen så är här gått om stereotyper, onödiga (och oloigiskt blandade) karaktärer som bara är cannon-fodder, objektifiering av kvinnor (med bimbos och naket), förutsägbarhet (fast jag måste erkänna att jag blev överaskad när den förstörde båten och att den inte tog Frank Mills där ) och plotstjälande från första filmen. Och scenen när de får det att se ut som om killen onanerar medans han tittar på när tjejerna badar kändes inte rolig, bara fjantig. För att inte glömma att den tar båda tjernaa på en gång utan spår, och honom direkt efteråt.

Varför faller tjejer alltid för otrevliga stöddiga svin som behandlar alla som skit (jag tänker på den "unga" (han är 3 år äldre än jag :P ) David Boreanaz-liknande killen)? Oftast verkar de inte ens gilla killarna själva. :P Ärligt talat så kan jag inte förstå hur Kerri kan vara vän med någon av de där för ingen av dem verkar vara hennes typ. Och vem är tjejkompisen igentligen vän med? Hon verkar inte gilla någon av dem. Fast sedan så hade Kerri väldigt lätt att komma över honom också, en annan sak som är väldigt vanligt med sådana här filmer.

Nu är det inte det ända konstiga här. Varför reagerade inte Vise Sheriffen när han fick höra dem prata om en gigantisk Krokodil? Varför hade James plötsligt ett hagelgevär (som han lämnade med jägaren+) efter att han hade använt granatkastaren (som var full laddad och han sköt bara ett skott av den) som plötsligt var borta men sedan sök upp igen? Och varför vill naturhatande Scott som klagar på att där finns inget att göra helt plötsligt ut och gå i skogen när han är på strandfest? Och hela scenen när de lägger ut ett nät och sedan ställer sig bakom en buske är bara så idiotisk (för att inte glömma tanken att ett vildsvin skulle gå i den och äta en skjöldpadda och att krokodilen skulle gå dit ). Och så får vi inte glömma scenen när idioten till jägare försöke ramma krokodilen med sitt flygplan och får en harpun i planet vilket sliter av hela undersidan så att han ramlar ner i vattnet (OK, så det var väl kanske rätt roligt ändå :P ) eller när Larry rammlar av stocken (även det var väl en aning komiskt :P ). Väldigt dåliga försök till humor. Faktum är att filmen har en total avsaknad av humor trotts en massa riktigt dåliga försök. Som den vita kaninen som dök upp helatiden och tydligen hade terroriserat trakten ett tag (OK, så jag kanske smålog lite åt det också :P ).
Sedan gillade jag inte hur Sadie Bickerman dog. Visst ville jag att hennes älskade barn skulle äta henne men inte sådär. Jag ville att hon skulle plaska i vattnet och tro sig vara säker för att sedan se hur den anfaller henne. Sedan så önskar jag att de hade avslöjat hur hennes syster försvann. Det är uppenbart att krokodilerna åter upp henne men jag hade velat veta hur det gick till, precis som man fick veta hur gubben dog i första filmen. Fast man måste ju fråga sig hur två systrar kunde vara like knäppa krokodilälskare av till synes ren tillfällighet. Eller var det kanske Sadie's från början och hennes syster tog bara hand om dem?
Jag var väl inte för galen i hur jägaren dog heller. Lite tråkigt sätt IMO. Många av de här verkar bero på den billiga CGIn och oförmåga att göra det bra.

Själva slutet och hur de dödar den stora krokodilen var helt OK. Kunde ha varit bättre men jag har sett betydligt sämre. Fast de tysta slut texterna och bristen på en "det är inte över än" scen var minst sagt tråkigt. Vanligtvis gillar jag inte sådana scener men den här gången så vet jag ju att den uppföljare finns.

När det gäller specialeffekterna så shiftar de mellan OK praktiska (de hade visst en robot krokodil eller något sådant) och riktigt dåliga (CGI, fast krokodilen själv var klart godkänd och vi får väl tänka på att väldigt mycket har hänt där på bara 5 år), och onödiga. Var det verkligen billigare att göra ett CGI flygplan än att hyra ett riktigt? Fast kanske var det så om de ändå behövde göra en CGI variant senare. Och sminket var inte heller något vidare (speciellt inte Ahmad's axel) och jag gissar, som tidigare, att de inte ens har ett proffs för det då de har mäst CGI-blod.

Filmen har dock sina höjdpunkter. En av dem var repliken "You know, I never quite understood the whole "sport of the hunting" thing, I prefer sports where my opponent knows their'e plating." som var klockren!
Jag gillade också när Ahmad "slutar" efter att hans skuld blev betald (borde ha förstått att den ända orsaken han kunde ha stannat med den idioten var för hederns skull). :P Men verkligen onödigt att döda honom direkt efteråt.
Musiken var också bra och skådespelarinsatserna var bra på huvudrollerna (medans flera av de andra var dåliga).

En OK film som kunde ha varit betydligt bättre men också betydligt sämmre. Manuset var det största problemet där igentligen bara replikerna var bra.

Betyg: 1 arm och 1 fot (2), men de andra 3 (5) kroppsdelarna saknas


Som ni ser så har jag bytt betygsätt igen. :P

Att se 3:e filmen lär jag inte orka eller hinna inatt så det får bli imorgon. ;) :D

Edited by Crusader, 07 March 2015 - 04:33.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 March 2015 - 03:03

Lake Placid 3 - UNRATED (2010)

Ett år har gått sedan den galna gammla seriemördaren Sadie Bickerman mötte sitt öde i käftarna på en av hennes krokodilbarn. Henne's brorson Nathan Bickerman har tillfälligt flyttat in i hennes hus med sin fru Susan och deras son Connor, med planerna att sälja det. Men när den nya Sheriffen Tony Willinger lovar att han har sett till att det garanterat inte finns några fler jättekrokodiler i sjön så ändrar de sig, helt ovetandes att Black Lake's mörka vatten nu hotas av små glubska krokodiler som anfaller badare och Conner har precis bestämt sig för att de är hans husdjur.
Två år senare har de bosatt sig i den närliggande lilla staden. Conner, som nu mäst tas hand om av barnvakten Vica, får det allt svårare att mata de helatiden växande krokodilerna och tvingas dra till mer drastiska åtgärder medans Susan ständigt jobbar på att sälja traktens stugor och Nathan är nu en zoolog på jakt efter vad som dödar områdets hjortar och börjar komma något på spåret när han träffar kamparna Ellie, Aaron, Tara och Charlie. Samtidigt har traktens tjuvjägare Reba precis blivit anställd som en guide av Jonas och Walt för att jaga samt den mystiska unga Brett för att hitta en flicka.
Även om Sheriffen hatar det och blir rasande på bara ´nämnandet av krokodiler så kan inte Nathan släppa den obehagliga tanken på att sjön kanske inte längre är säker.

Animal Terror film med bla. Colin FergusonYancy Butler och, min gammla favorit, Michael Ironside i huvudrollerna. Till skillnad från första filmen så har anställt en regisör och en manusförfattare som båda faktiskt har gjort det tidigare.

Jag hade igentligen tänkt strunta i unrated versionen den här gången men märkte att den var 8 minuter längre. Vissa av dem var säkert gore eller snuskigheter. T ex ett skämt som jag tror säkert saknades i den klippta versionen är i början under sexwscenen (som var rätt grafisk i unrated versionen) när killen blir dragen under henne är att han fastnar med huvudet mellan hennes ben och hon njutandes säger "Now that's what I'm talking about". Så urbotat dumt att jag inte kunde låta bli att småflina lite. :P

Ett intresant försök till något nytt med att ha små krokodiler som hot men problemet är bara att så små skulle aldrig anfalla något så stort som en människa.

Lite underligt att det nu påpekas att Sadie hade bott i stugan iallafall sedan Nathan var liten när det i 2:a filmen sades att hon hade flyttat in för 2 år sedan när hennes syster försvann. Det får mig att undra om manusförfattaren var medveten om att Sadie inte var samma kvinna som den i första filmen. Det hela stärker iallafall min teori om att Sadie var den som från början ägde krokodilerna och att hennes syter bara tog hand om dem. En tanke är att Sadie's barn tvingade henne att flytta in till staden med dem när hon blev gammal och att hennes syster flyttade in och tog hand om krokodilerna, och att Sadie sedan flyttade tillbaka efter att hennes syster försvann, för att ta hand som krokodilerna. En annan teori är att det här manuset från början var för en 2:a film i serien som tidigare skrotats men sedan återanvänts.
En annan underlig sak är att ingen verkar veta att Sadie var en seriemördare som matade krokodilerna med människor.

För omväxlings skull så var skådespelarna i den nu obligatoriska "nakna ungdommar ska ha sex i vattnet men blir uppätna" scenen inte dåliga. Lite så att man tycker det synd att att slösar bort dem på en sådan scen.

Snacka om att Connor fick lära sig en hård läxa. Att ha orsakat flera människors död är inget man lätt kommer över precis.
Fast jag måste erkänna att jag skakade på huvudet när de bara lämnade Vica år sitt öde. Lite av ett WTF moment där. Visst, hon låste dem ute innan men det var för att hon var i chock. För att inte nämna att de stannade kvar i stugan i samma rum efteråt. Om de inte kunde hålla krokodilerna borta innan hur skulle de kunna göra det sen?
Måste säga att jag hatade att de dödade Sheriffen. Och att döda Brett kändes också väldigt onödigt och liksom sabbade hela den historian.

Reba var verkligen svår att gilla. Uppenbarligen var tanken en tuff kvinnlig karaktär som alla skulle älska men hon var verkligen vidervärdig i början. Men hon blev betydligt bättre senare och tillsist gillade jag tillochmed karaktären.
Sedan har vi Charlie som är en sådan där vidrigt slämmig kille (som alltid är överviktiga, något som stör mig djupt. Men den här hade iallafall inte sex med ett avloppsrör alá Piranha 3DD) som ingen verkar gilla. Vem bjöd igentligen med honom när alla utom Tara avskyr honom? Brett påpekade att han var Aaron's vän men Aaron verkade hata honom och ville inte ha med honom.

Slutet har väl vissa problem. För det första så dödade de bara 3 av de 4 krokodilerna (borde finnas 5 igentligen då där fanns 2 i affären utöver den gigantiska utanför när 2 redan var döda) för inte kan väl en hylla ha dödat den i affären? Sedan kan man undra hur de kunde ta sig ända till affären utan att hitta en ända att be om hjälp.
Och sedan har vi överasknings scenen i slutet som inte var bra gjord. Vid det här laget borde de ha fattat att de kommer göra en till film så det hade varit bättre om Nathan i slutet istället hade varnat för krokodiler i sjön som ett hot som ännu inte var avklarat och att nästa film skulle handla om den slutliga lösningen på problemet.

Inte lönt att ens börja tänka på hur löjligt det är att några krokodiler skulle växa till den storleken på bara 1,5 år.

Ett rätt välskrivet manus, något jag har sett att många påpekar på nätet. En sak jag uppskattade var den gammla klassiska traditionen att visa medlet av vad de kommer döda den stora med redan tidigt i filmen. Som ni kanske minns så visade de bensinstationen tidigare i filmen när Sheriffen blev ditlurad. Ett helt OK sätt att döda den även om det var lite väl löjligt när han frågade sin fru vilket sorts besin de brukade använda.
Regin är också klart godkänd. Beslutet att bara använda CGI gör att krokodilerna aldrig ser riktigt bra ut. Jag skulle säga att de ser sämre ut än i förra filmen och de känns ännu mindre värkliga mot den verkliga miljön men de har därimot lyckats bättre med att få dem att intergrera med miljön, något som de ska ha beröm för.

Betyg: 3 krokodilbarn saknar sin döda mamma och pappa (5)



Förövrigt, förra filmen spelades in i samma sjö. Jag kännde väl igen bakgrunden som t ex det skogiga berget med mittenbenan i badscenen i början.

Jag undrar också hur Reba skulle klara sig. Det sista man får se är en dålig CGI-ad version där minst ena benet är borta. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#16 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 March 2015 - 01:42

Lake Placid: The Final Chapter (2012)

 

Jag klantade mig och raderade mitt ursprungliga omdöme och har ingen inspiration eller tålamod till att skriva om det. Slänger ur mig lite blandade åsikter istället.

 

-'-

 

- Manuset är kanske något mer korkat än det till dom två föregående uppföljarna. Men det jämnar väl ut sig i slutänden då filmerna ändå är rätt ett underhållande tidsfördriv.

 

- Jag hade gärna sluppit samtliga kärleksintriger i filmen. Både triangeln bland ungdomarna och även mellan Sheriffen och kollegan.

 

- På tal om Sheriffen så var det trevligt med en kvinnlig sådan. Att dom inte hade tänkt på det tidigare.

 

- Robert Englund är en överskattad skådespelare. Jag ger således inte mycket för när hans namn dyker upp i en rollista. Jag menar, har han en gjort en bra roll utöver den som Freddy Krueger? Jag tror nästan inte det. Och han var ju inte alltid bra i den.

 

- Specialeffekterna är kanske något mer i fas här om man ser till krokodilerna och hur dom "smälter in" i omgivningen. Men det är ju inte bra som i bra.

 

- Jag fick lite vibbar av både Jurrasic Park och Friday the 13th när jag såg filmen. Dels med tanke på omgivningen och stämningen.

 

- Man bryr sig inte direkt om karaktärerna i den här filmen. Det är väl bara Reba som är lite småkul. Men jag tycker att den karaktären har blivit sämre sedan den förra filmen.

 

- På tal om karaktärer som var skådespelerskan Poppy Lee Friar rätt söt och passande i rollen som "the girl next door" Chloe.

 

-'-

 

Betyg: 2 krokofanter av 5 möjliga.



#17 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 March 2015 - 02:25

Lake Placid 4: The Final Chapter - UNRATED (2012)

Black Lake har helt tagits över av jättekrokodilerna och området är avspärrats med elstängsel för att bevara dem och skydda allmänheten. Tjuvjägaren Reba är nu en Forest Ranger med ansvar för att hålla koll på dem medans den nya Sheriffen Theresa Giove har ansvaret att beskydda befolkningen, även då hon igentligen helst skulle utrota dem, och Ryan Loflin och hans son Max är ansvarig för hålla dem instängda. Men Dennis, som är där för att forska om dem, har andra planer och smyger sig in på området tillsammans med Jim och hans män. Av en olyckshändelse lämnas grinden öppen och en skolbuss med Theresa's dotter Chloe och hennes klasskamrater kör in där av misstag på väg till en kamping tur och hamnar vid Black Lake.

Animal Terror med bla. Elisabeth RöhmYancy Butler och Robert Englund.

Fick tag på en väldigt dålig version av filmen. :/ Slutade med att jag fick stream en väldigt låg-kvalitetsversion på Swefilmer (som förövrigt har något av de sämsta översättningarna jag har sett). :(
 
Tillskillnad från vad namnet påstår så var det här inte alls tänkt att vara sista filmen. Om det är så att SyFy beslutade sig för att de inte ville göra fler eller om det handlar om marknasföring alá Resident Evil: Extinction (2007) där de säger det är sista filmen för att få fler att se den.

Filmen ändrar lite med att visa att Reba klarar sig bättre än vad de visade i slutet på förra filmen. Sedan verkar det först som att filmen utspelar sig innan sista scenen i filmen när Nathan säger att de är utrotade, men det verkar inte stämma utan den scenen verkar inte längre gälla.
Och precis som 3:e filmen passade dåligt med vad som sades i 2:a filmen om familjen Bickerman så stämmre den här dåligt med 3:e filmen och istället hintar om det som sades i 2:a filmen.
I 2:a filmen så flyttade Sadie in efter att hennes syster Delores försvann (2 år före filmen).
I 3:e filmen så hade Sadie iallafall bott in stugan sedan Nathan var liten och han och hans familj brukade hälsa på henne.
Och nu i 4:e filmen så verkar huset ha stått öde sedan Delores försvann (som plötsligt har en son) och ingen nämner Sadie. Nathan nämns därimot och att Jim tvingade honom ut ur staden.
Och Bickerman's stuga har verkligen förfalligt på ett par år.

Jag måste undra vad som fick Drew att tycka att det var en bra idé att hoppa i vattnet och försöka simma från en krokodil som jagade honom på land? Och sedan fattar jag inte meningen med hela grejen att Drew hade sex med sitt ex när ingen fick veta det ändå.

Området har nu fått namnet Lake Placid. Undrar om det var så helatiden eller bara var ett skämt som de visade det som i första filmen. Lite humor också i att den närliggande sjön heter Clear Lake. När det gäller sista scenen så tycker jag att det hade varit roligare om det hade varit en jätteorm istället. :P

Helt OK med bra skådespelare, OK regi och ett manus som faktiskt var lite annorlunda de andra filmerna men detu mer lik typiska monsterfilmer. :P CGIn var väl lite bättre än förra men fortfarande rätt dålig.
Inget vidare som avslut på serien precis, men jag tvivlar på att det verkligen är sista filmen.

