Jump to content

Photo

Hobbit: En Oväntad Resa / The Hobbit - An Unexpected Journey


  • Please log in to reply
652 replies to this topic

#51 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 21 July 2004 - 21:12

Förlorade Sagornas Bok 1 och 2 är Silmarillion i en oredigerad form. Tolkien hann aldrig klart med boken innan sin död. Silmarillion blev redigerat av hans son, Christopher, och utgiven post mortum. Men vill man läsa en grovare och oredigerad form kan man läsa Förlorade Sagornas Bok 1 och 2. Sagor från Midgård vet jag faktiskt inte vilken du syftar på. Har en bok hemma som heter Unfinished Tales, men den är rätt osammanhängande och har en massa små historier med som utspelar sej under en rätt lång tid. Finns en story och vad Nazgûls gjorde under sin resa från Minas Morgul till Fylke, till exempel.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#52 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 21 July 2004 - 22:16

Ah, okej - inte helt fel då även fast jag hade fel :P

Vet inte vad Sagor frn Midgård heter på engelska. Köopte mina LOTR-trilogi, tillsammans med Silmarillion, Ringens Värld och Sagor från Midgård i ett paket.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#53 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 21 July 2004 - 23:14

Jag kommer ihåg att jag bläddrade igenom den i en bokhandel för att se vad den innehöll, men jag kan bara inte minnas vad det var. Det var antingen Unfinished Tales eller så var det bara delar av en appendix från tidigare böcker.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#54 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 22 July 2004 - 08:29

Tycker att det är fascinerande att Tolkien arbeta hela sitt liv med att skriva Silmarillion (Det märks). Är glad att hans son sammaställde boken, hade varit tragiskt att aldrig läsa verket.
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#55 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 July 2004 - 08:35

Får se om jag kommer ihåg att kolla det där hemma - borde ju stå i Sagor från Midgård...

Och jo, återigen håller jag med MJ. Hade varit tragiskt om den inte redigerats ihop.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#56 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 24 July 2004 - 11:39

Kermit:
Hobbit heter förresten Hob på svenska.

Fast inte i Bilbo.
Den boken har ju t.o.m. undertiteln En hobbits äventyr.

Översättaren Britt G. Hallqvist valde tydligen att strunta i Ohlmarks "hobifiering".
Hennes översättning kom väl ut ett par år efter Ringentrilogin om jag inte minns fel.

Vad Bilbos släkte kallades i Hompen vet jag inte med säkerhet, men jag antar att han var en ... homp? :lol:
Posted Image

#57 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 September 2006 - 19:31

Hobbit Due In 2007?

Fan Web site TheOneRing.net posted a rumor that The Hobbit, the proposed prequel to Peter Jackson's Lord of the Rings trilogy, is on New Line Cinema's schedule for 2007.

According to an e-mail sent by an anonymous source, the title was clearly listed on a schedule at New Line's offices in New York City. "I was in New Line's [New York] offices to discuss upcoming projects when I clearly saw something very intriguing on a year planner," the source told the site. "The Hobbit was clearly marked on what looked like July, 2007. I couldn't exactly take a moment to investigate the calendar with my audience in the room, but it definitely said The Hobbit."


Edit: Ändrade titeln något.

Edited by XC, 10 October 2006 - 20:46.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#58 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 01 September 2006 - 21:17

Redan 2007?! Knappast

Winter is Coming


#59 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 01 September 2006 - 21:23

Verkar skumt. Om den ska hinna bli klar till nästa sommar måste maskineriet vara igång redan nu men det finns inga tecken på det.

#60 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 01 September 2006 - 23:01

Verkar skumt. Om den ska hinna bli klar till nästa sommar måste maskineriet vara igång redan nu men det finns inga tecken på det.


Lyckades inte Jackson hemlighålla inspelningarna till "Ringens Brödraskap" bra länge innan alla fick nys om det?

Snälla, snälla låt det vara sant...
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#61 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 02 September 2006 - 00:18

Det dröjer. Tror ni de kommer ha Ian Holm som Bilbo? Han är trots allt 75 nu...
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#62 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 September 2006 - 08:08

Jag tror inte de kommer ha honom, snarare castar de någon helt ny för roll. Trots allt är det en yngre Bilbo som vi får se...

Hmm... Varför får jag vibbar av Star Trek nu... :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#63 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 02 September 2006 - 15:55

Jag säger som Gert Fylking - "Äntligen!" :thumbsup:

#64 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 02 September 2006 - 16:11

Finns det något bekräftat om att det kommer en Bilbo-film överhuvudtaget, även om det är sannolikt? Om det nu kommer en sån film, blir det nog ganska bra...om inte annat lär filmen ha en grym budget...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#65 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 02 September 2006 - 16:24

Jag tror inte de kommer ha honom, snarare castar de någon helt ny för roll. Trots allt är det en yngre Bilbo som vi får se...

Hmm... Varför får jag vibbar av Star Trek nu... :P

Jo, antagligen blir det någon ny. Vi såg ju i X-Men 3 hur bra man kan "föryngra" skådisar, men sen gäller det ju att Ian Holm ska kunna hoppa runt något sånär och inte behöva bli upptäckt av Smaug pga sin gnisslande rullator... :P

Star Trek-vibbar? Hur menar du? Att TNG-casten var för gamla för Nemesis? Eller Shatner för gammal för Generations? Eller nåt helt annat? :unsure:

Edited by Thrai, 02 September 2006 - 16:24.

The sky's the limit.

Jon var namnet:

#66 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 02 September 2006 - 16:41

Tror inte heller att Ian Holm är ett bra val för den unge Bilbo, bättre med en yngre skådis. Vad sägs om Richard Coyle (bröstfixerade Jeff i Couplings), har har rätt ålder, engelsman, bär redan idag Hobbitfrisyr, smålik Ian Holm. Kan han funka eller har ni något bättre förslag?

Postad bild

#67 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 September 2006 - 17:02

Finns det något bekräftat om att det kommer en Bilbo-film överhuvudtaget, även om det är sannolikt? Om det nu kommer en sån film, blir det nog ganska bra...om inte annat lär filmen ha en grym budget...


Jackson sa innan King Kong att han ville och skulle göra den efter King Kong.

Star Trek-vibbar? Hur menar du? Att TNG-casten var för gamla för Nemesis? Eller Shatner för gammal för Generations? Eller nåt helt annat? :unsure:


Jag menar vår diskussion rörande den nya ST-filmen om att ersätta gamla skådisar med yngre.

Tror inte heller att Ian Holm är ett bra val för den unge Bilbo, bättre med en yngre skådis. Vad sägs om Richard Coyle (bröstfixerade Jeff i Couplings), har har rätt ålder, engelsman, bär redan idag Hobbitfrisyr, smålik Ian Holm. Kan han funka eller har ni något bättre förslag?


Du skojar? :blink:

Nej, nej, nej.... Jag skulle inte kunna koncentrera mig på att det skulle vara Bilbo i alla fall... :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#68 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 02 September 2006 - 17:08

Du skojar? :blink:

Nej, nej, nej.... Jag skulle inte kunna koncentrera mig på att det skulle vara Bilbo i alla fall... :(


Nej det är ett seriöst förslag, men jag kan förstå din kritik. Han är lite för förknippad i rollen som kåte Jeff för att man skulle glömma bort det när man ser honom som Bilbo. Men däremot vidhåller jag att han har rätt utseende för rollen.

Edited by Walker, 02 September 2006 - 17:09.


#69 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 September 2006 - 17:15

Jo, jag köper utseendemässigt atthan skulle passa. Men för de som sätt Coupling någon gång är det nog ytterst svårt att det inte skulle kännas malplacerad.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#70 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 02 September 2006 - 17:24

Men eftersom Coupling mest är känd i Storbrittanien, det går väl knappast jämföra den med Vänners segertåg över världen så kan det väl fungera även om minoriteten som sett Coupling skulle skratta åt den nya Bilbo. Det är inte precis som om Matt Leblanc (Joey) fått rollen som Aragorn :D

Men det mest troliga är väl att rollen tilldelas en för oss och världen istort en okänd men duktig Nyazeeländsk skådespelare som liknar Ian Holm. Jag litar på att Peter J gör rätt val.

#71 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 September 2006 - 17:33

Coupling är ändå rätt väl känd vill jag minnas - det fick ju till och med en amerikansk remake (som inte alls är så dålig som andra gör gällande).

Däremot håller jag med om att jag litar på Mr. Jackson.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#72 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 02 September 2006 - 17:45


Star Trek-vibbar? Hur menar du? Att TNG-casten var för gamla för Nemesis? Eller Shatner för gammal för Generations? Eller nåt helt annat? :unsure:


Jag menar vår diskussion rörande den nya ST-filmen om att ersätta gamla skådisar med yngre.

Aha, nu hänger jag med ^_^

Tycker han Coupling-nissen såg rätt ut, men jag har inte sett honom kåt, så ja... :P Självklart litar vi på Peter Jackson, han gav oss trots allt Bad Taste :thumbsup:
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#73 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 September 2006 - 17:54

Lita alltid på någon med Bad Taste ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#74 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 02 September 2006 - 19:04

Kollade in på IMDB om det fanns några spekulationer kring Richard Coyle som Bilbo, det fanns det inte däremot föreslog någon medlem honom som skurk i nästa Harry Potter. En av kommentarerna säger väl det mesta om varför Capshaw och andra Couplingfans har svårt för honom i andra roller.

yes, i guess it would be nice seeing him as mundungus, but i think everytime I saw the movie i would be in the theater shouting "breasts, breasts, breasts", or "I'm full os sperm"! he's totally brilliant :)



Jag kan hålla men om man kan bortse från detta har han rätt useende för unge herr Baggins.

#75 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 03 September 2006 - 01:09

Lita alltid på någon med Bad Taste ;)

:lol: Hahaha den var bra :D
The sky's the limit.

Jon var namnet: