Jump to content

Photo

Killinggänget


  • Please log in to reply
36 replies to this topic

#26 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 07 February 2005 - 18:45

Såg första nyansen av brunt igår och jag måset säga att jag är positivt överaskad. Många hyllade och många sågade men jag vill göra en blygsam hyllning så här efter första delen. Komiken är ju långt ifrån nilecity och består inte längre av sketcher utan det är helheten som är komisk, tragiken blir komisk. Gustafsson är en lyckoträff som den timida medelsvensson Christer som visar sig vara en person med stort hjärta. Gustafsson fru den guldbagge vinnande aktrisen Marie Kulle är lika lysande som en skånsk timid bull tant med komplexa känslor inför sin man. De har svårt att närma sig varandra och det komiska ligger väl i att vi alla har egna erfarenheter från det där paret som inte riktigt vet hur de skall uttrycka sina känslor. I birollerna syns den numera ex killing medlemmen Jonas Inde som en mentalt sjuk person som lyckligt nog blir bästa kompis med christer under hans rehabilitering där några av avsnitets mer lättillgängliga skratt avlossas. Även Rheborg är briliant i rollen som den nervösa platschefeb på ssk syd. Han är total neurotisk och oroar sig för allt, och alla som någonsin stött på en sådan typ borde tycka rheborgs karaktär är underhållande. Sonen passar inte alls in vilket skulle kunna vara ett killing gäng skämt men i vilket fall hade jag hellre set en annan skådespelare i den rollen. Arbetsplatsen i sig är ju värd att nämna ssk syd är nämligen en kremerings plats för djur vilket är humoristiskt i sig. det var väl det jag ser med tillförsikt fram emot nästa nyans....

<{POST_SNAPBACK}>


Som drama var det första avsnittet helt ok, kan tänka mig att Lars Norén var tårögd i tv-soffan. Däremot var den inte speciellt rolig utan fruktansvärt tragiskt. Inget fel med de men Killingänget är för tusan komiker och deras uppgift är att roa och inte oroa!! Lever vi plötsligt i oppochnedvända världen där kiss & bajs/snubbel/host-humoristen Robert Gustavsson ska vara den stora dramatikern, var ska hända härnäst Lars Norén & Bergman slår sig samman med Stefan & Christer och skapar en sitcom????

<{POST_SNAPBACK}>



Kan i och för sig inte se varför "Killinggänget" inte skulle få byta genre. Kanske har de växt upp och tycker att den väldigt pubertala humor de höll på med inte är så rolig att göra längre? Man måste ju förnya sig. :P
*Hockey och superhjältar*

#27 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 07 February 2005 - 20:42

Förmodligen har du en poäng Kermit, jag tror också att de känner att de måste pröva nya marker och utvecklas.

Men dagens avsnitt var verkligen trist. Perikles var väl lite småkul men det kändes som denna nyansen inte skiljde sig nämnvärt från förra...

#28 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 08 February 2005 - 08:39

Var det bara jag som såg det?

De två nyanser som vi hittentills sett bygger båda på det komiska i att vi svenskar har svårt att uttrycka känslor, det är i alla fall så jag uppfattar det, och därför kändes gårdagens avsnitt onödigt eftersom det avhandlades i förra avsnittet. Visserligen var det inte enbart det men de andra komiska delarna var obetydliga i jämförelse och räckte inte till för att göra programmet kul. Visst är schyffert lite rolig som manisk stil fåne och visst är den clownaktiga dansken lite tokrolig men jag tycker inte att det räcker. Hoppas nästa nyans är bättre...

#29 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 08 February 2005 - 16:47

Det var inte med stora förhoppningar man tittade på den andra nyansen "En dålig idé". Dessbättre så var denna del inte mörk och grådaskig utan var nästan farsartad på sina ställen.
Handlingen är att Henrik Schyfferts karaktär Richard och hans fru Tove (Hanna Björk) driver ett badhotell vid Böda Sand på Öland. Richard har en bestämd åsikt att allt måste vara perfekt designmässigt, minsta spik måste passa ihop med mönstret på gardinerna osv. Nu väntas Richards trollande föräldrar till hotellet, med sig har de fruns älskare - dansken Perikles. Perikles har med sig en gåva till Richard och Tove, en träsnidad gubbe föreställande någon 70-talspolitiker- Hadar Karsch. Just denna trägubbe är upphov till de mesta av de komiska situationerna. Vi får omväxlande se hur Tove glatt ställer upp den på hotellet medan Richard till varje pris försöker gömma undan den. Bland annat i en hockeyhandske, besticklådan samt ett pinsamt misslyckat försök att bränna upp den med hjälp av en rökande inredningsarkitekt och en rejäl dos tändvätska. Inget att detta lyckas. Här påminner Schyffert i vissa stunder om den galne hotelldirektören Basil Fawlty (Pang i bygget). Samtidigt så försöker Richards pappa att förbereda sig och marknadsföra den kommande trollerishowen på hotellet, samtidigt som hans fru är mer road av att umgås med den halvnakne Perikles. Gärna i närheten av hotellets inglasade veranda vilket väcker Richards vrede. Men fadern verkar hela tiden blunda för sitationen. Till slut får Richard nog och konfronterar sin far...tror man. Det enda han får ur sig är att man ska hålla sig till ordningen i fortsättningen när man ser att han egentligen vill skrika ut- Gubbjävel ser du inte att den där dansken håller på att ta morsan i från dej! Men det är väl som Jazzdevil skrev ett utryck för svenskarnas problem att utrycka känslor. Filmen slutar lite abrubt med föräldrarnas trollerishow samtidigt som Tove ställer ett ultimatum - får inte trägubben stanna så tänker inte jag stanna - varpå Richard/schyffert skruvar fast trägubben i en stubbe och slår sönder gubben med en plasttrehjuling! Detta får resultatet att Tove lämnar honom och den sista scenen visar ett mycket nöjd Richard sitta i sin perfekta värld när Tove och föräldrar har lämnat hotellet.

Den bästa "nyansen" enligt mig men den kommer inte upp i samma briljanta klass som "Torsk på tallin" hade.

Edited by Walker, 08 February 2005 - 18:19.


#30 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 09 February 2005 - 09:04

en gåva till Richard och Tove, en träsnidad gubbe föreställande någon 70-talspolitiker- Hadar Karsch. Just denna trägubbe är upphov till de mesta av de komiska situationerna. Vi får omväxlande se hur Tove glatt ställer upp den på hotellet medan Richard till varje pris försöker gömma undan den. Bland annat i en hockeyhandske, besticklådan samt ett pinsamt misslyckat försök att bränna upp den med hjälp av en rökande inredningsarkitekt och en rejäl dos tändvätska. Inget att detta lyckas. Här påminner Schyffert i vissa stunder om  den galne hotelldirektören Basil Fawlty (Pang i bygget). Tove ställer ett ultimatum - får inte trägubben stanna så tänker inte jag stanna - varpå Richard/schyffert skruvar fast trägubben i en stubbe och slår sönder gubben med en plasttrehjuling! Detta får resultatet att Tove lämnar honom och den sista scenen visar ett mycket nöjd Richard sitta i sin perfekta värld när Tove och föräldrar har lämnat hotellet.

<{POST_SNAPBACK}>


jo visst...trägubben gav upphov till en hel del komiska situationer, det har du rätt i...

jag tror det har med förväntningar att göra att vi upplever de lite olika. Du förväntade dig inte så mycket av detta avsnittet och därför blev du glatt överaskad...jag däremot förväntade mig en hel del av detta avsnittet efter att den första nyansen hade höjt mina förvänrningar så blev jag lite besviken på denna nyansen...vi får väl se om vi kan enas om nästa nyans...

#31 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 14 February 2005 - 23:19

en hyllning till david lynch, george lucas och stig h johansson? det kändes faktiskt så...

inga komiska killing karaktärer överhuvudtaget i denna mystiska nyans som kanske var en modern version av det sjunde inseglet eller en svensk motsvarighet till twin peaks...

men likväl var denna nyans på något sätt komisk och humorn kan jämföras med vissa inslag från den numera klassiska nile city...då tänker jag på den överliggande humorn i nile city och inte de enskila sketcherna...

lite larvig humor som man saknat i de tidigare nyanserna, en häst med jeans, jonas inde som moonar, en diskussion om dress vs kostym och en härlig enakts sketch om en kräfta...

denna nyans var verkligen inte brun utan snarare tvärtom, massor av färger och skum levande musik i bakgrunde i motsatsen till bergmans döda neurotiska cello musik...skönt och mycket osvenskt...en liten mullholland drive i svensk tappning...

#32 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 February 2005 - 14:28

en hyllning till david lynch, george lucas och stig h johansson? det kändes faktiskt så...