Betyg: 2,5 ungdommar i 5 krokodilers magar


Intresant nog så är det här den ända av uppföljarna som har fått bra betyg från kritikerna. De flesta kritiserar bara CGIn men hyllar resten av filmen som karaktärsutveckling och handling. Mannen som gjorde första filmen gav den 4,5 av 5. Med det så tror jag inte det här är sista filmen (med crossovern inräknad) vi får se i serien.

Edited by Crusader, 09 March 2015 - 02:48.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#18 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 March 2015 - 18:27

Hur går det för dig XC? :)



#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 March 2015 - 10:42

Sorry, jag bangande igen på måndag kväll när jag kom hem från jobbet. Men igår hade jag mer energi:


--
Lake Placid: The Final Chapter (2012) [#04] [US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
VAD? Nu är det bestämt: att det etablerat sig krokodiler i Black Lake är unikt och värt att bevara. Nu byggs ett elstängsel runt sjön för att skydda människorna från krokodilerna och vice versa. Så slår den mänskliga faktorn in...
VEM? Yancy Butler återvänder i rollen som Reba, där den senare sadlat om och är nu miljöverkets krokodilexpert.
VAR? För första gången hör vi sjön omnämnas som Lake Placid och inte Black Lake; skall man tolka det som att sjön döptes om i samband med att krokodilerna skyddades?
HUR? Efter manuslyftet i 3an fick filmserien lite vind i seglen och den goda farten håller i sig in i den 4e filmen. Storyn är riktigt bra, det är som om man äntligen hittat ett sett att berätta en bra historia utan att vara i beroende ställning till den första filmen. Och här omfamnar man ett faktum som övriga Hollywood fortfarande kämpar med att accepter: kvinnor säljer även när de är påklädda och kickar rumpa. Jag gillar hur Sheriffen och Reba är det ledande teamet här och att tonen dem emellan är på sina håll nästan kärvänlig. Och man fäller in de obligatoriska campande ungdomarna snyggt. Kärleksintrigerna hade man kunnat skippa dock då de känns diklistrade mest "för att de måste finnas där".
CGIn är verkligen inte bra, och jag håller dem nästan som sämre än förra filmen. Här är det glansigt och svettigt överallt och det är svårt att ta krokodilerna på allvar. I övrigt är det visuella arbetet helt OK, och man får till en riktigt snygg scen mot slutet med Sheriffen och Krokodilen.
Jag kommer på mig med att tycka att det här inte är så pjåkigt, och att jag gärna ser Sheriffen och Reba röja vidare bland krokodilerna men att familjen Bickerman nu kanske kan få ro. Robert Englund är annars alltid ett trevligt inslag i SF.
NÄR? I april kommer Lake Placid vs. Anaconda en crossover med "Anaconda"-serien; den lär inte bli sista kapitlet heller. Det återstår dock att se om det blir en Lake Placid 5 eller Lake Placid vs. Anaconda 2.
BETYG? 3 svältande kannibaler av 5 möjliga.

 
--



Filmen ändrar lite med att visa att Reba klarar sig bättre än vad de visade i slutet på förra filmen.

Måste vara frustrerande och släpa sig från ingånden för att dö i frid i kyldisken och överleva uppe på det. :P

 

Sedan verkar det först som att filmen utspelar sig innan sista scenen i filmen när Nathan säger att de är utrotade, men det verkar inte stämma utan den scenen verkar inte längre gälla.

Jag tolkade den scenen som att Nathan och övriga innevånare sade det lite "naivt", krokodilerna i serien är ju kända för att överleva ändå kan man säga.

 

Och sedan fattar jag inte meningen med hela grejen att Drew hade sex med sitt ex när ingen fick veta det ändå.

Kärleksintrigerna iöht är inget som filmen mår bra av. Jag tror scenen främst är där för att man tyckte att "Campande ungdommar"-kortet automatiskt måste generera en sexscen någonstans. Och tyvärr så handlade det här om en skol-/klassresa och inte en "ungdommar super huvudet av sig"-resa.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 March 2015 - 13:11

Verkar som att vi är rätt överens om folmerna överlag. Bara sista som Garm verkar tycka är sämre än vad XC och jag tycker. Måste säga att jag faktiskt blev possitivt överaskad av serien. Uppföljarna var för det mästa inte alls så usla som jag hade väntat mig (förutom de där naken-scenerna i de första 2) och 4:e filmen tillochmed höll sig borta från det förutom scenen när busschafören kissade medans han tittade på 2 tjejer som badade topless.

Så nu är frågan, ska vi se något annat i väntan på att Garm kan få tag på Anaconda filmerna eller ska vi ta en pause?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 March 2015 - 07:03

Bästa filmen är givetvis den första. Sedan så är det rätt så jämnt skägg mellan dom tre uppföljarna. Alla är ungefär lika bra/dåliga. Jag slår nog ett slag för den första uppföljaren, film nr. 2, som tack vare John Schneider i rollen som Sheriffen James, gör den snäppet bättre än dom andra två uppföljarna. Men som sagt, det är jämnt. Film 3-4 har ju Yancy Butler i rollen som Reba och det är ju inte fy skam det heller.


Edited by Garm, 15 March 2015 - 02:13.


#22 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 April 2015 - 01:14

En poster för Lake Placid vs. Anaconda som visar två karaktärer som båda har blivit dödade vid någon punkt i filmerna. :P

 

Lake%20Placid%20vs.%20Anaconda_zpsrj0odm

 

De som marknadsför filmen jämför den med Freddy vs. Jason. Problemet är bara att både karaktärerna på den väldigt tråkiga postern är ju från Lake Placid vilket får en att undra om någon karaktär från Anaconda kommer vara med.

 

På tal om det, när ska vi börja se dem? 


Edited by Crusader, 04 April 2015 - 01:34.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#23 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 April 2015 - 00:06

Lake Placid vs. Anaconda (2015)

Okej, så det här är filmen som spelades in i slutet av 2013 men som får premiär först nu. Det intressanta är att man inte märker varför. Jag trodde innan att det kanske berodde på att man finputsade på filmen för att den skulle bli så bra som möjligt eller att den var så medvetet dålig att SyFy mer eller mindre gömde undan den. Men det är nog ingetdera. Filmen är som flera av filmerna i både Lake Placid och Anaconda franchiset, rätt medioker. Samtidigt så är den rätt bra.

 

Jag är väl inte helt på det klara med handlingen. Det figurerar en dotter till Murdoch som mer eller mindre verkar ta vid där pappan slutade i Anaconda 4. Sedan så får man återse både Bickerman samt Reba. Kanske någon mer, men jag har så dåligt minne att jag inte är säker på min sak. Dottern är på jakt efter någon anakonda hona och dennes ägg, dom andra är väl mer eller mindre kvar där vi lämnade dom sist och här får dom återigen skydda sig själva och alla andra från det yttre hotet som nu består av både krokodiler och anakondor. Nytt är ett gäng tjejer som har någon form av invigningsritual för sorority (vad är korrekt svensk benämning på företeelsen?) och dom hamnar givetvis rätt i hetluften. Just den biten befarade jag skulle bli helt outhärdlig, men det var småkul måste jag säga. En del av tjejerna förtjänar verkligen sitt öde, men dom går ju ut i stil måste jag säga. Andra minns man knappt och en del av dom är rätt häftiga karaktärer. Och i början av filmen så har vi något vetenskapligt experiment som går fel. Jag fattade dock inte riktigt vad dom höll på med, men det gör nog filmen varken bättre eller sämre av att veta om det.

 

Skådespelarna är helt OK. Till och med Robert Englund som jag har svårt för. Och dom där tjejerna kändes rätt övertygande, som om dom hämtat in ett gäng riktiga skolungdomar och filmat dom i deras naturliga omgivning. Hehe. Kanske lite elakt sagt, men det kändes rätt bra helt enkelt.

 

Dialogen är kul på sina ställen och även lite suspekt på andra. Som att den har ändrats från vad skådespelaren säger i filmen till det som man hör den säga när man ser filmen. Nu var det ex av filmen som jag såg, något osynkad på sina ställen men dom scenerna som jag tänker på var när allt var okej. Jag undrar om dom helt enkelt har gjort en fuling och ändrat om dialogen när den lades på igen i efterarbetet av filmen, som om någon kom på att det fanns något mera coolt att säga. Jag vet inte, suspekt var det i alla fall. En del karaktärer hade i alla fall en del kul scener, som allt trams och gnabb mellan Reba och hennes aspirant Ferguson. Den sistnämnda hade kunnat platsa i valfri Polisskolan-film.

 

Tyvärr så tycker jag att filmen var rätt blek när det kommer till vs.-delen. Jag trodde att det skulle bli mera röj mellan krokodiler och anakondor, men det var inte alls många sådana scener. Överlag så var det mer krokodiler än anakondor, därav att jag placerar omdömet i den här tråden. Samt att den faktiskt har Lake Placid först i titeln. Jag hade hoppats på betydligt mer än det här, men innerst inne visste jag nog om att det skulle bli lite mesigt. Det är ju en SyFy-film trots allt. Dom scener som vi trots allt får ger skenet av att en anakonda lätt skulle besegra en krokodil. Jag hade gärna sett lite mera fifty/fifty, men man kan inte få allt. Krokodilerna har rätt bra röj på alla scener när den kalasar på människorna så det jämnar väl ut sig.

 

Specialeffekterna känns lite speciella. I vissa scener är dom verkligen dåliga, medans dom i en del andra faktiskt känns helt okej, till och med bra. Jag gillade scenen i början av filmen när man får se en krokodil gå, dels är den snyggt gjord men just hur kameran är placerad är bra gjort. Som om den vore fäst på krokodilens ena sida. Sedan fick vi en scen när Tully spränger en anakonda (eller var det krokodil) innifrån efter att ha blivit uppäten levande. Lite småkul scen men inte direkt vad jag skulle kalla för bra. Krokodilerna känns väl mer övertygande än anakondorna vilket är lite lustigt, det borde ju vara enklare att animera något som ser ut som en slang än något så distinkt som en krokodil. Andra specialeffekter duger dom med, inget att skryta om men det finns betydligt värre än det här.

 

Slutet öppnar upp för fler filmer, men frågan är om vi vill ha sådana? Jag vet inte om jag ska vara ärlig. Det finns sämre filmer att se, även bättre givetvis. Allt handlar väl om vad man är sugen på att se. Jag kan säkert se en eller flera filmer till i dessa båda franchise om jag bara är på de humöret, men jag skulle lika lätt kunna låta bli. Det får inte bli uttjatat och det känns väl lite som att det börjar att bli det nu. Kanske bättre om dom utvecklar någon annan ny originell idé så att vi får lite fler olika filmer än flera filmer som bara är en upprepning på det som man tidigare har sett.

 

Betyg: 2 av 5.


Edited by Garm, 30 April 2015 - 00:13.


#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 April 2015 - 14:39

Lake Placid vs. Anaconda (2015) [US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
När man gör en crossover-film är ju grundtanken att ta det bästa från två universum och sammansmälta det till en ny helhet. Det gör man inte här, utan med väldigt få undantag så lyckas man plocka in de mindre intressanta elementen från bägge serierna.
I ringhörna ett: "Lake Placid", charmiga monsterfilmer som plankar friskt från "Hajen"; vars stora styrka i de senare delarna varit Yancy Butler. Nackdelar: envisas med fylleslag involverande lättklädda pilska ungdomar.
Och ringhörna två: "Anaconda" som debuterade med en underhållande äventyrsfilm och sedan havererade totalt i uppföljarna med Blodsorkidé-intrigen. Med de intetsägande karaktärerna, lökiga berättande är det svårt att se några fördelar förutom eftertexterna.
På det hela taget så väver man ihop de bägge universumen bra, de passar in bra med varandra och akilleshälen är att det här liksom aldrig blir intressant. Det är dukat smörgåsbord åt två av monstervärldens giganter och jag önskar bara att en av dem kan avpollettera Tiffani, helst nu men på en gång passar lika bra.
Jag kämpar med koncentrationen filmen igenom, men den plastiga SyFy-produktionen gör liksom inte mycket för att hjälpa mig.
Jag hade hoppats att kombinationen skulle fungera som en form av nytändning, men den är lika aptråkig som uppföljarna till "Anaconda" och bjuder inte på något nytt -- mer än Yancy Butlers Reba som nu sadlat om igen och är Lake Placids sheriff. Även om jag gärna sett Elisabeth Röhm återvända från Lake Placid 4.
Slutet bäddar för ännu en uppföljare, med Krokodil och Anaconda hybriden, jag bävar redan för "Croconda", "Anacroc" eller vilken titel man begåvar uppföljaren med för titel. För även om inget sagts om den än så den lär komma oavsett om vi vill eller inte.
BETYG? 1 blodig bikiniuppsättning av 5 möjliga.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 April 2015 - 15:59

Jag kan fortfarande inte hitta filmen. :(
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif