Jump to content

Photo

Golden Gang


  • Please log in to reply
330 replies to this topic

#1 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 10 January 2007 - 18:59

Jag har tre, alternativt 4 delar till av korthistorie-Golden Gang att dela med mig av, alla lika långa som de första två, dvs 5 sidor.

Del 3 heter Presskonferens och handlar om en där GG presenterar nya medlemmar, sitt FN-mandat och får en hel del skit.

Del 4 handlar om en äldre superhjälte som ser tillbaks på sitt liv och allt som hänt i världen.

Del 5 handlar om ett samtal mellan en medlem och den tjej han är kär i parallellt med den strid som han och Golden Gang nyss var med om.

Del 6 handlar om en av deras utomjordiska medlemmarnas upplevelse av Jorden.

Efter det är inget speciellt planerat men jag har tankar och material för mycket längre serier med dem, har hållt på att utveckla och göra serier med dem sen 86 typ.

#2 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 January 2007 - 20:35

Hänger de här delarna ihop i en kronologisk ordning? Bildar de en enhetlig historia? Eller är de helt fristående? Gissar att du till viss del gör de här korta delarna som träning och för att testa dig fram för att sedan kanske göra en längre serie, stämmer det?

Om de här korta delarna ska publiceras, är det allt eller inget för att det ska bli optimalt?

Jag ser mest fram emot en längre story så att det hinner "braka löst". Jag tror mycket på det i och med att du satsar tid och arbete på projektet.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 10 January 2007 - 22:29

Hänger de här delarna ihop i en kronologisk ordning? Bildar de en enhetlig historia? Eller är de helt fristående? Gissar att du till viss del gör de här korta delarna som träning och för att testa dig fram för att sedan kanske göra en längre serie, stämmer det?

Om de här korta delarna ska publiceras, är det allt eller inget för att det ska bli optimalt?

Jag ser mest fram emot en längre story så att det hinner "braka löst". Jag tror mycket på det i och med att du satsar tid och arbete på projektet.


De är alla helt fristående, och i kronologisk oordning. Jag antar att du läst "Tankar". Då vet du att den är en story i sig och innehåller figurer som inte synts i Slaveri. Slaveri var lite klumpigt upplagd men det var mest lite action för att rättfärdiga sista rutan. Tankar och de andra har ingen sån moral. Så, de är som kortare instick i en mycket längre berättelse.

När jag började arbetet med dem var det för att ge SSS ett kortare alternativ att fylla ut med och som var fristående för det var flera längre saker som inte fick nån fortsättning. Alltså, inte nån träning, annat än möjligen att säga nåt relevant i ett kort utrymme.

Det finns ingen optimal publikation, men jag är lat så jag gör inga nya delar förän de gamla publicerats :)

Längre storys är möjliga, har några gamla jag gjort med dem, men då ska man börja från början. Men det finns ju flera andra i SSS som gör längre storys. Är inte de korta bra för att balansera med?

#4 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 11 February 2007 - 16:19

Har börjat fila på en fullängdare med Golden Gang nu. Det blir helt enkelt ursprungsstoryn om hur de första av dem samlades ihop och deras första möte med det som ska innebära Jordens undergång. Den kommer troligen landa på 60 sidor (3x20) och blir en helt ny version. Jag kommer att lägga upp deras ursprungliga ursprungshistoria på min seriesida nån gång så kan ni se skillnaden.

Jag kommer arbeta med manuset parallellt med att jag gör klart korthistorierna och påbörjandet av tecknandet kommer ske när alla utom den sista av korthistorierna är publicerade eller ratade. Om redaktionen är nådig borde det innebära att första delen kan komma i SSS nummer 10. Rent arbetsmässigt kommer jag försöka leta rätt på tushare för det är något som jag finner tråkigt och jag är helt enkelt inte bra på det.

Del 4 i ursprungsinlägget har för övrigt bumpats upp och blivit del 3 istället. Har bjudit in folk här och på två andra forum att delta så nu är vi sju tecknare på den delen och deadlinen är satt till slutet av juli.

#5 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 14 April 2007 - 14:12

Här är den färdigtuschade första sidan av den tredje delen av Golden Gang-kortserierna. Jag har en halv sida ungefär till att göra på den plus eventuell tuschning av någon eller några andras bidrag. Jag kan dock inte göra mer förän jag fått in andras bidrag för den sista sidan.

Den här ska förstås gråläggas och ska se ut som lite mer modern datorgråläggning - vi får se hur det går med det.

Annars sitter jag mest och väntar på första utkastet till Endeavour 3. Då ska det krossas :)

Posted Image

#6 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 21 April 2007 - 15:51

I brist på annat så gjorde jag den här kladden, ett förslag på första sidan av Golden Gang-delen Presskonferens. Manuset till delen är helt klar och teckningarna kommer troligen bli mer cartoony än vad ni sett från mig hittills, åt Joe Mad/ureira-hållet typ. Gråläggningen kommer då troligen bli mer lös eller cel-shade-stuket.

Den stora tjejen i mitten i bakre raden ser lite butch ut och det beror på att jag ändrade om henne från en honom. Golden Gang som det var var i stort behov av könskvotering så de som kunde bli kvinnor utan att sabba bakgrund eller tänkt story har nu fått könsbyte.

Posted Image

Edited by DanielSchenström, 21 April 2007 - 15:51.


#7 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 25 April 2007 - 14:10

Beslutade att köra med skissens upplägg så jag gjorde en ny teckning och tuschade den. Här får ni den med fadäser och allt.

Posted Image

Edited by DanielSchenström, 25 April 2007 - 14:11.


#8 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 25 April 2007 - 15:22

Snyggt! Personligen så tycker jag att du ska inte lägga till några gråtoner, det är schysst som det är :thumbsup:

#9 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 April 2007 - 15:34

Tycker också det ser bra ut. Om du ska ha gråskalor bör de vara enkla och sparsamma. Golden Gang ser ut som ett intressant gäng. Särskilt den där glada "bollen" uppe till höger.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#10 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 25 April 2007 - 17:14

Tackar grabbar.
Jag hoppas jag inte gör er allt för besvikna men gråskalor kommer det bli. Tvåtoners max, typ som i de flesta manga så det blir ganska ljust överlag.

Bollen är för övrigt huvudpersonen i del 6, en av Golden Gangs två utomjordningar, och en av de sju grundande medlemmarna. De övriga är två mayastatyer, en skepnadsändrande amerikan, en engelsk alv, en sicilianare och en indier.

#11 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 28 April 2007 - 17:57

Så, de första av mina medarbetares färdiga rutor för Den förste superhjälten har kommit in och det är ingen annans än en av våra underbara redaktörer, Thomas Fels som står för den. Teckning av herr Fels, tuschning (fast inte 100% färdigt) av herr Schenström.

Här får ni en av hans två rutor, jag vill visa upp medarbetarnas alster men inte allt, ni måste ju ha en anledning till att köpa numret det kommer med i också. :)

Posted Image

#12 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 April 2007 - 19:49

Hah! Vad bra det blev! Ansiktsyttrycken blev perfa, som jag tänkte! Jag är supernöjd! Kände du att det fanns något som var svårt att tuscha eller något du var tvungen att rätta till? Nu är jag mycket nyfiken på den andra rutan också. Men som sagt, spara den så får vi se hur det blev när serien trycks.

Jaga på de andra tecknarna lite också, jag vill se mer!

Förresten, kan ni se vilken fd diktator som den mustaschprydde killen liknar?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#13 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 28 April 2007 - 21:21

Förresten, kan ni se vilken fd diktator som den mustaschprydde killen liknar?


Jag vet inte vad du hade tänkt dig, men han får mig att tänka mer på Yordi Bota, en gammal bildlärare från Serietecknarskolan i Hofors! :lol: :P

#14 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 28 April 2007 - 23:41

Hah! Vad bra det blev! Ansiktsyttrycken blev perfa, som jag tänkte! Jag är supernöjd! Kände du att det fanns något som var svårt att tuscha eller något du var tvungen att rätta till? Nu är jag mycket nyfiken på den andra rutan också. Men som sagt, spara den så får vi se hur det blev när serien trycks.

Jaga på de andra tecknarna lite också, jag vill se mer!

Förresten, kan ni se vilken fd diktator som den mustaschprydde killen liknar?


Dina teckningar var så tajta så överlag har jag bara fixat till de svarta områdena, kantlinjer och lite snåstreck för att få lite mer djup i det. Skulle väl säga att 50% av linjerna som är kvar är dina egna. Det var också ett medvetet beslut att inte göra en tuschning där min stil tar över.

Jag jagar de andra så gott de går, skickar ut mail eller meddelanden när något nytt händer och en ordentlig koll en gång i månaden. Men deadline är fortfarande tre månader bort så jag är inte orolig. Jag vill självklart också se vad de andra gjort.

Det är inte någon av de absolut mest kända diktatorerna iaf, inet Hitler eller Stalin, och tyvärr slutar min kunskap om mustaschbeprydda diktatorer där. (Kan en bunt till vid namn, men har ingen bild av dem.)

Här är förresten gråläggningen för bilden ovan bilden ovan. Är det för slarvigt tycker ni? Vill ha nåt lite lösare, men det kanske är för mycket?

Posted Image

#15 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 29 April 2007 - 06:58

Jag tycker gråläggningen är sparsam och bra! Jag såg inte ens att vissa linjer förblev otuschade. Har du stärkt upp dem i Photoshop med hjälp av kontrasten?

Diktatorn kanske inte är så lik. Å andra sidan är han lik.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#16 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 16 July 2007 - 05:55

En av de två talangerna jag raggade upp på grafisktforum.org är nu klar med sina två rutor varav ni får se en här. Fler rutor är på ingående och någon gång i nästa månad ska den vara klar för inskickning till han som anmält sig frivillig som textare (hej Jelcander :) ). För egen del är allt som hänt lite putsning på Endeavouromslaget. Min semester är i augusti så då ska jag ta tag i Presskonferens också.

Den här gången är det Johan Wendestens alster jag bjuder på.

Posted Image

Edited by DanielSchenström, 16 July 2007 - 05:57.


#17 moonis

moonis

    Cadet Third Year

  • Members
  • 21 posts

Posted 20 July 2007 - 01:50

TFels: Tycker att det ser ut som Hussein, eller Mussolini

#18 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 July 2007 - 10:48

Det är Saddam Hussein han liknar ja. En ren tillfällighet. Johan Wendestams bild ser brutal ut! Han verkar vara bra på monster! Och byggnader.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#19 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 01 August 2007 - 07:59

Jaha, så var deadlinen för Kapten Sol passerad och av de åtta tecknarna är det fyra som lämnat in sitt material och fyra som inte har gjort det. Det innebär att jag kommer vända mig till dem som velat vara med men som anmält sig lite sent. Det innebär också att jag inte kommer att ge mig in i något flerpersonsprojekt igen. Jag kommer i alla fall ha material från den sista av de fyra att visa upp den här veckan, hade för mycket spel att spela förra.

#20 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 August 2007 - 19:53

Synd att så många slarvar med deadlinen. Men kul att det faktiskt ser ut att bli något av detta projekt! Hoppas de nytillkomna tecknarna bidrar som överenskommet!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#21 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 04 August 2007 - 21:28

Måste säga att det är dålig stil att inte hålla sin deadline. Om det nu skulle bli att något konmer ivägen så kontaktar man givetvis de man arbetar för och förklarar situationen.
Verkligen tråkigt att såpass många slarvade med det.

Edited by Hofling, 04 August 2007 - 21:29.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#22 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 05 August 2007 - 00:01

Jo, Terrortub är den snabbaste jag arbetat med efter mig själv ;) så jag tror inte de nya blir ett problem. Jag har fått in från en av eftersläparna och väntar mig material från en av de andra innan nästa vecka.

Men som sagt, nåt mer flerpersonsprojekt kommer jag inte dra igång. Det här är inte första gången jag blivit bränd, men det får bli den sista, så har jag visat att man kan lära sig nåt av att gå på nitar.

Jag kommer ha saker att visa upp i morgon och förväntar mig kunna skicka in materialet nästa vecka. Fredrik anmälde sig frivillig som textare för några månader sen så jag tänker hålla honom till det.

Edit: Inorgon....nåt av det har jag ju redan nu. Det är Martin Wikner, min ärade manusförfattare på Endeavour som bidragit med två rutor, varav som vanligt jag visar upp en, sen är det en av Terrortubs rutor:

Posted Image

Posted Image

Jag ber om ursäkt för de enorma bilderna, håller på att försöka lära mig GIMP som är det bildbehandlingsprogram jag kör nu.

Edited by DanielSchenström, 05 August 2007 - 00:21.


#23 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 05 August 2007 - 00:05

Det var tråkigt att höra, men men, man klarar bara av att bli bränd så många gånger, eller hur nu utrycket går.
Dels tråkigt å dina vägnar, givetvis, men hade man haft tid för detta projektet du hade nu, så hade man givetvis anmält sig som frivillig till att rita en ruta eller två.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#24 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 05 August 2007 - 07:57

Du, Hofling, gjorde förstås rätt som inte deltog i projektet pga tidsbrist. Många tar sig vatten över huvudet och fixar inte det de trodde att de skulle göra (av olika anledningar).

Det kanske finns orsak att diskutera detta ämne (att ej hålla deadline) i en egen tråd?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#25 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 06 August 2007 - 12:15

Så, ny dag, ny ruta.

Idag är det Martin Rebas tur att visa upp sig.

Och nu tror jag att jag vet hur man ändrar upplösning i GIMP också.

Posted Image

Har också fått in det sista blyertsmaterialet som jag ska tuscha nu i veckan. Nu är projektet tillbaks på banan igen iaf.