<{POST_SNAPBACK}>


David Lynch, Stig H Johansson visst det köper jag...men vad får du in George lucas i det hela? Men visst stundtals var filmen lika bizzar och meningslös som Jar Jar Binks. Varken dramat om den kåte travkuskens begravning eller de få komiska inslagen engagerade speciellt mycket, kom igen!! Hästjeans?! Var de allt de kunde komma på? Det stora problemet med denna film var att den enda medverkande "killingen" Jonas Inde hade en väldigt tystlåten och blek karaktär som mest stod i bakgrunden. Huvudrollen hade den kåte travkuskens berättarröst, inget större fel med detta men jag tror att Robert hade kunnat göra denna karaktär roligare och mer minnesevärd. Robert hade ju bara behövt använda sig av sin Tony Rickardsson-röst, det hade fungerat alldeles utmärkt. Det hade inte heller skadat om de visat fler scener med den levande travkusken, gärna då han skäller ut sina misslyckade söner. Om jag ska säga något positivt om denna skröna så medverkade inte mindre en två "Torsk på Tallinn" bikaraktärer. Dels en åldrad man som blev förbannad när det kom fram att hans fru varit med travkusken, och sist men inte minst Bartendern från "Torsk på Tallin" Mr Teet Kuuk som här representerade Estniska travet vilket fick ärva avelshingsten Maybe Pirog. Hoppas att den avslutande nyansen är bättre..

Edited by Walker, 15 February 2005 - 14:29.


#33 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 18 February 2005 - 13:10

Visst att dra in lucas var väl lite överilat men tänkte främst på R2D2 holografiska meddelandet...

...men det sköna var ju att det inte på något sätt var grått och trist som i en bergman rulle eller en norén uppsättning...

...det var det mest mystiska och färgglada som SVT sprutat ur sig sen rapport till himlen och graven, viket jag saknar i det allt för deckar färgade drama sverige...

...ok, du har ju rätt i att det hade varit bra mycket tok roligare om de hade tryckt in fler karaktärer i nyansen...vilket jag också medgav i mitt förra inlägg

...så vi är fortfarande inte eniga om någon nyans...ser med spänning fram emot nästa nyans, då kanske...

#34 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 22 February 2005 - 19:53

Den fjärde och sista Killinggängets fyra nyanser handlade om en utflippad matlagningskurs som förvandlats till gruppterapi. Här tycker jag att de på ett bra sätt lyckas förena deras klassiska "gubb-humor" med ett ganska obehagligt psykologiskt drama.

Rheborg gör här en klassisk killingkaraktär; den excentriske Ernst. Scenen med Ernst misslyckade anställningsintervju på Handelsbanken är en av de komiska höjdpunkterna. En annan är Robert Gustavssons karaktär Johan som ljuger om sitt sexliv för att verka lika spännande som övriga kursdeltagare. Jag säger bara Frosties i... :D

Övriga kursdeltagare består av-Jenny en ung och väldigt cynisk tjej och en medelålders man-Olle spelad av Ulf "Vanheden" Brunberg. Till en början tror man att Brunbergs karaktär är den mest normala i sällskapet, gradvis avslöjas den hemska sanningen - Olle utnyttjade sin dotter och det är Jenny i terapigruppen som är hans dotter. Filmen avslutas med en scen där man först tror att far och dotter ska försonas..istället tar hon en rättmätig hämnd och misshandlar honom.

Sammantaget var detta den mest obehagliga nyansen, hade det inte varit en Killing-film hade jag aldrig sett detta Norén-drama. Men jag måste erkänna att Brunberg var värd sin guldbagge, han hade en riktigt jobbig rollkaraktär att gestalta.

#35 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 22 February 2005 - 20:24

ja denna nyans konkurrerar helt klart om första platsen...

jag gillada karaktärerna och det enda jag kan beklaga är att inte det fanns plats för fler killing karaktärer, jonas inde skulle ju säkert kunna spela svårt störd och henrik schyffert är ju hade de säkert också kunnat klämma in...men å andra sidan så kan jag förstå om det inte fanns tid till detta samt att kemin i gruppen skulle försvinna med förmånga deltagare...

rheborgs anställningsintervju går nästan in på topp tio bästa sketcher någonsin, men tar man den ur sitt sammanhang försvinner säkert mycket....men det var helt klart kul, en klassisk rheborg karaktär...otroligt roligt när han berättade om den och gustavsson och brunnberg vek sig av skratt

Gustavsson karaktär var oväntad men helt klart kul...frosties, strumpor och hemlig lucka bakom fisken...sjukt bra

Angående herr brunnbergs guldbagge nominering kan jag inte riktigt motivera den utifrån den lilla insatsen...han spelade ju egentligen endast fem minuter...räcker det för en guldbagge för bästa biroll? och var han verkligen så bra? oväntad bra, visst! men guldbagge bra?

#36 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 22 February 2005 - 20:35

Jo de kan väl diskuteras om Brunberg var bra eller inte. Jag tror att juryn belönade honom av två orsaker.

1. För en lyckad gestalning av en väldigt komplex och obehaglig karaktär. En på ytan en trevlig medelålders man med ett väldigt obehagligt förflutet

2. För lång och trogen tjänst. Han har säkert gjort fler bra roller i sin kariär men ständigt har detta överskuggats av Vanheden.

#37 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 22 February 2005 - 22:59

jag tror nog att du har rätt + att det var oväntat...